Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 16:18

Nog even een vraagje. Ik wilde haar dus vanaf volgende week gaan opbouwen.

Denken jullie dat het oke is om gelijk te beginnen met wandelingen aan de hand van 10-15 kilometer, dus zonder ruiter? Mentaal moet dit voor haar wel kunnen, ze vind het echt leuk en wordt niet snel overprikkeld. Ik doe wel longeren, dus we beginnen niet gelijk van 0.

Bowo

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 18:41

Hoe lang longeer je nu?

Vanaf 0 recente training gelijk 10km lopen vind ik veel, laat staan 15km. Niet cardiovascular, maar wel voor de spieren, pezen en ligamenten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:04

Quarterpony schreef:

Denken jullie dat het oke is om gelijk te beginnen met wandelingen aan de hand van 10-15 kilometer, dus zonder ruiter? Mentaal moet dit voor haar wel kunnen, ze vind het echt leuk en wordt niet snel overprikkeld. Ik doe wel longeren, dus we beginnen niet gelijk van 0.

Ga je zelf naast haar wandelen? Ben je zelf gewend om veel te wandelen? Zo niet, dan vermoed ik dat jijzelf het eerder opgeeft dan je paard. :+

Ik zou samen met een kleiner rondje beginnen en dan langzaam opbouwen. Pas als het goed gaat weer een paar km erbij. Daar hebben jullie beide veel meer profijt en plezier van, dan risico lopen dat je dadelijk beide op de blaren moeten staan. Zeker als je paard niet beslagen is moeten de voeten ook wennen aan meer en andere belasting, anders loop je het risico dat de hoeven te snel slijten/te kort worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:14

Zou eens beginnen met 3x in de week een uurtje wandelen aan de hand, dat zal ca. 5 kilometer zijn. Dat zou ik eens 2-3 weken volhouden en dan twee weken 1,5 uur wandelen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 21:16

Quarterpony schreef:

Ik begrijp je enthousiasme echt.....maar don't do it...
Zelf zit ik bij reichswald en mookerheide, dus ook heuvelachtig gebied. En ja, ook onbelast is dat een andere inspanning. Ontzettend goed, de paarden krijgen een conditie en coördinatie waar wij niet tegenop kunnen trainen in de bak. Maar ook intensief. We zijn vandaag met de twee 4 jarigen van een vriendin aan de hand wezen wandelen, en na 7 klm waren zij klaar. We wandelen met hen vanaf 2 jarigen, daarbij ligt hun (groot!) weiland op een heuvel. Daar lopen zij 24/7 in een groep, waar de nodige beweging wordt uitgelokt, en toch was deze wandeling ver genoeg.

Longeren is totaal niet te vergelijken met een heuveltje op klimmen of dalen. Begin even simpel met max 5 klm. Kijk eerst eens in de praktijk hoe je paard dit afgaat.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 21:17

Juut schreef:
Quarterpony schreef:

Ik begrijp je enthousiasme echt.....maar don't do it...
Zelf zit ik bij reichswald en mookerheide, dus ook heuvelachtig gebied. En ja, ook onbelast is dat een andere inspanning. Ontzettend goed, de paarden krijgen een conditie en coördinatie waar wij niet tegenop kunnen trainen in de bak. Maar ook intensief. We zijn vandaag met de twee 4 jarigen van een vriendin aan de hand wezen wandelen, en na 7 klm waren zij klaar. We wandelen met hen vanaf 2 jarigen, daarbij ligt hun (groot!) weiland op een heuvel. Daar lopen zij 24/7 in een groep, waar de nodige beweging wordt uitgelokt, en toch was deze wandeling ver genoeg.

Longeren is totaal niet te vergelijken met een heuveltje op klimmen of dalen. Begin even simpel met max 5 klm. Kijk eerst eens in de praktijk hoe je paard dit afgaat.

Dit. Exact dit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 21:42

Vraag jezelf eens af waarom je zo op afstanden focust. Haal je daar eer uit? Om te kunnen zeggen dat je x kilometers gelopen/gereden hebt? Waarom niet gewoon gaan wandelen/rijden en teruggaan als je voelt dat je paard moe wordt, met een max van x aantal km ook als je de moeheid nog niet voelt of merkt.

Waarom zit je zo op afstanden ipv de ervaring?

Ga gewoon eens een buitenritje maken na de winterpauze en geniet. Geen plan, geen vaste km, gewoon genieten van het feit dat alles weer heerlijk bloeit en dat je weer buiten kan zijn zonder nat te regenen of bevriezen.

Als je wel vast wil houden aan een x aantal km, omdat je bijvoorbeeld endurance wedstrijden wil rijden, train daar dan ook bewust voor samen met een trainer en een opbouw schema.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 22:34

996981 schreef:
Vraag jezelf eens af waarom je zo op afstanden focust. Haal je daar eer uit? Om te kunnen zeggen dat je x kilometers gelopen/gereden hebt? Waarom niet gewoon gaan wandelen/rijden en teruggaan als je voelt dat je paard moe wordt, met een max van x aantal km ook als je de moeheid nog niet voelt of merkt.

Waarom zit je zo op afstanden ipv de ervaring?

Ga gewoon eens een buitenritje maken na de winterpauze en geniet. Geen plan, geen vaste km, gewoon genieten van het feit dat alles weer heerlijk bloeit en dat je weer buiten kan zijn zonder nat te regenen of bevriezen.

Als je wel vast wil houden aan een x aantal km, omdat je bijvoorbeeld endurance wedstrijden wil rijden, train daar dan ook bewust voor samen met een trainer en een opbouw schema.

Ik focus niet op afstanden maar ik vind het zelf gewoon leuk om te wandelen. Met kortere afstanden kom je niet in een mooi wandelgebied. Maar ik ga jullie advies wel gewoon opvolgen! Maar dan weet je waarom ik het graag wil

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 07:42

Citaat:
Ik focus niet op afstanden maar ik vind het zelf gewoon leuk om te wandelen. Met kortere afstanden kom je niet in een mooi wandelgebied. Maar ik ga jullie advies wel gewoon opvolgen! Maar dan weet je waarom ik het graag wil

Ah dan snap ik hem.

Heb je de mogelijkheid daar met een trailer te komen? Dan vang je drie vliegen. Hij leert reizen (korte afstand) je kunt in een mooi gebied lopen en je hoeft niet te ver te lopen de eerste maanden :)

Goed dat je toch voor kortere afstanden gaat! Die langere komen vanzelf. Je hebt als het goed is nog jaren om dat te doen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 07:54

Quarterpony schreef:
Ik focus niet op afstanden maar ik vind het zelf gewoon leuk om te wandelen.

Hebben jullie zelf wel hetzelfde tempo?
Een mens loopt door mul terrein meestal maar zo'n 4 km/u. Bijna al mijn paarden lopen allemaal tegen de 6 km/u. Ik moet er niet aan denken daar 3 uur mee te moeten wandelen door de bossen hier :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 08:18

Quarterpony schreef:

Nee, ik vind dat niet kunnen. Je begint wel bij 0. Voor een jong dier is in een bekende bak op bekend erf heel wat anders dan buiten. Mentaal. Opbouwen is beginnen met een kilometer of 3 aan de hand.

Waarom moet het altijd zo snel bij mensen? Nemen gewoon de tijd. Het is nog een peuter.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 08:46

Hier in de Endurance wereld is het heel normaal om al snel jonkies mee naar buiten te nemen om de wereld te zien. Die worden rond hun 4/5 ingereden en gaan dan vaak mee met een ervaren maatje. Een uurtje stappen (6-8 km afhankelijk van de snelheid van je paard) is dan heel gewoon. Ik zou dan als dat 4 weken 2 keer per week goed gaat een drafje mee pakken en als dat 4 weken goed gaat de tijd verlengen per 2 weken met een half uur.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 08:59

billy3105 schreef:
Hier in de Endurance wereld is het heel normaal om al snel jonkies mee naar buiten te nemen om de wereld te zien. Die worden rond hun 4/5 ingereden en gaan dan vaak mee met een ervaren maatje. Een uurtje stappen (6-8 km afhankelijk van de snelheid van je paard) is dan heel gewoon. Ik zou dan als dat 4 weken 2 keer per week goed gaat een drafje mee pakken en als dat 4 weken goed gaat de tijd verlengen per 2 weken met een half uur.

Hoe vaak zie je een quarter in de endurance wereld?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:18

Quarters gemaakt voor ranchwerk kunnen natuurlijk ook best gefokt zijn op uithoudingsvermogen, ik weet alleen niet of we de lijnen in Nederland hebben en of de pony van TS daaronder valt.

Verder vind ik billy weinig afwijken van wat de rest zegt (hooguit de snelheid van het opbouwen). Maar beginnen met 2x per week 6 km stappen is zo gek nog niet en met ervaren maatje is wel een hele mooie toevoeging want dat scheelt natuurlijk ontzettend in de mentale last.

Mijn 4 jarige loopt al vanaf veulen af aan af en toe een rondje buiten, vanaf jaarling ook in haar eentje. Maar zelfs die vind het heel prettig als we rijdend samen met een andere pony zijn. Ze is maar een C, dus ze loopt wat minder hard dan een gemiddeld paard. Met haar doen we momenteel rondjes van 40 minuten, dan hebben we circa 3 - 3,5 km voornamelijk gestapt. Als ik rond de zomer op 5 a 6 km zit dan vind ik het wel prima, dan zouden we wellicht een keer met de trailer naar 't bos kunnen voor een kort rondje.
Voorheen had ik een goed opgeleide oudere pony waarmee ik de tweejarigen al naast haar kon laten meelopen, dan begin je bij een ander startpunt en waren ze op 4 jarige leeftijd dus wel toe aan iets meer. Maar met de basisconditie en ontwikkeling van deze specifieke pony vind ik rustig aan passender.
Ik loop trouwens wel veel met de pony's, ik loop wel zelf ook vrij vlot door maar ik ervaar niet dat het lastig is om 1 tempo te vinden met mijn pony's (scheelt wellicht dat ze hier tussen de 1.30 en 1.48 zitten, kan me voorstellen dat ik een voorwaarts paard van 1.70 wat minder comfortabel bij zou houden :') ). Als ze braaf zijn is fietsen ook nog een mooie manier om conditie op te bouwen zonder de rug te belasten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:29

Ik heb niet alles gelezen dus misschien vraag ik het dubbel, sorry daarvoor.

Hier is de huisvesting? Staat je paard 24/7 buiten in een grote kudde met heuvels?
Dan zal ze ook al wel een goede basisconditie hebben en zou ik er gewoon rustig voor opbouwen en moet dat prima kunnen.

Staat je paard snachts op stal met een paar uurtjes vlakke wei of paddock? Dan zou ik het niet eerlijk vinden en moet je echt langer de tijd nemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:34

Ik ben echt verbaasd over hoe moeilijk het gedaan wordt over afstanden waarvan ik denk, dat is toch niks voor een paard? := Het gaat hier om 14km, niet om 40km. Rondjes van 5-6km zijn hier voor de pensioenada of als ik weinig tijd heb. (dus dan wel met meer tempo meestal). Voor zo’n klein stukje (5-7 km) op pad naar een andere omgeving zou ik echt de moeite niet vinden.

Uiteraard hoort opbouwen erbij, maar ik denk echt dat grootste punt zit in hoe heuvelachtig het gebied is, t.o.v. wat een paard gewend is, en de ondergrond erbij. Mijn paarden lopen op vlak terrein en voornamelijk verharde ondergrond, of gras.

Zou onwijs graag eens met ze naar de Veluwe of het strand gaan, maar gezien de heuvels en zware zandpaden, zou ik dan 1/3 van de afstanden die ze gewend zijn willen afleggen. Met voldoende rustdagen voor die tijd en na die tijd. Terwijl dat voor een paard die altijd al in die omgeving loopt natuurlijk niet nodig is. En dat paard zal in mijn omgeving wellicht 3 keer zoveel afstand aan kunnen dan thuis, maar wel enkel in stap over verharding kunnen en sneller gevoelige voeten krijgen dan die van mij.

Hier is 14km voor een 4-jarige gewoon een “mooie buitenrit”. Maar als ik les heb in de binnenbak loop ik 3km heen ernaast, de les zelf komt neer op zo’n 4-6km in de bak, en dan loop ik er terug ook weer op 3km naast. Ondanks dat het qua afstand minder is, is het qua lichamelijke én mentale belasting echt een stuk intensiever voor mijn paard dan die 14km buitenrit. Dankzij zoveel ervaring buiten, is dat lessen in de bak op die afstand wel mogelijk.

Ik snap na het lezen van dit topic wel waarom er zoveel paarden zijn met overgewicht en mijn Tinkers gewoon slank blijven, ondanks onbeperkt hooi en weidegang, en waarom die van mij wat hoger in het voer kunnen :+

Overigens met overgewicht (of ondergewicht), zou ik ook minder snel gaan rijden, dan liever wandelen of fietsen en vaker een kort stuk dan minder vaak een langer stuk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:49

Dat een quarter 7 panel vrij is betekend niet dat je m niet spierbevangen kunt rijden. Juist heuveltje op en af en zwaar zand trekt enorm aan de spieren en teveel in 1 keer doen geeft risico op spierbevangen.
Juist omdat je denkt 'een quarter heeft een pak spieren en kan dat best'.
Been there done that!
Mijn quarter is ook een keer tegen spierbevangen aan geweest na een rit met heuvels samen met anderen, ondanks goede basistraining/conditie en goed uitstappen. Ze was toen al 7 jaar. Ben me kapot geschrokken toendertijd en gelijk dierenarts gebeld na afloop.
Uiteindelijk goed gekomen en ze is verder gezond 27jr geworden maar ik lette voortaan wel goed op!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:50

Het gaat hier om een 4-jarige die de winter door alleen af en toe gelongeerd is hè. Weeg je dag wel mee? 14 km is niet per definitie te veel voor een 4-jarige. Maar wel in de huidige omstandigheden.

Het is niet eerlijk tegenover eender welk paard om die na een aantal maanden rust uit de klei te trekken om 14 km te gaan rijden. Trek even een maand of 2 uit om weer conditie op te bouwen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:55

Ze gaat ook niet deze week maar later in het jaar.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:56

billy3105 schreef:

Dat lijkt me wel goed.
Maar de situatie van TS is toch anders
1 Haar paard is net 4 geworden ( en niet 4/5)
2 een quarter is vaak wel vroegrijp ( of ze worden toch vaak vroeg ingereden) maar is qua bouw nu écht wel geen endurancepaard.
3 in de endurancewereld gaan ze voor lichtgewicht, elke kg telt weten ze.

Ik rijd momenteel een 4jarig dressuurpaard. Om de 2 dagen " doen we iets” (al sinds ze 3 is) waaronder elke week toch zeker een buitenritje. Gisteren een bosritje van 8 km vlak, droog en onverhard. Ik denk dat we een uurtje onderweg waren. Dat was haar langste rit tot nu toe en het was genoeg, Vandaag de weide op en morgen wordt het 20 min. rustig longeren, dan weer een dagje weide.
Met andere woorden, met mijn huidig paard zou ik die 14 km heuvels niet doen.

Nog een paar bedenkingen:
- je moet vooral luisteren naar wat je paard aangeeft en dan vooral als je weer thuis bent. Sommige paarden blijven op adrenaline lopen zolang ze onderweg zijn en tonen pas hoe moe ze zijn als ze weer veilig thuis zijn.
- als je zelf geen triatleet bent, zal je paard al snel evenveel conditie hebben als jij zelf. Zolang jij zelf ernaast blijft lopen zal je niet snel teveel doen. Maar zoals eerder al genoemd, pin je niet vast op afstand. Is één van jullie beiden het beu, keer dan gewoon terug.
- maar van één keertje teveel te rijden, gaat je jong paard ook niet dood. Gun het daarna enkele dagen herstel op de weide. Ik zou ook niet dramatiseren.
- in groep zo een rit rijden, vind ik wel extra zwaar ( ik weet niet als dat de bedoeling was). In groep moet je het tempo volgen in plaats dat je kan "luisteren naar le paard". Je paard zal ook extra hard zijn best doen tot het "piepedood" zit.
Ik pleit voor alleen, of nog beter met zijn tweetjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:23

Caily schreef:
Ik ben echt verbaasd over hoe moeilijk het gedaan wordt over afstanden waarvan ik denk, dat is toch niks voor een paard? := Het gaat hier om 14km, niet om 40km. Rondjes van 5-6km zijn hier voor de pensioenada of als ik weinig tijd heb. (dus dan wel met meer tempo meestal). Voor zo’n klein stukje (5-7 km) op pad naar een andere omgeving zou ik echt de moeite niet vinden.

Uiteraard hoort opbouwen erbij, maar ik denk echt dat grootste punt zit in hoe heuvelachtig het gebied is, t.o.v. wat een paard gewend is, en de ondergrond erbij. Mijn paarden lopen op vlak terrein en voornamelijk verharde ondergrond, of gras.

Zou onwijs graag eens met ze naar de Veluwe of het strand gaan, maar gezien de heuvels en zware zandpaden, zou ik dan 1/3 van de afstanden die ze gewend zijn willen afleggen. Met voldoende rustdagen voor die tijd en na die tijd. Terwijl dat voor een paard die altijd al in die omgeving loopt natuurlijk niet nodig is. En dat paard zal in mijn omgeving wellicht 3 keer zoveel afstand aan kunnen dan thuis, maar wel enkel in stap over verharding kunnen en sneller gevoelige voeten krijgen dan die van mij.

Hier is 14km voor een 4-jarige gewoon een “mooie buitenrit”. Maar als ik les heb in de binnenbak loop ik 3km heen ernaast, de les zelf komt neer op zo’n 4-6km in de bak, en dan loop ik er terug ook weer op 3km naast. Ondanks dat het qua afstand minder is, is het qua lichamelijke én mentale belasting echt een stuk intensiever voor mijn paard dan die 14km buitenrit. Dankzij zoveel ervaring buiten, is dat lessen in de bak op die afstand wel mogelijk.

Ik snap na het lezen van dit topic wel waarom er zoveel paarden zijn met overgewicht en mijn Tinkers gewoon slank blijven, ondanks onbeperkt hooi en weidegang, en waarom die van mij wat hoger in het voer kunnen :+

Overigens met overgewicht (of ondergewicht), zou ik ook minder snel gaan rijden, dan liever wandelen of fietsen en vaker een kort stuk dan minder vaak een langer stuk.

Dan lees jij verkeerd. Gaat hier om een paardje dat nog niet veel gelopen heeft.
14km is prima te doen maar een groen paard moet niet verzuurd raken omdat jij het zo graag wil

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:12

Volgens mij lees je zelf verkeerd, want de rit staat pas later in het jaar gepland. Dus er is best tijd om verstandig op te bouwen. In principe kan elk gezond paard in 6-10 weken endurance klaar zijn. En endurance is meer tempo en grotere afstand dan wat TS van plan is. Zeg maar gerust van beide het dubbele…

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:37

Kabayo schreef:
Hoe vaak zie je een quarter in de endurance wereld?

Ongeveer net zo vaak als IJslanders, Haflingers, Friezen of Fjorden, die ook niet per se gebouwd zijn op endurance :D Ook Paints kom je best vaak tegen.

Ook een Quarter kan endurance (minimaal 20-25 km met 9 km/u in de laagste klasse) lopen. Maar je moet het wel met een beetje verstand en kennis van zaken opbouwen.
En endurance is dan echt nog wel wat anders dan een langere buitenrit van 2-3 uur. Juist dat vrijwel alleen stappen is best belastend, ook voor de ruiter trouwens.

koend schreef:
3 in de endurancewereld gaan ze voor lichtgewicht, elke kg telt weten ze.

Nee, bij internationale 160 km-ritten geldt een minimumgewicht van 75 kg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:55

Caily schreef:
Volgens mij lees je zelf verkeerd, want de rit staat pas later in het jaar gepland. Dus er is best tijd om verstandig op te bouwen. In principe kan elk gezond paard in 6-10 weken endurance klaar zijn. En endurance is meer tempo en grotere afstand dan wat TS van plan is. Zeg maar gerust van beide het dubbele…

Maar lang niet iedere endurancerit gaat over heuvels. Zie mijn eerdere bericht, dat je dat niet moet onderschatten.
Waar ik nog goedgekeurd met nette waardes over de finish ben gekomen, zijn er die dag echt veel afgekeurd met metabolische waarden waar je niet blij van wordt.

Goed dat gaat inderdaad over een grotere afstand, maar als je van nauwelijks echt conditie, nauwelijks bespiering en nog niet veel onder het zadel geweest uitgaat, kun je imo beter wat rustiger aan opbouwen dan veel te snel gaan.
Je moet eerst je paard goed kunnen inschatten, ook onder het zadel om te weten wat die aankan zonder te veel van het dier te vragen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 12:05

Ik vind het voor een 4-jarige ook nog wel een aardige afstand op heuvelachtig terrein, ook al wordt er eerst wel getraind.
Maar wat ik niet snap ik de haast. Volgend jaar is het paard er ook nog, en hopelijk over 15 jaar ook nog, en hopelijk in goede gezondheid.
Pas over 4 jaar is het paard uitgegroeid. Dat ze het wellicht wel kúnnen als 4 jarige wil niet zeggen dat het ook moet...
Many years to come.