[WN] idee voor endurance/western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:58

Nogmaals; het klonk mij niet geheel onlogisch.
& HO is toch niet de eerste de beste?
Ik dacht dat ze daar toch niet 'zomaar' wat zeggen?
Iedereen roept hier altijd dat jeje zadel moet laten aanmeten door een proffesional.
Díe mensen komen op mij over als vaklui, die al jaren o.a. endurance,- en westernzadels op maat maken, vakliteratuur en cursussen/ trainingen bijhouden en weten waar ze het over hebben.
Als ik daar al niks van op aan kan, van wie dan wel? Een stelletje bokkers die verder evenveel met zadels van doen hebben als ikzelf?

Geef mij een naam en/of adres van iemand die mij dan wel een super passend en licht zadel verkopen kan waar ik probleemloos endurance mee kan rijden?

reindu

Re: idee voor endurance/western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 22:30

Waarom denk je dat ik dit topic startte? Terwijl ik gewoon naar HO kan en een goed zadel kan kopen?

Nou, dat geloof ik dus niet.

Wij hebben twee HO westernzadels, uitdrukkelijk gekocht voor endurance in de tijd dat HO nog geen endurance zadels had. Toen hoorde je dat verhaal over het ongeschikt zijn van Westernzadels niet, in tegendeel.

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:53

Goed, even mijn ervaring met zadelpassers

Ooit eens op goed vertrouwen een zadelgekocht van de staleigenaar. Ik was destijds 12 jaar jong, had net mijn kersverse eerste eigen paard, kwam om in het geluk en was goedgelovig en kon elke steun, tips, hulp gebruiken. "Zadel ligt perfect!!!!". Tuurlijk geloofde ik dat. En dat was ook wel zo. Tot ik eens meer dan een uurtje met zadel reed en er eem gigantische bult opdoemde achter haar schouder. Flinke drukking, een echte met witte haren als aandenken.

Vervolgens een Westernzadel gekocht bij iemand in wie veel vertrouwen heerst in de Endurancewereld, één keer meegereden en het zadel was zo te breed dat ik er na vier passen onderhing. Zadel lag echt voor geen poep.

Het volgende zadel; een Thorowgood Endurance, heeft het (weliswaar met behulp van bontonderlegger en gelpads) ruim een jaar volgehouden. Tot ook dit zadel neit lekker meer lag en ik ontdekte dat het op de lange afstanden (reed inmiddels klasse III tot 90km) niet voldeed aan de ruitereisen. Goed, met weer een drukking op zoek gegaan naar iets geheel anders.

De Podium. Leek perfect, voor ons beiden. Anderhalf jaar héérlijk meegereden. Maar, nu we in één seizoen 3 120-ers hebben weten te finishen, is Navy toch echt veranderd tot marathonpaard. De korte, dikke spieren, zijn lang en dun geworden, met als gevolg: weer een niet passend zadel.

Wat ik hiermee wil zeggen: paarden veranderen. Ook paarden van boven de 10 jaar kunnen een geheel andere bespiering krijgen, wanneer de arbeid veranderd (bijv. van Westernpaard of springpaard naar Endurancepaard). Een wereldkampioen sprinten, zal geen wereldkampioen marathonlopen kunnen zijn. De spieren die hierbij komen kijken zijn zó anders. Ik geloof niet dat alle zadelaanpassers mij een slecht passend zadel hebben gegeven; met velen heb ik immers langer dan een jaar (tevreden) rondgereden.
Ik denk dat we zelf ook veel kunnen zien/voelen. Een zadel dat na het rijden droge plekjes achterlaat, ligt doorgaans niet goed. Een zadel dat tegen de graat hangt, ligt ook niet goed. Een zadel dat te hoog/laag ligt, ligt ook niet goed. Een zadel waarbij niet elk oppervlak van de kussens de rug raakt, ligt ook niet goed. Een paard dat veranderd qua lopen, qua mentale gesteldheid, etc.; allemaal tekenen.

Zo, en nu ga ik me aan een Zaldi-verslag wagen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:27

Testverslag Zaldi Record

Bij gebrek aan eigen foto's heb ik de foto's even van www.trekkingsaddles-webshop.com geleend. Eigen foto's komen z.s.m..

Afbeelding

Zonder al teveel verwachtingen heb ik de Zaldi Record als testzadel aangevraagd. Een simpel ding; in feite alleen twee kussens, een zitvlak en singelstoten. Extreem licht; je voelt nauwelijks dat je iets op je armen draagt (het schijnt 3 kilo te wegen, maar zelfs daar heb ik mijn twijfels bij; 3 pakken melk voelen zwaarder aan..) Had geen idee wat ik hiervan moest verwachten.

Opzadelen gaat eenvoudig. Niets vreemds. Opstijgen ook, tot je erin zit. Moest even flink wennen; is dit alles? Ga ik het hier überhaupt langer dan 3 min. op vol houden?

Maar, na enkele meters stappen en mijn vertrouwen in dit zadel te hebben gelegd, ging het super. Toen ik me thuis begon te voelen durfde ik een drafje aan, en dit was helemaal geweldig. Was op slag verliefd! Zóveel contact met je paard! Dat was nog eens wat anders. Ik voelde haar onder me, tussen me. Elke beweging! Ik voelde me zoveel meer eenheid met Navy dan ik ooit gevoeld heb!

Mooi is dat het zitvlak is aangepast zodat de houding van de ruiter in de perfecte Endurancehoek is. Je benen hangen onder je lichaam, lekker afhangend.

Afbeelding
Esther Groen rijdt met Moreno en dit zadel klasse III endurance.

Lekker weinig rompslomp dus, dit zadel. Het doet wat het doet, en dat is het. Geen poespas of rare toestanden. Heel eenvoudig. Contact, in combinatie met comfort en zekerheid (ook Navy's wegspringen voor woezels in de struiken ging goed, en het rengalopje wat we maakten gebeurde ook veilig; wat het zadel betreft altans ). Ik ben verliefd!! Dit gaat hem worden!!!

Wel even een note; ik kan me voorstellen dat mensen die overstappen van een gewoon zadel met dubbel zweetblad en kniewrongen, hier de eerste tijd niet mee uit de voeten kunnen. O.a doordat het nauwelijks steun biedt, en doordat je benen naar achter hangen. Na jaren Navy's gekkigheden te hebben uitgezeten (en meerdere Endurancezadels met naar achterliggende beugelophanging), heb ik vrij zekere zit en had dus geen problemen. Maar ik kan me voorstellen dat bijv. knieenknijpers hier niet mee weg kunnen rijden.

Afbeelding

Wat praktische feitjes: het zadel is extreem licht. Overtrokken met bont en een kussenvulling van latex. Zacht, doch stevig. Ik heb het zadel in combinatie met de Memorypad gebruikt, dit omdat dit de meest gangbare combinatie is, en omdat de kussens vrij smal zijn, zou ik deze er ook zeker bijkopen. Wel denk ik na over fenders, omdat deze net meer drukverdeling bieden langs het been. Maar dat ter zijner tijd.

Afbeelding

Voor mij gaat dit hem worden. Ik wacht evcen de verkoop van mijn huidige zadel af, en dan ga ik over tot het kopen. Ben helemaal verliefd en gelukkig

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:32

Heb je een site oid waar er meer technisch over het zadel verteld wordt; opbouw, materialen e.d.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:01

Dit staat er op die site:

www.trekkingsaddles-webshop.com schreef:
ZALDI – RECORD –
Zaldi Endurance saddle, specially designed for Ultra–Long distances.
Simple, light and very comfortable saddle.

« Available for testing »

» Colours: black, brown, london

» Exterior: Sheepskin and leather
» Seat: Sheepskin.
» Saddle Tree: Polyethylene (5–year guarantee)
Sizes: Normal (31cm), Medium (32.5cm) , Large (34cm)
» Panels: Latex rubber

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:27

Hierbij wat foto's van de Zaldi op Navy:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:28

Ojee, zie het opeens:
Navy krijgt een buikje

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:30

Er blijft voor mij nog een vraag: past het goed op een rare draver?
Hij heeft niet veel maten: Normal (31cm), Medium (32.5cm) , Large (34cm). Heb jij verschillende zadels gepast voor het testzadel?

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:17

Nee, deze lag direct goed. Het is meestal niet de breedte van de boom die de problemen levert (9 van de 10 keer val je wel in een van de categoriën), maar de kussens en het model. Het blijft gewoon passen.

Wat voor rug heeft jouw Draver dan?

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:25

De breedte van de boom bepaalt wel hoe het betreffende model ligt, en geeft bij meer mogelijkheden toch een grotere kans dat hij goed ligt.
Bij het podium zadel had ik het vermoeden dat het beter gekund had.

Maar heb je verschillende breedtes geprobeerd? En welke breedte was het zadel?

Ik was al bezig fotos te nemen in het donker, toen ik me realiseerde dat ik dit topic gestart heb met een foto van Jasmin. Dat was begin dit jaar, en zijn rug is echt niet veranderd. Dit intikkend, bedenk ik me toch dat die "veranderende rug theorie" toch een beetje prietpraat van zadelverkopers moet zijn. Jasmin was een professional draver tot zijn tiende, is nu een behoorlijk vergevorderde endurance amateur, maar ik denk niet dat de vorm van zijn rug veranderd is. Wel zijn achterhand en de bespiering van zijn borst, maar de vorm van zijn rug?

Off topic: uit de foto van Navy blijkt, dat er een duidelijk verschil van paardhouden tussen ons is. Onze paarden zijn altijd buiten, in kuddeverband, met mogelijkheid van beschutting. Jasmin heeft nu een vacht waarmee je een kussen kan vullen. Voor de wedstrijdsport niet altijd even goed. Er zijn altijd koelingproblemen aan het begin van het jaar en ook het verharen kost energie.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:43

reindu schreef:
Jasmin was een professional draver tot zijn tiende, is nu een behoorlijk vergevorderde endurance amateur, maar ik denk niet dat de vorm van zijn rug veranderd is. Wel zijn achterhand en de bespiering van zijn borst, maar de vorm van zijn rug?

Wat leuk joh; zo lang op de drafbaan, of is 10 niet "oud" voor de professionele drafsport? (ik heb er geen verstand; heb toevallig zelf een Draver, maar de drafsport zegt me niks).
Over de verandering in de rug; ook naast de wervels zitten spieren. Ik zie zelf duidelijk verschil met Navy 6 jaar geleden (vers van de drafbaan - is uit training gehaald omdat zij teveel aangalopeerde en de voorkeur gaf aan telgang), en nu. Destijds had zij over haar hele lichaam korte, dikke spieren. Precies zoals die nodig zijn in de drafsport, omdat het over een explosieve inspanning gaat. Inmiddels zijn haar spieren lang en dun; zoals die nodig zijn in de Endurance. Dit merk ik aan haar rug, doordat zij bij haar schoft smaller geworden is, en ook naast de graat is zij minder dik bepakt.
Ik weet niet hoelang je al bezig bent met trainen richting Endurance? Navy is namelijk zelfs dit seizoen nog veranderd; en wij rijden al 5 seizoenen mee. Moet er wel bij zeggen dat we het dit jaar wat steviger hebben aangepakt door ons aan de lange afstanden (120+) te wagen.

Citaat:
Off topic: uit de foto van Navy blijkt, dat er een duidelijk verschil van paardhouden tussen ons is. Onze paarden zijn altijd buiten, in kuddeverband, met mogelijkheid van beschutting. Jasmin heeft nu een vacht waarmee je een kussen kan vullen. Voor de wedstrijdsport niet altijd even goed. Er zijn altijd koelingproblemen aan het begin van het jaar en ook het verharen kost energie.

Ideaal; wat jij beschrijft. Zeker in de Endurance. Voor mij is het praktisch geen doen om Navy 24/7 buiten te houden, i.v.m trainingen en de mogelijkheden daartoe in onze omgeving. Wel wordt er aan gewerkt Navy te verplaatsen naar een stal met iig élke dag een flink aantal uur weidegang

reindu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:38

Prachtig, een draver die aangallopeert en een telgang heeft! Jasmin kan eigenlijk alleen maar hard draven, en dus soms heel lang.

Jasmin is " gepensionneerd" een draver mag maar tot zijn tiende op de renbaan. Jasmin heeft in de laatste week van 2002 zijn laatste wedstrijd gehad op de baan in Alkmaar.
Je kunt bij de NDR een lijstje vragen van wat je draver gedaan heeft, gratis. Het is denk ik een faciliteit voor de gokkers. Jasmin heeft jaar in, jaar uit elke week een wedstrijd gehad. Af en toe won hij, maar misschien net genoeg voor zijn stal- en trainingskosten.
Sinds januari 2003 rij ik recreatief, dwz ong klasse 2, met Jasmin.

Je moet die telgang cultiveren, hoor. Onze andere draver, Haidie, tølt in een razend tempo, en dat rijdt schitterend.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:28

Joh Rein, ik dacht dat ik Jasmin ook wel eens had zien tölten op wedstrijden? Ben ik dan zo in de bonen?

Even weer on topic: er zit ergens in Friesland (Oosterwold dacht ik) een zadelmaker die met de hand Westernzadels op maat bouwt. Ik zal ees even kijken of ik op kan duikelen wie dat is. Momentje...

Niet Oosterwold, maar Oosterstreek dus, nou ja, what's in a name...

http://www.customleathersaddlery.com/index.php

Oosterstreek 2
8388ND Oosterstreek (Friesland)
Telefoon: 06-51960539
Fax: 084-7519774

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:19

reindu schreef:
Je moet die telgang cultiveren, hoor. Onze andere draver, Haidie, tølt in een razend tempo, en dat rijdt schitterend.

Navy is een echte vijfganger. Loopt alle gangen probleemloos en idd, ook razendsnel. Liever heb ik er alleen een stap, draf en goede galop opzitten; eventueel een mooie tölt, maar die telgang kan me gestolen worden Het punt waarop het "lekker" zit gaat bijna 45km/u (en dat hou je geen wedstrijd vol ).