[WN] WRODL - deel 5 - inrij-arena

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:18

Anya schreef:
Maar Chis als ik het goed begrijp is er dus in die drie-eenheid niemand actief verantwoordelijk voor direct ingrijpen als er iets erg onplezierig misgaat in de inrijhal Verward
In feite is dient wedstrijdsecretaris te zorgen dat de WRAN regels nageleefd worden waarbij één van die regels is:

Citaat:
220. Een bevoegd toezicht op de inrijarena is dringend gewenst.
Maar helaas is dat dus niet verplicht.

Als er dan wat misgaat, dan kunnen natuurlijk de jury, wedstrijdsecretaris en wedstrijdleider gezamenlijk daarover beslissen, maar volgens regel 220:
Citaat:
De organisator en de wedstrijdleider moeten een deelnemer bij grote vergrijpen tegen het regelboek of dierenbeschermingsbepalingen van de wedstrijd uitsluiten.
hebben organisator (meestal eigenaar van de manege) en wedstrijdleider wel de mogelijkheid én zelfs verplichting om een uitsluiting uit te spreken bij ernstige dingen.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:36

Daar was ik al bang voor... Ik voel een voorstelletje naar het Wranbestuur opkomen. Alleen nog even denken over de goede formulering. Maar in ieder geval iets minder vrijblijvend Lachen

Want als je eerst moet wachten tot er iets echt ernstigs gebeurt.... Dat kan de bedoeling niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:39

Plus waar je tegenaan loopt, is dat er geformuleerd zal mioeten worden WAT dan precies onder ernstig verstaan moet worden. Is het bv 'ernstig' als er bloed komt, of hoef je daar niet op te wachten?

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:11

Ik heb het allemaal effe niet gevolgt ,wel het stukje gelezen betreffende de knhs regels ,
ik denk dat het heel moeilijk is om die regels in de western te handhaven ,op het gebied van western wordt heel anders geredenen zijn heel andere gewoontes , dus het moet denkik wel iemand zijn die bekend wat ze als eerste af moeten schaffen is het trainen na de wedstrijd als een wedstrijd bijvb. om 1.00 uur s'avonds afgelopen is gaat iedereen zijn paarden weer zadelen en afmatten ,kijk ik snap best dat ieder zijn paard moet trainen op de wedstrijd maar ,op bijvb een meerdaagse spring wedstrijd zijn er veel ruiters met meerdere paarden die de paarden die dezelfde dag niet in de wedstrijd hebben meegelopen ook moeten rijden,die doen dat dan gewoon s'ochtends of tussen de rubrieken door ,natuurlijk zijn er altijd wel een paar die dat na de laatste rubriek doen maar het gros van de ruiters doen dat op de eerst genoemde manier , de paarden verdienen s'avonds rust ,maar wat doen de meeste western ruiters die zadelen gewoon alles weer op (terwijl ze thuis hun paarden ook maar 1 keer per dag rijden of sommige misschien wel niet eens iedere dag rijden,)vind ik onterecht tegenover het paard als het zo is dat je op de dag van de wedstrijd je paard s'avonds nog een keer moet pakken dan moet je thuis blijven ,want dan heb je op een wedstrijd niets te zoeken.
Wat betreft een toezicht houder zodra er ontollerant gedrag wordt vertoond of iemand steeds maar weer aan de gang blijft vind ik dat die persoon een waarschuwing moet krijgen de tweede keer dat dit gebeurt bij dezelfde persoon direct verwijderen van het los rij terrein gaat de persoon door in de stallen ofzo gewoon een schorsing en een geldboete opleggen ,vaak zijn het toch dezelfde personen , dan is dat zo afgelopen denk ik (maarja wie ben ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:18

kadootje schreef:
....ik denk dat het heel moeilijk is om die regels in de western te handhaven ,op het gebied van western wordt heel anders geredenen zijn heel andere gewoontes.....

** Als dat een reden moet zijn om op te geven dan sluit de boel maar af. Ik zie geen enkele reden waarom er anders gereden moet worden in de westernsport dan in de Engelse sport Verward

...., dus het moet denkik wel iemand zijn die bekend wat ze als eerste af moeten schaffen is het trainen na de wedstrijd als een wedstrijd bijvb. om 1.00 uur s'avonds afgelopen is gaat iedereen zijn paarden weer zadelen en afmatten

** Ehhhhhhhhhh???????????????? IEDEREEN? Mwoah.... Ik ga niet ontkennen dat het gebeurt, want het gebeurt. Maar om dan alle westernruiters over 1 kan te scheren vind ik een beetje te makkelijk.
Als je op zo'n manier moet discussieren, is het misschien handig om eens te overwegen om helemaal niet te discussieren....

,kijk ik snap best dat ieder zijn paard moet trainen op de wedstrijd maar

** Nee hoor, trainen doe je THUIS en niet op een wedstrijd. Dat geldt voor de Engelse sport, maar ook voor de westernsport.

,op bijvb een meerdaagse spring wedstrijd zijn er veel ruiters met meerdere paarden die de paarden die dezelfde dag niet in de wedstrijd hebben meegelopen ook moeten rijden,die doen dat dan gewoon s'ochtends of tussen de rubrieken door ,natuurlijk zijn er altijd wel een paar die dat na de laatste rubriek doen maar het gros van de ruiters doen dat op de eerst genoemde manier , de paarden verdienen s'avonds rust ,maar wat doen de meeste western ruiters die zadelen gewoon alles weer op (terwijl ze thuis hun paarden ook maar 1 keer per dag rijden of sommige misschien wel niet eens iedere dag rijden,)

** Jij hebt geen beste westernkennis(sen Haha! ) hoor....

vind ik onterecht tegenover het paard als het zo is dat je op de dag van de wedstrijd je paard s'avonds nog een keer moet pakken dan moet je thuis blijven ,want dan heb je op een wedstrijd niets te zoeken.

** Daar heb je gelijk aan.

Wat betreft een toezicht houder zodra er ontollerant gedrag wordt vertoond of iemand steeds maar weer aan de gang blijft vind ik dat die persoon een waarschuwing moet krijgen de tweede keer dat dit gebeurt bij dezelfde persoon direct verwijderen van het los rij terrein gaat de persoon door in de stallen ofzo gewoon een schorsing en een geldboete opleggen ,vaak zijn het toch dezelfde personen , dan is dat zo afgelopen denk ik (maarja wie ben ik)

** Geen idee wie je bent, maar ik nodig je uit om eens bij een fatsoenlijke westernruiter te gaan kijken. Lijkt me wel gezond voor je beeldvorming Haha!

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Beste sonya, Je moet niet alles te letterlijk oppakken iedereen is inderdaad een verkeerde woordkeuze veel van de deelnemende ruiters klinkt misschien beter ,ik bedoelde het ook weer niet zo negatief hoor.
Ik heb al weer spijt van mijn reactie.
Huilen Huilen

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:14

Ik ben het helemaal met kadootje eens!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 07:54

Ik niet Lachen
Een paard is en blijft een paard of hij/zij nu engels of western gereden wordt. Dus waarom dan ineens andere regels als die voor de engelse disciplines zouden moeten gelden????????????
Gewoon eens een keer overleggen Haha!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:16

Ik had het eigenlijk over het nachtelijk rijden....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:18

O dat ja. Dat heb ik ook weleens van dichtbij mogen aanschouwen Boos!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:29

@ Sonja:
die dingen die kadootje zegt, gebeuren natuurlijk wel, en ik vind het niet zo gek dat iemand dan een beeld vormt van het westernrijden. Als je als leek op een westernwestrijd komt, mag je er toch wel vanuit gaan dat dat de manier is waarop gereden wordt.

Het is een beetje een zwaktebod dat kadootje dan maar naar een fatsoenlijke westernruiter moet gaan kijken. Hoe moet hij/zij weten wat een fatsoenlijke ruiter is?
Jammer dat je iemand die zijn ervaringen opschrijft, zo aanpakt...'we' zouden de hand in eigen boezem moeten steken, en dat soort praktijken onder de loep moeten nemen (en volgens mij zijn er in andere topics mensen al hard mee bezig) want ze gebeuren wel degelijk.

Net wat al eerder gezegd is, ik neem mijn 'engelse' kennissen ook niet meer mee. Ik heb geen normale uitleg anders dan 'sja, zoals die en die rijd, zo hoort het niet' en dat dan ettelijke keren herhalen. Die vormen zich dan ook een vreemd beeld van de westernsport. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:40

Cer schreef:
@ Sonja:
die dingen die kadootje zegt, gebeuren natuurlijk wel, en ik vind het niet zo gek dat iemand dan een beeld vormt van het westernrijden. Als je als leek op een westernwestrijd komt, mag je er toch wel vanuit gaan dat dat de manier is waarop gereden wordt.

** Dan nog kun je niet verkondigen dat ALLE westernruiters dit maar doen. Zoals in mij bovenstaande reactie staat; ik ontken niet dat het gebeurt want het gebeurt wel degelijk.
Maar als 1 iemand die zich Cer noemt op internet een trut is, zijn alle mensen die zich Cer noemen dan een trut? Scheve mond

Het is een beetje een zwaktebod dat kadootje dan maar naar een fatsoenlijke westernruiter moet gaan kijken. Hoe moet hij/zij weten wat een fatsoenlijke ruiter is?

** Er zitten er hier genoeg die haar gerust eens willen ontvangen, en die haar (of hem?) eens mee willen nemen naar een leuke show. Is geen zwaktebod, maar juist meer karakter dan wat jij hier onder doet; gewoon maar niet meer meenemen en alles laten voor wat het is. Dan verandert er nooit wat. JUIST door de aandacht te vestigen op mensen die het wel netjes doen, krijgen die ruiters meer waardering, aandacht, lesklanten etc etc.

Jammer dat je iemand die zijn ervaringen opschrijft, zo aanpakt...

** Ik pak niemand aan, ik reageer op een topic. Als ik dat niet doe, word ik er nl ook op aangesproken Knipoog

'we' zouden de hand in eigen boezem moeten steken, en dat soort praktijken onder de loep moeten nemen (en volgens mij zijn er in andere topics mensen al hard mee bezig) want ze gebeuren wel degelijk.

** Zoals je zelf al zegt; dat gebeurt ook. Maar dat wil niet zeggen dat we dan in die tussentijd dergelijke gedachten maar voor waar moeten laten leven?

Net wat al eerder gezegd is, ik neem mijn 'engelse' kennissen ook niet meer mee. Ik heb geen normale uitleg anders dan 'sja, zoals die en die rijd, zo hoort het niet' en dat dan ettelijke keren herhalen. Die vormen zich dan ook een vreemd beeld van de westernsport. Helaas.

** Ik neem ze wel mee. En ik laat ze ook gerust de smeerlappen van de sport zien. Maar daarna wel de ruiters die WEL op een prettige manier werken en respect voor hun beesten hebben etc.
Door niets meer te doen, laat je 't toe...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:50

Cer"]
@ Sonja:

** Dan nog kun je niet verkondigen dat ALLE westernruiters dit maar doen.
[/quote]

Nou ja ik denk dat je het wel een beetje in de context moet zien. Zo zal het niet bedoelt zijn.

[quote="sonja"]
Maar als 1 iemand die zich Cer noemt op internet een trut is, zijn alle mensen die zich Cer noemen dan een trut? Scheve mond
[/quote]

raar voorbeeld Verward

[quote="sonja"]

** Er zitten er hier genoeg die haar gerust eens willen ontvangen, en die haar (of hem?) eens mee willen nemen naar een leuke show.
[/quote]

Ja, dus nogmaals: "hoe moet een leek weten wat een fatsoenlijke ruiter is?" Lezen is ook een kunst hoor. Is iemand een fatsoenlijke ruiter omdat die dat zelf beweert? (laten we daar niet vanuit gaan toch?), of omdat jij het zegt? (sja, en wie zegt dat jij er verstand van hebt), of omdat hij wedstrijden wint? (we weten ook wel dat dat niet zo is).
Dus gewoon een reeele vraag 'hoe moet een leek weten wat een fatsoenlijke ruiter is'?

[quote="sonja schreef:
Is geen zwaktebod, maar juist meer karakter dan wat jij hier onder doet; gewoon maar niet meer meenemen en alles laten voor wat het is. Dan verandert er nooit wat.

*zucht* ja je hebt gelijk. Ik heb geen karakter en laat alles voor wat het is. Doe niet mn best om iets te veranderen of de aandacht te vestigen op een andere manier van rijden... whatever....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 10:22

Ach er zijn meer wegen die naar Rome leiden...Toch???

Ik vind dat nachtelijk rijden en rare gewoonte. Verder begrijp ik werkelijk niet waarom het welzijn en beleven van dressuurpaarden of springpaarden anders zou zijn dan van westernpaarden. Tuurlijk je hebt iets andere optoming en sporen, maar verder zie ik niet zoveel verschil. Of ik Lan nu dressuur of western optoom maakt voor haar geen verschil als ze in haar mond gerukt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:39

Is geen raar voorbeeld Cer, maar een heel duidelijke.
Als een PAAR westernruiters dergelijke praktijken uitvoeren, doen dan ALLE westernruiters dat meteen?
Als jij EEN zure sinaasappel in je fruitmand aantreft, zijn ze dan ALLEMAAL zuur?
Etc.

Wat de rest betreft: je houdt je hier dommer dan je bent denk ik. Persoonlijk aanvallen op reacties heeft trouwens zowiezo weinig zin. Probeer me te overtuigen met redelijke argumenten; heeft meer kans van slagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:00

Volgens mij ben ik juist niet degenen die een persoonlijke aanval doet op reacties. Ik heb het nu een aantal keer doorgelezen, maar ik zie het niet? Dus wat je daar nou mee bedoelt? Ik stel een duidelijke vraag (hoe kan een leek zien dat een trainer fatsoenlijk is). Ik spreek veel mensen die ergens beginnen (bij een topruiter) en dan later van anderen horen 'ja maar daar moet je ook helemaal niet zijn'. Het wordt ze ook nog kwalijk genomen. Maar hoe moeten die mensen dat nou weten??

En ja, als iemand een bijeenkomst bijwoont van 50 Cerren (oeh gezellig), en er zijn er 40 een trut, vind ik het niet gek dat men dan denkt dat alle Cerren een trut zijn. Zo goed?? Of kan jij je daar dan niks bij voorstellen?

Ander voorbeeld. Trainer A is loeihard, het gros van zijn leerlingen ook. Die stal heeft een slechte naam. Maar er staat ook iemand tussen die er eigenlijk niet hoort, maar daar staat wegens omstandigheden. Ook die persoon wordt dan aangekeken op die stalpraktijken. Waar of niet?

Ik heb helemaaaaal geen zin in eigenlijk.

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:39

het is gemakkelijker om woorden uit te spreken dan ze te beschrijven ,misschien had ik sommige dingen anders moeten formuleren ,jullie willen dingen anders zien op de wedstrijden ,dan denk ik dat het nachtelijk rijden veranderd zou KUNNEN worden ,maar het gebeurt op veel plaatsen ,ook in belgie en ook in duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:00

Cer schreef:
En ja, als iemand een bijeenkomst bijwoont van 50 Cerren (oeh gezellig), en er zijn er 40 een trut, vind ik het niet gek dat men dan denkt dat alle Cerren een trut zijn. Zo goed?? Of kan jij je daar dan niks bij voorstellen?

** Bij dergelijke verhoudingen zou ik me dat inderdaad voor kunnen stellen, maar ik denk dat het ZO beroerd nou ook weer niet gesteld is in de sport. Vandaar dat ik dit probeerde te relativeren voor Kadootje.
Overigens ken ik maar 1 iemand die zich Cer noemt en die valt erg mee hoor Knipoog

Ander voorbeeld. Trainer A is loeihard, het gros van zijn leerlingen ook. Die stal heeft een slechte naam. Maar er staat ook iemand tussen die er eigenlijk niet hoort, maar daar staat wegens omstandigheden. Ook die persoon wordt dan aangekeken op die stalpraktijken. Waar of niet?

** Yeps (het effect waar ik het over heb in het topic hoe een goede trainer een goede trainer wordt), maar is het dan niet handig om iemand die alleen die stal kent, eens uit te nodigen om bij een andere fatsoenlijkere stal te gaan kijken?
Als we mensen alleen bij die stal laten hangen, zal hun beeld over de sport nooit veranderen/verbeteren, en gaan er leuke potentiele hobbydelers iets anders doen. En dat zou ik zonde vinden!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:57

kadootje schreef:
wat ze als eerste af moeten schaffen is het trainen na de wedstrijd als een wedstrijd bijvb. om 1.00 uur s'avonds afgelopen is gaat iedereen zijn paarden weer zadelen en afmatten ,kijk ik snap best dat ieder zijn paard moet trainen op de wedstrijd maar ,op bijvb een meerdaagse spring wedstrijd zijn er veel ruiters met meerdere paarden die de paarden die dezelfde dag niet in de wedstrijd hebben meegelopen ook moeten rijden,die doen dat dan gewoon s'ochtends of tussen de rubrieken door ,natuurlijk zijn er altijd wel een paar die dat na de laatste rubriek doen maar het gros van de ruiters doen dat op de eerst genoemde manier , de paarden verdienen s'avonds rust

Uit het paard vriendelijke oogpunt, zou je hier wel eens gelijk in kunnen hebben, maar eigelijk ook weer niet.

Als ik een paar bijgewoonde wedstrijden op mijn netvlies terug haal, gaat het één en ander helemaal niet zo makkelijk zoals je hierboven schetst.
Natuurlijk is mijn stelling ook, dat paarden rust moeten hebben, maar vind dat los staan van het feit of je deze zou rijden om een uur of één in de nacht.
Gezien onze paarden altijd getraind worden in de ochtend, zijn wij blij als wij op een wedstrijd in de gelegenheid gesteld worden om na de show, de paarden te rijden.
En wel, om de volgende redenen.
Het ritme van thuis, door breken, omdat vaak de show laat in de avond gereden wordt, ook wel de reining avond genoemd. Dus zowel voor het paard en ruiter, is dit meteen de mogelijkheid, om de gewoonte te doorbreken.
Omdat het meestal de reining ruiters betreft, vind ik zelf ook, dat het de veiligheid van de show te goede komt. Een aantal shows van het afgelopen jaar, daar was weer eens duidelijk te zien, dat bepaalde disciplines gewoon weg niet samen gaan, in BV de los rij bak.

Wat mijn nou een beetje steekt in jou stelling, is dat het zou moeten worden afgeschaft, dat er uitsluitend na die tijd, de paarden worden afgemat. Ik snap best dat je hierop tegen bent, maar doe dan ook je ogen eens open, overdag op een wedstrijd. Ik zie soms paarden in meerdere onderdelen uitkomen. Onderdelen, die soms zo snel achter elkaar gaan, dat ik mijn zelf wel eens afvraag, moet het paard niet eten, en of drinken.

Dit en in combinatie dat jij je eigen is zou kunnen gaan verdiepen in het slaapritme van een paard, zou je tot de conclusie kunnen brengen, dat jou stelling wel een heel hoog “penny”gehalte bevat. Ik heb begrepen, dat het niet erg is, om het zo te omschrijven.

Wat ik zelf nogal kwalijk gevonden heb, op één van de dit jaar gereden show. Dat het licht gedoofd werd, terwijl de reining kannonen die de hele dag op stal gestaan hadden, aan het los rijden waren. Dit vind ik nou minachting hebben voor de sport, en niet van respect getuigen, vanwege het feit, dat het paard in kwestie het uiteindelijk ook niet voor het zeggen heeft gehad, om in de reining sport te worden uitgebracht.

Groetjes Peter.

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:37

ik ben het met je eens dat het nergens op slaat dat als de reining ruiters uiteindelijk hun paarden kunnen gaan rijden het ligt wordt gedoofd ,en ook dat het losrijden van de reiners moeilijkheden geeft als er andere onderdelen aan de gang zijn, maar de organisatie zou dat toch moeten kunnen regelenen ,je paard gewoon na de wedstrijd rijden is ook niks op tegen , (ze zijn nu ook weer niet van peperkoek) als het maar correct gebeurd,(vaak zijn hetdezelfde personen die op zulke momenten de paarden juist niet correct rijden)en dat van dat penny gehalte daar heb ik geen problemen mee hoor . Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:07

kadootje schreef:
en dat van dat penny gehalte daar heb ik geen problemen mee hoor . Tong uitsteken

Hè ja, ik wist ook even niet hoe ik het moest omschrijven.

Maar ik zie toch ook, dat het door de jaren heen, dat er steeds meer nette ruiters ten tonele verschijnen. En vraag mijn soms ook wel eens af, waar wij dat nou uiteindelijk aan te danken hebben. Welke inbreng heeft hier voor gezorgd. Hoe komt het, dat juist die groep groeiende is. Laat even duidelijk zijn dat ik dit als positief zie.

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:58

Ik snap even niet wat er nog aan een paard gereden moet worden als hij al een wedstrijd op die dag achter de rug heeft Verward
Als je paard die dag niet hoefde te lopen, maar de dag erna, dan had je ook later van huis kunnen gaan en thuis nog gewoon kunnen rijden.

Of zie ik het nu te simpel. Schijnheilig

Dat van dat licht uitdoen snap ik wel, dat wordt nl bij inschrijving vaak al vermeld tot hoelaat de arena's open zijn. Dat is nl juist bedoelt om te zorgen dat er geen 'katjes in het donker geknepen worden' Cool Ervaring opgedaan vanuit het verleden zeg maar Knipoog

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:31

Zeker als je met meer paarden deelneemt moet je wel 's avonds na de klassen inrijden. Maar ook met één paard, wil je juist in die wedstrijdbak inrijden. Zeker met reining, zodat het paard aan de bodem kan wennen, maar sowieso zodat het paard dan al om zich heen kan kijken naar alle nieuwe dingen, en niet als net een proef wilt doen.

En dat dat vaak neerkomt op midden in de nacht hangt gewoon samen met de traditioneel slechte planning van western wedstrijden. Erg romantisch en zo, dat je nooit wet hoe laat je aan de beurt bent, en hoeveel deelnemers er zijn, en dat je zelf tot het laatste moment kan bijschrijven in klassen, maar het gevolg is altijd dat alles altijd zwaar uitloopt en degenen die (terecht) in de wedstrijd arena in willen rijden, dat 's nachts moeten doen. Denkt iemand nou werkelijk dat ze dat voor de lol doen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:58

GoedVetMan schreef:
Maar ik zie toch ook, dat het door de jaren heen, dat er steeds meer nette ruiters ten tonele verschijnen. En vraag mijn soms ook wel eens af, waar wij dat nou uiteindelijk aan te danken hebben. Welke inbreng heeft hier voor gezorgd. Hoe komt het, dat juist die groep groeiende is. Laat even duidelijk zijn dat ik dit als positief zie.
Denk niet dat iemand begrijpt wat je hier schrijft aangezien er geen reactie op komt. Tong uitsteken
Of is het misschien dat het positief is en derhalve niet zo interessant. Cool

Dit sluit een beetje aan bij wat ik schreef over dat als een trainer *overmatig* is niet per definitie de leerling ook *overmatig* wordt.

Vele van deze nette ruiters die nu ten tonele verschijnen hebben voor 99% zeker ooit les gehad van een door velen als *overmatig* omschreven trainers.

Ben het eens met het feit dat een tijd geleden het heel makkelijk was om aan de ruiter te zien van welke stal hij/zij komt,nu is dat een stuk minder duidelijk.
De rede is volgens mij dat met niet meer vast gebakken zit aan 1 stal of 1 trainer en dat men niet meer bang is om toe te geven dat je op de verkeerde voet bezig bent of dat het tijd wordt verder te zoeken naar een stal/trainer die meer aansluit op wat men wil en waar men naar toe wil.