Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:53

Ik neem even niet deel aan bovenstaande discussie maar kan wel wat inbreng geven vanuit mij als professioneel buitenruiter (of endurance ruiter :+ )

Zeker op lange buitenritten loont het om te checken op welk been je rijd/ galoppeert. Paarden zijn van nature scheef, en dit wil je niet meer maken op je relaxte buiten dag.

Ik rij met een sport horloge en ik rij alle even kilometers op het linkerbeen of linker galop en oneven kilometers op het rechterbeen of rechtergalop. En dan probeer ik ook met regelmaat van kant te wisselen op brede paden ivm de bolling van het pad.

Verder lopen mijn paarden het grootste gedeelte over de rug, met een aangesloten teugel, maar forceer ik zo mijn mogelijk omdat ik écht geen paard 160 km ga helpen _O- en soms zitten er stukjes tussen dat ik ze ook even laat, lekker eigen balans zoeken. Paarden kunnen meer als hoe we ze houden en rijden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 01:20

Elisa2 schreef:
??? Volgens mij lees je totaal wat anders dan ik schrijf...

Maar goed, als jij denkt dat je alles weet en gezien hebt en ik les mis...be my guest. Ik negeer jou verder in deze discussie. :)

Kinderachtig. Overal ben jij degene die vertelt dat ze zoveel werkervaring heeft en veel paarden heeft gereden etc. Moeten we maar aannemen, want ik zie er nooit iets van en namen van ruiters en stallen noem je niet. Waar je die kan noemen als je daar zo fijn gewerkt hebt en op goede voet bent weggegaan.

Als ik dan alleen aangeef dat ik, zoals zovelen hier ook ervaring heb, reageer je een beetje kinderachtig en wil persoonlijk worden.
Maakt mij niet uit, maar je bent wel een van de weinigen die niet de vele problemen in de paardensport en houderij veelvuldig hebt gezien of ziet.

En ja, er zijn heeeeeeeeeeel veel mooie dingen, dat ontken ik nooit.

En verder, I don't care. Dit is maar Bokt en mensen doen maar, echt.

MyWishMax, misschien is niet door water gaan ook wel een voordeel. Ik heb een poel en een wadi thuis waar zeker de jongens vaak in staan en dan ook druk moeten spelen. De oma deed dat ook altijd en dat is alleen maar leuk als het warm weer is :) Ja, of je moet zo wijs zijn om er niet bij te gaan staan, want ow, leuk foto, filmpje..........

@beemsterkaas, het is wel lastig dat je nooit 100% de oorzaak kan achterhalen. Het is soms niet alleen de manier van trainen, maar ook de manier van houden en voeden of het totale pakket.

Celebi, goed voorbeeld. Er zijn ook verschillende manieren om buiten te rijden. Paarden vertrouwen geven, loslaten, op eigen benen laten lopen, leren omgaan met obstakels en de omgeving etc etc kunnen veel mensen niet. Maar het zou sws altijd een onderdeel van de training moeten zijn. Zowel fysiek als mentaal.

Billy3105, mooi. En goed hulpmiddel inderdaad. Je vergeet zeker in galop vaak wel hoelang of hoever je al bent. Als je het kan meten weet je zeker dat je 50-50 rijdt.

koend

Re: Buitenrit en lichtrijden/aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:43

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:59

En geen eens een slof er om. :+

Heerlijk filmpje!