[WN] Overo painthengst, OLWS negatief...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Re: Overo painthengst, OLWS negatief...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:10

Maar is het niet ook de 'taak' van een overo-hengstenhouder om merries te weigeren die niet getest zijn?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:11

Ja, zeker! En een aantal die ik ken doen dat gelukkig ook! Maar een aantal hengstenhouders fokt ook met hun eigen merries, en kijken er niet naar.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:14

Dan zou je denken dat ze na 1 keer een OLWS-veulen te hebben gehad, toch wel beter zouden nadenken

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:15

Zeker wel! Maar niet iedreeen heeft al 1 keer zo'n veulen gehad. Meestal is het na eentje te hebben meegemaakt wel over ja.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:30

De put dempen als het kalf verdronken is... Ik zou er niet aan moeten denken hoor!! Het idee alleen al...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:58

jeddah schreef:
Maar een aantal hengstenhouders fokt ook met hun eigen merries, en kijken er niet naar.
Dan kun je het volgende van zeggen, dan nemen zij het risiko met 25% kans op een OLWS op de koop toe met de gok op 75% kans op een ´normaal´veulen.
Jammer is alleen wel dat men blijkbaar niet stilstaat bij wat het met een merrie doet om na 2 dagen haar kind te zien doodgaan waar ze 11 maanden mee heeft rondgelopen. Maar ja dat is hun probleem niet Volgend jaar een nieuwe kans

Het zegt mij genoeg over de fokker iig.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:26

Erger nog, wat doe je zo'n veulen aan!!!! Wordt kansloos geboren, krijgt helse koliek en moet worden ingeslapen. En dat allemaal voor de liefde voor een bepaald patroon

Dat je dat vrijwillig laat gebeuren kan ik geen respect voor hebben......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:00

Mikkee schreef:
Dan zou je denken dat ze na 1 keer een OLWS-veulen te hebben gehad, toch wel beter zouden nadenken

Nee hoor, d'r zijn er genoeg die heel bewust de gok jaar in jaar uit nemen, ook als ze een LW hebben gehad... In Amerika helemaal, maar ook hier in Europa... Heel dicht bij huis heb ik het zien gebeuren met Fly... Fly had door onwetendheid al een LW veulen gehad voordat ik haar kocht, maar degene die haar van mij kocht heeft willens en wetens drie jaar achter elkaar een LW-dragende hengst (z'n eigen hengst, waarvan hij bij aankoop al wist dat 'ie drager was) op Fly heeft gezet, terwijl hij wist dat Fly al een keer een LW veulen had gehad, ik had hem het hele verhaal uitgelegd. 't Eerste jaar resulteerde dat god zij dank in een levend bont veulen, 't tweede jaar verwierp ze een dode tweeling, waarvan 1 LW-veulen, en ook het derde jaar heeft ze haar veulen verloren...of die laatste een LW was weet ik niet, maar feit blijft dat Fly dus uit 5 drachten slechts 2 levende kinderen heeft. Als je dan weet dat er geen grotere moederkloek is dan zij, die zelfs na 4 maanden gescheiden te zijn geweest van Dot accuut weer melk ging geven zodra ik ze bij elkaar zette... Ze heeft echt lang om haar verloren veulens getreurd. Zoiets wil je toch niet willens en wetens riskeren?!
En inderdaad maar niet gesproken over de veulens zelf... Vaak hoor je dat een LW veulen binnen 24 uur dood gaat, maar dat is lang niet altijd zo... als je niet ingrijpt kan zo'n veulen tot wel 72 uur in leven blijven.. vraag niet hoe, maar dat kan echt lang duren. En dan nog zijn er mensen die het 'toch maar even aan kijken'... in de hoop dat het veulen spontaan geneest ofzo.. Ben toevallig twee jaar geleden nog gebeld door iemand die een ander er van probeerde te overtuigen hun LW-veulen toch echt in te laten slapen... 't arme dier lag al meer dan een dag met 4 benen in de lucht te trappelen van de pijn. Ze kon die persoon er niet van overtuigen dat het echt niet over zou gaan, of ik die persoon uit kon leggen hoe het nou zat...
Gelukkig besloot de dierenarts uiteindelijk in te grijpen, maar't arme beest heeft twee dagen te lang geleefd...

Hier voor Bodly (en anderen) nog maar een keer de link: http://www.lethalwhite.homestead.com

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:11

Afschuwelijk Francis! Van dit soort verhalen gaan mijn nekharen recht overeind staan.

Ik heb van zo'n fokker wel eens te horen gekregen "Oh, maar ik weet ervan hoor. En als het een Lethal White veulen is, laat ik het gewoon zo snel mogelijk euthanaseren". Het woord "gewoon" in deze context zegt een boel over hoe sommige fokkers in dit verhaal staan.

Zoals de meesten hier wel weten, ben ik dit voorjaar zelf een veulen verloren tijdens een red bag delivery en ik kan je verzekeren: dat gaat je niet in de koude kleren zitten! Zelfs mijn heel zakelijke en nuchtere husband is er helemaal kapot van geweest. Met het idee dat de dood van zo'n dier voor de volle 100% te wijten is aan mijn egoistische beslissing zou ik niet kunnen leven.

. (punt )

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:20

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:26

Oud topic maakt niet uit, hoe vaker 't naar boven gehaald wordt hoe beter als je't mij vraagt...
Ik voeg deze hengst alleen niet toe aan mijn lijstje op de site, want als ik ook US-hengsten moet toevoegen wordt de lijst wel érg lang... Het lijstje op de site is puur voor Europese hengsten, ook om mensen te stimuleren hun paarden te laten testen.

Maar een mooi dier is het zéker!

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:56

Dat is zeker een gave hengst!! Wat voor vorm van overo is dit nou?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:06

In ieder geval Sabino (kijk ook maar naar z'n kinderen) maar 't zou goed kunnen dat'ie daarnaast ook Splash draagt, gezien de manier waarop'ie alleen 'aan de onderkant' wit is...
Laatst bijgewerkt door Francis op 14-12-05 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:07

Oh ok. Ik dacht eerste splashed of moet de buik dan ook wit zijn?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:16

Nee, was m'n berichtje ook nog aan't aanpassen Boldy... buik hoeft niet percé helemaal wit te zijn. Hij heeft wel wit op z'n buik dus vandaar, in combinatie met die hoge witte benen waarbij het wit langs de schouder oploopt, zou het mij niet verbazen als'ie ook Splashed White is... de 'spikkels' geven het sabino patroon meestal weg en meestal hebben ze ook wel ergens roanachtige plekken... Zelfs Dot heeft dat op een klein plekje op haar heup, terwijl die toch voornamelijk 'tobiano-achtige' vlekken heeft, maar ook echt Sabino draagt. (Dot is Tovero zonder OLWS-drager te zijn... dan moeten ze dus óf Sabino of Splashed White dragen. Dot heeft dus een roanachtige plek en enkele spikkels op haar lijf, net als Fly had overigens, waardoor je dus kunt aannemen dat ze Sabino draagt).

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:25

Ok, dus dat kan ook nog...

Boldly en Dave zijn volgens mij ook beiden sabino naast het frame-overo. Dave krijgt ook al kleine plekjes met witte haren. Boldly heeft dat bijna overal.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:56

Kan goed hoor, je kunt het meestal ook wel zien aan de randen van het wit, die zijn dan vaak toch wat onregelmatiger/spikkelachtig... In m'n profiel kun je't op de laatste foto van de groomdemo (foto van d'r rechter kant dus) goed zien wat ik bedoel. Op d'r heup heeft ze een 'roan'plek en die spikkelige randen aan de vlekken. Die roanplek is wel grappig trouwens, die zit half in't wit en half in 't bruin en is dus ook in't witte deel lichter dan in't bruine deel.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:01

Ja inderdaad, wat een grappige plek en dat dat zich maar op een klein deel uit! In mijn profiel kan je ook zien wat ik bedoel bij Bold en Dave. Bij Dave zie je nog niet heel erg het sabino, maar dat komt steeds meer..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:30

Ja, Bold is heel duidelijk Sabino, Dave heeft te weinig wit om dat zo op foto te zien, maar als je zegt dat'ie roanplekken krijgt, dan zou het kunnen. En even off-topic: Dave is nog steeds een lekker ding!

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:20

Ik zal het eens op de foto zetten! Bedankt voor het complimentje!