Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cheveyo schreef:Hoe denken jullie dat een paard het achterwaarts gaan ondergaat? Zien jullie dat ze daar moeite mee hebben in de zin van dat het lichaamlijk niet fijn zou zijn voor ze of merken jullie daar niet veel van? Een en ander natuurlijk wel rustig opgebouwd.
Zelf heb ik namelijk weinig protest gevoeld maar de paarden die ik heb gehad waren eerlijk gezegd wel ingereden dus het hele begin heb ik geen persoonlijke ervaring mee dus daar kan ik niet goed over oordelen.
Suske"]
Even ter verduidelijking, de jury is de baas in de showarena.
[/quote]
Tuurlijk!
[quote="Suske"]
De ringsteward is ter onderseuning van de jury
[/quote]
Zeker weten!
[quote="Suske"]
zeker niet om paarden in het midden,laat staan uit de arena te sturen.
[/quote]
Ahum, dat laatste kan ik me niet herinneren te hebben geschreven!
[quote="suske schreef:Wees een keer ringsteward en stuur iemand naar het midden van de arena op eigen inzicht, en na het onderdeel wordt je afgelost als ringsteward als je pech hebt. Dus over het niveau van de ringsteward kan je m.i. niet oordelen.

Lovely"]
[quote="Sugarmiss schreef:Overigens draait dit uit op een puur 'western' onderonsje waar ik eigenlijk gehoopt had ook wat 'engelse' ideëen te horen.
Citaat:Maar ik durf best te stellen dat een goede judge het op prijs stelt als een goederingstewart meekijkt (onder het schrijven) en een paard in het midden plaatst als deze duidelijk anderen heeft gehinderd. Tenslotte heeft een judge het druk genoeg met het beoordelen van alle andere deelnemers.
Trinity"]
Samenvatting van deze tekst: De judge ziet en hoort veel meer dan dat wij allemaal denken.
[/quote]
Dat denk in idd ook!
[quote="Trinity"]
Je hebt dan zeg maar een show en daar heb je een judge van de nieuwe pleasure ("lope with slight increase of forward motion" die judges) en dan heb je een ringsteward van de oude stempel (dus zeg maar extreem langzame) de ringsteward vind een persoon te hard gaan naar zijn idee dus die zet hem op het midden en dan zegt die judge: "Wat doe je nou?" en die steward: "Hij ging te hard zo is het makkelijker beoordelen." zegt die judge: "Nee ik had hem op nummer 1."
[/quote]
Zo... das een heel verhaal! Maar mijn inziens niet een erg goed voorbeeld! Ik stelde namelijk:
[quote="MHSolo schreef:als deze duidelijk anderen heeft gehinderd.

Cassidy schreef:Maar Lovely, als je zeker weet dat bepaalde oefeningen niet lukken, en je krijgt het inrijterrein er nog bij, dan zijn dat meer factoren die mis kunnen gaan, als dat je naar een wedstrijdtoegaat en je weet dat je paard er helemaal klaar voor is, en dat jij ook weet wat er op je afkomt. Helemaal kopieren lukt niet, maar heel veel kun je wel voorbereiden. Inclusief de spanning als je voor een groep mensen moet voorrijden, ook al zijn ze van je eigen stal.
Mijn paard kan best n pasje achterwaarts. De enige reden waarom ik hem dit geleerd heb, is omdat ik in het bos wel eens een andere ruiter moet passeren, en er soms niet genoeg plek is, met een pasje achteruit en opzij is dit zo opgelost! Maar achterwaarts
ik vind het zelf een saaie loze oefening. (zal vast wel helemaal fout zitten, zoals wel vaker
) Ik rij liever vooruit, dan achteruit, en voor mn paard geld hetzelfde!
machie schreef:wat is het nut ervan dan?
in 9 v/d 10 proeven waarin achterwaarts gevraagd word zie je parden met holle ruggen, en open bekkies, is dat nuttig