[WN] western klassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:20

Citaat:
Toch hoor je vaak dat de galop nog een probleem is om gecontroleerd te kunnen sturen.
Dus dan maar niet starten ??

Je start een dressuurpaard toch ook niet, dus ook niet in de B, als je nog niet gecontroleerd kan galopperen? In een B-dressuur proef wordt een volte in galop gevraagd. Dus niet starten dan dus, en als je toch wil oefenen dan wel starten maar dan ook niet zeuren als je niet in de prijzen valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:24

Maar in de B-galop loop je alleen in de bak, bij Western met tig andere ruiters. Toch duidelijk een ander probleem Lachen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:28

Persoonlijk ben ik van mening dat een walk en jog voor alle leeftijden moet zijn. Niet alleen voor de jeugd. Je hoort vaak genoeg van mensen op leeftijd die nog paardrijden of hier mee beginnen. Ook deze moeten de kans krijgen om rustig te beginnen.
Naar aanleiding wat cassidy schrijft over het changement: In een WRAN beginners proef is het niet verplicht om een changemant te maken. Hier is een enkelvoudig galopwissel toegestaan. Dit geldt voor beginners proef 1 t/m 4. Alleen in proef 11 is dit niet toegestaan. Zelf heb ik een aantal malen mogen starten in de beginners reining en heb alleen nog uit 1 t/m 4 gehad. Heb dus geen problemen gehad met mijn wissel. Wat het rijden op 1 hand betreft. Persoonlijk ben ik in het bezit van een quarter die dit jaar 6 is geworden. Indien ik AQHA wil starten ( en dit zit er dik in) moet ze op 1 hand gereden worden. ( Regels van het stamboek, so it shall be). Bij de WRAN rij ik nog beginners. Nu moet ik een overstap maken, want je kunt niet zo maar van het ene op het andere moment op 1 hand starten. Maar indien je een beginners paard op 2 handen zou moeen rijden ,zoals voorgesteld, heb je weer een probleem.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:01

Cassidy schreef:
Omdat een beginnerswedstrijd toch een voorbereiding moet zijn naar de echte wedstrijd, denk ik niet dat je zo heel veel moet veranderen. Maar dingen zoals een changement, een spin e.d. moeten er uit worden gehaald.

Verder staat het een beginner vrij om zijn paard op een hand te showen. Dat is bijvoorbeeld iets dat ik persoonlijk veranderd zou willen zien. In een beginnerswedstrijd hoor je gewoon op twee handen te rijden, ik zie vaak genoeg dat een ruiter een paard op een hand gewoon niet onder controle heeft.

En voor de rest: hoe basic wil je gaan. Ik denk dat het toch heel vaak is dat dressuurruiters overstappen naar de western, en die hebben al een basis. Dus een walk-jog klasse zoals je soms ziet voor de hele kleintjes, is dat fair?

daar kan ik een heel eind in meegaan.
spin en wissel zijn voor een beginner m.i. te hoog gegrepen.
SM heeft ook wel gelijk als ze zegt dat het een heel verschil is of je alleen in de bak galoppeert of met een stuk of wat tegelijk.

Ik probeer ook eens wat... Graag commentaar. Het is een leuk onderwerp!

Een B-proefje dressuur vraagt:
een begin van nageeflijkheid
nette overgangen (van stap naar draf en van draf naar galop)
stilstand
rechte lijnen kunnen sturen
galop op een volte/cirkel
enkele passen middendraf (als begin naar verzameling).
dit alles op twee handen Lachen

Beginners pleasure zou je al kunnen verbeteren door niet alle paarden tegelijk te laten galopperen (ik hem daar regelmatig een giga stampede uit zien voortkomen). Maar de eerste galopeert weg en sluit aan, dan de volgende. Voor het overige lijkt me dat iedereen de beginnerspleasure op twee handen moet kunnen doorkomen.

horsemanship: liever een nette turn om de middenhand...
recht achterwaarts is best moeilijk voor een beginner. Een nette enigszins verzamelde galop op een cirkel ook. Overgangen zouden geleidelijk moeten zijn... van draf naar galop bijvoorbeeld. Niet van stap naar galop.

reining: Nadruk op de nette cirkels en tempo-wisseling. een goede wissel is moeilijk. Om te voorkomen dat je omgooipaarden krijgt misschien eerst van hand veranderen in draf of stap op een schuine lijn, daarna op andere hand galop. Roll back weet ik geen oplossing voor. Spin: wending om midden of slechts 1 keer links en rechts? Stop moet kunnen, maar wel gecombineerd met een nette run down... ter voorkoming van de bobbelstops... of stop vanuit draf, gevolgd door willingly back uppen...maar hoe je dat vertaalt in een proef Verward

trail weet in niet genoeg vanaf Bloos! Kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:13

Een run-down zou bijvoorbeeld al niet met verhoogde snelheid gereden moeten worden Lachen
Beginnerspleasure met gesplitste galop is een goed idee. (Weet je wel hoe moeilijk het is om een paard bij je te houden als degene voor je in galop vertrekt Lachen ). Dus misschien in het midden een line-up en vandaar uit naar de rail en aangalopperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:32

Funnygirl schreef:
Persoonlijk ben ik in het bezit van een quarter die dit jaar 6 is geworden. Indien ik AQHA wil starten ( en dit zit er dik in) moet ze op 1 hand gereden worden. ( Regels van het stamboek, so it shall be). Bij de WRAN rij ik nog beginners. Nu moet ik een overstap maken, want je kunt niet zo maar van het ene op het andere moment op 1 hand starten. Maar indien je een beginners paard op 2 handen zou moeen rijden ,zoals voorgesteld, heb je weer een probleem.

Niemand zegt dat het rijden op een hand makkelijk is, en het is voor een heleboel ruiters het struikelblok waar ze niet overheen komen. Ook niets mis mee om die overstap te maken en de eerste test tijdens een beginnerswedstrijd te laten plaatsvinden, mits je daar klaar voor bent. Maar hoe vaak zie ik dat de mensen daar NIET klaar voor zijn? Paard is 6 dus ik moet op een hand en dat gaan we dan doen ook? Met het gevolg dat het paard stuurloos door de bak zweeft en dingen flikt die hij op twee handen en met betere controle niet had kunnen flikken. Thuis is er niet geoefend op een hand, en als ze eenmaal thuis zijn gaat er ook weer de gewone trens in.

Dus in mijn ogen ben jij geen beginner meer, maar een gevorderde beginner, en die hoort in mijn ogen bij de WRAN in een aparte klasse. Als jij op het punt staat op een hand te gaan rijden en AQHA shows te starten ben je het beginnersstadium in mijn ogen ontgroeid.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:56

Ik vind dat je pas wedstrijden moet gaan rijden als jij en je paard daar klaar voor zijn. Ik kan ook niet zo goed begrijpen dat je wedstrijden wilt gaan rijden wanneer je er nog niet klaar voor bent.

Wat ik niet goed geregeld vind is dat je dus eenmaal amateur gestart in de trail, je de andere onderdelen ook in amateur moet gaan starten. Daar mogen ze wat mij betreft wel onderscheidt in maken. Amateur pleasure, beginners reining bijvoorbeeld, want het hoeft niet zo te zijn dat wanneer je in 1 onderdeel goed bent, je ook klaar bent voor de ander.

Voor de rest, als je eenmaal een open ruiter bent heb je ook niet meer de behoefte om amateur te starten. Daar heb je de junior en senior klasse voor wanneer je uitkomt met een nieuw jong paard.

Wat betreft het op 1 hand rijden wanneer je paard 6 jaar is, tja, dat is nou eenmaal westernrijden. Dat is waar je naar toe werkt. Ze hebben het overigens al veranderd van 5 naar 6 jaar. Wanneer je een 6 jarige paard rijdt, gaat men er vanuit dat die ook al 3 (of 4 Bloos! ) jaar daar naar toe gewerkt is. Of het is een kant en klaar paard wat je ook vaak ziet bij de amateurs. Zolang jij en je paard nog niet klaar zijn om op 1 hand te rijden, blijf dan of thuis, of blijf lekker beginners rijden, dan heb je in de andere klasse ook nog niks te zoeken. En voor de rest, je moet hard en serieus trainen als je iets wil bereiken in een sport. En niet de regels van de sport willen veranderen omdat jij er nog niet klaar voor bent.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:58

En bv ook meer progressieve overgangen in de horsemanship. Dat zou ook al heel wat schelen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:44

Om een spin in de reining te doen die om de middenahand mag is niet zo handig. Dan werkt je verkeerd aanleren in de hand denk ik. Rollback kun je ook doen vanuit draf Lachen

Ook een rundown kan in draf. Juist wel met snelheids opbouw, want dat is een keypoint en een goede rundown naar een goede stop.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:00

Cassidy schreef:
Niemand zegt dat het rijden op een hand makkelijk is, en het is voor een heleboel ruiters het struikelblok waar ze niet overheen komen. Ook niets mis mee om die overstap te maken en de eerste test tijdens een beginnerswedstrijd te laten plaatsvinden, mits je daar klaar voor bent. Maar hoe vaak zie ik dat de mensen daar NIET klaar voor zijn? Paard is 6 dus ik moet op een hand en dat gaan we dan doen ook? Met het gevolg dat het paard stuurloos door de bak zweeft en dingen flikt die hij op twee handen en met betere controle niet had kunnen flikken. Thuis is er niet geoefend op een hand, en als ze eenmaal thuis zijn gaat er ook weer de gewone trens in.

Dus in mijn ogen ben jij geen beginner meer, maar een gevorderde beginner, en die hoort in mijn ogen bij de WRAN in een aparte klasse. Als jij op het punt staat op een hand te gaan rijden en AQHA shows te starten ben je het beginnersstadium in mijn ogen ontgroeid.

Ben het met je eens dat er mensen zijn die hun paard niet helemaal onder controle hebben als ze op 1 hand rijden. Maar om te zeggen dat iemand die dit wel kan geen beginner meer is, vindt ik wat ver gaan. Ondanks dat wij op 1 hand rijden zijn wij toch nog beginner. Bij de reining ben ik nog niet zo ver dat we kunnen changeren. De rest gaat redelijk maar mist nog de snelheid. Funny is trouwens een paard dat zich door mij beter op 1 hand laat rijden dan op 2. Met 1 hand zit ik niet zoveel aan de teugel en hierdoor kan ze beter op eigen benen lopen. Persoonlijk had ik altijd het idee om zo lang mogelijk op 2 handen te rijden, maar proef ondervindeljk ben ik er achter gekomen dat mijn paard beter loopt op 1 hand. Nu ga ik ervan uit dat ik niet de enigste ben die zo'n paard heeft.
Moet ook wel bekennen dat het misschien beter zou zijn als er nog een tussen klasse tussen de beginners en de amateurs zou zitten. De overstap naar die klasse schijnt ( heb het van horen zeggen van mensen die dit jaar zijn overgestapt) erg groot te zijn. Zou dan leuker zijn als dit niet zo het geval was. Misschien moeten we maar eens allemaal ( die lid zijn van de WRAN) naar de jaarvergadering gaan en voorstellen.
Om een overgang per onderdeel te doen is natuurlijk ook een idee. Mensen die maar 1 dicipline rijden doen langer erover dan iemand die meerdere diciplines rijdt. Wil echter niet zeggen dat de laatste groep beter rijdt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:03

Romkabouter schreef:
Om een spin in de reining te doen die om de middenahand mag is niet zo handig. Dan werkt je verkeerd aanleren in de hand denk ik. Rollback kun je ook doen vanuit draf Lachen

Ook een rundown kan in draf. Juist wel met snelheids opbouw, want dat is een keypoint en een goede rundown naar een goede stop.

Eens. Spin om middenhand is niet handig. Maar wat dan wel?
rundown of rollback in draf is een goed idee

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:14

Gewoon een spin, net als nu Lachen

Het hoeft niet snel, maar goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:03

Funnygirl schreef:
Bij de reining ben ik nog niet zo ver dat we kunnen changeren. De rest gaat redelijk maar mist nog de snelheid.

Tja, dan komen we weer uit op het punt: wanneer stap je over op een hand/correctional/scharenbit? In mijn ogen doe je dat als ALLES goed gaat op een hand.

En Marieke, ik ben ook van mening dat je hoort te starten als jij en je paard er klaar voor zijn. Maar dan hoor je van verschillende kanten dat men toch wil starten omdat men LOL wil hebben...In mijn ogen zet je jezelf finaal voor schut. Maar dat mag je dan weer niet zeggen, want het is immers een beginnerswedstrijd Lips are sealed

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:49

Funnygirl schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat een walk en jog voor alle leeftijden moet zijn. Niet alleen voor de jeugd. Je hoort vaak genoeg van mensen op leeftijd die nog paardrijden of hier mee beginnen. Ook deze moeten de kans krijgen om rustig te beginnen.

Bij de wedstrijden van western movement eersel worden altijd walk and jog voor de youth en adults uit geschreven

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 08:08

Het antwoord van Jan Trel is hieronder weergegeven. Het kan dus idd wel: amateur voor bv. pleasure o.i.d. en reining beginners starten. Dan moet je als amateur vragen je terug te zetten naar de Gevorderde beginners (G) of als beginner niet direct naar de amateursklasse gaan maar in de G-klasse starten.

Citaat:

Beste Anya,

als antwoord op je vraag:
regel 311. overgang van beginners B(eginners) naar beginners G(evorderden) indien de ruiter daar zelf een verzoek toe indient of wanneer in een kalenderjaar 7 of meer punten zijn behaald (zie regel 162 etc.)

Er is dus een mogelijkheid om in de amateurklassen 211 t/m 239 (zie regelboek pag.11) te starten en in de beginners reining wanneer je beginner G bent.

Deze regel is in het leven geroepen omdat de overgang van beginner naar amateur voor sommige ruiters anders te groot is. Het is dus een vrije keus om van beginners naar beginners G te gaan ipv naar de amateurs.

Als amateur mag je echter niet in de beginnersreining starten.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is, zoniet, laat het even weten dan diepen we de vraag nog verder uit.

Vriendelijke groeten
Jan Trel

Voor mij geldt: ik blijf lekker amateur rijden en oefen rustig door voor de reining Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:25

Voor mij ook Lachen