[WN] Western paardenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

Re: Western paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:14

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:23

Goed he! En weer geldt daar hetzelfde voor: toontje is wel wat hard, maar er zit wel wat in. Het is best leuk leesvoer, en het zet me wel aan het denken ... (en dat is volgens mij ook de bedoeling van die site: zorgen dat mensen eens wat kritischer zijn op hun eigen gedrag naar paarden toe).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:23

Het lijkt Norman wel!
Die schrijft ook altijd van die politieke stukjes in de Quarter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:26

Haha, wat een heerlijk cynisch verhaal. En toch ook weer ergens een kern van waarheid...een paard dat echt een aversie tegen iemand heeft, zal daar nooit een goede band mee opbouwen. Maar hoe vaak komt dat nou voor? En wat betreft het gebrek aan leervermogen, daar geloof ik ook niet in. Een "mens met paarden" zal nooit "paardenmens" worden, maar er valt genoeg te leren, en mensen kunnen genoeg leren, als ze maar weten hoe en waar.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:43

Citaat:
AQHA (Article coming soon)
While among the American Quarterhorses can be found the best all around riding horses in the world today, the American Quarter Horse Association registry is one of the goofiest in the history of horsemanship.

Ben benieuwd wat hier dan komt te staan.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:44

Ben benieuwd...(plaatst site bij haar favorites...)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:45

Endurance is niks mis mee zie ik op de "horsemanpro" site

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:47

"who writes the articles is irrelevant"

Zou het echt een persoon zijn die ze allemaal heeft geschreven? Aan de schrijfstijl te zien zou je zo denken van wel...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:04

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:18

zo te zien is de ts zeer geinterresseerd in de antwoorden

een tijdje geleden stond er in het blad cavallo een test hoeveel druk er op teugels werd uitgeoefend. ze hebben daarvoor gerennomeerde ruiters en ook een westernruiter genomen. En wat blijkt de westernruiter reed het vriendelijkst en had de minste gram op de teugels. Een westernzadel verdeelt het gewicht van de ruiter beter over het paard zodat dit makkelijker is voor het paard. en ja paarden zijn niet gemaakt om op te rijden dus iedereen die er op gaat zitten is in weze toch een ......

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:47

Goh, dit begint één van de leukste topics te worden die ik tot nu toe heb gelezen! HorsemanPro.com is erg leuk om door te spitten. Ik lees in de gelinkte articles wel een vette knipoog. Een Youp van 't Hek in de paardenwereld zeg maar alleen wat minder getergt.

Vooral dat stukje over horsemanship! Ik heb genoten van Monty Roberts maar ik zag dat veel mensen vergaten dat zij Monty niet zijn maar zichzelf! Een hele volkstam met hun eigen goeroe!! En dat zie je ook bij sommige trainers! Ze dragen nog net geen uniform..

Ik ben personal coach. De opleiding daarvoor (jawel, ook een opleiding) ben ik gaan volgen voor, in eerste instantie, eigen belang. De persoon die deze opleiding geeft is een dame die hierin al 17 jaar werkzaam is. Het is best wel goed om als een ui laagje voor laagje te worden afgepeld en alle overbodige overtuigingen en patronen los te laten om ruimte te maken voor nieuwe, die veel beter werken.
Okay, de opleiding is intensief en een identiteitscrisis kom je ook wel even tegen Maar allemaal 'for the better'.
Goed, in de wereld van personal coaches kom ik veel tegen wat lijkt op het rijtje in het horsemanship artikel. Echt, sommige zijn zo zweverig dat ze bijna niet naar beneden te trekken zijn om er een 'aards' gesprek mee te voeren... Tja, en dan moet mijzelf verdedigen tegen vragen als:
" O, je doet net zoiets als Emiele Ratelband?!" Damn... Ik dacht dat die wel vergeten was, niet dus... Nee dat doe ik NIET. Wat ik doe werkt!!

Over deze topic en de titel daarvan; anderen hebben het ook al geschreven, in elke tak van de paardensport heb je excessen. Ik geloof dat dat komt omdat veel mensen vergeten zelf na te denken over wat ze doen. Ze volgen klakkeloos op wat hun trainer, instructeur (m/v) hun opdraagt. En deze hebben dat weer van hun voorganger geleerd etc. Het is juist goed om te vragen en af te vragen of waar je mee bezig bent werkelijk goed is voor je paard. Hé, een paard reageerd niet met z,n oren plat in z,n nek (of wat dan ook) omdattie jou in de maling wilt nemen, toch?? Ik rij vanaf m,n 6e. Dressuur, springen, harddravers, en uiteindelijk western. Hierin heb ik alles wat niet werkt en wat wel werkt zeer duidelijk kunnen scheiden Blijf dus altijd open en leergierig maar zet wel je 'filter' aan, als iemand iets zegt wat jou niet aanstaat, zal het zeker niet voor je werken!

Mijn credo; De training van mens is in het belang van het paard!

Take care,

Bianca

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:34

toppie stukje

Mooi 'down to earth' verwoord.

Onderdeeltje van de cursus zeker

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:54

Bedankt voor het compliment!

Nou..... Vanuit mijzelf, toch. En een beetje van maggi, ja...

Kijk, als mens weet je alles al. Je moet je het alleen weer weten te herinneren. Hoe vaak zeg je niet; "Oja! Das waar ook" ?? Om maar een klein voorbeeldje te geven?. Dit is het geval met veel essentiele dingen. Zo, n opleiding helpt je dus herinneren!!
Zo, nu weer ff genoeg 'wijsheid B.V.'

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:06

Citaat:
Blijf dus altijd open en leergierig maar zet wel je 'filter' aan, als iemand iets zegt wat jou niet aanstaat, zal het zeker niet voor je werken!

Helaas hebben veel mensen (in de paardenwereld) er veel moeite mee als je niet precies doet wat zij zeggen. Dat merk ik hier op bokt ook erg: als iemand een vraag stelt, komen er bij altijd woorden van omdat de een vindt dat het echt zo moet en de ander vindt dat het echt anders moet.. Het wordt je niet altijd makkelijk gemaakt je eigen weg te nemen. Al doe ik het wel hoor , maar het is niet de makkelijkste weg!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:19

Citaat:
Al doe ik het wel hoor ,
maar

het is niet de makkelijkste weg!

And you're right JoyRider!

Ai! De 'maar'... en 'niet de makkelijkste weg'... Het zou wel de makkelijkste weg moeten zijn namelijk! Ik denk dat onzekerheid in de weg staat en dat die onzekerheid vaak gevoedt (laten voeden?) wordt van buiten af???

Ik ga nu weekend vieren!!!

*o/* Doei!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:33

Citaat:
Ai! De 'maar'... en 'niet de makkelijkste weg'... Het zou wel de makkelijkste weg moeten zijn namelijk! Ik denk dat onzekerheid in de weg staat en dat die onzekerheid vaak gevoedt (laten voeden?) wordt van buiten af???

Met niet de makkelijkste weg bedoel ik dat je regelmatig scheef aangekeken wordt door diegenen die je het willen laten doen zoals zij het doen en als je maar enigszins afwijkt gelijk helemaal niks meer aan je willen leren, omdat 'je het toch eigenwijs op je eigen manier doet' ... Vandaar. Ik praat graag met veel mensen over hoe het zou kunnen, daar probeer ik dan de voor mij meest aannemelijke dingen uit te pikken. Lijkt mij geen verkeerde manier! Ik heb namelijk gemerkt dat elke instucteur de ander maar niks vindt, dus dat betekent dat er niemand echt gelijk heeft en ik voor mezelf moet uitvinden hoe het voor mij werkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:35

En dat is toch de beste manier??

Zegt meer over de mensen die je scheef aankijken hoor...

Of zijn dat ook excessen???

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:42

He Cer, volgens mij hebben wij het hier via de PM al eens over gehad (ik was vroeger Tallie_m, vond deze naam passender)! Ik rijd nog niet zolang, maar de instructeurs die ik tot nu toe heb meegemaakt hebben allemaal sterk de neiging om de anderen toch even te moeten afvallen. Terwijl ik dan denk dat ze allemaal hun goede punten hebben.. Nobody's perfect: maar ik kan het wel worden als ik de goede dingen van de diverse personen oppik

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:23

@Joyrider
De meeste trainers hebben deze neiging om dat ze bang zijn voor hun inkomensverlies.
Ben niet bang om gewoon bij iemand anders je licht op te steken, of dit nu een trainer, wedstrijdruiter of recreatieiruiter is, allen hebben zij zo hun visie op het geheel en daar zit vaak bruikbare informatie bij die je helpt je eigen beeld en mening te vormen.

Vaak zijn de mensen die goeroegevoelig zijn het grootste struikelblok, deze stalhooligans zullen je zo zwart maken als je een keer ergens anders je licht laat schijnen, dat het bijna onmogelijk word om bij je oude trainer terug te komen.
In feite zijn zij vaker de oorzaak van een conflict op stal dan de trainer/eigenaar zelf.
Laat je hier niet door stoppen, je eigen ontwikkeling is het belangrijkst toch???

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:52

Wel fijn om te merken dat ik niet de enige ben met deze ervaring! En zeker fijn om gesteund te worden in mijn idee over hoe ik het moet aanpakken in plaats van gelijk maar voor 'eigenwijs' uitgemaakt te worden..

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:00

Tja wat zal ik zeggen,mishandeling?
Nee dat vindt ik niet het is maar net hoe je met je paard omgaat.
En een paard maakt onnatuurlijke moves onder het zadel ja en nee ik heb regelmatig een paard in de wei een sliding stop zien maken en andere moves ook wel.
Maar ja als je het heel extreem bekijkt dan zou je ook niet op een paard moeten gaan rijden want dat is ook niet natuurlijk.
Echter ik moet zeggen ik heb wel veel respect voor mensen die zonder hulpmiddelen op hun paard kunnen rijden,of het nu op de western manier is of niet.
Kijk naar Emiel voest hoe die met zijn paarden omgaat,petje af hoor.
Vindt het ook super gaaf om te zien trouwens

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:46

RANGEROVER heb je we eens goed gekeken bij de dressuur ,kinderen die op een pony rijden in de a/b klasse en met sporen prikkend de proef rijden dat vindt ik niet normaal daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.MEnsen die slof teugels vast zetten om hun paard nageefelijk te krijgen nee dat is vriendelijk.IK heb voor de DUIDELIJKHEID niets tegen dressuur als het op een goede manier gedaan wordt in iedere tak van de paardensport zitten rotte appels, ik zelf vind als alle takken van de ruitersort goed worden uitgevoerd er niets mis mee is.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:26

IronMaiden schreef:
Tsja dat van dat zweepje heb ik ooit eens gehoord van een schoolgenoot van de MAVO die volgens eigen zeggen vrij hoog reed.

Verder gebruik ik het liefst nooit een zweep (ook niet bij het Engels rijden) ook al is het bij ons op de manege zo ongeveer verplicht.

ah dus tegenwoordig als je op de MAVO zit kan je niet meer hoger rijden

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:08

ik rij wel met sporen maar ik gebruiks ze weinig...ik heb ze wel om maar niet dat ik daar nou echt mee duw meer een klein tikje ik heb ook een zweepje maar ik ben van plan die weg te schuiven wand ik heb het gevoel.... dat ze zonder een zweepje ook ontzettend goed haar best doet... duz....

nou doei XxXxxXXXX

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:00

Is het die genen die steeds over dit topic aan de gang blijven al opgevallen, dat de originele vraagsteller (range rover) helemaal niet meer gereageerd heeft? Dit is denk ik zo'n typisch geval van 'even stoken en wegwezen'. Alle vooroordelen komen weer boven tafel, en bovendien irriteerd de titel alleen al me mateloos, maar omdat iedereen maar blijft reageren blijft het hier boven in het forum staan. Van mij mag er een slotje op zodat het eindelijk verdwijnt. Range Rover heeft duidelijk toch niet genoeg interesse om verder te reageren.