Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:08

Cer schreef:
Sentir schreef:
Mn oude merrie van 18 heeft soms ondersteuning nodig als ze bang is maar voor de rest is ze ook dom proof hoor :j een paaltje oppakken vanuit het zadel, uit het zadel glijden, rechtstaan, enz.

Een typo maar ook wel belangrijk (en genoemd).. wennen aan mensen die domme dingen doen .. dus ‘dom proof’ :j :D

Geen typo ;) effectief dom proof ! Ik ben een heel slordig klungelig mens :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:24

Fjorden zijn wel echt slim hoor. Na 3 keer op buitenrit deed ie zelf de poortjes al open duwen. Open trekken doe ik wel met de hand maar hoef nergens af te stappen. Je moet alleen opletten dat die lomperd je knieën niet eraf knalt tegen het hekje of het paaltje.

Maar gok dat ruitje de hekjes daar ook al wel gemasterd heeft :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 21:09

Domproof :+ love it :D

Rustig blijven als andere gek doen is nog wel een ding. Ze spiegelt heel erg de paarden waar ze mee is, ze gaat dus niet perse in galop als een ander het doet, maar ze gaat nog niet zo goed op zenuwachtige paarden. Dat is echt nog bouwen aan haar eigen zelfvertrouwen denk ik :)

Ik zet inpakken in cadeaupapier ook nog op de lijst :')

Ik heb dus zelf leren rijden op een pony die knetterhard op de AC lijn naar het hek rende en altijd links ging als ik rechts ging of andersom. Gun ik mijn kids ook :D

prompter

Re: Je paard bomproof maken: welke doelen stel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:25

Haha die pony kan ik me nog wel herinneren :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:06

Ik wilde ook schrijven, mijn 1e pony was echt niet zo braaf. Die zou geen kinderpony genoemd worden in dit topic. Maar heb er wel van leren rijden en echt enorm veel leuke en gekke dingen mee gedaan! Ja, ik viel er het 1e jaar meerdere keren per rit af, stukje gewoon onhandigheid en onervarenheid van mij en stukje pony die het niet waardeerde als je ineens veel te harde hulpen gaf.
Maar ik reed er wel pas de deux mee volledig verkleed, deden spelletjes in de les, crossten rond zonder zadel en met halster en noem alles maar op.

Enige verschil was wel dat ik 11 was en geen 4 of 6 bijvoorbeeld. Daarvoor had ik een Shetlander gehad maar dat was evht een ramp. Die beet, ging onder de afscheiding van de bak door en dan bleef je hangen, ging in de hoek stilstaan met kont zodat je geen been kon geven en geen tik, rukte zich los bij alles, idd rennen en dan links of rechts terwijl ik de andere kant op ging. :') en toch vond ik die ook leuk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:15

ruitje schreef:
Domproof :+ love it :D

Rustig blijven als andere gek doen is nog wel een ding. Ze spiegelt heel erg de paarden waar ze mee is, ze gaat dus niet perse in galop als een ander het doet, maar ze gaat nog niet zo goed op zenuwachtige paarden. Dat is echt nog bouwen aan haar eigen zelfvertrouwen denk ik :)

Ik zet inpakken in cadeaupapier ook nog op de lijst :')

Ik heb dus zelf leren rijden op een pony die knetterhard op de AC lijn naar het hek rende en altijd links ging als ik rechts ging of andersom. Gun ik mijn kids ook :D

Dat komt waarschijnlijk helemaal goed. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:54

Ja mijn eerste pony kocht ik met 1,5 jaar ( ja niet de meest slimme keuze, maar toch was het een pony met fantastisch en eerlijk karakter ). Ik ging kijken, liep er een rondje mee aan de hand, poetsen en los gaf ik onverwachts een klap op zijn kont met mijn hand. Hij bewoog een oor en dat was het.
Het was een halve arabier he dus bepaald geen koudbloed.
Naja die ging met mij mee naar huis na de keuring.

Het enige waar hij echt bang voor was, waren trekkers. Maar dat heb ik wel te weten reduceren van steigeren en wegrennen tot in een inham trillend als een rietje blijven staan.

Ben er eenmaal onder het zadel wel vaak vanaf gevallen, want ja hij kon op een dubbeltje 180 graden omdraaien :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:23

Laten wennen aan dieren, koeien in de wei, schapen in de wei, honden... dat soort dingen.

Heidi is echt wel een brave kinderpony,tot ik langs een weiland met rennende lammetjes moet... of een koe bij een hek ofzo...

Het gaat steeds beter, maar blijft opletten geblazen als ik buiten een rondje polder door de weilanden rij...

Dan ineens vergeet ze ook alles wat ze heeft geleerd en wil ze maar 1 ding... WEG!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 12:21

Heidi is dus echt mijn voorbeeldfjord he, dat wil ik later :D .

Shetlanders zijn ook eigenlijk helemaal geen leuke kinderponys :+ . Maarja, hebben we een echt kinderpony ras?

Heb zelf leren rijden op een dartmoor, ervoor een Shetlander en erna een Fjord.

Waar hebben jullie allemaal op leren rijden?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:46

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat de pony de kindermanier van aaien enzo fijn vindt. Het geren en gedoe om zich heen. Ook wat anderen hier zeggen, wat de eerste reactie van het paard is wanneer er wat gebeurt is belangrijk.

Daarom is mijn 6 jarige een geschikt beginners paard, en mijn harstikke brave volbloed merrie die nooit een vlieg kwaad zal doen niet :+
Mel vindt kinderen niet leuk en is in beginsel gewoon drama, reageert op alles te scherp.
Terwijl mijn 6 jarige alles wel best vindt en hooguit een verkeerde afslag neemt of teveel gras eet tijdens de rit.

Zeker niet braver, wel veel gemoedelijker

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:55

Ik heb kort op maneges gereden, daarna kreeg ik van mijn ouders - wisten zij veel - een driejarige haflingerkruising. Toch ging dat wonderbaarlijk goed, zo veel plezier van gehad!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:00

ruitje schreef:

Ik heb leren rijden op een grote schimmelruin, en leren zitten op shetlanders zonder zadels :P

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:20

Ik heb mijn eerste lessen op een Welsh B gehad. Daarna vrij gauw mijn eerste pony gekregen (van vrienden die mijn stiefvader met een pony ipv geld betaalden). Heidy is dat, een valkbonte WelshxShetlander kruising. Daar heb ik de nodige avonturen mee meegemaakt, maar ook heel veel van geleerd. Ze is nu 32 en nog steeds in hele goede doen. Toen kwam Wilco, onze Haf. We kennen hem al van pasgeboren veulen af aan. Ook daar de nodige avonturen meegemaakt (ik was een jaar of 14 toen ik hem ging rijden en hij nog een jonge, net beleerde pony). Beide ponies die voor je door het vuur gaan en ook eigenlijk van niets bang waren, maar achteraf gezien niet zo geschikt als kinderpony.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:46

Een paard bom proof maken doe je vooral door het veel mee te nemen naar vreemde locaties.

Mijn 3 jarige heeft toen ze 2 was op de opfok schrik training gehad met allerlij voorwerpen en was daar heel cool onder maar op een vreemde locatie zag ze overal spoken en was ze heel bang.
Die moet ik dus echt veel mee gaan nemen.

Paarden zijn zo of heel mak en cool of niet. Maar met herhalend te laten wennen kom je al een heel eind

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:48

Oh wat me ook nog te binnen schiet, langs achteren met een rammel fietsje achter de pony aan komen rijden. Was het enige (naast honden) waar mijn pony ooit op heeft uitgehaald.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:57

Leren omgaan met geluid, beweging en aanraking uit alle, vooral ook onverwachte, hoek komt altijd van pas.

Net als niet in paniek raken als ze op hun touw of teugel gaan staan.

De inborst van het paard moet je sowieso ook wel mee hebben.
Sommige types worden nooit geschikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:13

ruitje schreef:

Vooral veel new forest (al dan niet mixjes), een paar welshjes. Die welshjes gooiden er nog wel af en toe een rodeorondje uit (en ook niet altijd met begrip voor de ruiter.) De New Forests waren op zich prima. Maar wat ook goed helpt bij kinderpony's is een boel levenservaring. Een van die pony's was ruim 20 (die was uiteindelijk 38 jaar geworden.) Die was tegen die tijd wel door z'n meeste streken heen en had alles al een keertje meegemaakt. Dat helpt wel.

Wel grappig: ik ben door de tijd echt veel pony's tegengekomen die duidelijk een voorkeur hadden of een eigen idee over hoe je met de ruiters moest omgaan. De standaard 'eerste' pony voor beginners was bv 'Happy', volgens mij in elk geval deels welsh, en die zou nooit een stap verkeerd doen met beginners.

En dan was je gepromoveerd tot de halfgevorderden wat betekent onafhankelijk sturen, en dan dacht Happy: "voor jou zeker?? Dacht het niet!" en dan had je er heel wat aan te rijden. Ook een paar haflingers die tot het punt kwamen dat ze niet meer in de gewone kinderlessen te handhaven waren en echt niet meer op niveau gereden konden worden, maar wel zonder probleem beginners en ruiters met een beperking wilden hebben.

En ook andersom: een pony van 1,38 die gewoon geen kinderen wilde. Hij nam ze in de maling in de stal, ontsnapte, bokte, deed alles wat 'ie kon om zich te misdragen en de helft van de kinderen gingen huilen als ze op hem moesten (en toen was hij ook al minstens 18 - toen was hij al heel wat van z'n wilde haren kwijt.) Dus dan maar volwassenen, geen gezicht maar dat beviel hem veel beter en dan liep hij gewoon fijn en was hij meewerkend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:26

Echte kinderponys? De New Forests van mijn buurvrouw. Nuchter, braaf, beweging maar geen dooie dienders.

Leren rijden? Ik? Kan het nog steeds niet...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:45

ruitje schreef:

Een driejarige net zadelmakke Welsh pony. Wij waren leek en ik had twee jaar manege ervaring op zo'n acht op een rijtje manege. Uh, was nou niet bepaald de beste match :+

Die pony was altijd heel gevoelig op het zadel. Die moest echt breed genoeg zijn en daar kon je ook niks anders dan enkel een simpel dekje onder leggen. Anders kreeg je echt een rodeo. Had er ook een handje van om heel hard te gaan rennen en dan zigzaggend op de bakrand af te lopen. Heb nog steeds een litteken op mijn heup haha.

Uiteindelijk M2 mee gereden, met regelmaat 5 km over de weg naar de bak van de ponyclub gereden. Mee naar het bos, strand, etc. Is altijd een heethoofd gebleven, maar was heel alert op de ruiter, nieuwsgierig, en op de grond geen bravere meegemaakt. Zoontje van mijn rijinstructrice kon die met twee jaar uit de wei halen. Beest liet echt alles toe aan zijn lijf. Helaas vorig jaar in moeten laten slapen.

Ik denk wel dat je eerste paard/pony de blauwdruk is voor de rest van de paarden waar je goed mee overweg kan. Mijn huidige is wel anders maar heeft ook dat sympathieke en mensgerichte.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:56

Wat een ontzettend leuk en informatief topic. Niet alleen mbt bomproof/domproof maar ook vanwege de verschillende trainingsinzichten en methoden.
Met mijn haflingerdraak heb ik relatief simpele en vaagomlijnde doelen: in alle gangen aan een lang teugeltje in het bos, in de bak met stelling/buiging zonder te heet te worden, voor de wagen zonder ruzie kunnen stappen als ik dat zeg. Ohja en een pauze onderweg kunnen doen, waarbij meneer relatief rustig stilstaat en ik een koppie thee kan drinken zou super zijn!
Inmiddels kan ik regelmaltig in het bos in draf de teugels loslaten, heb meerdere filmpjes waar ik draaf en een duim opsteek (en met de andere hand heb ik dan mn telefoon vast).
Enige waar mijn draak van onder de indruk is, is groot wild (zwijnen, hooglanders, herten). Gelukkig blijft hij dan keurig bij me en doet (met oren en ogen op steeltjes) wat ik van hem vraag. Als eenmaal het 'gevaar' geweken is gaat hij zuchten en briesen, soms trillen of uitschudden en gapen. Zo mooi hoe hij zichzelf dan reguleert!
Geen idee of je dat kunt trainen; hij doet dat gewoon uit zichzelf, zo lijkt het.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:17

hoop dingen die voorbij komen zouden in de opvoeding al meegenomen moeten/kunnen zijn, maar ja het is trend om ze in de opfok te plaatsen waar ze niet of nauwelijks in de hand komen en de wereld kunnen verkennen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:03

Ik ben begonnen met rijden op alles was nu absoluut niet gezien zou worden als kinderpony :+ oh man, denk dat de meeste ouders nachtmerries van een kind als mij zouden hebben. Maar mijn ouders waren geen paardenouders dus die dachten dat t allemaal vrij normaal was.
Op m’n 12e reed ik zonder zadel op een kwpn door t bos in rengalop en sprong over alles wat los en vast zat. Technisch heb ik echt nooit leren rijden, alles op gevoel en maar gewoon doen.
Denk dat ik hier 14 was. Daarvoor reed ik een ijslander x fjord
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:16

speurneusc schreef:
hoop dingen die voorbij komen zouden in de opvoeding al meegenomen moeten/kunnen zijn, maar ja het is trend om ze in de opfok te plaatsen waar ze niet of nauwelijks in de hand komen en de wereld kunnen verkennen.

Het gaat dan ook om een pony die in een natuurgebied heeft gelopen :Y)

Maar eens hoor. Blij dat de mijne veel in de hand is geweest in die periode. Snap ook niet dat veel beleerders liever van die bleue dieren hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:26

ruitje schreef:
Shetlanders zijn ook eigenlijk helemaal geen leuke kinderponys :+ . Maarja, hebben we een echt kinderpony ras?

Ken toch echt een stel hele fijne shetlanders. Dat zijn wel die , dir bewust gefokt zijn en waar gewoon fatsoenlijk mee aan t werk gegaan is , net zoals elk ander ras.

De shet , die voor de kinderen wordt gekocht als speel - en wandelpony heeft nooit hoeven werken en ziet niet in, waarom dat ineens wel zou moeten .

Denk dat elk ander ras zich ook zo zou gedragen, denken jullie niet ?

Over t algemeen zou ik zeggen: kinderpony: welsh , dartmoor , exmoor...

Maar dat is niet automatisch een kinderpony. Kinderpony is ook niet automatisch halfdood.
Onze welsh is ook n echt goede sportpony. En het beste maatje van mijn kinderen omdat hij zo lief is .

Maar bij een andere eigenaar was t misschien anders gelopen. Lastig in te schatten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 18:08

Shetlanders krijgen inderdaad vaak geen goede basis opvoeding en opleiding. En van teveel inconsequente kinderen die er dan mee omgaan worden ze vervelend.

Wij hebben echt een super lieve shet van 3, heel braaf karakter.

Nouja ons eerste paard was dus een Fjord, die reedt meer met mij dan ik met hem. :+
Dressuurproeven in galop, er vandoor gaan in het bos.. echt alle streken die je maar kon bedenken had hij. Maar heb er verschrikkelijk goed van leren doorzetten. En denk dat dit echt een belangrijke levensles is geweest.

Daar bij stond er een oud springpaard die de bak uit sprong als je niet stuurde in de hoeken en gelijk ging halthouden als je Ho zei haha. Ook vanuit galop. Ook erg leerzaam. :+