Cassidy schreef:Omdat een beginnerswedstrijd toch een voorbereiding moet zijn naar de echte wedstrijd, denk ik niet dat je zo heel veel moet veranderen. Maar dingen zoals een changement, een spin e.d. moeten er uit worden gehaald.
Verder staat het een beginner vrij om zijn paard op een hand te showen. Dat is bijvoorbeeld iets dat ik persoonlijk veranderd zou willen zien. In een beginnerswedstrijd hoor je gewoon op twee handen te rijden, ik zie vaak genoeg dat een ruiter een paard op een hand gewoon niet onder controle heeft.
En voor de rest: hoe basic wil je gaan. Ik denk dat het toch heel vaak is dat dressuurruiters overstappen naar de western, en die hebben al een basis. Dus een walk-jog klasse zoals je soms ziet voor de hele kleintjes, is dat fair?
daar kan ik een heel eind in meegaan.
spin en wissel zijn voor een beginner m.i. te hoog gegrepen.
SM heeft ook wel gelijk als ze zegt dat het een heel verschil is of je alleen in de bak galoppeert of met een stuk of wat tegelijk.
Ik probeer ook eens wat... Graag commentaar. Het is een leuk onderwerp!
Een B-proefje dressuur vraagt:
een begin van nageeflijkheid
nette overgangen (van stap naar draf en van draf naar galop)
stilstand
rechte lijnen kunnen sturen
galop op een volte/cirkel
enkele passen middendraf (als begin naar verzameling).
dit alles op twee handen 
Beginners pleasure zou je al kunnen verbeteren door niet alle paarden tegelijk te laten galopperen (ik hem daar regelmatig een giga stampede uit zien voortkomen). Maar de eerste galopeert weg en sluit aan, dan de volgende. Voor het overige lijkt me dat iedereen de beginnerspleasure op twee handen moet kunnen doorkomen.
horsemanship: liever een nette turn om de middenhand...
recht achterwaarts is best moeilijk voor een beginner. Een nette enigszins verzamelde galop op een cirkel ook. Overgangen zouden geleidelijk moeten zijn... van draf naar galop bijvoorbeeld. Niet van stap naar galop.
reining: Nadruk op de nette cirkels en tempo-wisseling. een goede wissel is moeilijk. Om te voorkomen dat je omgooipaarden krijgt misschien eerst van hand veranderen in draf of stap op een schuine lijn, daarna op andere hand galop. Roll back weet ik geen oplossing voor. Spin: wending om midden of slechts 1 keer links en rechts? Stop moet kunnen, maar wel gecombineerd met een nette run down... ter voorkoming van de bobbelstops... of stop vanuit draf, gevolgd door willingly back uppen...maar hoe je dat vertaalt in een proef
trail weet in niet genoeg vanaf
Kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.