[WN] [poll] Starten op paard van een ander als amateur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Start je als amateur op een niet-eigen paard?

ja, ik heb een leasecontract, dus ik start amateur
5 (31%)
ja, ik start gewoon open, dat moet volgens de regels
5 (31%)
nee, dan zou ik open moeten starten en dat wil ik liever niet
4 (25%)
nee, ik krijg geen leasecontract, er rijden meer mensen op dat paard
1 (6%)
nee, ik vind de regels te ingewikkeld, ik heb geen zin het uit te zoeken
1 (6%)

Totaal aantal stemmen: 16

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:09

GoedVetMan schreef:
Dank je voor het compliment Cer. Ik zelf denk dat zij dan ten onder zou gaan, vanwege het feit, dat zij tegen bepaalde te hoog op kijkt. Op het moment dat ik het gevoel krijg, dat zij dat niet meer zou doen, gaat zij bij Pro’s starten.

Als je het zo bekijkt... ik snap jou wel, mijn vader had dat namelijk precies hetzelfde. Hij wilde mij graag in de amateurs zien, en vond toen (net als jij nu) de regels krom. Waarom mocht zijn dochter geen amateur starten, terwijl ze er wel degelijk 1 was. Ik had dat hele probleem met geld verdienen niet eens aan de hand, en al zeker geen privestal om het probleem op te lossen. Ik moest dus wel (en ik vind niet dat ik daar slechter van geworden ben). Hij vond het af en toe zelfs gerechtvaardigd als ik beginners zou starten, als ik weer eens een groen of knettergek paard onder mn kont had. Ik wilde dat echter zelf niet, ik wilde ook die uitdaging. En ik voelde de druk van de omgeving. En ja, ik praat over vroeger, toen reed ik namelijk. Ik mag dan nog steeds meediscussieren hoop ik.
Tegenwoordig is het overigens net zo. Dit jaar heb ik nog een paard uitgebracht in de Open, na jaren niet gereden te hebben. Ik vind het wel jammer dat je dan gelijk voor 5 jaar geen amateur meer mag starten. Voor mij maakt het niet uit, ik start toch niet meer, maar voor anderen kan dit wel een probleem zijn.

Overigens een vraagje tussendoor. Geld die amateur/open regel ook voor jeugdruiters? Ik meen dat ze wel jeugd mag starten, of dat ook niet (ik ken de regels niet). Heeft Mikel ook niet gewoon jeugd gestart, als zoon van een trainer zijnde?

Maar ik denk dat Ilona niet tegen mensen op moet kijken (dat is nooit echt goed imo) en ik denk dat als ze in de pro zou starten, en ze zou er wat verslaan, er misschien wat voor haar van hun voetstuk vallen. Het zijn tenslotte ook maar mensen. En je kan een keer verliezen. Maar 3e worden na twee toppro's vond ik voor mezelf ook winnen.
Nogmaals, ik weet niet hoe de regels voor jeugdruiters zijn.

@Sonja: wat jij zegt ben ik het zeker niet mee eens. In eerste instantie komt het zeker wel over alsof je beweert dat iemand met een goed paard niks meer tussen de amateurs te zoeken heeft. Maar zoals Jos zegt, er zijn meerdere goeie amateurs. Dat jij daar niet tegen durft te rijden ligt dan aan jou en je zelfvertrouwen (en het niveau van je paard). Later nuanceer je door het over de uitdaging te hebben. Daarin geef ik je wel weer gelijk. Voor de uitdaging is dat zeker een keer te proberen, tussen de pro's rijden. Wat eerder al gezegd is, als je niet durft tussen de amateurs, start tussen de beginners (zolang je niet teveel wint kan dat best), of op kleine shows tussen amateurs.
Je houd altijd amateurs op hele goeie paarden, en pro's op mindere paarden. Denk ik.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:30

Sonja schreef:
Ik snap en respecteer deze beslissing hoor Peter, maar je weet ook dat ik hier wel bedenkingen bij heb, in die zin dat zij bij de WRAN in de amateurklasse qua niveau gewoon eigenlijk niks meer te zoeken heeft.
En ja, nu kan er wel weer iemand komen met het argument dat er geen niveauverschil is/hoeft te zijn tussen A en P, maar we hoeven elkaar ook geen mietje te noemen, dat is er absoluut wel, zeker in de reining waar Ilona in uitkomt.

Nou Sonja, ik zelf vond, dat wij in de amateur finale, ook een beetje het geluk aan onze zijde hadden. Ilona kwam in de finale, nadat zij in de voorronde een 6e plaats af dwong. Het grappig hiervan is, dat zij het jaar er voor zowel bij de jeugd als bij de amateur deze plaats ook had, met haar Lady. Tijdens de finale ronde starten zij als 6e, en haalde een score van 141.
Zowel Debby, als Willem hadden daar normaliter gewoon overheen gegaan, gezien hun staat van dienste. Er waren er in totaal geloof drie met een 140,5 score. Zelf denk ik dat het voorronde systeem een bepaalde druk met zich mee gebracht heeft, die Ilona in dit geval niet meer echt voelde, omdat al binnen was waar wij voor gingen, en dat was voor de jeugd titel.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat Ilona natuurlijk voor haar doen een hele mooie score had, en dat in dit geval, de andere het een beetje lieten liggen. Ilona heeft natuurlijk een heel mooi jaar achter de rug, dus zelf ben ik reuze benieuwd, hoe zij daar volgend jaar mee omgaat. Eigelijk denk ik nu, dat het voor haar nu pas echt gaat beginnen.
Groetjes Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:56

Cer"]
Als je het zo bekijkt... ik snap jou wel, mijn vader had dat namelijk precies hetzelfde. Hij wilde mij graag in de amateurs zien, en vond toen (net als jij nu) de regels krom. Waarom mocht zijn dochter geen amateur starten, terwijl ze er wel degelijk 1 was. Ik had dat hele probleem met geld verdienen niet eens aan de hand, en al zeker geen privestal om het probleem op te lossen. Ik moest dus wel (en ik vind niet dat ik daar slechter van geworden ben). Hij vond het af en toe zelfs gerechtvaardigd als ik beginners zou starten, als ik weer eens een groen of knettergek paard onder mn kont had. Ik wilde dat echter zelf niet, ik wilde ook die uitdaging. En ik voelde de druk van de omgeving.
[/quote]

Leuk om te lezen dit, en de druk van de omgeving waar je op doelt, daar van kan ik je melden, dat die heel heftig is.

[quote="Cer"]
Overigens een vraagje tussendoor. Geld die amateur/open regel ook voor jeugdruiters? Ik meen dat ze wel jeugd mag starten, of dat ook niet (ik ken de regels niet). Heeft Mikel ook niet gewoon jeugd gestart, als zoon van een trainer zijnde?
[/quote]

Hierin is ook het één en ander verander en of aangepast. Ik weet niet of Jimmy van de kalverhoek ook wel eens mee leest, want die heeft op dit gebied, ervaring. Maar hij mag weer jeugd straten, dus volgens mijn nag het wel.

[quote="Cer schreef:
Maar ik denk dat Ilona niet tegen mensen op moet kijken (dat is nooit echt goed imo) en ik denk dat als ze in de pro zou starten, en ze zou er wat verslaan, er misschien wat voor haar van hun voetstuk vallen. Het zijn tenslotte ook maar mensen. En je kan een keer verliezen. Maar 3e worden na twee toppro's vond ik voor mezelf ook winnen.
Nogmaals, ik weet niet hoe de regels voor jeugdruiters zijn.

Het is eigelijk het bekende verhaal. Het ineens ergens heel goed in zijn, terwijl je daarvoor nooit een uitblinker geweest bent, speelt in deze een grote rol. Natuurlijk moet zij niet tegen andere op kijken, dat is ook wat wij haar proberen mee te geven. Ik kan alleen maar hopen, dat zij er volgend jaar zo tegen aan kijkt, zoals jij het omschrijft. En die uitdaging gaat zij echt wel, met haar zelf vooral aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:02

@ GVM: Wel, zie je dat onze ideeen niet altijd zo ver uit elkaar liggen...

Off topic:
En over dat ineens ergens heel goed in zijn. Ook daar kan ik wat mee, dat had ik zelf ook. Sterker nog, ik kan, behalve paardrijden, eigenlijk helemaal niks. En juist daar ben ik, door omstandigheden, mee gestopt. Dat is enorm heftig geweest kan ik je vertellen. Maar ik meen gelezen te hebben dat je dochter ook andere interesses heeft. Dat is goed, je weet tenslotte nooit wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:28

Cer schreef:
@Sonja: wat jij zegt ben ik het zeker niet mee eens. In eerste instantie komt het zeker wel over alsof je beweert dat iemand met een goed paard niks meer tussen de amateurs te zoeken heeft.

** Cer, daarom geef ik een extra toelichting. Dat staat er niet, en dat bedoel ik niet. Als ik dat bedoel dan schrijf ik dat wel. Geen probleem. Dus ook jij bedankt voor het meedenken, maar Milena staat nog steeds tot mijn beschikking. Knipoog

Maar zoals Jos zegt, er zijn meerdere goeie amateurs. Dat jij daar niet tegen durft te rijden ligt dan aan jou en je zelfvertrouwen (en het niveau van je paard).

** Ik start Amateurs Cer, dus hoezo durf ik daar niet tegen te rijden? Overigens zou ik het prettig vinden als je eens zou willen stoppen met poedersuiker te maken over het niveau van mijn paard. Als iets ons niet lukt, heeft het voorlopig nog altijd aan gebrek aan niveau/geduld/inzicht van MIJN kant te maken gehad; niet van mijn paard. Als je het niet kunt verkroppen dat ik op een fjord rijd, raad ik je aan om je gewoon om te draaien en wat anders te gaan doen als ik de ring in kom, want dat zal nog vaak gaan gebeuren. Wen d'r maar aan. En ja, dat zal zijn in de Amateur en/of Open klasse.

Later nuanceer je door het over de uitdaging te hebben. Daarin geef ik je wel weer gelijk.

** Als je wat minder voor mij had proberen te denken en wat meer voor jezelf, had je meteen tot deze conclusie kunnen komen. Had ons beiden weer tikwerk gescheeld Tong uitsteken Ik heb namelijk niets genuanceerd, slechts verduidelijkt voor wie niet wilde zien wat er stond. (Maar effe lekker katten is natuurlijk veeeeeel leuker....)

Voor de uitdaging is dat zeker een keer te proberen, tussen de pro's rijden. Wat eerder al gezegd is, als je niet durft tussen de amateurs, start tussen de beginners (zolang je niet teveel wint kan dat best), of op kleine shows tussen amateurs.
Je houd altijd amateurs op hele goeie paarden, en pro's op mindere paarden. Denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:30

Ik vind de uitslag van de poll tot nu toe trouwens niet schokkend, om maar even back-topic te keren.
Maar hoe repre zou Bokt zijn tov Nederland?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:40

Sonja schreef:

Ik bedoel wat ik schrijf:
Wat heeft een ruiter als Ilona bij de WRAN (!!!) in de amateurklasse nog te zoeken? Heeft daar weinig tot geen concurrentie, dus wat voor bevrediging haal je daar dan uit?

Overigens schrijf ik er ook bij dat ik de keuze best begrijp, en zeker ook respecteer. Maar gespiegeld aan de gemiddelde Amateur laat dit je natuurlijk wel een beetje lachen, niet?

Vraag me af waar je die wijsheid vandaan haalt,bedoel met wat vergelijk je het,in elk geval niet met Kalverhoek,Middenmeer,Aalsmeer,Eersel etc.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:41

Sonja schreef:
Ik vind de uitslag van de poll tot nu toe trouwens niet schokkend, om maar even back-topic te keren.
Maar hoe repre zou Bokt zijn tov Nederland?

Totaal niet Cool
Van de 14 stemmen starten er 8 wedstrijden,ik vraag me af hoeveel van die 8 werkelijk starten (behalve eens 1 keer een wedstrijd lekker in de buurt Cool )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:51

Blaze, wat ik schrijf is wat IK denk. Als jij denkt dat dat niet zo is, is dat prima hoor, dat mag.

Overigens denk ik dat mensen zich misschien een beetje blindstaren op Open = pro. Als je als heel goede amateur je volgende uitdaging zoekt in de Open, dan ben je je A-status nog niet kwijt Verward

Maar e.e.a. is aan de ruiters zelf te bepalen, is onze zaak niet eens.
(maar zoals gezegd, effe lekker doorzaniken is altijd leuk, niet? )

Repre Bokt/Nederland:
Hoe zou de afspiegeling op Bokt zijn tov Nederland? Ik snap echt wel dat niet iedereen op Bokt zit (schandalig natuurlijk Haha! ) maar wat hebben wij meer/minder?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:11

Sonja"]
[quote="Cer"]@Sonja: wat jij zegt ben ik het zeker niet mee eens. In eerste instantie komt het zeker wel over alsof je beweert dat iemand met een goed paard niks meer tussen de amateurs te zoeken heeft.

** Cer, daarom geef ik een extra toelichting. Dat staat er niet, en dat bedoel ik niet. Als ik dat bedoel dan schrijf ik dat wel. Geen probleem. Dus ook jij bedankt voor het meedenken, maar Milena staat nog steeds tot mijn beschikking. Knipoog

[quote="sonja"]
[quote="cer"]Maar zoals Jos zegt, er zijn meerdere goeie amateurs. Dat jij daar niet tegen durft te rijden ligt dan aan jou en je zelfvertrouwen (en het niveau van je paard).
[/quote]** Ik start Amateurs Cer, dus hoezo durf ik daar niet tegen te rijden?
[/quote]
Dat weet ik niet, dat baseer ik op jouw opmerking dat het je soms dun door de broek loopt o.i.d? Sorry als ik dat verkeerd geintepreteerd heb...
Ik wilde je een hart onder de riem steken, maar dat heb je niet nodig, gelukkig maar.

[quote="sonja"]
Overigens zou ik het prettig vinden als je eens zou willen stoppen met poedersuikeropmerkingen te maken over het niveau van mijn paard.
[/quote]Mag ik je dan even vragen waar ik dat doe?? Het ligt namelijk totaal niet in mijn aard om vervelende opmerkingen over paarden en rassen te maken. Dus ik vind dat je dit ZWAAR overdrijft.

[quote="sonja"]
Als je het niet kunt verkroppen dat ik op een fjord rijd, raad ik je aan om je gewoon om te draaien en wat anders te gaan doen als ik de ring in kom, want dat zal nog vaak gaan gebeuren. Wen d'r maar aan. En ja, dat zal zijn in de Amateur en/of Open klasse.
[/quote]
Nou zeg, wat een vijandigheid. Is dit dan wat ik wel eens lees over de boktmentaliteit? Als iets je niet zint, vol er tegenin??? valt me tegen van een discussieforum....

[quote="sonja"]
Als je wat minder voor mij had proberen te denken en wat meer voor jezelf, had je meteen tot deze conclusie kunnen komen. Had ons beiden weer tikwerk gescheeld Tong uitsteken Ik heb namelijk niets genuanceerd, slechts verduidelijkt voor wie niet wilde zien wat er stond. (Maar effe lekker katten is natuurlijk veeeeeel leuker....)
[/quote]Pardon? Wie is hier nu aan het katten????

[quote="sonja schreef:
in die zin dat zij bij de WRAN in de amateurklasse qua niveau gewoon eigenlijk niks meer te zoeken heeft.
Sorry dat ik niet helderziend ben, en deze zin, die er toch letterlijk zo staat, letterlijk gelezen heb. Om dan gelijk zo uit te vallen ....

Maar goed, dit is allemaal off-topic...

Voor wat betreft die a status, ik meende dat je bij sommige verenigingen alleen een keus had tussen een amateur kaartje, of een open kaartje. Maar ik kan me vergissen. Dit geldt overigens voor een amateur die op het paard van een ander rijd, en dus (dacht ik) als pro gezien wordt. Dan verspeel je je amateur kansen. Niet door als amateur bij de Open te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:36

Cer, excuses over de kat die je van me kreeg. Ik dacht dat je de opmerking over het niveau van mijn paard hufterig bedoelde, maar ik zie in het andere topic (jogovers) dat dat niet het geval is.
Sorry.