3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:52

Het paard komt door beweging wat meer in conditie en kracht. Het lijkt mij, dat het dier gewoon weg zijn ei niet kwijt kan. Zeker niet op zo,n postzegeltje. Goed longeren, daarna erop.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:18

Ja ik vind het ook echt beperkt, deze ruimte. Ruimte en aantal uren vrije beweging bepaalt ook de fysieke fitheid. Maar nu herhaal ik mezelf, en deze symptomen lijken daar niet door te komen. Dus toi toi toi bij de verdere onderzoeken :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:47

Maar je merkt echt wel dat een paard bokt en gek doet uit vrolijkheid of uit protest/pijn…

Want als een dolle stier de ruiter gaan lanceren klinkt niet als een vrolijk paard dat energie kwijt wil :Y)

Als mijn Fries blij hupt is die gewoon blij (weer eens) iets te doen.
Toen mijn 3 jarige bokte had ik direct door dat het vanuit het zadel kwam
En aan de info in ts haar profiel te lezen is ze niet bepaald onbekend in de paardenwereld

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 11:56

Hij is inmiddels rondom op de foto geweest en 100% goed. Zowel de benen als hals en rug.... dierenarts raadde aan paar dagen metacam te geven om te kijken hoe hij dan loopt. Hij was niet heel erg onder de indruk van zijn loopje kreeg ik de indruk. Inmiddels is de paddock weer wat droger dus doe ik de paarden met zn vieren naar buiten waardoor ze dus ook weer langer buiten kunnen staan. Hij staat dan naast zijn Shetlander maatje samen met mijn gepensioneerde merrie en een vijfjarige kwpner van mijn dochter.

Wellicht nog een echo van si laten maken maar geen idee of de kans groot is dat daar iets uitkomt. Misschien gewoon even de winter rust en van voorjaar weer oppakken als hij 4 is geweest.

Kabayo

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:01

Oké, het gaat totaal niet meer over de vraag van ts :+ Excuus

Maar had nog een vraag wbt zilvergen. De bekende ‘Schwarzwalder Fuchs’ paarden zijn zilverappel. (En vos). Het streven is om een chocoladebruine vacht met witte manen te fokken
Hebben ze daar ook (veel) last van oogproblemen? Want ik zou kunnen begrijpen dat daar wel homozygoot zilver in is gefokt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:13

Gewoon een fris jong paard dus! Zou hem niet stil laten staan maar juist eens consequent gaan trainen. Dat hij manieren leert onder het zadel. Zo jong leren ze juist zo veel maar laat dat dan het goede zijn. Werken dus

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:46

Is het niet gewoon een idee om de eerste ruiter er weer een paar keer op te zetten? Ook al lijkt het alsof jullie hetzelfde rijden, er kunnen toch wat nuance verschillen zijn die jouw paard toevallig heel belangrijk vindt. Die ruiter stapt neem ik aan ook op zonder (onbewuste) spanning vanwege eerdere boksessies en valpartij.

Dan heeft je paard weer een paar goede ervaringen met rijden.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:49

Popstra schreef:
Gewoon een fris jong paard dus! Zou hem niet stil laten staan maar juist eens consequent gaan trainen. Dat hij manieren leert onder het zadel. Zo jong leren ze juist zo veel maar laat dat dan het goede zijn. Werken dus

Ik ben van mening dat een jong paard je er nooit zomaar bewust uit het niks afgooit. Dit zit ook niet in de aard van het beestje. Daarnaast loopt onder het zadel altijd met wat spanning. En nu we met dubbele lijnen werken zien we die spanning ook terug. Zodra we hem iets meer over de rug vragen aan de dubbele longe gaat hij hikken/teugelkreupel lopen.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:50

3heathcliff5 schreef:
Is het niet gewoon een idee om de eerste ruiter er weer een paar keer op te zetten? Ook al lijkt het alsof jullie hetzelfde rijden, er kunnen toch wat nuance verschillen zijn die jouw paard toevallig heel belangrijk vindt. Die ruiter stapt neem ik aan ook op zonder (onbewuste) spanning vanwege eerdere boksessies en valpartij.

Dan heeft je paard weer een paar goede ervaringen met rijden.

Dat willen we zowieso doen omdat ik even uitgeschakeld ben, maar ik denk dat hij eerst aan de longe oke moet zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:12

Allereerst, fijn dat hij röntgenologisch helemaal goed is! Dan hebben jullie dat in ieder geval uitgesloten.

Tweede, hoe vragen jullie hem iets meer over de rug? Zou het iets rijtechnisch kunnen zijn? Of iets qua spieren/ weke delen?
Misschien helpt het om hem eens goed los te laten maken met fasciarelease oid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:23

Lekker tot de lente laten staan.
Veel kans dat je dan gewoon lekker aan kunt rijden.
Hij is nog zo jong, van het koppie kunnen we geen rontgen maken ;)

Jammer dat er niet heel veel meer speelruimte is, want dit is zeker voor een jonkie, helaas geen fijne basis beweging.
En dat geeft ook wel extra kans op ontploffen

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 13:28

Elisa2 schreef:
Allereerst, fijn dat hij röntgenologisch helemaal goed is! Dan hebben jullie dat in ieder geval uitgesloten.

Tweede, hoe vragen jullie hem iets meer over de rug? Zou het iets rijtechnisch kunnen zijn? Of iets qua spieren/ weke delen?
Misschien helpt het om hem eens goed los te laten maken met fasciarelease oid.

Onder het zadel vragen we weinig. Alleen iets meer contact aan de voorkant en wat stelling en buiging om beetje te gymen. Met longeren nu aan de dubbele longe met wat vragen en geven.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 13:30

DuoPenotti schreef:
Lekker tot de lente laten staan.
Veel kans dat je dan gewoon lekker aan kunt rijden.
Hij is nog zo jong, van het koppie kunnen we geen rontgen maken ;)

Jammer dat er niet heel veel meer speelruimte is, want dit is zeker voor een jonkie, helaas geen fijne basis beweging.
En dat geeft ook wel extra kans op ontploffen

Helaas hebben we deze periode van het jaar niet meer ruimte dan dit. Van het voorjaar kan hij het gras weer op en heeft hij meer ruimte. Toch heb ik niet het idee dat hij ruimte te kort komt als ik zie hoe hij speelt en happy rond huppelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:31

Maar doen jullie dat dan met de hand ipv met been naar de hand toe?

Sorry voor mijn doorzagen hoor probeer mee te denken.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 13:32

Elisa2 schreef:
Maar doen jullie dat dan met de hand ipv met been naar de hand toe?

Sorry voor mijn doorzagen hoor probeer mee te denken.

Uiteraard met been naar de hand

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:21

Eveline77 schreef:
Popstra schreef:

Ik ben van mening dat een jong paard je er nooit zomaar bewust uit het niks afgooit. Dit zit ook niet in de aard van het beestje. Daarnaast loopt onder het zadel altijd met wat spanning. En nu we met dubbele lijnen werken zien we die spanning ook terug. Zodra we hem iets meer over de rug vragen aan de dubbele longe gaat hij hikken/teugelkreupel lopen.

Wellicht het dat ook niet bewust doet...
Je wil niet weten hoe veel ervaren trainers er nog regelmatig af lazeren als ze met jong spul bezig zijn.
Als je dan elke keer die paarden door de molen moet gaan halen is ook zo wat. Daarom beter eens door rijden en kijken hoe het na een maand of 2 gaat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:25

Hoe zou je die kreupelheid omschrijven? Is het alleen het hoofd dat iets doet, of doet hij ook iets onregelmatig over de benen?
En wordt hij op dit moment nog gereden of nu alleen gelongeerd?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:46

Eveline77 schreef:
Popstra schreef:

Ik denk hierbij aan het SI gewricht. Heb er helaas ervaring mee, de mijne deed hetzelfde als die van jou en was ook helemaal goed op de foto's. Bij de echo van het SI gewricht was een behoorlijke artrose te zien.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:28

Ik ben van mening dat een jong paard je er nooit zomaar bewust uit het niks afgooit. Dit zit ook niet in de aard van het beestje. Daarnaast loopt onder het zadel altijd met wat spanning. En nu we met dubbele lijnen werken zien we die spanning ook terug. Zodra we hem iets meer over de rug vragen aan de dubbele longe gaat hij hikken/teugelkreupel lopen.[/quote]

Wellicht het dat ook niet bewust doet...
Je wil niet weten hoe veel ervaren trainers er nog regelmatig af lazeren als ze met jong spul bezig zijn.
Als je dan elke keer die paarden door de molen moet gaan halen is ook zo wat. Daarom beter eens door rijden en kijken hoe het na een maand of 2 gaat.[/quote]

Dat snap ik, maar omdat hij ook aan de dubbele longe spanning heeft en met een hikje loopt durf ik eigenlijk niet door te rijden. Zo lang hij met z'n hoofd in de lucht mag lopen is er niks aan de hand.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:30

Nicky1963 schreef:
Ik denk hierbij aan het SI gewricht. Heb er helaas ervaring mee, de mijne deed hetzelfde als die van jou en was ook helemaal goed op de foto's. Bij de echo van het SI gewricht was een behoorlijke artrose te zien.

Ook op zo'n jonge leeftijd?

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:31

Bowo schreef:
Hoe zou je die kreupelheid omschrijven? Is het alleen het hoofd dat iets doet, of doet hij ook iets onregelmatig over de benen?
En wordt hij op dit moment nog gereden of nu alleen gelongeerd?

Een klein beetje onregelmatig op het zachte met rechtsvoor, rechtsom hikt ie ook wat meer. Op t harde zie je vrijwel niks.

Sinds vrijdag staat hij stil. De afgelopen 2 weken hebben we hem alleen aan de dubbele longe gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:35

Maar is het dan geen pees omdat het op het zachte is?
En met wat meer omlaag met zijn hoofd dat er meer gewicht op komt. Meer op de voorhand loopt. Omdat hij uiteraard nog niet goed zijn gewicht naar achter kan verplaatsen.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:45

DuoPenotti schreef:
Maar is het dan geen pees omdat het op het zachte is?
En met wat meer omlaag met zijn hoofd dat er meer gewicht op komt. Meer op de voorhand loopt. Omdat hij uiteraard nog niet goed zijn gewicht naar achter kan verplaatsen.

Dan zou het op het harde niet minder of zelfs juist erger moeten zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:50

Uiteindelijk heb je hier niet zo veel aan, omdat er geen duidelijke behandeling is voor, maar lijkt het misschien hier op?
https://www.facebook.com/DeClueEquine/v ... 894582011/

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12411

De onderste link is een wetenschappelijk artikel er over (de FB link is later gepubliceerd en die persoon vond het nodig om er een andere naam aan te geven zonder enige concrete wetenschappelijke onderbouwing, maar het is op zich wel handig voor het beeldmateriaal. Het beeldmateriaal van het artikel kan je alleen bij na betaling of als je connecties hebt).
Komt er een beetje op neer dat ze niet goed weten wat de oorzaak is en dus ook niet hoe te behandelen, maar het is soms ook gewoon fijn om ergens een label aan te kunnen hangen. En dat kan misschien toch ook richting geven om verder te zoeken.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 15:56

Bowo schreef:
Uiteindelijk heb je hier niet zo veel aan, omdat er geen duidelijke behandeling is voor, maar lijkt het misschien hier op?
https://www.facebook.com/DeClueEquine/v ... 894582011/

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12411

De onderste link is een wetenschappelijk artikel er over (de FB link is later gepubliceerd en die persoon vond het nodig om er een andere naam aan te geven zonder enige concrete wetenschappelijke onderbouwing, maar het is op zich wel handig voor het beeldmateriaal. Het beeldmateriaal van het artikel kan je alleen bij na betaling of als je connecties hebt).
Komt er een beetje op neer dat ze niet goed weten wat de oorzaak is en dus ook niet hoe te behandelen, maar het is soms ook gewoon fijn om ergens een label aan te kunnen hangen. En dat kan misschien toch ook richting geven om verder te zoeken.

Nee dit ziet er toch wel weer heel anders uit. Ik heb wel een filmpje van van de week maar geen idee hoe ik dat moet plaatsen... boomer...