Wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 00:21

De samenstelling/merk van het voer kan ook nog invloed hebben.
Er zijn zoveel factoren die meespelen. Soms is het jammer dat een dier niet kan praten.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:26

senna21 schreef:
De samenstelling/merk van het voer kan ook nog invloed hebben.
Er zijn zoveel factoren die meespelen. Soms is het jammer dat een dier niet kan praten.

Ja zou heerlijk zijn als ie wat kon aangeven. Al was het maar met zijn hoef een plaatje aanwijzen.

Hij krijgt vitalcube van equifirst gevoerd.
Iemand opperde een slijmbeursontsteking maar hals nek en atlas zijn geechood.
Allemaal goed.
Ook het bit ligt goed samen met tandarts naar gekeken.
Hoofdstel is op maat gemaakt voor de prins dus daar zou het in theorie niet aan moeten liggen.

Kinke

Re: Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:38

hij is 5 en staat dus de hele dag in z'n uppie als ik het goed begrijp? En als jullie met hem bezig gaan moet hij aan het werk?
Daar valt volgens mij ook nog flink wat winst te behalen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:00

Wat ik zou doen is, terugzetten in krachtvoer.

Er even niet op gaan maar een paar maanden onbelast aan de dubbele longe trainen, dan er weer op en helemaal vanaf het begin beginnen. Zoals Madiba ook aangeeft, met been naar de hand en hand stil en verder niks doen en goed van achter naar voren rijden en wachten tot hij zelf nageeflijk wordt en niet springen voordat dit dressuurmatig opgelost is.

Wel het paard een uitlaatklep bieden dus idd die renbaan, bos of los gooien zodat hij zijn "ei" kwijt kan.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:27

Eens met Elisa, maar van achter naar voor rijden kan je pas doen als de rug ontspannen is. Zolang die rug niet ontspant heeft dat eerder een averechts effect. Cavaletti werk kan daar ook bij helpen.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 12:29

Kinke schreef:
hij is 5 en staat dus de hele dag in z'n uppie als ik het goed begrijp? En als jullie met hem bezig gaan moet hij aan het werk?
Daar valt volgens mij ook nog flink wat winst te behalen

Hij is 6 en staat op het weiland. Alleen ivm ijzers maar wel paarden om hem heen. En ja er wordt flink gespeeld gezien alle halsters die sneuvelen.
Het is niet zo dat wij hem alleen voor werk uit het land halen dat is een co clusie die wordt getrokken.......

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 12:31

Elisa2 schreef:

Er even niet op gaan maar een paar maanden onbelast aan de dubbele longe trainen, dan er weer op en helemaal vanaf het begin beginnen. Zoals Madiba ook aangeeft, met been naar de hand en hand stil en verder niks doen en goed van achter naar voren rijden en wachten tot hij zelf nageeflijk wordt en niet springen voordat dit dressuurmatig opgelost is.

Wel het paard een uitlaatklep bieden dus idd die renbaan, bos of los gooien zodat hij zijn "ei" kwijt kan.

Voer gaan we idd naar kijken wat we daarin kunnen doen. Ik snap je redenatie alleen een keer per week erop om uit te razen zorgt bij deze voor ongelukken. De vraag is hoe dat eventueel in balans te krijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:56

Ik zou op zoek gaan naar een stalling waar hij samen met paarden kan staan. In z’n uppie buiten is voor geen enkel paard goed. Natuurlijk sociaal gedrag kan dan niet geuit worden.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:19

Hannanas schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een stalling waar hij samen met paarden kan staan. In z’n uppie buiten is voor geen enkel paard goed. Natuurlijk sociaal gedrag kan dan niet geuit worden.

Hij staat met andere paarden alleen niet in het zelfde land.
Zoals eerder gezegd moet hij dan zonder ijzers en dit kan om medische redenen niet.
En nee deze bitloos, boomloze en ijzerloos discussie ga ik verder niet aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:23

Er zijn genoeg stallen waar met ijzers paarden buiten staan. Samen.
De sportpaarden die ik vroeger reed stonden ook allemaal met ijzers omdat toen nog elke wedstrijd op gras was.
Dus nee, ijzers en alleen, is niet nodig.

Juist een paard als dit moet kunnen spelen.
Daar zijn energie kwijt raken. Zijn mentale gezondheid gaat dan met sprongen vooruit.
Dan zijn ze zo enorm veel fijner te rijden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:57

Hier ook met regelmaat paarden met en zonder ijzers bij elkaar op de wei gehad. Als ze normaal geïntroduceerd worden en niet idioot doen, kan dat gewoon.

Maar goed, ik ga er toch vanuit dat het probleem rijtechnisch is. Misschien heeft dit paard gewoon een andere invalshoek nodig dan de paarden die je zoon gewend is. Ik vind het in ieder geval al heel goed dat jullie zo aan het zoeken zijn geweest. Genoeg mensen die gewoon een zwaarder bit etc erin hangen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:45

Ik heb zo een paard. Die had op een reguliere stal veel en veel te veel energie. Ging echt in haar koppie zitten. Nu dat ze in een uitloop stal staat hebben wij helemaal geen problemen meer.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:54

Welk merk krachtvoer voer je, toevallig pavo of subli?
Ik zou hem eens een paar weken op een antihistaminicum zetten. De puur pollen doet nu niets meer, daarvoor ben je al veel te laat in het seizoen helaas. Hier een merrie van 450 kg die op 40 mg cetirizine pd duidelijk verbetering laat zien qua zwiepen en hoofdschudden. Een pollennetje hielp bij haar onvoldoende!

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:09

Mijn eerste reactie is ook iets neurologisch? Allergie? Maar ik heb daar te weinig ervaring mee.
Maar verder:
Als alles al zo'n beetje uitgesloten is..
Kan het zijn dat jullie paard zijn eigen lichaam niet kent?
Zou het kunnen zijn dat de ervaring en handigheid van je zoon, de onbalans van je paard verdoezelen? Dat je zoon tijdens het rijden in een split second ingrijpt, zonder zich daarvan bewust te zijn?
Met dressuur kan je veel begeleiden, maar met springen zal je een keer moeten toestaan. (Ik bedoel niet dat je zoon hem aan de kiezen houdt! Maar helpt overeind te blijven.)
Als je zoon eens heel basic gaat rijden? En alle oefeningen uitkleed? Ik denk dat hij tot de conclusie komt dat hij wel een handige piemel is, maar dat links en rechts best nog heel verschillend zijn. (Dat hoop ik tenminste, want dat is op te lossen).
Als ik sponsor was, stuurde ik hem naar Karmie Stroeve. Kan echt heel goed zien en uitleggen wat er met je paard gebeurt. Heeft zelf ook gesprongen en geeft les op De Schalm. Mooi centraal én eventing terrein.
"Niet geschoten is altijd mis".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:49

Knoek schreef:
Elisa2 schreef:

Voer gaan we idd naar kijken wat we daarin kunnen doen. Ik snap je redenatie alleen een keer per week erop om uit te razen zorgt bij deze voor ongelukken. De vraag is hoe dat eventueel in balans te krijgen.

Dan gewoon niet laten uitrazen? Als hij echt goed werkt aan de DL dan raakt hij zijn energie ook wel kwijt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 23:07

Persoonlijk zou ik zo eentje toch echt bij andere paarden zetten. Is zooo belangrijk voor het mentale welzijn en gaat hij met spelen en dollen zoveel meer energie kwijt kunnen dan alleen.
Daarnaast zou ik ook echt 24/7 buiten proberen met zo’n onrustig hoofd, en dan liefst ook samen met andere vriendjes in dezelfde wei.

Het mentale welzijn wordt zo vaak onderschat.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:33

Ik vind het filmpje te kort en te onduidelijk om echt het probleem te zien. Ik zie vooral een paard dat niet wil wachten.

Waar trainen ze op in de dressuurles? Ik zou toch graag een filmpje zien van de dressuur als het lukt om te uploaden zodat we het probleem kunnen zien en je kunnen helpen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:48

dit filmpje heeft teveel randzaken dat het niet te beoordelen is inderdaad