[WN] dressuur en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:32

ladyblues16 schreef:
Bij het trainen van een paard gaat het er ook om dat het paard plezier beleeft aan zijn werk, en fit evenwichtig en gezond blijft. En mijn advies aan NoUsSieJ is dat je het beter bij een rijstijl kan houden het is voor jullie beiden mischien lastig, maar voor het paard beter.

En ik wil niet zeggen dat de ene rijstijl beter is als de andere.

je moet je altijd bij je eigen rijstijl houden. Schijnheilig

maar dat wil niet zeggen dat je geen verschillende onderdelen kan starten
voeg een M of Z proef gewoon bij je onderdelen.

je krijgt dan pleasure-trail- horsemanship-reining-versatile- westernriding-hunter-en de M/Z proef- halter/voorbrengen
gooi er een snufje oprichting door, maar dat heb je toch al nodig om tot de verzameling te komen.
.........................en je rijdt paard

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:12

WormBoy schreef:
Moraal? Er zijn volgens mij zoveel verschillende stijlen binnen de western en de dressuur dat je niet zomaar twee stijlen op 1 paard kunt loslaten, en verwachten dat een paard alles snapt. Ik denk wel dat je binnen de dressuur en de western twee stijlen er uit kunt halen die wel compatibel zijn, mits je de tijd neemt om je paard goed te trainen (er zijn al voorbeelden genoeg gepasseerd hier).

Precies, helemaal mee eens! Dat bedoel ik dus, je kunt niet twee rijstijlen zuiver langs elkaar gebruiken op het zelfde paard, dan zul je de nodige compromises moeten sluiten en de hulpen eenduidig houden anders wordt zo'n dier er helemaal gek van.
Ik moet bv. dus op Holly weinig tot geen teugeldruk gebruiken. Wat denk je dat er gebeurt als er een dressuurruiter op gaat zitten die haar in de aanleuning gaat rijden? Ik denk dat ze knettergek en mega dwars wordt, en dat denk ik niet alleen, dat weet ik eigenlijk wel zeer zeker! Haha! En ik denk niet dat Holly de uitzondering op de regel is Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:25

Jolande schreef:
Precies, helemaal mee eens! Dat bedoel ik dus, je kunt niet twee rijstijlen zuiver langs elkaar gebruiken op het zelfde paard, dan zul je de nodige compromises moeten sluiten en de hulpen eenduidig houden anders wordt zo'n dier er helemaal gek van.
Ik moet bv. dus op Holly weinig tot geen teugeldruk gebruiken. Wat denk je dat er gebeurt als er een dressuurruiter op gaat zitten die haar in de aanleuning gaat rijden? Ik denk dat ze knettergek en mega dwars wordt, en dat denk ik niet alleen, dat weet ik eigenlijk wel zeer zeker! Haha! En ik denk niet dat Holly de uitzondering op de regel is Lachen

Nope Lachen
Sanne reed Moon eerst ook met constante teugeldruk. Zijn reactie: stilstaan
en alleen maar achteruit hobbelen...
Nu rijd ze met veel minder druk, eigenlijk pakt ze de teugels nu ook alleen
aan als ze wat vraagt, daarna laat ze hem los, en het werkt stukken
beter!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:20

Jolande schreef:
Ik moet bv. dus op Holly weinig tot geen teugeldruk gebruiken. Wat denk je dat er gebeurt als er een dressuurruiter op gaat zitten die haar in de aanleuning gaat rijden?

Dan blijft ze prima lopen. Een beetje dressuurruiter heeft namelijk een lichte aanleuning. Te vergelijken met jou weinige teugeldruk Knipoog

Ik heb meer het idee dat de dressuurruiter beschouwt worden als mensen die met geweldig veel teugeldruk rijden. Not true Lachen

Bovendien moet een paard nageven op teugelcontact en en niet tegenin gaan . Niet in western en ook niet in dressuur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:50

Sorry ik ben het met Rom eens... Er zijn natuurlijk ruiters die rijden met een engels zadel en met heel veel druk. Maar als die mensen zouden proberen Lanna eens stevig in de mond te hangen dan krijg je een stakend of erger nog steigerend paard. Terwijl ze best tegen lichte constante netjes gereden druk kan, zoals een nette dressuurruiter dat zal doen. Een nette dressuurruiter zit ook echt niet de hele tijd te kloppen en te rammelen met de benen. Ik vraag me werkelijk af wat voor vooroordelen er toch allemaal bestaan waar het gaat om dressuurruiters.

Wat hier af en toe aan vooroordelen langskomt valt in dezelfde categorie als: westernsporen zijn vals, westernruiters raggen hun paard af, westernruiters kunnen hun paard niet verzamelen etcetera.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:08

Anya schreef:
Ik vraag me werkelijk af wat voor vooroordelen er toch allemaal bestaan waar het gaat om dressuurruiters.

Wat hier af en toe aan vooroordelen langskomt valt in dezelfde categorie als: westernsporen zijn vals, westernruiters raggen hun paard af, westernruiters kunnen hun paard niet verzamelen etcetera.

Zijn dat vooroordelen? Ik heb inderdaad dressuurruiters gezien die met veel teugeldruk de kin van het paard op de borst trekken en met wapperende benen rijden, en ook westernruiters die hun paarden afragden en met de sporen bewerkten alsof ze er filets van probeerden af te halen ... Dit soort lui zijn denk ik (hoop ik) wel in de minderheid, dus ik neem aan dat je bedoeld dat je niet alle dressuurruiters/westernruiters op de uitzonderingen moet beoordelen.

En ja, ik denk dat een nette dressuurruiter (met de nadruk op "nette") best op een westernpaard kan rijden, zonder al teveel problemen (en andersom ook). Mits je niet onmiddelijk verwacht dat het paard de sterren van de hemel loopt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:12

Het worden vooroordelen op het moment dat je zegt:

dressuurruiters rijden met veel druk
westernruiters kunnen hun paard niet verzamelen

(om maar twee voorbeelden te noemen)

Ik ken ook westernruiters die ik nooit op een netjes dressuurgereden paard zou willen zetten (op geen enkel paard eigenlijk) en v.v.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:24

Blijft bij mij nog steeds de vraag: welke hulpen zijn dan anders?
Nog steeds heb ik daar geen duidelijk antwoord op gekregen.

Citaat:
En ja, ik denk dat een nette dressuurruiter (met de nadruk op "nette") best op een westernpaard kan rijden, zonder al teveel problemen (en andersom ook). Mits je niet onmiddelijk verwacht dat het paard de sterren van de hemel loopt.

Imo ligt dat dan volledig aan de ruiter. Een paard reageert alleen maar ergens op.

Een paard dat goed getraind is kan door elke (goede) ruiter gereden worden.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:01

cornelie"]
Nog steeds heb ik daar geen duidelijk antwoord op gekregen.
[/quote]

En dat krijg je denk ik ook niet Knipoog Ik denk dat de verschillen binnen wat men "dressuur" en "western" noemt misschien wel groter zijn dan tussen deze disciplines! Veel van wat ik hier op Bokt aan tips lees van "gevorderde dressuuruiters" komt aardig overeen met wat ik met western associeer ... Maar in elke discipline heb je stijlen die daar mijlenver vanaf staan.

[quote="cornelie schreef:
Een paard dat goed getraind is kan door elke (goede) ruiter gereden worden.

En hoe definieer je "goed" dan? Ik denk dat het mogelijk is een paard zo te trainen dat de ervaren ruiter A er wel mee uit de voeten kan, maar de ervaren ruiter B niet ... Maar over het algemeen ben ik het wel met je eens (ik kan als westernruiter best wel overweg met een - beetje braaf - dressuurgereden paard, mits je niet verwacht dat ik een dressuurproef doe).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:38

WormBoy schreef:
Veel van wat ik hier op Bokt aan tips lees van "gevorderde dressuuruiters" komt aardig overeen met wat ik met western associeer ...

En dat is nu juist het leuke

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:02

WormBoy schreef:
En hoe definieer je "goed" dan?

Ik vind het altijd moeilijk om dingen onder woorden te brengen maar ik bedoel hiermee vooral een 'simpel' gereden paard.

Precies wat mijn instructrice ook altijd zegt: zoals we nu trainen wordt pride een makkelijk te rijden paard waar iedereen zo mee weg kan rijden.
Ik denk dat het er dan vooral om gaat dat het principe 'wijken voor druk' zo goed en simpel mogelijk getraind wordt.

Waar ik mij weleens aan kan irriteren als ik op een ander paard stap is dat er al gezegd wordt: als je dit wil dan moet je die en die en die hulpen geven met hier een kneepje en daar een drukje en dan een .......

Dan denk ik altijd maar, een paard denkt simpel dus houd het ook simpel.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:05

Romkabouter schreef:
Dan blijft ze prima lopen. Een beetje dressuurruiter heeft namelijk een lichte aanleuning. Te vergelijken met jou weinige teugeldruk Knipoog

Vergeet het maar dan raakt Holly enorm geirriteerd net als mijn paard Dusty die dan de instelling "stik er maar in krijgt"
en net als Raci die je binnen 3 tellen wel even zal laten zien dat je best met een dikke 60km/h door de bocht kan zonder onderuit te gaan! Net als Kaunos niet voor niet over gestapt, die plakt je tegen het plafond. Net als alle paarden die ik ken en echt puur en echt western gereden worden!

Maar ja hier weet toch iedereen het beter. Zelfs beter als de mensen die het echt kunnen weten. Cool

Want ach het is toch allemaal het zelfde, als je je hulpen, de manier waarop je iets wil bereiken en het uiteidelijke doel maar aan past niet dan???? Cool
Jee is dit een idee als dressuur zo op western lijkt, waarom schaffen we die dressuur dan niet gewoon af en gaan we allemaal western rijden!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:17

Maar toch heeft romkabouter dan wel een punt imo met de opmerking over het nageven op teugeldruk. Dat is voor mij een stuk basisafrichting, welke kant ik later ook op zal gaan. Zodra ik iets vraag wil ik graag antwoord en niet eers een ja maar........

En dat is vaak iets dat ik mis bij paarden die op zijn JBF western gereden zijn. Die beginnnen vaak met een losse teugel en laten dat zo. Maar ga dan niks vragen want dan gaat het paard daar (logisch) tegenin. Een paard zal eerst moeten leren nageven op druk, helaas worden ze nog niet kant en klaar geboren Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:20

Adrienne schreef:
Jee is dit een idee als dressuur zo op western lijkt, waarom schaffen we die dressuur dan niet gewoon af en gaan we allemaal western rijden!

De uiteindelijke wedstrijdhouding telt ook nog mee Lachen

Maar in beide disciplines wordt gewoon gevraagd bv 'aanspringen in galop'. Er wordt niet gevraagd 'aanspringen in galop dmv de volgende hulpen:............'

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:21

Romkabouter"]
[/quote]
Fijn dat jij mijn paard denkt te kennen, maar dat is dus echt niet zo.

[quote="Cornelie schreef:

Misschien is dit een leuk om uit te zoeken:
Kan eenieder hier aangeven hoe ze in galop aanspringen als ze dressuur of western rijden. Dan krijgen we misschien een beeld erbij.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:33

cornelie schreef:
De uiteindelijke wedstrijdhouding telt ook nog mee Lachen

Houding is uiterlijke schijn dat heeft er niks mee te maken. Als je als dressuur ruiter vooroverhangend op je paard gaat zitten ben je ook niet ineens een springruiter Cool

Maar inderdaad laat maar eens horen wie welke hulpen gebruikt.
Ik ben benieuwd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:44

Adrienne schreef:
Vergeet het maar dan raakt Holly enorm geirriteerd net als mijn paard Dusty die dan de instelling "stik er maar in krijgt"
en net als Raci die je binnen 3 tellen wel even zal laten zien dat je best met een dikke 60km/h door de bocht kan zonder onderuit te gaan! Net als Kaunos niet voor niet over gestapt, die plakt je tegen het plafond. Net als alle paarden die ik ken en echt puur en echt western gereden worden!

Klinkt mij als paarden die niet goed opgevoed/gereden zijn Cool
Een goed gereden paard kan je rijden zoals je wilt.

Zoals ik 'western' rij (maar nu heb ik er waarschijnlijk niet genoeg verstand van, volgens de 'kenners') kan ik mn paarden stellen zoals ik wil. Een paard wat je niet met druk aan de teugel kan rijden, is gewoon niet goed gereden. Mijn eigen paard is hier een goed voorbeeld van. Deze heb ik zelf aangereden, en dat heb ik (14 jaar geleden!!) niet helemaal goed gedaan. Nl via de toen geldende westernnormen. Nu durft dit paard het bit dus niet aan te nemen. Niks zo lastig als een paard wat je niet in de hand kan rijden. Althans, vind ik.

Ik denk dat cornelie met westrijdhouding de houding van het paard bedoelt, denk je ook niet? Cool

De hulpen die ik gebruik verschillen per paard, dus dat kan ik niet zomaar opschrijven. Maar dat is blijkbaar helemaal verkeerd, want er is maar 1 manier om 'western' te rijden... silly me. Bij de ene gallopeer ik aan door niks te doen, bij de ander geef ik binnenbeenhulp, buitenbeenhulp, teugelhulp.. Ligt maar helemaal aan het paard en hoe die op dat moment loopt.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:19

Cer schreef:
De hulpen die ik gebruik verschillen per paard, dus dat kan ik niet zomaar opschrijven. Maar dat is blijkbaar helemaal verkeerd, want er is maar 1 manier om 'western' te rijden... silly me. Bij de ene gallopeer ik aan door niks te doen, bij de ander geef ik binnenbeenhulp, buitenbeenhulp, teugelhulp.. Ligt maar helemaal aan het paard en hoe die op dat moment loopt.

Kijk en dat noem ik nou paardrijden OK dan!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:32

ik heb gelukkig maar 1 paard dus gebruik ik vaak dezelfde niet altijd want als hij omvalt of naar binnen valt moet ik even hulp hebben van mijn andere been',hand,hoofd wat ik maar nodig heb
ik spring aan met mijn buitenkuit

en of ik nou een westernzadel gebruik of dressuur dat maakt geen barst uit die hulp hoort bij galop!!!!!!!!!!!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:49

Hoe wij de galophulp aangeleerd krijgen bij westernles is als volgt: lekker ontspannen in het zadel zitten, buitenbeen iets naar achter, komt automatisch je bekken iets schuin (binnenheup iets naar voren) en je binnenschouder iets naar voren, binnenhand evt. iets optillen (vergeet ik meestal), maar paard mag pas aanspringen als ik een kusje geef (in de lucht, niet aan het paard Haha! ), en ik geef dus geen druk op mijn benen. Het kusje is dus het signaal, de rest moet zorgen voor de goede stelling zodat het paard goed aanspringt.

Als ik op een dressuur-aangereden paard zit leg ik mijn buitenbeen iets naar achter (oftewel, grotendeels dezelfde houding als bij een westernpaard) en geef druk met beide benen als drijvende hulp. Ik weet niet of dat helemaal correct is, maar 't werkt wel!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:05

Ik ken dressuurgereden paarden die op het buitenbeen aanspringen. Maar ook die op het binnenbeen weggaan.

Dressuurgalopshulp bij lanna: , halve ophouding, buitenbeen iets naar achter en binnenbeen drukt aan voor daadwerkelijke galop, als nodig is been om haar naar meer verzameling te rijden.

westernhulp, teugels als nodig is iets opnemen voor rechtmaken, buitenbeen op de plek drukt aan. Vroeger moest het buitenbeen iets achter de singel om de achterhand naar binnen te zetten, nu niet meer. Ik gebruik geen stemhulpen voor de galop of andere overgangen. Alleen stemhulpen binnen een gang voor strekken of terugkomen/langzamer.

Er is geen dressuurjury die het uitmaakt hoe ik aangaloppeer hoor. Als het er maar netjes uitziet. En het gemiddelde westerngetrainde paard heeft er heel wat galopswerk opzitten, dus voor galop het ik eigenlijk onveranderd erg hoge cijfers op het jurybriefje staan. Dat is weer een voordeel van western rijden. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-01-05 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:09

ik ben het er niet mee eens dat een westernpaard volgens sommigen niet verzameld loopt. Western paarden moeten voor alle vormen van drukken net zo goed wijken, maar ik denk dat het loslaten bij western een belangrijk onderdeel is wat sommigen mischien vergeten. Als ik op een paard rij en ik wil hem verzamelen dan doe ik dat en als mijn paard het goed doet laat ik los.

Maar denkniet dat je het verschil tussen engels en western duidelijk kan maken aan de hand van hoe je aangalopeert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:18

ladyblues16 schreef:
ik ben het er niet mee eens dat een westernpaard volgens sommigen niet verzameld loopt. Western paarden moeten voor alle vormen van drukken net zo goed wijken, maar ik denk dat het loslaten bij western een belangrijk onderdeel is wat sommigen mischien vergeten. Als ik op een paard rij en ik wil hem verzamelen dan doe ik dat en als mijn paard het goed doet laat ik los.

Maar denkniet dat je het verschil tussen engels en western duidelijk kan maken aan de hand van hoe je aangalopeert.

Nee dat ben ik ook niet met je eens. Ik noem hier nu een vooroordeel dat in de dressuurwereld veel wordt gebruikt als men het over westernruiters heeft. Net zoals westernruiters best tamelijk stomme vooroordelen over dressuurruiters kunnen hebben.

Overigens laat ook een dressuurruiter los als een paard goed en loopt hoor. Zij noemen dat 'handen openen'. Het verschil zit em in de mate van licht contact die je houdt. Een mate van licht contact die ik westernruiters (vooral in de reining) ook nogal eens zie hebben en houden.

Nee ik denk ook niet dat je er bent door de verschillen in hulpen uit te leggen. Zo verschillend zijn die nogmaals niet. Ik geeft mijn paard tegenwoordig exact dezelfde galopshulp of ze nu dressuur of western loopt. Maar ik let wel op de gewenste hoofdhouding (lager en langer bij western en meer opgericht bij dressuur). Zo let ik ook op de mate waarmee de achterhand ondertreedt en de mate waarin ze wel of geen stelling geeft. Dat soort dingen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:27

ladyblues16"]
ik ben het er niet mee eens dat een westernpaard volgens sommigen niet verzameld loopt.
[/quote]

Werd dat beweerd in dit topic? Volgens mij werd het alleen als vooroordeel genoemd. Westernpaarden moeten ook verzameld (kunnen) worden (hoewel ik betwijfel of de cowboys dat ook doen). Overigens heb ik het idee dat er genoeg dressuurruiters zijn die denken dat verzameling is als het paard met zijn hoofd in een krul loopt, of is dat ook een vooroordeel?

[quote="ladyblues16 schreef:

Nee, maar ik vind het wel leuk om te zien hoeveel verschillende manieren er zijn (zelfs binnen de western, zo te zien).

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:40

Bij western laat je helemaal los zelfs niet een beetje contact, daarom moeten de meeste paarden die worden gepresenteerd in reiningwedstrijden ook met volledige losse teugel worden gereden. En worden de teugel alleen opgenomen waneer het paard gecorigeerd moet worden.

maar mischien is het leuk om de verschillen in tussen engels en western te beschrijven bij het tot stilstaan brengen van je paard.