asbe schreef:Weet je niet wat een 5e been is? Ik heb er zelf ook even over nagedacht, maar volgens mij heeft het met een hengst te maken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Sjuimpje schreef:Wet of niet,
zolang er niet op gecontroleerd wordt, de wet bij zo weinig mensen bekend is (ook niet bij de instanties die het handhaven zouden moeten controleren),
blijf ik lekker scheren!
(Ik wist overigens wel van de wet, dus voor mij niets nieuws onder de zon)
.
!
) Je hebt nou eenmaal meestal met Amerikaanse judges te maken die een bepaald plaatje gewend zijn en ook het liefst zien. Hoewel ze er niet op mogen beoordelen zal de kans behoorlijk groot zijn dat, wanneer een judge twijfelt tussen twee paarden, degene met het gladde neusje wint.
) Vooral wat zwilwratten betreft.. peuteren?
Gelukkig houdt mijn paard wel van wat getuttel. Maar ik zie het al, bij de eerste paar halterwedstrijden neem ik een geroutineerd persoon in arm en ga ik veel vragen...
) maakt het niet zo heel veel uit, hoewel ik zelf het liefste scheer.
(mits je niet bij me komt 2 minuten voor ik de ring in moet) 
Citaat:Oke,blijft dus mijn vraag: Wat kan en mag volgens jullie wel en niet? tastharen eraf / couperen / brandmerken / 3e oor eraf / linkeroor eraf , al dan niet omdat WIJ dat mooi vinden?! ("om ons te entertainen")
sflj schreef:Oke,blijft dus mijn vraag: Wat kan en mag volgens jullie wel en niet? tastharen eraf / couperen / brandmerken / 3e oor eraf / linkeroor eraf , al dan niet omdat WIJ dat mooi vinden?! ("om ons te entertainen")
)
...
..
Cowgirl schreef:Citaat:Oke,blijft dus mijn vraag: Wat kan en mag volgens jullie wel en niet? tastharen eraf / couperen / brandmerken / 3e oor eraf / linkeroor eraf , al dan niet omdat WIJ dat mooi vinden?! ("om ons te entertainen")
iemand zei dat ze tastharen niet meer nodig zouden hebben tegenwoordig.
Ik heb me er nooit in verdiept maar kan wel zeggen dat ze tastharen nog wel degelijk nodig hebben.
Die worden volgens mij nog elke dag gebruikt bij het eten, het snuffelen bij de buurman en wat dacht je buiten als je langs iets engs gaat. Ik laat hem dan altijd even kijken, ruiken en tasten natuurlijk.
Ze worden meer gebruikt dan jij denkt.
Ik vind compleet afscheren dus niet kunnen.
. Wat betreft buitenrijden, enge dingen, ik heb Jeddah nog nooit ergens aan laten ruiken of tasten en ik zou, niet overdreven, met haar zo hartje Amsterdam in kunnen rijden, dus ook daarmee heeft ze er geen last van ondervonden, dat terwijl zij dan een 3/4 arabische merrie is.Francis schreef:En zwilwraten gewoon peuteren ja... met je nagels eraf peuteren/krabben/trekken/pulleken.... welk woord je daar ook maar voor gebruiken wilt...![]()
Gelukkig zal ik ook vast niet de enige zijn als ik in de halter yearlings met een paard met intacte zwilwratten en inclusief sporen
aan kom zetten..
gera schreef:Dat is bij een veulen nog niet nodig, neem ik aan? Ik moet echt nog veel lerenGelukkig zal ik ook vast niet de enige zijn als ik in de halter yearlings met een paard met intacte zwilwratten en inclusief sporen
aan kom zetten..
Ik pleit voor een toiletteerclinic binnenkort
Francis"]
Die tastharen hebben onze gedomesticeerde, gestalde paarden met strakke overzichtelijke weilanden echt niet meer nodig. Die zijn handig als je midden in de nacht over de prairie of door bossen moet lopen.
[/quote] dus jij laat het licht aan snachts zodat je paarden alles op zicht kunnen doen en volgens mij heeft een paard binnen een meter van zijn ogen geen diepte schatting meer dus stoten ze ongewild toch heel vaak hun neus en ogen[quote="Francis"]
Alleen bij een zogende merrie zou ik ze laten zitten, maar verder 'gebruiken' onze paarden ze niet of nauwelijks meer...
(Mijn paard staat zomer en winter overdag buiten, 's nachts op stal, 's zomers zonder en 's winters mét tastharen, en ik heb nog nooit enig verschil gemerkt)
Wat die wet betreft. Er zijn veel onderdelen van de Europese welzijnswet voor dieren die niet in elk land gehandhaafd worden. Met andere woorden, in Europees verband is er vanalles afgesproken, maar per land kan de handhaving ervan verschillen. Hoe het precies zit met het afscheren van tastharen in Nederland zou ik niet durven zeggen, maar ik weet wel dat ik er hier nog nooit iets van gemerkt heb, ook niet op 'engelse' wedstrijden. Couperen is wél verboden...
Rulebooks kunnen niet veranderd worden (niet van de rassenclubs in ieder geval) omdat de regels gedicteerd worden door de Amerikaanse organisatie..
[/quote] je weet er wel veel vanaf hè alle rassen verenigingen nemen over uit het amerikaanse ruleboek maar vult aan met de regels die per land gelden... + dat de AQHA ook de regel heeft ingevoerd alleen heeft alles zijn aanloop periode nodig...[quote="Francis schreef:Wél moeten judges rekening houden met de wetten die in een bepaald land gelden. Als er dus volgens de wetten van een land geen tastharen geschoren mogen worden, mag een judge een paard mét tastharen niet nadelig beoordelen boven een paard dat wél geschoren is.
Dit is bijv. het geval in Duitsland. Daar is het scheren van tastharen wel verboden en wordt door de Duitse clubs ook nageleefd. Maar als Nederlander (waar naar mijn weten die wet dus niet nageleefd wordt) mag je dus wel met een geschoren paard deelnemen. Het enige wat je kan gebeuren is dat je gesponsorde prijzen en Duitse titels niet krijgt. Maar je lintje en je APHA-punten krijg je dus wel.
Ik moet hier dus wel bij zeggen dat ook veel Duitsers ondanks het verbod toch hun Quarters en Paints 'glad' showen...(en heb trouwens nog nooit iemand een boete zien krijgen ofzo) Je hebt nou eenmaal meestal met Amerikaanse judges te maken die een bepaald plaatje gewend zijn en ook het liefst zien. Hoewel ze er niet op mogen beoordelen zal de kans behoorlijk groot zijn dat, wanneer een judge twijfelt tussen twee paarden, degene met het gladde neusje wint.