[WN] achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DennisC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:28

Ik vind achterwaarts gaan zeker wel thuishoren in de beginners klasse.
Voor mij is het oefenen ervan net zo als voorwaarts en zijwaarts gaan, het hoort er gewoon bij.
Het laat gewoon zien hoe je je paard onder controle hebt.
En als je het meteen vanaf het begin doet hoort het er voor het paard ook gewoon bij.
En het is ook nog eens goed voor zijn achterhand spieren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:32

Cheveyo schreef:
Hoe denken jullie dat een paard het achterwaarts gaan ondergaat? Zien jullie dat ze daar moeite mee hebben in de zin van dat het lichaamlijk niet fijn zou zijn voor ze of merken jullie daar niet veel van? Een en ander natuurlijk wel rustig opgebouwd.

Zelf heb ik namelijk weinig protest gevoeld maar de paarden die ik heb gehad waren eerlijk gezegd wel ingereden dus het hele begin heb ik geen persoonlijke ervaring mee dus daar kan ik niet goed over oordelen.

Achterwaards is een zware oefening voor een groen paard. Het is dus logisch dat je in het begin enige weerstand zult ondervinden wanneer je dit aan een groen paard vraagt. Maar net als met alle oefeningen die kracht en souplesse vragen, zal het naarmate je het vaker traint steeds makkelijker worden voor je paard en zul je dus vanzelf ook minder weerstand ondervinden. De kunst is om het zo te trainen dat je nét tegen de grens aan blijft van wat je paard op dat moment kan en die grens geleidelijk verleggen, zonder te forceren. Maar dat geldt voor alles wat je je paard wilt leren...

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:59

Suske"]
Even ter verduidelijking, de jury is de baas in de showarena.
[/quote]
Tuurlijk!

[quote="Suske"]
De ringsteward is ter onderseuning van de jury
[/quote]
Zeker weten!

[quote="Suske"]
zeker niet om paarden in het midden,laat staan uit de arena te sturen.
[/quote]
Ahum, dat laatste kan ik me niet herinneren te hebben geschreven!

[quote="suske schreef:
Wees een keer ringsteward en stuur iemand naar het midden van de arena op eigen inzicht, en na het onderdeel wordt je afgelost als ringsteward als je pech hebt. Dus over het niveau van de ringsteward kan je m.i. niet oordelen.

Mischien heb ik me iets te sterk uitgedrukt. Maar ik durf best te stellen dat een goede judge het op prijs stelt als een goede ringstewart meekijkt (onder het schrijven) en een paard in het midden plaatst als deze duidelijk anderen heeft gehinderd. Tenslotte heeft een judge het druk genoeg met het beoordelen van alle andere deelnemers!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:23

Lovely"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Overigens draait dit uit op een puur 'western' onderonsje waar ik eigenlijk gehoopt had ook wat 'engelse' ideëen te horen.

Waarover??

In de dressuur mag er alleen in de kür/freestyle met 1 hand gereden worden, in de klassieke proeven absoluut niet.
[/quote]

Het begin van het topic was niet over het wel of niet starten op een hand (we zijn gruwelijk afgedwaald), maar het achterwaarts gaan tijdens een proef. Zou dat bijvoorbeeld in de B-proef kunnen opgenomen worden, of is dat te zwaar?

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:24

Citaat:
Maar ik durf best te stellen dat een goede judge het op prijs stelt als een goederingstewart meekijkt (onder het schrijven) en een paard in het midden plaatst als deze duidelijk anderen heeft gehinderd. Tenslotte heeft een judge het druk genoeg met het beoordelen van alle andere deelnemers.

Dus als ik dit even vertaal naar mijn idee (ik wil je wel goed begrijpen).
Je hebt dan zeg maar een show en daar heb je een judge van de nieuwe pleasure ("lope with slight increase of forward motion" die judges) en dan heb je een ringsteward van de oude stempel (dus zeg maar extreem langzame) de ringsteward vind een persoon te hard gaan naar zijn idee dus die zet hem op het midden en dan zegt die judge: "Wat doe je nou?" en die steward: "Hij ging te hard zo is het makkelijker beoordelen." zegt die judge: "Nee ik had hem op nummer 1."Dan ga je daar in die bak op zo'n show staan ruzie maken over zulke dingen er is er 1 de baas en dat is de judge.

1 kapitein op een schip toch??? Verward

En nog iets waarom denk je dat mensen als ze hun paard aanpakken of op twee handen pakken dat altijd achter de judge doen de ringsteward ziet mensen het doen achter de judge maar hij mag niks zeggen.
Dat wil echter niet zeggen dat de judge niet weet wat je doet er zijn ook mensen die zijn dan zo luidruchtig bezig dat de judge ze hoort en dan komen ze als nog met een DQ de bak uit.
Samenvatting van deze tekst: De judge ziet en hoort veel meer dan dat wij allemaal denken.

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:41

Trinity"]
Samenvatting van deze tekst: De judge ziet en hoort veel meer dan dat wij allemaal denken.
[/quote]
Dat denk in idd ook!

[quote="Trinity"]
Je hebt dan zeg maar een show en daar heb je een judge van de nieuwe pleasure ("lope with slight increase of forward motion" die judges) en dan heb je een ringsteward van de oude stempel (dus zeg maar extreem langzame) de ringsteward vind een persoon te hard gaan naar zijn idee dus die zet hem op het midden en dan zegt die judge: "Wat doe je nou?" en die steward: "Hij ging te hard zo is het makkelijker beoordelen." zegt die judge: "Nee ik had hem op nummer 1."
[/quote]

Zo... das een heel verhaal! Maar mijn inziens niet een erg goed voorbeeld! Ik stelde namelijk:

[quote="MHSolo schreef:
als deze duidelijk anderen heeft gehinderd.

Oftewel... op hol slaan / bokken / schoppen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:46

En waar leg je de grens tussen duidelijk hinderen (op hol slaan, schoppen) en al die andere taktieken die er in de pleasure op na worden gehouden, zoals snijden en te dicht langs rijden enz? En wat Trinity al zei: de een vind dat de combinatie te hard gaat, en de ander ziet het als voorbeeld hoe het tegenwoordig moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:11

Maar we dwalen nog steeds af mbt het achterwaarts gaan Lachen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:13

ik vind dat je best achterwaarts kan in de beginnersklasse..
eigenlijk ook wel in de b klasse.. maar goed

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:14

Tja? Waar ligt de grens? Ik denk dat het duidelijk te zien is dat bokken, op hol slaan en dergelijk hinderend is. Niet eens alleen voor een ring steward maar bijvoorbeeld ook voor het publiek. Bij enige twijfel moet de ring steward zeker geen acties ondernemen die de koers van het onderdeel kunnen bepalen.

En mischien is het wel goed dat een ring steward dit eerst vraagt aan de judge alvorens de dag begint! Het is maar net hoe behulpzaam je wilt zijn!

Sorry... we dwalen idd af! Mijn mening over het achterwaarts gaan had ik al vermeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:16

Als we dan toch afdwalen, wil ik wel even inhaken. Thuis een wedstrijd nadoen is niet hetzelfde als echt een wedstrijd rijden. Op een echte wedstrijd heb je te maken met nog meer mensen en de sfeer is meestal wel anders. Op wedstrijd kun je ook nog te maken krijgen met nogal wat mentale hindernissen, bijvoorbeeld hoe andere mensen proberen om je dwars te zitten bij het losrijden. Dat soort dingen komen ook voor, kleine psychologische oorlogjes op het wedstrijd terrein. Er zijn wedstrijdruiters zéér bedreven in dit soort dingen heb ik wel gemerkt. Het komt trouwens bij diverse disciplines voor, ook bij western.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:19

geen idee.. nog nooit wedstrijd gereden.. kan ik niet aan meekletsen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:29

Maar Lovely, als je zeker weet dat bepaalde oefeningen niet lukken, en je krijgt het inrijterrein er nog bij, dan zijn dat meer factoren die mis kunnen gaan, als dat je naar een wedstrijdtoegaat en je weet dat je paard er helemaal klaar voor is, en dat jij ook weet wat er op je afkomt. Helemaal kopieren lukt niet, maar heel veel kun je wel voorbereiden. Inclusief de spanning als je voor een groep mensen moet voorrijden, ook al zijn ze van je eigen stal.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:10

Cassidy schreef:
Maar Lovely, als je zeker weet dat bepaalde oefeningen niet lukken, en je krijgt het inrijterrein er nog bij, dan zijn dat meer factoren die mis kunnen gaan, als dat je naar een wedstrijdtoegaat en je weet dat je paard er helemaal klaar voor is, en dat jij ook weet wat er op je afkomt. Helemaal kopieren lukt niet, maar heel veel kun je wel voorbereiden. Inclusief de spanning als je voor een groep mensen moet voorrijden, ook al zijn ze van je eigen stal.

Ja, dan heb je het over de mentale kwestie van de ruiter. Maar dan hebben nog een (sensibel) paard. Ik kan er over meespreken: mijn paard moet thuis 200% gereed zijn, wil hij 75% op de wedstrijd tonen. Als de ruiter hierbij dan ook nog eens gestressed is, en hier niet mee kan omgaan, is het eind zoek.

Ik heb de andere pagina's niet gelezen (ben wat lui vandaag), maar ik vind persoonlijk dat achterwaarts zeker nog niet in de B gevraagd hoeft te worden.

Je kunt ervan uitgaan dat de combinaties in de B en evt. L1 zeker nog niet zo bevestigd in de aanleuning zijn, om een mooi constant beeld te geven, met een vriendelijke aanleuning. En als de aanleuning niet goed is, kan je zeker geen correct achterwaarts laten zien.

Het paard kan nml gaan duiken, rug wegdrukken of de kaak vastzetten tijdens het achterwaarts, als deze niet aan de teugel is.

Bovendien vind ik de drang naar voren een wat belangrijker punt dan achterwaarts gaan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:56

ben ik de enige hier die echt het nut van het achterwaarts gaan niet inziet Verward Mijn paard kan best n pasje achterwaarts. De enige reden waarom ik hem dit geleerd heb, is omdat ik in het bos wel eens een andere ruiter moet passeren, en er soms niet genoeg plek is, met een pasje achteruit en opzij is dit zo opgelost! Maar achterwaarts ik vind het zelf een saaie loze oefening. (zal vast wel helemaal fout zitten, zoals wel vaker Knipoog) Ik rij liever vooruit, dan achteruit, en voor mn paard geld hetzelfde!

In een B proef vind ik achterwaarts niet nodig, simpelweg omdat dit (meestal) jonge paarden zijn, en daarbij zie ik het liever dat ze lekker vlotjes voorwaarts lopen, dan dat ze achterwaarts kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:14

Machie, bij het western rijden heb je meerdere disciplines waar een achterwaarts gevraagd kan worden. Bij die verschillende disciplines heeft dat ook z'n eigen reden. Bij het onderdeel trail bijvoorbeeld, worden hindernissen nagebootst die je tijdens een buitemrit tegen zou kunnen komen. In dit onderdeel kan er van de ruiter gevraagd worden om in een L-vorm tussen 2 balken 3-4 meter achterwaarts te laten zien, tijdens het openen en sluiten van een hek ontkom je ook niet aan een paar passen achterwaarts enz. Bij het onderdeel pleasure wordt ook altijd om een aantal stappen achteruit gevraagd ,net als bij de reining en horsemanship. Dus nut heeft het in de westernsport zeker wel en wordt deze oefening net zo goed van de beginners gevraagd. Al blijf ik persoonlijk wel van mening dat, ook wanneer een ruiter dit minder goed beheerst, hij gerust in een beginnerswedstijd aan de start kan komen..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:28

iedereen moet op een beginnerswedstrijd kunnen starten
t zijn niet voor niets beginners Knipoog

Ik ken de westernsprot niet, dus daar ga ik me niet over uitlaten, maar in de dressuuur heeft het IMO!!! weinig nut, het hele achterwaarts gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:49

Het heeft wel functie hoor, achterwaarts gaan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:53

wat is het nut ervan dan?
in 9 v/d 10 proeven waarin achterwaarts gevraagd word zie je parden met holle ruggen, en open bekkies, is dat nuttig Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:56

Verkeerde uitvoering is nooit nuttig voor het paard, alleen maar voor de jury en wellicht een leerzaam moment voor de ruiter? In proeven is het nogal veelzeggend over het aan-de-hulpen-staan van het paard.
Maar als je het achterwaarts goed doet, dan heeft het wel nut.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:28

machie schreef:

als je ergens bent , en je kan niet keren, dan kan je altijd nog achteruit terug

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:30

Het nut is sowieso om te kijken of je paard aan je hulpen staat.

Wat is het nut van appuyeren? Of piaffe? Precies eender...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:39

dat ziet er mooi uit tyrza Tong uitsteken

ach, ik ben nu eenmaal geen op en top dressuurruiter... meer een bos/crosruiter Haha! en tijdens crossen hoef je niet achteruit Haha!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:18

Achterwaarts gaan in de beginners klasse is IMO niet te veel gevraagd!

Maar nu krijg je dat verschil in de western en dressuur!

Weet het niet zeker maar ik geloof dat er in de L bij het dressuur achterwaarts gevraagd wordt! EN dit is dan ook maar een paar stapjes! Verder wordt ook niet gevraagd. Alleen maar en paar stapjes

ALs ik dan bij het western ga kijken!IS het achterwaarts gaan al een vast onderdeel in de Trail en Reining
En in de trail moeten ze zelfs nog een L achterwaarts of slalommen!
Ik vind het dus wel goed! En de laatste keer had ik meer bekkentrekkers gezien in de gevorderden stadium dan in de beginners

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:14

machie schreef:
in 9 v/d 10 proeven waarin achterwaarts gevraagd word zie je parden met holle ruggen, en open bekkies, is dat nuttig Verward

Hoeveel B ruiters kunnen hun paard netjes laten hals strekken? Bij 9 van de 10 proeven gaat het hoofd omhoog ipv omlaag. Dus wat is er dan het nut van?

Achterwaarts is een goede oefening om te laten zien dat je paard vertrouwen in je heeft en gewillig achterwaarts gaat, net zoals het halsstrekken laat zien dat het paard vertrouwen heeft in de hand en het bit volgt naar beneden.

Achterwaarts is een oefening die heel langzaam en correct uitgevoerd kan worden in de lagere klassen (beginners of junior en zou ook bij b dressuur gevraagd moeten worden) en waarbij het tempo opgevoerd en de takt belangrijker gevonden moet worden in de hogere klassen.