[WN] Heeft de westernsport toekomst in NL?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:12

Hm... als iemand die de westernsport al wat langer meemaakt dan vandaag heb ik het idee dat het niet groeit. Ja, wel qua aantal, maar niet qua niveau. Het groeit qua niveau alleen maar voor dat beetje mensen die een duur paard en een dure trainer kunnen aanschaffen, maar het gros van de ruiters blijft in de 'recreatiemarge' hangen door gebrek aan deskundige begeleiding. Als ik bij een NK inderdaad een verdubbeling van het aantal starts zie, maar degene die echt NK waardig rijden zijn er nog steeds maar een handje vol, net als 20 jaar geleden. Die lijken er echter wel kwalitatief op vooruit gegaan te zijn, maar dat kan ook niet anders met (in een aantal gevallen) de kapitale paarden waar ze op rijden. (respect voor eigen aangereden paarden, liefst op nederlandse bodem gefokt uit een generatie nederlandse quarters)

Enne, GoedVetMan, als het allemaal van die natuurlijke bewegingen zijn die dat jonge grut maakt, waarom krijgt het gemiddelde jonge grut het dan al zo jong zo vreselijk voor zn kiezen dat het overkomt alsof ze het diertje de meest onnatuurlijke dingen willen laten uitvoeren? Als het zo natuurlijk is, mag het wel es wat minder geforceerd worden... Vooral op Nederlands niveau waar het halen van een 1ste plaats bij de WorldShow nog lang niet ter zake doet.

Wat wel zo is, is dat er een enorme markt voor is. Er zijn steeds meer beoefenaars die graag willen leren maar ergens stagneren door gebrek aan informatie of instructie. Althans, dat zijn de verhalen die ze vertellen. Ik heb al een aantal westernpaarden zien omgaan naar (al dan niet) engels recreatiepaard omdat er geen instructie was. Das gek, want er zijn instructeurs die binnen no-time pretenderen western instructeur te zijn. Blijkbaar is het allemaal toch niet zo ingewikkeld.. Cool

Maar goed, dat ik het somber inzie, is bekend Haha! Het is ook mijn idee over het geheel en wellicht zit ik er volkomen naast. Ik volg het niet meer op de voet (want interesse verloren, slechte ervaringen etc.) dus wie weet is het het laatste jaar wel enorm verandert!

Al met al is mijn idee dat je best een westernstal kunt beginnen, en wellicht nog leuk kan draaien ook. Helemaal als je het leuk amerikaans aankleedt Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:18

Cassidy schreef:
Een paard Een paard moet erg veel lopen wil hij zijn aanschafprijs van over de 7000 Euro (voor een Quarter) bij elkaar wil hebben gelopen. En dan hebben we het idd over fijn gereden dieren, die je met een los teugeltje in een handgalop over een bospad kunt sturen. .

Off topic: Het is wel zo dat er soms achterlijke bedragen gevraagd worden voor ..sja.. kwaliteitje brandhout??

Enne, het is ook nog kostbaar om je lespaardje te onderhouden, want erg lang blijven ze niet zo aan een los teugeltje lopen... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:19

Maar is het frustrerende niet ook dat het allemaal zo hoog begint? Changementen, sliding stops, en met een paard vanaf 6 jaar moet alles op 1 hand? Dan heb ik het nog niet eens over de NK (maar ook niet over kleinere WRAN wedstrijden) maar over de doorsnee show?

En waarom moet de sport meteen aan wedstrijden gemeten worden om mee te kunnen tellen?

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:21

Ik heb niet alle voorgaande pagina's/berichten en waarschijnlijk ruzies gelezen Clown

Ik denk dat er een zeer vruchtbare toekomst is in de westernsport, zeker wanneer het een onderdeel wordt in the Olympics en dus het volk in Nederland zich bewust wordt van de westernsport. Ik denk dat het dan niet meer de kans krijgt om zo'n 'clubje' te zijn en/of te blijven zoals op de eerste pagina door iemand wordt gezegd. Gewoonweg omdat het dan veel grootser wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:23

Cassidy schreef:
Maar is het frustrerende niet ook dat het allemaal zo hoog begint? Changementen, sliding stops, en met een paard vanaf 6 jaar moet alles op 1 hand? Dan heb ik het nog niet eens over de NK (maar ook niet over kleinere WRAN wedstrijden) maar over de doorsnee show?

En waarom moet de sport meteen aan wedstrijden gemeten worden om mee te kunnen tellen?

Nou ja dat weet ik ook niet, maar laten we wel wezen, als je geen titels hebt gehaald, heb je over het algemeen ook geen recht van spreken. Dan trek je dus de conclusie dat een goed draaiende fictieve westernstal een soort van kwaliteit moet kunnen leveren die je alleen kan leveren als je goed presteerd? Ik ben het ermee eens dat er veel meer gekeken moet worden naar de recreative ruiter en dat mensen daar ook gelukkig mee kunnen zijn ipv dat ze het hoofd op hol gemaakt wordt over Reining, wedstrijden, dekhengsten en weet ik al niet wat....
Het niveau van een sport ijk je aan wedstrijdniveau, dus of de sport volwaardig groeit, of alleen maar uitbreidt kan je in bepaalde mate aflezen van de westrijden,lijkt mij? En alleen uitbreiding is niet voldoende, het niveau moet wel meegaan,anders wordt het nooit wat met die reputatie.

Verder denk ik dat de complexiteit van stops, spins en changementen misschien een beetje wordt overschat, want als ik een gemiddelde reiningproef zie naast een Grand Prix Dressuurdingetje vind ik het persoonlijk niet meer voorstellen dan 3 verschillende kunstjes aan elkaar gebreid door wat cirkels. Maar nu kan ik op tenen trappen natuurlijk Haha!

Terecht dat een dressuurpaard een langere opleiding heeft, maar dan kan ie ook wat. Een beetje paard zou een reiningproefje toch wel in een aantal jaartjes erin moeten hebben, helemaal als je op zn 2e al begint Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-04-04 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:30

Cassidy schreef:

En wat bedoelt Blaze? Kijk, een topic wil weleens offtopic gaan, maar dat wil niet zeggen dat dat ongewenst is? Lips are sealed Haha!

denk niet dat het belangrijk is wat Blaze bedoelt (heeft trouwens weinig toevoegde waarde in dit topic).
offtopic gaan levert mijn inziens vaak hele goeie topics op Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:37

Leuke discussie, maar helaas heeft de topicstarter hier geen fluit aan voor haar onderzoek imo Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:43

Waarom niet? Moet ze ook niet even kijken met wat voor lesmateriaal (en kosten voor aanschaf daarvan) ze rekening moet houden? Een knap westernzadel voor de lessen, dat ook nog een paar jaar meekan, kost ook meer dan een lager prijsklassen Divoza of Zadelmarkt zadel. Een knappe pad is ook duurder dan een schabrakje van 10 Euro. Westernspullen, of het nu paarden zijn of het harnachement, zijn gewoon veel duurder. Dus hoezo heeft dit geen waarde voor haar onderzoek?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:45

Cer schreef:
Een beetje paard zou een reiningproefje toch wel in een aantal jaartjes erin moeten hebben, helemaal als je op zn 2e al begint Lips are sealed

Er in krijgen is het probleem ook niet (even afgezien van de leeftijd waarop je start) ...je moet ook nog voorkomen dat ze showsmart worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:51

Cassidy schreef:
Dus hoezo heeft dit geen waarde voor haar onderzoek?

Omdat dit hele topic alleen maar wat gediscussierd wordt en er weinig tot niets gebuikt kan worden voor een degelijk HBO-onderzoek. Daarom Haha!

Anoniem

sonita schreef:
terug naar ontopic, western heeft veel potencieel.
als bedrijf kan je ook in nederland 100 kanten op.
je kan je richten op sport, dan heb je al meer dan 45 diciplines,
je kan ook recreatief bezig gaan b.v leer je les klanten maar om te stappen,draven en te galopperen met een lange teugel als ze buiten rijden , zoals men b.v. op cattle drives rustig alle gangen op een goed getrainde ranch gelding kan.
lekker rustig kunnen buiten rijden op een western getraind paard, is leuker dan aan het eind van het galoppeerpad met z'n allen aan die bek hangen. zo de mogelijkheden in het bedrijf ''western'' zijn zeer uiteenlopend, een combinatie van de goede producten, kan een goed bedrijf oplveren.

Sonita (haaaaai trouwens Lachen ), als dát nou eens de insteek zou zijn van westernbedrijven, dan denk ik dat je her en der wel interesse wekt bij de mensen.
Maar niét bij het slag volk dat afkomt op het "stoere" imago van de sport. Want hoeveel mensen hangen er niet op een paard (in groepslessen), in een poging stoer te zijn, in plaats van zich in te spannen om te leren paaaaaarrrrrd-rij-den???

Veel paarden zijn geimporteerd uit dat ene land en daarom verstaan die paarden in eerste instantie de engelse commando's en voor je het weet ben je eraan gewend en zeg je niks anders meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-04 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalleke

Cer schreef:
Een beetje paard zou een reiningproefje toch wel in een aantal jaartjes erin moeten hebben, helemaal als je op zn 2e al begint Lips are sealed

Een beetje paard wil je tot zijn 30ste nog bij je hebben! :X

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:52

Aha, op die fiets. Dus wij gaan haar huiswerk maken...Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:54

Lovely schreef:
Veel paarden zijn geimporteerd uit dat ene land en daarom verstaan die paarden in eerste instantie de engelse commando's en voor je het weet ben je eraan gewend en zeg je niks anders meer.

Heeft ook zijn voordelen: mijn paard kwam uit Quebec, en snapte de engelse commando's ook! Haha!
En ik weet nog steeds niet hoe ik met een kort maar krachtig woord de term rollback zou moeten vertalen? Want "wending om de achterhand" is dan toch wel een behoorlijke mondvol.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:55

Cassidy schreef:
Aha, op die fiets. Dus wij gaan haar huiswerk maken...Verward

Doel je op mijn post Verward

Dan moet je nog een keer lezen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:57

Cassidy"]
[quote="Lovely schreef:

Heeft ook zijn voordelen: mijn paard kwam uit Quebec, en snapte de engelse commando's ook! Haha!
En ik weet nog steeds niet hoe ik met een kort maar krachtig woord de term rollback zou moeten vertalen? Want "wending om de achterhand" is dan toch wel een behoorlijke mondvol.
[/quote]
Drrrrrrrrraaaaai Óm doet het leuk hoor Haha!.

Het maakt echt niks uit wat je tegen een paard zegt, als je maar iets zegt wat hij begrijpt. Als ik loop zeg tegen mijn paard, dan moet ie gewoon een beetje opschieten, maar niet galopperen Haha!. Als ik zeg doucement, dan moet ie iets rustiger doen, hij verstaat ook frans, wat maakt het uit, als dat peerd maar weet wat je wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:58

Kan er niets anders van maken: "degelijk HBO onderzoek"en "fictieve stal", vallen bij mij onder huiswerk, dat iemand zelf moet doen, en niet een ander voor hem hoort op te lossen. Lips are sealed Haha! ~~}>

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:04

Cassidy schreef:
Kan er niets anders van maken: "degelijk HBO onderzoek"en "fictieve stal", vallen bij mij onder huiswerk, dat iemand zelf moet doen, en niet een ander voor hem hoort op te lossen. Lips are sealed Haha! ~~}>

Ze probeerde info te krijgen over de vraag of een fictief western bedrijf haalbaar zou zijn. Haar vraagstelling was alleen was onhandig Knipoog

De verwerking van die info, dat zou het huiswerk zijn geweest, niet de info zelf Knipoog

Maar de discussie in dit topic heeft geen fluit meer te maken met wat ze eigenlijk wil volgens mij Haha!

Maar goed, discusieer lekker verder

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:24

Een fictieve manege met 6 lespaarden. Tarief voor lessen met manegepaard 12 euro voor klanten met eigen paard 15 euro.

Je zou dan het volgende moeten berekenen. Hoeveel lesuren zullen de manegepaarden per dag/week moeten lopen om een bepaald bedrag te realiseren.

In je ondernemerplan zul je dan moeten aangeven hoeveel lessers je voor de manegepaarden verwacht gerelateerd aan het aantal uren per dag dat de paarden kunnen werken.

Dan moet je aangeven hoeveel klanten je met eigen paard verwacht te krijgen die lessen nemen.

Hoeveel pensionpaarden verwacht je te kunnen stallen en hoeveel kun je er stallen.

Je moet de onkosten berekenen voor werk, onderhoud van de paarden, gemeentelijke afdrachten huur of onderhoud aan eigendom van de manege etc.

Nu is dit zomaar niet eenvoudig even te vertellen. Een tip is bij de KvK een blanco ondernemerplan te gaan halen. Daar is een gebruiksaanwijzing bij (kost niet veel). Toepasbaar op bijna elk soort bedrijf. De betreffende bladzijden ga je invullen met de gegevens die je hebt en met de gegevens die je verwacht te realiseren. Daarna zou ik eens diverse westernstallen, gemengde maneges en ook puur engelse maneges bezoeken en proberen daar de eigenaren en/of pachters eens wat vragen te stellen over het betreffende bedrijf. Je hebt dan ook een vergelijk. Daarna kun je het ondernemerplan aanpassen. Neem hierbij niet alleen maar één jaar maar meerdere jaren. Dan kun je zien of de te verwachten progressie zou kunnen uitkomen en of je fictieve manege levensvatbaar is in de loop van een aantal jaren. Succes

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:46

Wat dacht je van een plubliciteitsstunt? Als nog niemand in de omgeving je kent? Je kan moeilijk de eerste maanden van 3 klanten leven en daarna hopen op meer mensen dmv mond op mond reclame. Als ik in mijn omgeving zie hoe weinig er gecommuniceerd wordt tussen de 2 takken... Ik snap niet waarom ze bepaalde dingen doen. Doordat er gelukkig meerdere westernruiters bij ons op stal staan, waarvan 2 mijnsinziens redelijk fanatiek, en ik dingen vraag. Kom ik weer wat meer te weten. (snappen is natuurlijk een ander verhaal). En als ik kijk naar de communicatie tussen onze stal en de buren (grote westernstal) is ook niet echt geweldig. Dus veel meer begrip zal er ook niet komen dan denk ik. (Trouwens Cassidy volgens mij zag ik je vanavond lopen op jullie erf kan dat?)
En dat Peter het aanbied.. ik zou zelf denk ik niet zo snel western gaan rijden maar ik wil het wel begrijpen, want nu denk ik misschien wel hele verkeerde dingen. Heb wel makkelijk praten want onze stal is al een halte voor zijn vrachtwagen richting les. Weet niet of ik het doe, maar goed.

Maar waar het om draait in een nieuwe omgeving waar geen ervaring is met de sport: Communicatie!!! Laat zien wat je in huis hebt!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:49

Haarbal"]
[quote="Roos1 schreef:
Interessant topic...

Maar in Almelo heeft iedereen toch zijn paard in de achtertuin dus waar haal je dan die pensionklanten vandaan?

Hah! Er is hier chronisch gebrek aan pensionstalling! Feit dat ik 45 min. fietsen van huis afsta, en geen auto hebt zegt genoeg denk ik...
[/quote]

Wat houdt je dan tegen om deze kant op te komen Lachen Al weet ik natuurlijk niet hoe hard je kunt fietsen Haha!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 01:00

ik denk dat één van de strubbelingen van het western gebeuren is dat het hier in nederland vnl gebeurt naar americaans profiel (logisch aangezien de rijstijl hier vandaan komt) .... het hele gebeuren is gewoon minder toegesneden op de nederlandse markt en dat zorgt voor een tragere groei.
.... want wat de boer niet kent vreet ie niet Haha! dus moet je een beetje een daredevil zijn om de overstap te maken als engelse ruiter Knipoog

we kunnen met het americaanse niveau blijven vergelijken, maar we staan hier nog in de kinderschoenen... veel ranches die te paard met koeien werken zijn hier niet, dus moet de ervaring vnl op wedstrijd gebied opgebouwd worden. interesse is er imo zeker wel, alleen met weinig goede trainers schiet het niet echt op.... maar dat het groeiende is betwijfel ik niet.

misschien heeft het 'anti-amerikanisme' er idd wel wat mee van doen (en er zijn echt nog een hoop mensen die geen woord engels spreken), maar als ik aan amerika denk, denk ik aan de prachtige natuur en niet aan bush.... wat heeft politiek nu met paardrijden te maken? Verward
(de americaanse vlag vind ik grafisch gezien een mooi ding, dus ik zie niet in wat er mis mee is dat te gebruiken om de boel op te leuken.)

dat mensen een quarter aanschaffen heeft denk ik vnl met wedstrijden (aqha), prestatiegerichtheid en fok te maken. voor manegelessen zijn 'gewone' (goedkopere) paarden goed genoeg. maar als het bedrijf ook wil fokken zal wel fokmateriaal van kwaliteit en met papier aangeschaft moeten worden lijkt me. plus minstens één topper tot je beschikking om het bedrijf meer bekendheid te geven (dat kost allemaal centjes).

verder sluit ik me bij jos aan, want als je de americaanse rijstijl met nederlandse nuchterheid combineert (en je richt je vnl op de grootste doelgroep, namelijk de gewone mens die lol met z'n knol wil Haha! ) heb je volgens mij een goede kans van slagen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 07:08

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:

Ze probeerde info te krijgen over de vraag of een fictief western bedrijf haalbaar zou zijn. Haar vraagstelling was alleen was onhandig Knipoog

[/quote]

Ook niet. Lachen Ik vroeg me gewoon af of "men" in Nederland vindt of de westernsport toekomst heeft, of dat het een hype is. Dit alles in het kader van een marktonderzoek, waarbij we ook interviews met "deskundigen in de regio" gaan houden. Het leek ons leuk om ook de visie van "de ruiters in Nederland" mee te nemen.

En even voor de duidelijkheid over prijzen van dingen e.d, we gaan waarschijnlijk "standaard" prijzen gebruiken. Okay, het westernspul is duurder dan het engelse, maar wie zegt dat er op ieder lespaard een Bona Allen of Crates moet? [edit] en wie zegt dat de lespaarden dikke Quarters zijn?

Mee eens, je moet heel wat uurtjes les draaien om een boterham te verdienen, maar als je de kantine, de 24 pensionboxen, verhuur van de bak en overdekte roundpen en de clinics erbij neemt moet dit toch wel haalbaar zijn. En zo niet, dan zijn we uiteraard vrij om er een activiteit bij te nemen, hetzij ponykampen, dagtochten of fierljeppen, whatever.

Maar discussieer vooral lekker verder, ik vind het wel leuk.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 07:19

Aha, dus alleen of de sport toekomst heeft en niet het bedrijf?
En wat is jouw definitie van toekomst? Voor de 1 kan dat vooral veel wedstrijden zijn, een ander kan iets totaal anders weer belangrijk vinden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 07:23

Cer"]
Hm... als iemand die de westernsport al wat langer meemaakt dan vandaag heb ik het idee dat het niet groeit. Ja, wel qua aantal, maar niet qua niveau. Het groeit qua niveau alleen maar voor dat beetje mensen die een duur paard en een dure trainer kunnen aanschaffen, maar het gros van de ruiters blijft in de 'recreatiemarge' hangen door gebrek aan deskundige begeleiding.
[/quote]

Maar Cer, dit geld toch niet alleen maar voor de paarden sport, zo zit het toch met alles in elkaar.

[quote="Cer"]
Als ik bij een NK inderdaad een verdubbeling van het aantal starts zie, maar degene die echt NK waardig rijden zijn er nog steeds maar een handje vol, net als 20 jaar geleden. Die lijken er echter wel kwalitatief op vooruit gegaan te zijn, maar dat kan ook niet anders met (in een aantal gevallen) de kapitale paarden waar ze op rijden.
[/quote]

De aanschaf van kapitale paarden, die nu geen dubbeltje meer waard zijn, stijgt ook.
Dit komt ook een beetje omdat wij zeven vette jaren, achter de rug hebben.

[quote="Cer"]
(respect voor eigen aangereden paarden, liefst op nederlandse bodem gefokt uit een generatie nederlandse quarters)
[/quote]

Whoaaaa, make my day. Ik zie het om mijn heen gebeuren.

[quote="Cer"]
Enne, GoedVetMan, als het allemaal van die natuurlijke bewegingen zijn die dat jonge grut maakt, waarom krijgt het gemiddelde jonge grut het dan al zo jong zo vreselijk voor zn kiezen dat het overkomt alsof ze het diertje de meest onnatuurlijke dingen willen laten uitvoeren? Als het zo natuurlijk is, mag het wel es wat minder geforceerd worden...
[/quote]

Je rukt de bedoeling van mij, compleet uit zijn verband. Het punt waar jij nu op komt, vind ik van, dat er in Nederland wel degelijk een verschuiving in plaats vindt. Het spreekt voor zich dat ik dat toe juich, en ik kom ook steeds mee mensen op mijn weg tegen die mee gaan in deze verschuiving.

[quote="Cer"]
Vooral op Nederlands niveau waar het halen van een 1ste plaats bij de WorldShow nog lang niet ter zake doet.
[/quote]

Niet alleen Nederland hoor Cer, ik ben jongst leden nog op een redelijke grote show geweest, en was blij dat ik een Nederlander was. Maar goed misschien kijk ik wel verkeerd.

[quote="Cer"]
Wat wel zo is, is dat er een enorme markt voor is. Er zijn steeds meer beoefenaars die graag willen leren maar ergens stagneren door gebrek aan informatie of instructie. Althans, dat zijn de verhalen die ze vertellen. Ik heb al een aantal westernpaarden zien omgaan naar (al dan niet) engels recreatiepaard omdat er geen instructie was. Das gek, want er zijn instructeurs die binnen no-time pretenderen western instructeur te zijn. Blijkbaar is het allemaal toch niet zo ingewikkeld.. Cool
[/quote]

Of het is juist wel ingewikkeld. Ik denk dat ertussen nu en een jaartje of twee, veel meer duidelijkheid is op dat gebied. Er is nu een generatie ruiters zichtbaar aan het worden, die al dan niet of wel in no-time pretenderen instructeur te zijn, die wel degelijk op de goede weg zijn. Ik zou er zomaar een stuk of vijf kunnen noemen die in mijn beleving over een jaar of twee, zeker niet verschut rijden op zo’n WorldShow.

[quote="Cer"]
Maar goed, dat ik het somber inzie, is bekend Haha!
[/quote]

Humm was mijn nog niet opgevallen. *LOL*

[quote="Cer"]
Het is ook mijn idee over het geheel en wellicht zit ik er volkomen naast. Ik volg het niet meer op de voet (want interesse verloren, slechte ervaringen etc.) dus wie weet is het het laatste jaar wel enorm verandert!
[/quote]

Enorm veranderd is het ook weer niet, maar ik haal er genoeg positieve elementen uit om te overleven, en raak daarom steeds geïnteresseerder en probeer steentje voor steentje een bijdrage te leveren, aan de sport. En natuurlijk te roeien met de riemen die wij hebben.

[quote="Cer schreef:
Al met al is mijn idee dat je best een westernstal kunt beginnen, en wellicht nog leuk kan draaien ook. Helemaal als je het leuk amerikaans aankleedt Haha!

En natuurlijk een goede instructeur hebben, ik denk dan je dan pas echt kan overleven. Haha!

Groetjes Peter.