[WN] Paint Hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Paint Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:08

johnnie schreef:
Ik bekijk het fokken en mn het kruisen puur om een bepaalde kleur te krijgen als volgt: De kans en dit is bewezen, dat bij een kruising puur voor de kleur, de waarschijnlijkheidsfactor dat dit ook zo is, bijna nihil zal zijn.
Iedere fokker weet dat het op deze manier puur gokken is.

Beetje kennis van kleurengenetica en je komt een heel eind, zeker nu er meer cremello's / perlino's gaan komen.

Citaat:
De teleurstelling zal dan ook groot zijn als er een veulen wordt geboren dat niet voldoet aan de wensen.

Die teleurstelling kan er altijd zijn, ook bij een veulen wat wordt gekocht en als 3-jarige niet blijkt te brengen wat ervan verwacht wordt.
Citaat:
Er wordt vaak geexperimenteerd met verschillende rassen hetgeen goed kan gaan maar over het algemeen ook goed fout. Hierbij kijk ik naar de waarschijnlijkheidsfactor.

Dit is zeker niet de insteek van de TS. Overigens ken ik niemand in NL die serieus en moedwillig bezig is vanuit de Q/P een nieuw ras te fokken.
Alhoewel ik wel vind dat er best aan sommige QAP's het nodige verbeterd kan worden, maar die mogelijkheden zijn ook binnen het ras aanwezig, al wordt het een simpele ziel niet makkelijk gemaakt gezien de huidige regels waarin alles mag dekken/fokken zonder kontrole op gebreken etc.

Citaat:
Zou het niet verstandiger zijn te fokken binnen het eigen ras, en als je daar niet tevreden mee bent dat ras te kiezen waar je belangstelling wel naar uitgaat.
Daar zal dus weer het financiële plaatje om de hoek komen kijken.
Een Q/P kopen is nog altijd duurder dan er een fokken uit je eigen merrie.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:38

Suger, kort omschreven zie ik het gevaar in hybridisatie. Fokken met paarden die al gekruist zijn en al niet meer raszuiver, hier kun je niet meer spreken over kleurgenetica. Om dit te bepalen zijn de chromosomen van een paard een belangrijke factor, of zie ik dit verkeerd.

Bovendien hebben we het zoals hierboven omschreven niet over welk eender welk ras maar over het fokken met een NF.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:57

Het 'raszuiver zijn' van de Quarter is op zich al een punt van discussie , verdere verbastering met een NF zal dus de TS worst zijn.

Ik denk niet dat er per paardenras verschil in kleurengenetica voorkomt. De basiskleuren blijven gelijk, hooguit komen bepaalde
modifiers in sommige rassen wat meer voor.

Ik ben benieuwd of de TS al een keus gemaakt heeft vwb een Painthengst.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:26

Mmmmm, Suger, nu begeef jeje op glad ijs. Quarters althans de raszuivere zijn gekruist al heel lang voordat wij geboren waren. Het succes bij dit ras is te danken aan een kombinatie van goede en zuivere rassen, en denkwerk,wat wil ik hiermee beogen.

De vraag was een paint te kruisen met een new forest voor de kleur.

Suger, er zijn mensen die dit worst is wat hier uit zou komen en er zijn mensen die dit aan het hart gaat. Ik vind alle partijen verdienen respect om hun mening te uiten, hoe deze mening ook moge zijn. Nu heb ik niet over ons, echter om de antwoorden verder terug in deze topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:02

johnnie schreef:
Suger, er zijn mensen die dit worst is wat hier uit zou komen en er zijn mensen die dit aan het hart gaat. Ik vind alle partijen verdienen respect om hun mening te uiten, hoe deze mening ook moge zijn.
Dat ben ik met je eens. Laten we het daar maar bij houden dan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:34

het enige wat ik hierin op wil merken: Als er geen paarden zonder papieren gefokt "mogen" worden, had ik nu Jamaica niet gehad, en zal ik in de toekomst ook nooit een leuke QH/PAInt whatever krijgen, aangezien ontzettend veel paarden die wel papieren hebben voor mij onbetaalbaar zijn.
Ik kan op papieren echter niet rijden, en ze worden er niet ineens liever van.
Wil je echter een fokken, naar keuringen en shows etc (zoals ik bijv met mijn shet) ja, dan moet je wel aan de papieren. Daarbij denk ik er met shetjes wel anders over, en op Honey komt dus nooit geen hengst die niet goedgekeurd is.
Echter, voor gebruikspony's/paarden zal het me echt een zorg zijn of er papieren bij zitten of niet. En ik wéét dat ik niet de enige ben die er zo over denkt