[WN] bosal of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:36

een sidepull vind ik trouwens best hard... of je moet er een bontje om doen....

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:47

Even heel cliché: elk bit is zo hard als de hand van de ruiter, maar is ook afhankelijk van het materiaal waarvan het gemaakt is en de dikte.

=^.,.^=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:49

Njaa dat is wel zo maar toch... een side-pull die gemaakt is van dat witte touw (rawhide met een laagje eroverheen?) wat keihard is (zodat ie goed in model staat), en waarbij er twee van dat soort touwtjes over de neus gaan, vind ik nogal ruw voelen. Dus al ben je zacht, dan nog kan het best hard inkomen.
Laat staan als je es moet ingrijpen..... Met een bontje blijft t velletje langer heel denk ik?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:06

Bij mijn sidepull zit er een soort bruin plakband omheen. Ik weet niet of dat origineel is want ik heb hem van Kimnor gekocht. Maar ik heb nog geen beschadigde neus gezien (heb hem nog maar net )

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:14

Juist de dubbele "touwtjes" verdelen de druk beter dan een enkele. Zeker vergeleken met "touwtjes" van dezelfde dikte. Vergeet niet dat je met sidepull of bosal nooit continue druk uit mag oefenen. Je vraagt tot het paard doet wat je wilt en laat dan los. Zolang je dus niets doet, ligt de bosal of sidepull rustig op de neus en is er geen wrijving.

=^.,.^=

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:48

In dat boekje staat duidelijk uiteglegt wat een gewoon trensje kan aanrichten bij een paard. Er werd een vergelijking gedaan van 1000 paarden bitloos gereden, 100 paarden met bit en 100 paarden in het wild. De paarden bitloos en uit het wilt hadden precies dezelfde onderkaak. Bij de paarden die met bit waren gereden, was de onderkaak smaller geworden, had deukjes op de plek waar het bit rust en de luchtpijp met name de stembanden waren helemaal vervormt !!

De bitloos gereden en wilde paarden waren precies hetzelfde!!

Groetjes Sarah

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:52

Gilles schreef:
...en de luchtpijp met name de stembanden waren helemaal vervormt !!
Dat heeft niets met een bit of bitloos te maken, maar met de manier waarop het hoofd (al dan niet verplicht) gehouden moest worden.
Met een touwtje kun je precies hetzelfde krijgen.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:58

Sugarmiss schreef:
Gilles schreef:
...en de luchtpijp met name de stembanden waren helemaal vervormt !!
Dat heeft niets met een bit of bitloos te maken, maar met de manier waarop het hoofd (al dan niet verplicht) gehouden moest worden.
Met een touwtje kun je precies hetzelfde krijgen.

en ik heb gehoord dat paarden in het wild bijna niet hinniken, omdat ze dan roofdieren aantrekken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:24

farichta schreef:
Dit is volgens mij de eerste keer dat de mechanische hackamore ter sprake komt in dit topic. Er is volgens mij tot nu alleen gesproken over bosal, touwhalster en sidepull en deze dingen kunnen dit soort "schade" niet toebrengen.

Als er over "bitloos" gesproken wordt, valt bij mij de mechanische hackamore daar ook tussen.
Of denk ik weer eens te breed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:45

Alles wat niet in de mond hangt, maat wel om het hoofd zit kun je zien als een bitloze optoming. ook de vosal valt daar dus onder, al heb ik maar weinig mensen hem in NL zien gebruiken.

@Casjuh: in het wild communiceren paarden over grote afstanden dmv hinniken. Als er onraad is gesignaleerd in de directe nabijheid zal dat dmv stampen en lichaamshouding overgebracht worden.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:28

Cassidy schreef:
farichta schreef:
Dit is volgens mij de eerste keer dat de mechanische hackamore ter sprake komt in dit topic. Er is volgens mij tot nu alleen gesproken over bosal, touwhalster en sidepull en deze dingen kunnen dit soort "schade" niet toebrengen.

Als er over "bitloos" gesproken wordt, valt bij mij de mechanische hackamore daar ook tussen.
Of denk ik weer eens te breed?

Dat wel, maar de originele vraag was bosal of touwhalster Daarnaast ben ik (gelukkig) nog maar zelden een mechanische hackamore tegengekomen in de western.

=^.,.^=

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:37

De vosal is inderdaad zeldzaam hier.
Die bolle van mij heeft er een tijd geleden mee in Bit gestaan. Ze hadden al zo onderhand heel nl afgezocht maar nergens was zoiets te vinden.
Terwijl ik het gewoon bij divoza heb gekocht

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:11

En de vosal is ????? (ander woord voor hackamore ofzo??)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:47

Hackamore:

Afbeelding

Afbeelding

Vosal

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:49

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-08-05 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:49

Thanx!!! Weer wat geleerd..... stuur je hem aan die ringen aan de zijkant als een sidepull of net als een bosal aan de onderkant (of kan dat allebei??)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:59

De Vosal is afgeleid van de Sidepull, maar de bedoeling is dat je hem alleen onderaan vastmaakt. Volgens de kenners is de Vosal geschikt voor paarden die het hoofd te laag houden, de twee rolletjes aan weerskanten van de onderste ring komen dan tegen de onderkaak aan. Ik heb zelf nog nooit een vosal in het echt gezien.

Ook een Vosal is net als een Sidepull, Bosal en de Mechanische Hackamore een bit voor de gevorderde ruiter. Dunner is altijd scherper. En bitloos betekend niet automatisch "mild".

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:08

Het lijkt me idd geen zacht ding, zeker omdat de neusring van ijzerdraad is. Ach ik zal er waarschijnlijk nooit een nodig hebben...mijn paarden lopen eerder te hoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:40

Mijn paard loopt ook te hoog met haar hooft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:41

Voor degenen die via Google wat meer info willen opzoeken over een Vosal, hij wordt ook wel Scissor Hackamore of Scissor Bosal genoemd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:19

Hmmm.... fijne benaming....... daar wordt het al een stuk scherper van...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:25

mij doet het meer een beetje denken aan een touhalster de besturing, alleen is het wat scherper en harder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:22

Eh...wat denk je hoe hard een touwhalster is?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:08

Ben beetje laat hier. Ik rij zelf sind een maand of michien 6 weken alleen nog maar met een bosal : Een hele dikke met nog een bondje er overheen omdat hij er anders veelste fel op reageerde. In ben het in het geval met mijn bosal niet eens dat een dikke minder scherp is.

Hij loopt er stukken beter op als met bit (sneffle). Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik niet zo goed kan laten verzamelen als met bit. Maar dat komt wel als het echt nie werkt rij ik effe een dagje met bit en dan gaat het wel weer.

Maar je moet met een bosal zo iezo echt leren rijden het is zow anders.

In het begin vond ik het eng om in het bos gewoon lekker door ta galoppen omdat ik bang was geen rem te hebben. Je hoort je bit er niet voor nodig te hebben maar elk paard dramt wel eens door. (En ja hij reageert goed op ho maar ik wil niet vanuit een flinke galop meteen stilstaan, Mijn voorkeur is een overgang. )
Maar ik ben er inmiddels achter dat hij gewoon veel beter bij me te houden bijna zonder druk. terwijl het bit gaat ie gewoon aan hangen. (ben iik ok mee bezig af te leren).
Alleen echt het verzamelen voor de plausure gaat nog niet goed naar me zin.

Spirit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:39

Dus jij vind een bosal niet scherper dan een gewoon bit, maar moet er wel een bontje omheen doen anders reageert hij te fel? En je kunt hem bij je houden zonder druk? Dus het is niet scherp?

Ga voor de lol eens met trens rijden, en daarna met een correctional. Daar hoef je ook nauwelijks aan te zitten....