Paard verkopen of het nog aankijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:42

Ik heb enkel jou berichten gelezen.

Wat een enorm leuk paard.
En jullie als combinatie ook.
Niet te streng zijn voor jezelf. :knuffel:

Ik zou investeren in iemand die even helemaal op jou focused.
Met centered Riding. En bijvoorbeeld met de Franklin ballen of zoiets.
Erg leuk om te doen en dan ga jij veel makkelijker zitten.

Ik denk dat jullie met de juiste hulp zo weer uit de dip zijn. En ben je blij dat je hem niet hebt verkocht.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:44

romeeweij3 schreef:
Cantodea11 schreef:
Ik denk echt het probleem bij jou ligt en niet bij het paard eerlijk gezegd. Want ik zie een leuk en talent vol paard lopen en een paard die echt braaf is moet je met een vergroot glas zoeken. Klinkt dan misschien ook een beet cru maar wees blij met dit leuke paard en ga lessen en trainen bij iemand die bij je past en dat zal even zoeken zijn maar dat komt meestal goed.
Vraagje als je al niet zo'n stille hand hebt waarom de hele proef doorzitten dat hoeft in de L toch niet dan kun je stiller zitten je meer concentreren op je hand

Dit was de eerste keer M1 L2 zijn we met 70%+ uitgekomen…

Dan denk ik dat je het echt te negatief beeld van jezelf en paard hebt want ik zie echt een leuk paard en ruiter

Diddykong

Re: Paard verkopen of het nog aankijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:57

Maar is het probleem dan niet in de kern dat jij in de M vast lijkt te lopen? Als het een paar maanden geleden in de L2 nog heel succesvol ging?
De M is wel de 1e klasse waar je niet meer helemaal kunt verbloemen dat je paard rijtechnisch niet helemaal voor elkaar is. Dus zeker mogelijk dat nu naar voren komt dat de basis eigenlijk niet in orde is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:00

Dat het een leuk paard is betekent niet dat het een leuk paard VOOR JOU is. Het is je hobby, als jij van vlottere dieren houdt en geen zin hebt met deze zoals je aangeeft, is het ook helemaal niet erg om een betere match voor deze te zoeken. Zat mensen die juist dolgelukkig zijn met eentje die niet te hard gaat

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:10

Diddykong schreef:
Maar is het probleem dan niet in de kern dat jij in de M vast lijkt te lopen? Als het een paar maanden geleden in de L2 nog heel succesvol ging?
De M is wel de 1e klasse waar je niet meer helemaal kunt verbloemen dat je paard rijtechnisch niet helemaal voor elkaar is. Dus zeker mogelijk dat nu naar voren komt dat de basis eigenlijk niet in orde is.

Kan het zijn dat ik super veel stress heb, ben zelf met mijn vorige paarden altijd maar L2 geklasseerd en merk dat ik zo veel stress had op wedstrijd en nog steeds. Stress die ik nooit had

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:14

Ik vind het ook een hartstikke leuk dier om te zien. Je ziet inderdaad wel dat er rijtechnisch nog wat werk aan zit maar ik zou niet te streng zijn voor jezelf.

Ik kan je Anne Veenstra aanraden, die komt wel bij jou in de buurt. En die kan er eventueel ook op als dat nodig is.
https://www.anneveenstra.com/

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:19

Anne Veenstra is top!! Zij weet een deel van mijn problemen kundig op te lossen en aan het einde van de les loopt mijn paard (zelfs) super. Door tijdgebrek ben ik gestopt, maar ik raad haar dus zeker aan. Ze neemt ook echt de tijd voor je.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:21

Wat jammer van die stress.
Weer je ook waarom je die hebt?

Natuurlijk is verkopen geen schande.
Als je gewoon een pittiger paard wilt dan is dat prima.

Maar nu twijfel je nog zo dat ik eerst zou kijken of je de twijfel weg kunt nemen.
En of dat dan is met overtuiging houden of verkopen maakt niets uit.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:24

DuoPenotti schreef:
Wat jammer van die stress.
Weer je ook waarom je die hebt?

Natuurlijk is verkopen geen schande.
Als je gewoon een pittiger paard wilt dan is dat prima.

Maar nu twijfel je nog zo dat ik eerst zou kijken of je de twijfel weg kunt nemen.
En of dat dan is met overtuiging houden of verkopen maakt niets uit.

Ik zou ook hem niet morgen te koop zetten. Sinds 1 maand denk ik er over na dus ik wil en dan sowieso nog wat andere bitjes inhangen, van iemand anders les, bitloos, hem een paar weken stil zetten. Voordat ik hem zou verkopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:25

Misschien kun je een bitfitter laten komen?

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:26

DuoPenotti schreef:

Ik weet niet wie, en ik ook vaak ook negatieve verhalen omdat paarden vaak een paar keer fijn lopen op het aangemeten bit omdat ze eraan moeten wennen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:30

Ik was helemaal verbaasd toen ik je filmpje zag, wat een leuk dier en jullie lijken ook een prima combinatie.

Ik zou inderdaad kijken voor een bitfitter of gewoon op Marktplaats wat verschillende bitjes voor een kleine prijsje scoren en eens gaan proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:33

Ik denk dat jouw onrustige handen ook een grote invloed hebben op het wel of niet aannemen van het bit en de mond dicht houden. Uiteraard is het altijd slim om eens een bitfitter te laten checken, maar ik denk dat je dat wel in je achterhoofd moet houden.

Mijn pony heeft altijd goed gelopen op haar dubbelgebroken bit. Maar bij m'n bijrijdster loopt ze ook steeds onrustig met het bit te emmeren. Haar handen zijn ook nog niet helemaal waar ze moeten zijn. Tandarts is geweest en als ik haar aan het werk zet met de lange lijnen of met de dubbele longe dan doet ze het niet. Dus mijn bijrijdster rijdt bitloos. Dan zijn haar handen nog steeds niet perfect (en dat is geen schande, het wordt steeds beter), maar dan heeft m'n pony er minder last van. Bitloos zijn ze lekker aan het rondsturen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:48

romeeweij3 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik weet niet wie, en ik ook vaak ook negatieve verhalen omdat paarden vaak een paar keer fijn lopen op het aangemeten bit omdat ze eraan moeten wennen!

Ik kan Natascha van Eijk aanraden. Vaak mag je het bit ook 1-2 weken proberen, maar dat zal je even moeten navragen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:05

Mara2000 schreef:
TS is 15 of 16, daar zit het 'probleem'. Je hebt nog niet de ervaring om hem netjes en correct te rijden. Maar dat gaat je met een ander paard nu ook niet lukken.
Geduld, doorzettingsvermogen en goede instructie, en de fout niet bij je paard leggen. Klinkt namelijk als een superleuk paard die jou de kans geeft om te leren rijden

Dit slaat natuurlijk nergens op. Zat 15-16 jarigen die een paard gewoon correct rijden hoor. Er rijden zat van die leeftijd, en jonger, internationaal rond op prima voorgestelde paarden.

Ik lees teveel twijfel om dit dier nu te verkopen. Zo te lezen weet je wel wat je hebt, en weet je ook dat je zo'n braaf paard er echt niet zomaar voor terug krijgt.
Eerder in dit topic las ik "als je doet wat je deed, krijg je wat je had" en dat vond ik wel een hele mooie quote. Je rijd al jaren bij dezelfde instructrice, maar het klinkt alsof je met dit paard vooral rijtechnisch nog veel te behalen en te verbeteren hebt. En misschien is je huidige instructrice niet zo'n goede match daarvoor, anders liep je nu niet tegen het punt aan waar je geen verbetering ziet of voelt.

Je filmpje ziet er fijn uit! Ik vind hem ook niet lui ogen, en heb ook niet perse het idee dat die harder moet. Er mag wat meer impuls in, maar hij is niet perse sloom. Je bent jezelf bewust van je verbeterpunten, dus daarmee ben je al halverwege.

Ik zou een andere, maar fijne instructeur of instructrice zoeken en eerst nog even lekker km's gaan maken als je dat nog niet zitten. Wil het dan nog niet, kan je hem altijd nog verkopen. Deze ben je zo kwijt. Maar als je hem nu verkoopt, kan je nog wel eens heel lang met het "wat als" gevoel blijven lopen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:08

Ik zou zeker eerst investeren in een andere instructeur. Verkopen kan altijd nog, maar dan heb je er zelf alles aan gedaan.
Ik vind je hand niet zo onrustig overigens. Jouw paard loopt nog niet lekker door zijn lijf en laat jou nog niet goed zitten. Als de impuls inderdaad meer van achter komt en hij zijn rug los gaat laten, dan gaat dit voor jou ook makkelijker te volgen zijn en dan wordt je hele zit stiller. Je bent nu nog te hard aan het werk zo te zien. Dat zie je dan terug in een minder stille hand en onrustige beenligging.
Een goede instructeur kan in mijn ogen, ook het best zelf even opstappen. Dan is het probleem makkelijker aan te voelen/pakken, denk ik.
Ik heb ooit een paard gehad (de schimmel in mijn profiel), waarbij ik hem ook niet nageeflijk kreeg. Dit was een leasepaard en ik heb er toen voor gekozen om door te gaan met een ander leasepaard.
Ik heb daar aan de ene kant altijd spijt van gehad, want het was echt het liefste paard dat ik ooit heb gereden en hij was ook voor mijn zus perfect.
Het nieuwe dressuurpaard heb ik nooit leuk gevonden en mijn zus kon er helemaal niet mee overweg. Daar was de lol ook zo vanaf en toen ben ik gestopt met leasen.
Maar aan de andere kant had ik andere wensen dan alleen buitenrijden en dat zou het met dit paard (en mij) gewoon niet gelukt zijn toen. Dus ik snap je dilemma heel goed.
Dat paard heeft toen wel een heel fijn ander thuis gekregen. Dus voor hem was het prima.
Ik zie hier echter niet dezelfde situatie op het filmpje. Jullie hebben echt potentie zat in mijn ogen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:19

Ik had op basis van je berichten ook iets anders verwacht Ts. Echt een leuk dier en je rijd hem best netjes rond. Je mist nog wat ervaring maar dit is wel echt een fijn paard om dingen mee te leren denk ik. Een gevoeliger paard kan ook heftig reageren als jij een keer een foutje maakt.

Vraag me ook af wat je ouders vinden in dit geval? Als je dit paard verkoopt krijg je dan überhaubt wel een nieuw paard? Ik zou deze echt niet zomaar opgeven als ik jou was.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:56

Ik zou dit paard niet zomaar wegdoen, jullie zijn echt ok als combinatie. Je hebt gewoon te weinig zelfvertrouwen, je zit er heus wel netjes op. Er is nog een weg te gaan ja, maar dat is ook het leuke aan paardrijden je bent nooit uitgeleerd. Denk je dat de topruiters zoals nu op hun paard zaten toen ze 15 waren? Zoek een instructeur die je goed kan lesgeven, maar die je ook wat zelfvertrouwen kan geven. Veel vertellen je alleen maar wat er beter moet, maar laten achterwege wat er wèl goed is. Je zal merken dat, als je vertrouwen groeit je ook meer ontspannen gaat zitten, je hand en been rustiger wordt, je hulpen beter doorkomen en je paard ook beter gaat lopen. Voor M1 mag er idd wat meer impuls getoond worden maar geef het de tijd, forceer dat niet. Als je paard meer impuls krijgt komt die nageeflijkheid vanzelf. Zoals eerder al gezegd, dat bereik je niet met het bit. Taktmatig en qua ontspanning ziet het er erg goed uit. De tijd die je nu neemt om te groeien krijg je later dubbel en dwars terug.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:08

Wat een leuk paard en leuke combinatie zijn jullie TS. Vergeet niet ook de successen te vieren die jullie al behaald hebben samen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 20:14

Ik lees dat je geen stille hand hebt en ook dat je je paard niet voorwaarts genoeg vind.
Volgens mij ben je je lesgever ontgroeid en is het echt tijd om iemand anders te zoeken die bij jullie past. 1uur rijden op een slim en niet te voorwaarts paard kan echt het omgekeerde effect hebben. Een recht bit kan met onrustige hand even oncomfortabel zijn als een watertrens. Ook het voorwaartse daar moet je echt naartoe trainen en daar zijn ook echt oefeningen voor om je paard reactiever te maken. Kijk eens op wedstrijd in je regio welke ruiters je fijn vindt rijden en durf te vragen. Ik zou met jou type paard geen vol uur les nemen. Geef je paard ook grenzen, werken is werken en slenteren is slenteren. Ook eventjes lange teugel is niet 10 min lang slenteren. Stop voor je paard moe is. Je paard heeft jou volgens mij echt nog voldoende te leren en heeft ook een fijn karakter. Dat ga je niet zo snel vinden..

Edit: heb net het filmpje van je proef gezien. Ga echt mee met mediba. Fijn paard waar echt wat inzit, niet zo streng zijn voor jezelf, het komt wel goed

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:28

Je hebt hem nu een jaar, dat is niet lang, en je loopt als ik het zo hoor tegen rijtechnische problemen aan. Met het paard is volgens wat ik van jouw verhaal begrijp helemaal niets mis.
Ik vermoed dat je met een ander paard ook tegen dergelijke, rijtechnische problemen gaat aanlopen.

Als je hem wilt verkopen, ga je gang, maar voor mij klinkt het alsof je nauwelijks een idealer dier zou kunnen vinden.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 06:07

misschien wil je te snel doe eens een stapje terug en ga eerst lessen en dan weer op concours zodat de spanning minder is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 06:26

Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.

En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.

Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.

Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.

Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.

Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-06-25 06:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 06:29

Wees niet te veeleisend. Ga rijtechnisch leren. Geen enkel bit gaat tong over het bit oplossen. Op je filmpje ben je rond 2.50/2.55 met halthouden even heel heftig bezig met je handen (althans iig je rechter hand) “om hem rond te houden”. Dat soort acties zijn voor een paard erg pijnlijk. Het bit kwa gevoel in een paardenmond kun je vergelijken met een bit tegen onze scheenbenen. Je kunt niet remmen en gassen tegelijk. Met je eigen zit kun je een paard ook erg tegenhouden en als er specifiek de laatste maanden iets minder gaat, zoek het in jezelf en zoek het bij je paard lichamelijk.

Krijgt hij genoeg sociaal contact? Hoe zit zijn dieet in elkaar?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:32

Koper schreef:
Weet je, een paard is niet alleen een rij-attribuut. Het is ook een levend wezen met een hart, een geest en een ziel.

En wat ik zie is een ontzettend lief paard wat op jou past. Hij past zich aan aan jouw kunnen. Nee hij is niet lui. Hij zorgt ervoor dat jij zijn beweging en tempo bij kunt houden. Dat hoeft hij niet te doen. Maar hij doet het omdat hij op die manier voor jou zorgt.

Voorbeeld: ik had eens een vriendin op mijn paard gezet. Zij had 1 keer eerder op een paard gezeten. Op een gegeven moment wilden ze een stukje draven. Dus aangedraafd, vriendin wiebelt en paard ging weer stappen. Omdat hij merkte dat hij meer deed dan zij kon.

Ik zou heel, heeeel zuinig op dit paard zijn. En ik kan goed begrijpen dat je een bod op hem hebt gekregen.

Uit je berichten maak ik op dat je paard jou aardig vindt. Hij ziet er in het filmpje ook uit alsof hij graag voor jou werkt. En daarbij rekening houdt met jouw kunnen. Je paard kan dit allemaal veel beter dan jij. Want hij is niet alleen aardig, hij heeft ook talent. Overigens geeft het helemaal niks dat hij jou ver vooruit is. Daarvoor kun je les nemen. Je hebt een lief, mooi, talentvol en vooral vergevingsgezind paard. Aan jou om een manier te vinden een echt goede ruiter te worden. Deze is het waard. Het ziet er echt uit alsof het wel goed gaat komen met jullie. Je hoeft "alleen maar" te leren rijden.

Hopelijk krijg je in dit topic nog tips voor goede instructie. Misschien ook wat lessen op een joker gaan volgen?

Veel succes.

Wat heb je dit super mooi verwoord!!

TS, je hebt echt een kanjer van een paard, super zuinig op zijn en wees niet te streng voor en kritisch op jezelf!