Achteruitlopend paard op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 17:59

Uni deed dit ook bij mijn medeberijdster.
Bij mij nooit gedaan.
Maar gaf haar toen de tip om een stuk aan de hand weg te gaan en dan terug er op. Naar stal wilde hij namelijk altijd wel.
Mijn eerste tip was iets meer kordaat aanpakken... maar bij haar werkte dat niet, dan ging hij dreigen met omhoog gaan. Ik kon het niet voor haar oplossen want bij mij en met mij er bij deed hij het niet.

Maar uiteindelijk werkte het stuk aan de hand en dan er op prima. Eerst hele deel aan de hand en terugweg er op. En later de stukken aan de hand steeds kleiner.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:33

Popstra schreef:
Oh dus keer goed vooruit sporen is tegenwoordig geweld?

Ja natuurlijk is dat geweld. En dat wil je dus blijkbaar al aanraden nog voor je echt weet wat er speelt: je hebt het paard niet gezien, je hebt niets geprobeerd aan andere strategieen, nee, meteen grof geweld.

Ik ben blij dat een groot deel van de paardenwereld inmiddels wat heeft bijgeleerd, maar zo af en toe spoken die oude, onnodig gewelddadige manieren, toch nog een rol. Jammer.

(Dat je denkt dat er maar 2 mogelijkheden zijn, namelijk trappen of doormodderen, geeft denk ik jouw gebrek aan kennis wel aan.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:41

Shadow, in dit soort gevallen is eenmalig hard optreden nodig. Vooral omdat het op dit moment een hele gevaarlijke situatie opleverd.

Ts, wel zou ik in je dressuurwerk al nog meer werken aan gehoorzaamheid. En echt goed aan je been krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:53

Benzz schreef:
Shadow, in dit soort gevallen is eenmalig hard optreden nodig. Vooral omdat het op dit moment een hele gevaarlijke situatie opleverd.

Enne... een paard dat in paniek is en dat wellicht nog verder in paniek raakt door dat 'eenmalig harde optreden' op een dergelijke plaats is niet gevaarlijk? Wat verwacht je eigenlijk dat er gebeurt als je een paard dat al niet rustig/ontspannen/meewerkend is, een enorme schop geeft terwijl je langs een verkeersweg loopt?

En als door een wonder het paard niet steigert/achterover klapt/ de sloot in dendert/ in paniek tegen een vrachtwagen loopt en iedereen aan het eind nog heel is (zeker geen gegeven)... wat dan? Dan gaat het paard de volgende keer zonder stress de weg op?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:08

Hak het in kleine stukjes, en houd de spanning laag... zorg voor een succes-ervaring iedere keer, en het komt goed. Je eerste buitenritten zijn dan misschien eerst maar 5 meter, later 10 meter, dan 200 meter, en op den duur 20 kilometer. Er is iets mis gegaan, nu gewoon slim en geduldig aanpakken.
Hard aanpakken creëert meer spanning. Het is geen echt duurzame oplossing, want wanneer het erop aan komt vertrouwen ze je dan niet echt. En dan heb je nog meer gezeik.

Dat achteruit de sloot of prikkeldraad lopen herken ik... en erger dan dat. Het is nu voorbij... gelukkig.

ps: ik heb niet begrepen of dit paard ook verhuisd is?

Dit is een filmpje dat goed uitlegt hoe je het kunt aanpakken:
https://youtu.be/poDyQCPzy38?si=Abl_4FmbgbFp02tr

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:21

Een paard op leeftijd die dit altijd zonder problemen heeft gedaan en nu staakt. Lijkt mij niet iets wat je er met even flink aanpakken oplost. Je geeft aan dat aan de hand prima gaat. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Ik denk dat dit paard je iets duidelijk probeert te maken. Ik begrijp niet zo goed waarom dit dan nu zo nodig moet.
Paarden, honden en mensen die ouder worden veranderen. Dingen die altijd normaal waren worden nu ingewikkelder. Fysiek en mentaal.

Lokii

Re: Achteruitlopend paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:26

Ik schrik nogal van de adviezen hier. Bijzonder.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:59

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:12

Shadow0 schreef:
(Dat je denkt dat er maar 2 mogelijkheden zijn, namelijk trappen of doormodderen, geeft denk ik jouw gebrek aan kennis wel aan.)

Gebrek aan kennis... :')
Denk niet dat al mijn paarden die ik had en heb daarom zo braaf zijn en nieuwe eigenaren na jaren nog steeds berichten sturen hoe blij ze met ze zijn.

En nee ik ken dit paard niet maar TS heeft alles genoemd wat ze geprobeerd hebben dus denk niet dat mijn redenatie zo vreemd is en jij de rede bent mensen geen eerlijke reactie meer durven te geven!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 05:40

Eens even een keer goed doorpakken. Met harde hand en hulpmiddelen het probleem oplossen. Het gaat allemaal zeker werken. Zoals je aangeeft heeft dat het ook altijd gedaan. Daar krijg je brave paarden van.

Maar deze methodes is toch wat we allemaal niet meer willen in onze sport? Je kan dan ook wel fel reageren op shadow maar blijkbaar is het besef nog niet goed ingedaald dat wij allemaal verantwoordelijk zijn voor die verandering binnen onze sport.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:03

Benzz schreef:

Ts, wel zou ik in je dressuurwerk al nog meer werken aan gehoorzaamheid. En echt goed aan je been krijgen.

Nou, ik kan je vertellen dat het paard waar ik het over heb echt niet nog meer dressuurwerk nodig heeft. Is extreem goed aan het been, loopt op M niveau, kent wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts, maar ook de westernvariant op een keerwending om de achterhand (en de engelse variant, daar zit een verschil in met wel of niet doorstappen met de achterhand), kent andere westernoefeningen.
Maar het niet van huis willen los je niet op met meer dressuurwerk of meer gehoorzaamheid aan het been. Dat is er in de bak namelijk wel. Maar als hij niet wil en je geeft een schop, dan heb je meteen ruzie met dit dier. Een tik met de zweep betekent nog meer ruzie. Het is gewoon een erg lastig paard met een klein hartje. Wil enerzijds graag werken, maar wel onder zijn voorwaarden. En op buitenrit valt niet onder zijn voorwaarden.
Is er eentje die bijvoorbeeld 2 maanden braaf is met opstijgen en dan ineens je gericht van het krukje mept met opstijgen. Of met borstelen, of met aansingelen. En ook na 7 jaar komt dit gedrag af en toe ineens onverwacht terug. Ik ben de enige die er op durft. Het is niet mijn paard, de eigenaar doet er zelf niets mee en degene die het dier voert kan hem niet aan. Ik rij er graag op, maar heb ook nog een eigen paard, dus ook niet alle tijd van de wereld. Dus als iemand denkt het dier eenvoudig op buitenrit te krijgen, die is welkom. :Y)
Ik doe het nu eigenlijk niet, en als ik het doe is het dus inderdaad zeer veel achterwaarts, echt honderden meters. Maar ook op de terugweg is het dier link, bouwt heel veel spanning op en wil het liefst in volle galop terug.

Dus nee, het zgn. dressuurweg, lange teugelen en grondwerk werken echt niet bij elk dier. Sommigen zijn gewoon erg lastig en worden misschien nooit geschikt voor een buitenrit.

paul29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:12

germie schreef:
Benzz schreef:

Dus nee, het zgn. dressuurweg, lange teugelen en grondwerk werken echt niet bij elk dier. Sommigen zijn gewoon erg lastig en worden misschien nooit geschikt voor een buitenrit.

Ik ben het met deze stelling eens.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:14

daar ben ik het ook mee eens, als ze er echt geen plezier in hebben en ook niet achter andere paarden aan mee willen denk ik niet dat het een fijn buitenrijd paard gaat worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:20

Vrijwel alle jonge paarden gaan niet graag van huis. Lukt het een paar keer om terug te gaan dan wordt het paard gemotiveerd. En stopt het wat later met de strijd om niet meer te gaan of blijft strijden. Maar met elk paard kun je buiten rijden. Tenzij het lichamelijke problemen heefft. Het is vrijwel altijd een fout in de africhting. Maar bij een 22 jarige die het altijd graag deed en er nu mee stopt denk ik aan een lichamelijk probleem of cushing. Waardoor het paard zich niet goed voelt of pijn heeft en daarom niet meer wil. Tenzij het ruiterniveau/aanvoelen van het paard en doorpakken erg laag is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:23

Popstra schreef:
Durf het bijna niet te zeggen hier op bokt maar zo een paard zou dan gewoon eens flink naar voren getrapt moeten worden!
Zo hard dat hij het de volgende x wel uit zn hoofd laat
Uitstekende tip op een kruispunt [not]. Doen jullie het beide daarna idd mss nooit meer en bezorg je je medeweggebruikers daarbij een trauma voor het leven.

TS heb je al eens geprobeerd hem te laten draaien terwijl hij achteruit loopt? Dat je op die manier wat controle terugpakt en van daaruit weer een pas vooruit kunt maken?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:47

Is het het paard uit je profiel TS? Toen ik je verhaal las dacht ik het paard te herkennen, alleen is die wel een stukje kleiner.

De ruin die ik ken deed dus precies hetzelfde, altijd op een specifieke route op bepaalde plekken. Op andere routes was er geen probleem. Geen idee wat de oorzaak van het gedrag was, maar terugkijkend was het staakgedrag na jaren wel een gewoonte geworden. Met snelle ruiters konden we het op een gegeven moment voor zijn door het consequent voorwaarts op te lossen, maar zodra hij kansen zag bij iemand vloog hij toch weer achteruit.

Paard was expressief, onzeker en ook met periodes gevoelig op het verteringsstelsel. Met de kennis van nu zou ik met zo’n paard zowel op medisch niveau dingen willen uitsluiten als op gedragsniveau met hem aan de slag gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:57

Vind het bijna komisch over hoe men over mijn reactie blijft vallen..
Jullie hebben mijn eerste reactie eerder in dit topic niet gelezen zeker!?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:11

paul29 schreef:
germie schreef:

Ik ben het met deze stelling eens.

Behalve dan dat deze al 20 jaar braaf was.
Dus dan aannemen dat het nu ineens een lastige bok is lijkt me wat ver gezocht.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:59

Jeetje lastig ts.
Ik weet zo ook geen oplossing.
Bij de mijne hoefde je niet er even door heen te trappen daar werd ze alleen dwarser van. De mijne was een paar jaar heel braaf op buitenrit. Kon zo alleen van het erf af. Veel sloten aan blijde kanten. Toen Verhuist naar andere stal en werd ze een draak. Sloot van heel dichtbij mogen zien, zelfs met andere paarden erbij. Gekke was in het bos nergens last van maar bij stal pff.
Aan de hand nergens last van. Iemand mee op de fiets drama. Omdat ze in de winter heel veel binnen stond de keus gemaakt om weer te verhuizen. Je kon er prachtig buiten rijden maar daar haalde ik mijn plezier ook niet meer uit terwijl we echte buitenrit rijders waren.
Op nieuwe stal ging naar buiten beter. Alleen mijn lichaam wou niet goed afstappen. Dus werd dan zelf wat gestrest en dat is niet goed.
Dichter bij huis verhuisd en nog niet weer geopereerd. Wandelen gaat super. Maar door nieuwe heup kom ik er niet meer op zonder krukje.
Vroeger stapte ik zo af als ze even niet verder wou. Maar dat kan ik niet meer.