[WN] Engels rijden met...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:13

Ik heb eigenlijk ook een vraag, ongeveer dezelfde als Luna (loenz):
Mag je met een westernzadel met een dressuurwedstrijd meedoen, en met een westernhoofdstel?
Het gaat om een simpel B proefje. Want eigenlijk rijd ik western met die pony. Maar ik wil ook graag een keer wat anders.

pmarena

Re: Engels rijden met...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:17

Officieel niet.

Maar als het een onderlinge wedstrijd is dan heb je kans dat het geaccepteerd wordt: gewoon even navragen bij de organiserende vereniging dus :)

SuperLunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:01

Okee, dank je!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:42

Ik snap vooral niet waarom je dat wil?

Ik zie soms op onderlinge westernwedstrijden ook mensen met dressuur uitrusting starten... IK snap er niks van.
Wil je dressuur rijden dan rij je dressuur.
Heb je interesse in western, dan ga je dat testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:46

Kirrr schreef:
Ik snap vooral niet waarom je dat wil?

Ik zie soms op onderlinge westernwedstrijden ook mensen met dressuur uitrusting starten... IK snap er niks van.
Wil je dressuur rijden dan rij je dressuur.
Heb je interesse in western, dan ga je dat testen.

Zoals je het zelf al zegt : onderlinge wedstrijden, western testen.

Beetje dure grap om voor het "proeven" van de westernsport 'even' een westernzadel aan te meten. Weet niet hoeveel geldboompjes jij in de tuin hebt staan, maar als ik voor alles wat ik onderling of voor de lol even uit wil proberen, een nieuw zadel moet kopen, ben ik platzak. Want als je na 3x besluit dat het je toch niet aanstaat of het toch niet je ding is.. Zit je mooi met dat zadel in je mik.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:50

Maar hoe kan je nu met een dressuur gereden paard met dressuurspullen western testen?
Ookal is het een westernwedstrijd.
Dat slaagt toch helemaal op niks.

Ga een lesje volgen bij een westernmanege.. Voor een paar euro's kan je op de correcte manier western testen.

Ik heb toch ook niet gezegd van een westernzadel te gaan kopen.
Ik snap alleen niet waarom je persé op een wedstrijd zou willen starten..

Als wil leren schaatsen, dan ga je toch ook eerst eens kijken bij de schaatsbaan, pik je een lesje mee.
Gaat toch ook niet direct inschrijven voor een wedstrijd en met je sneakers op de schaatsbaan proberen te schaatsen? Voor mij net hetzelfde.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:51

Is het op een western (WRAN) wedstrijd toegestaan met dressuurzadel te starten?
Nog nooit gezien eigenlijk!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:52

Geen idee, ik heb daar geen ervaring mee.
Had het zelf niet over WRAN wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:58

maar je hebt een verschil tussen officiële wedstrijd en onderlinge wedstrijd. Kan best voorstellen dat als je graag wedstrijdgericht rijdt, je wel eerst wilt weten of de wedstrijdsfeer ook wel leuk is voordat je aan het zadel en tuig begint.
Maar als je dan uitgejoelt wordt omdat je een dressuurzadel gebruikt op een onderlinge wedstrijd omdat je nog geen westernzadel hebt, zou voor mij de interesse al snel weer weg zijn.

Dan zou dressuur rijden met een veelzijdigheidszadel ook not done zijn waarschijnlijk? :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:22

Dressuurzadel bij wran mag niet.
Als je nog geen western spullen hebt, kun je toch een clinic of lessen doen om het te proberen. Wedstrijden kun je bekijken voor de sfeer.

myjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:35

Helemaal gelijk Kirr en Cindy! Hoe kunt ge van de western sport proeven op een dressuurmatig gereden paard en met een dressuur zadel? Het is een heel ander gevoel... Heb dit ook nooit begrepen :n

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:28

Afhankelijk van de situatie lijkt het mij geen ramp als je eens met 'verkeerd' tuig rijdt, ook niet op wedstrijd.
Als er op jouw manege zowel western als engels wordt gereden en het is leuk om eens uit te wisselen op onderlinge wedstrijd... Elkaars discipline proberen, wat is daar mis mee?
Het karakter van onderlinge! wedstrijden leent zich daar vaak juist goed voor. :)

Sterker: wat meer toleratantie zou de sport goed doen. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:35

@Kirr ik zou niet weten waarom je een paard niet met dressuurspullen western kunt rijden. Zolang je geen spins/stops of roll back doet, blijf je ook in een dressuurzadel wel zitten. En de meeste dressuurteugels zijn best lang genoeg om ze westernstyle vast te houden. En anders knoopt je twee halstertouwen aan je bit. Western rijden is een variant van paardrijden. Het maakt bij de basis echt geen drol uit met welk zadel je dat doet. Belangrijk is dat je goede les hebt en weet wat je kunt en wat je aan je paard kunt vragen. Zeker om te proberen zou ik mijn geld investeren in een les en niet in een (vaak even goedkoop aangeschaft) slecht passend zadel. En wie koopt er nu een goed en dus duur westernzadel om even te proberen.

Kortom: neem eerst eens een paar goede lessen, besluit dan.