Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Quarterpony schreef:Nog even een vraagje. Ik wilde haar dus vanaf volgende week gaan opbouwen.
Denken jullie dat het oke is om gelijk te beginnen met wandelingen aan de hand van 10-15 kilometer, dus zonder ruiter? Mentaal moet dit voor haar wel kunnen, ze vind het echt leuk en wordt niet snel overprikkeld. Ik doe wel longeren, dus we beginnen niet gelijk van 0.

Quarterpony schreef:Nog even een vraagje. Ik wilde haar dus vanaf volgende week gaan opbouwen.
Denken jullie dat het oke is om gelijk te beginnen met wandelingen aan de hand van 10-15 kilometer, dus zonder ruiter? Mentaal moet dit voor haar wel kunnen, ze vind het echt leuk en wordt niet snel overprikkeld. Ik doe wel longeren, dus we beginnen niet gelijk van 0.
Juut schreef:Quarterpony schreef:Nog even een vraagje. Ik wilde haar dus vanaf volgende week gaan opbouwen.
Ik begrijp je enthousiasme echt.....maar don't do it...
Zelf zit ik bij reichswald en mookerheide, dus ook heuvelachtig gebied. En ja, ook onbelast is dat een andere inspanning. Ontzettend goed, de paarden krijgen een conditie en coördinatie waar wij niet tegenop kunnen trainen in de bak. Maar ook intensief. We zijn vandaag met de twee 4 jarigen van een vriendin aan de hand wezen wandelen, en na 7 klm waren zij klaar. We wandelen met hen vanaf 2 jarigen, daarbij ligt hun (groot!) weiland op een heuvel. Daar lopen zij 24/7 in een groep, waar de nodige beweging wordt uitgelokt, en toch was deze wandeling ver genoeg.
Longeren is totaal niet te vergelijken met een heuveltje op klimmen of dalen. Begin even simpel met max 5 klm. Kijk eerst eens in de praktijk hoe je paard dit afgaat.
996981 schreef:Vraag jezelf eens af waarom je zo op afstanden focust. Haal je daar eer uit? Om te kunnen zeggen dat je x kilometers gelopen/gereden hebt? Waarom niet gewoon gaan wandelen/rijden en teruggaan als je voelt dat je paard moe wordt, met een max van x aantal km ook als je de moeheid nog niet voelt of merkt.
Waarom zit je zo op afstanden ipv de ervaring?
Ga gewoon eens een buitenritje maken na de winterpauze en geniet. Geen plan, geen vaste km, gewoon genieten van het feit dat alles weer heerlijk bloeit en dat je weer buiten kan zijn zonder nat te regenen of bevriezen.
Als je wel vast wil houden aan een x aantal km, omdat je bijvoorbeeld endurance wedstrijden wil rijden, train daar dan ook bewust voor samen met een trainer en een opbouw schema.
Citaat:Ik focus niet op afstanden maar ik vind het zelf gewoon leuk om te wandelen. Met kortere afstanden kom je niet in een mooi wandelgebied. Maar ik ga jullie advies wel gewoon opvolgen! Maar dan weet je waarom ik het graag wil

Quarterpony schreef:Ik focus niet op afstanden maar ik vind het zelf gewoon leuk om te wandelen.
billy3105 schreef:Hier in de Endurance wereld is het heel normaal om al snel jonkies mee naar buiten te nemen om de wereld te zien. Die worden rond hun 4/5 ingereden en gaan dan vaak mee met een ervaren maatje. Een uurtje stappen (6-8 km afhankelijk van de snelheid van je paard) is dan heel gewoon. Ik zou dan als dat 4 weken 2 keer per week goed gaat een drafje mee pakken en als dat 4 weken goed gaat de tijd verlengen per 2 weken met een half uur.
). Als ze braaf zijn is fietsen ook nog een mooie manier om conditie op te bouwen zonder de rug te belasten.
Het gaat hier om 14km, niet om 40km. Rondjes van 5-6km zijn hier voor de pensioenada of als ik weinig tijd heb. (dus dan wel met meer tempo meestal). Voor zo’n klein stukje (5-7 km) op pad naar een andere omgeving zou ik echt de moeite niet vinden.
billy3105 schreef:Hier in de Endurance wereld is het heel normaal om al snel jonkies mee naar buiten te nemen om de wereld te zien. Die worden rond hun 4/5 ingereden en gaan dan vaak mee met een ervaren maatje. Een uurtje stappen (6-8 km afhankelijk van de snelheid van je paard) is dan heel gewoon. Ik zou dan als dat 4 weken 2 keer per week goed gaat een drafje mee pakken en als dat 4 weken goed gaat de tijd verlengen per 2 weken met een half uur.
Caily schreef:Ik ben echt verbaasd over hoe moeilijk het gedaan wordt over afstanden waarvan ik denk, dat is toch niks voor een paard?Het gaat hier om 14km, niet om 40km. Rondjes van 5-6km zijn hier voor de pensioenada of als ik weinig tijd heb. (dus dan wel met meer tempo meestal). Voor zo’n klein stukje (5-7 km) op pad naar een andere omgeving zou ik echt de moeite niet vinden.
Uiteraard hoort opbouwen erbij, maar ik denk echt dat grootste punt zit in hoe heuvelachtig het gebied is, t.o.v. wat een paard gewend is, en de ondergrond erbij. Mijn paarden lopen op vlak terrein en voornamelijk verharde ondergrond, of gras.
Zou onwijs graag eens met ze naar de Veluwe of het strand gaan, maar gezien de heuvels en zware zandpaden, zou ik dan 1/3 van de afstanden die ze gewend zijn willen afleggen. Met voldoende rustdagen voor die tijd en na die tijd. Terwijl dat voor een paard die altijd al in die omgeving loopt natuurlijk niet nodig is. En dat paard zal in mijn omgeving wellicht 3 keer zoveel afstand aan kunnen dan thuis, maar wel enkel in stap over verharding kunnen en sneller gevoelige voeten krijgen dan die van mij.
Hier is 14km voor een 4-jarige gewoon een “mooie buitenrit”. Maar als ik les heb in de binnenbak loop ik 3km heen ernaast, de les zelf komt neer op zo’n 4-6km in de bak, en dan loop ik er terug ook weer op 3km naast. Ondanks dat het qua afstand minder is, is het qua lichamelijke én mentale belasting echt een stuk intensiever voor mijn paard dan die 14km buitenrit. Dankzij zoveel ervaring buiten, is dat lessen in de bak op die afstand wel mogelijk.
Ik snap na het lezen van dit topic wel waarom er zoveel paarden zijn met overgewicht en mijn Tinkers gewoon slank blijven, ondanks onbeperkt hooi en weidegang, en waarom die van mij wat hoger in het voer kunnen![]()
Overigens met overgewicht (of ondergewicht), zou ik ook minder snel gaan rijden, dan liever wandelen of fietsen en vaker een kort stuk dan minder vaak een langer stuk.
Kabayo schreef:Hoe vaak zie je een quarter in de endurance wereld?
Ook Paints kom je best vaak tegen.koend schreef:3 in de endurancewereld gaan ze voor lichtgewicht, elke kg telt weten ze.
Caily schreef:Volgens mij lees je zelf verkeerd, want de rit staat pas later in het jaar gepland. Dus er is best tijd om verstandig op te bouwen. In principe kan elk gezond paard in 6-10 weken endurance klaar zijn. En endurance is meer tempo en grotere afstand dan wat TS van plan is. Zeg maar gerust van beide het dubbele…