[WN] toiletteren; zin of onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:23

asbe schreef:
Weet je niet wat een 5e been is? Ik heb er zelf ook even over nagedacht, maar volgens mij heeft het met een hengst te maken.

OK dan! in dit geval met het geval van mijn ruin

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:23

asbe schreef:
volgens mij heeft het met een hengst te maken.

Ruin mag ook Clown

asbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:31

Ja ruin mag natuurlijk ook. Ik weet trouwens ook niet wat er met een derde oor wordt bedoeld, misschien kan iemand dit ons nog vertellen?

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:26

Volgens mij bedoelen ze met het derde oor het stukje achter de oren waar je manen wegknipt omdat daar je hoofdstel/ halster ligt.. Das bij mij alleen nooit een oor lang Knipoog.

Ik toiletteer mijn monsters ook. Knip die uitstekende haren uit de oren en bij Dinky (Welsh) hou ik de manen netjes kort (staat zo ondeugend die springende maantjes) en knip z'n sokjes er af en toe een beetje af. Verder knip en trek in aan Laurier (Tinker) zo min mogelijk. Alleen de baard af en toe een beetje inkorten de sokken die onder de hoef gaan zitten en de dooie punten uit staart en manen. En de zwilwratten gaan eraf natuurlijk. En ik doe ze op tijd onder dek tegen de wintervachten.. En poets tot ik een ons weeg en t helpt niet eens! Wordt het maar weer zomer kan k weer wassen!!! Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 19:48

Sjuimpje schreef:
Wet of niet,
zolang er niet op gecontroleerd wordt, de wet bij zo weinig mensen bekend is (ook niet bij de instanties die het handhaven zouden moeten controleren),
blijf ik lekker scheren! Party!!

(Ik wist overigens wel van de wet, dus voor mij niets nieuws onder de zon Knipoog )

Quote:
Spotty schreef:
even voor de duidelijkheid er is een europese wet aangenomen in 2001 waarbij het verboden is om gevoelsharen van dieren af te knippen of te branden....

Als ik dan alle showpaarden zie vraag ik me af waar het maken van die regels zin voor heeft.

Quote:
iemand anders schreef:
ja en toen ik laatst op de trekpaarden keuring was vroeg ik me ook af of er nou wel of niet een verbod was op het couperen

Scheve mond
Oke,blijft dus mijn vraag: Wat kan en mag volgens jullie wel en niet? tastharen eraf / couperen / brandmerken / 3e oor eraf / linkeroor eraf , al dan niet omdat WIJ dat mooi vinden?! ("om ons te entertainen")

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:00

Ik knip de manen achter de oren weg, de tastharen knip ik zo kort mogelijk maar gaan niet weg, oogharen laat ik zitten en natuurlijk knip ik de baard en oren ook bij.

Ik doe dit eigenlijk alleen voor een wedstrijd. (behalve de manen achter de oren, die houd ik bij)

In de manen en staart gaat een lading cowboy magic ( OK dan! GEWELDIG!!) zodat ze mooi gaan glimmen. Op de borst, benen en achterhand gaat wat equishine zodat ze niet snel vies wordt.
want daar heeft ze nogal een van Bloos! Vingers aflikken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:09

Zolang er nog geen fikse boetes oid uitgeschreven worden, blijf ik ook lekker scheren Haha! !
Ik vind het ook onzinnige wet, eerlijk gezegd denk ik dat het rijden op paarden "zieliger" is dan het scheren van wat (tast)haren. Ze weten bij mij in stal echt de weg naar de voerbak wel te vinden, ook zonder die haren!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:51

Die tastharen hebben onze gedomesticeerde, gestalde paarden met strakke overzichtelijke weilanden echt niet meer nodig. Die zijn handig als je midden in de nacht over de prairie of door bossen moet lopen. Alleen bij een zogende merrie zou ik ze laten zitten, maar verder 'gebruiken' onze paarden ze niet of nauwelijks meer...
(Mijn paard staat zomer en winter overdag buiten, 's nachts op stal, 's zomers zonder en 's winters mét tastharen, en ik heb nog nooit enig verschil gemerkt)

Wat die wet betreft. Er zijn veel onderdelen van de Europese welzijnswet voor dieren die niet in elk land gehandhaafd worden. Met andere woorden, in Europees verband is er vanalles afgesproken, maar per land kan de handhaving ervan verschillen. Hoe het precies zit met het afscheren van tastharen in Nederland zou ik niet durven zeggen, maar ik weet wel dat ik er hier nog nooit iets van gemerkt heb, ook niet op 'engelse' wedstrijden. Couperen is wél verboden...
Rulebooks kunnen niet veranderd worden (niet van de rassenclubs in ieder geval) omdat de regels gedicteerd worden door de Amerikaanse organisatie. Wél moeten judges rekening houden met de wetten die in een bepaald land gelden. Als er dus volgens de wetten van een land geen tastharen geschoren mogen worden, mag een judge een paard mét tastharen niet nadelig beoordelen boven een paard dat wél geschoren is.
Dit is bijv. het geval in Duitsland. Daar is het scheren van tastharen wel verboden en wordt door de Duitse clubs ook nageleefd. Maar als Nederlander (waar naar mijn weten die wet dus niet nageleefd wordt) mag je dus wel met een geschoren paard deelnemen. Het enige wat je kan gebeuren is dat je gesponsorde prijzen en Duitse titels niet krijgt. Maar je lintje en je APHA-punten krijg je dus wel.
Ik moet hier dus wel bij zeggen dat ook veel Duitsers ondanks het verbod toch hun Quarters en Paints 'glad' showen...(en heb trouwens nog nooit iemand een boete zien krijgen ofzo Knipoog ) Je hebt nou eenmaal meestal met Amerikaanse judges te maken die een bepaald plaatje gewend zijn en ook het liefst zien. Hoewel ze er niet op mogen beoordelen zal de kans behoorlijk groot zijn dat, wanneer een judge twijfelt tussen twee paarden, degene met het gladde neusje wint.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:05

Ik moet echt nog vreselijk veel leren en veel advies van anderen hebben voordat ik kan halteren, zeg. Sylva en Sake deden het allemaal zo geroutineerd, maar volgens mij kan ik niet eens het stukje achter Jagger zijn oren netjes scheren.. vind het maar eng zo'n scheerapparaat (paard overigens niet Lachen ) Vooral wat zwilwratten betreft.. peuteren? Scheve mond Gelukkig houdt mijn paard wel van wat getuttel. Maar ik zie het al, bij de eerste paar halterwedstrijden neem ik een geroutineerd persoon in arm en ga ik veel vragen...

Knippen/scheren jullie het 'derde oor' nu trouwens ook bij? Ik zag vandaag dat het wel heel erg punky werd achter Jagger zijn oren, kan ik het ook gewoon knippen of is scheren toch een stuk verstandiger?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:17

Je kan het ook gewoon knippen hoor Gera, dat doe ik ook wanner ik te lui ben het scheerapparaat te pakken...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:17

Gebruik het gereedschap waar je zelf het meest vertrouwd mee bent. Vooral voor dat 'derde oor' (ik noem het bij z'n engelse naam: bridle path of gewoon 'stukje achter de oren' Knipoog ) maakt het niet zo heel veel uit, hoewel ik zelf het liefste scheer.
Wat je het best kunt doen is van buiten naar binnen werken. Daarmee bedoel ik dat je vanaf de maantop eerst de helft wegknipt richting de manen en dan vanaf de manen de andere helft richting de maantop. Op die manier kun je nooit uitschieten en te veel van manen of maantop afknippen/scheren.
En zwilwraten gewoon peuteren ja... met je nagels eraf peuteren/krabben/trekken/pulleken.... welk woord je daar ook maar voor gebruiken wilt... Tong uitsteken
En ik weet zeker dat je op een wedstrijd rustig iemand aan kunt schieten... de meesten zijn best bereid je tips of een helpende hand te geven... ik in ieder geval wel (mits je niet bij me komt 2 minuten voor ik de ring in moet)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:18

Citaat:
Oke,blijft dus mijn vraag: Wat kan en mag volgens jullie wel en niet? tastharen eraf / couperen / brandmerken / 3e oor eraf / linkeroor eraf , al dan niet omdat WIJ dat mooi vinden?! ("om ons te entertainen")

iemand zei dat ze tastharen niet meer nodig zouden hebben tegenwoordig.
Ik heb me er nooit in verdiept maar kan wel zeggen dat ze tastharen nog wel degelijk nodig hebben.
Die worden volgens mij nog elke dag gebruikt bij het eten, het snuffelen bij de buurman en wat dacht je buiten als je langs iets engs gaat. Ik laat hem dan altijd even kijken, ruiken en tasten natuurlijk.
Ze worden meer gebruikt dan jij denkt.

Ik vind compleet afscheren dus niet kunnen.
Evenmin als de oren geheel uitscheren, de haren zitten er tegen bescherming van het binnenoor.
Staart opscheren vind ik ook niks(ook lelijk) als het regent druipt al het water de geslachtsorganen binnen(er even vanuitgaande dat het zomer is en het paard met een paar regenbuitjes in de wei staat).

En bij de trekpaarden vind ik couperen dus gewoon dierenmishandeling.

Brandmerken heb ik zelf geen moeite mee.

Verder vind ik alles wel kunnen, al is er nog enige twijfel over het uitscheren van de kootholtes, de ene beweert dat het tegen de mok is en de ander zegt dat de vetlokken mok helpen voorkomen.
In allebei zit wat. Het ligt er misschien net aan hoe je je paard houd.
Mijnes hebben allebei beste sokken , staan ook wel in de prut maar hebben nooit ergens last van. Bij veel regen zie je dat de vetlokken het water netjes afvoeren zodat het niet in de kootholtes komt.

Alles verder okay al smeer je er roze lak op en spuit je je paard vol met gouden glitters *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:23

sflj schreef:

Hair grows...
alles wat er wer aan kan groeien mag van mij gewoon gesnoeid worden,
onzinnige wet trouwens, laten ze dan eerst de bio industrie of de transporten richting Italië aanpakken.
Het zijn mijn paarden, en al maak ik vlechten in eht oorhaar, dat maak ik lekker zelf uit.

(Vanmiddag trouwens nog even de tondeuse er bij gepakt Haha!)

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:02

Ik vind dat het couperen van staarten ook echt niet kan. Waarom is dat nou nog nodig??? Oke vroeger gebeurde dat omdat de staart anders tussen de ploeg (of iets dergelijks) kon komen maar zelfs dan lijkt mij gewoon kort houden veel diervriedelijker!!! Waar moet zo'n staartloos paard zich nou zomers de vliegen mee van z'n lijf houden Verward ...

Zelf ben ik ook niet zo voor het wegbranden van voel en tastharen maar geloof niet dat dat echt kwaad kan.. Moet ieder meer voor zich weten.. Brandmerken van paarden vind ik niets... Hoe zou jij je voelen met zo'n heet ijzer op je kont!!! Lijkt mij niet zo prettig Boos! ..

Je kunt dus wat mij betreft best een heleboel knippen en vlechten en ieder moet dan voor zichzelf weten wat hij/ zij mooi of praktisch vind maar blijvend beschadigen> brandmerken en couperen, nee dat wil er bij mij niet in... Vind ook eigenlijk niet dat dat bij het toiletteren hoort Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:23

Cowgirl schreef:
Citaat:

iemand zei dat ze tastharen niet meer nodig zouden hebben tegenwoordig.
Ik heb me er nooit in verdiept maar kan wel zeggen dat ze tastharen nog wel degelijk nodig hebben.
Die worden volgens mij nog elke dag gebruikt bij het eten, het snuffelen bij de buurman en wat dacht je buiten als je langs iets engs gaat. Ik laat hem dan altijd even kijken, ruiken en tasten natuurlijk.
Ze worden meer gebruikt dan jij denkt.

Ik vind compleet afscheren dus niet kunnen.

Ik verval wel een beetje in herhaling, maar wil toch nog even weer wat zeggen.

Mijn paarden weten ABSOLUUT altijd hun voer prima te vinden en te eten!
Ze snuffelen aan elkaar, ze kriebelen elkaar, weliswaar niet aan de "buurman" maar dat is een KWPN hengst en dat heb ik liever ook niet Knipoog . Wat betreft buitenrijden, enge dingen, ik heb Jeddah nog nooit ergens aan laten ruiken of tasten en ik zou, niet overdreven, met haar zo hartje Amsterdam in kunnen rijden, dus ook daarmee heeft ze er geen last van ondervonden, dat terwijl zij dan een 3/4 arabische merrie is.
Natuurlijk zullen ze die haren gebruiken als ze er zijn, maar ik weet zeker dat ze er geen last van hebben als ze er niet zijn!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:29

asbe schreef:
Weet je niet wat een 5e been is? Ik heb er zelf ook even over nagedacht, maar volgens mij heeft het met een hengst te maken.

aha okay op die manier ja dan weet ik wat je bedoelt.... *LOL*

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:32

Bedankt voor de informatie, jeddah en Francis! Ik ga morgen denk ik maar meteen even de schaar gebruiken..

Francis schreef:
En zwilwraten gewoon peuteren ja... met je nagels eraf peuteren/krabben/trekken/pulleken.... welk woord je daar ook maar voor gebruiken wilt... Tong uitsteken

Dat is bij een veulen nog niet nodig, neem ik aan? Ik moet echt nog veel leren Lachen Gelukkig zal ik ook vast niet de enige zijn als ik in de halter yearlings met een paard met intacte zwilwratten en inclusief sporen Verward aan kom zetten..

Ik pleit voor een toiletteerclinic binnenkort *LOL*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:40

Mijn fjord word nergens geknipt BEHALVE aan zijn manen Haha!

Of als zijn staart te ver is gegroeid, dan gaat daar een stukkie af Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:13

gera schreef:
Dat is bij een veulen nog niet nodig, neem ik aan? Ik moet echt nog veel leren Lachen Gelukkig zal ik ook vast niet de enige zijn als ik in de halter yearlings met een paard met intacte zwilwratten en inclusief sporen Verward aan kom zetten..

Ik pleit voor een toiletteerclinic binnenkort *LOL*

Vorig jaar heb ik een uitgebreide toiletteerdemo gegeven... als je in de archiven kun je vast nog wel heel wat tips vinden die toen besproken zijn in verschillende topics.

Wat die zwilwratten en sporen betreft... zo af en toe tijdens het borstelen voel ik gewoon even of er iets af wil... je voelt dat vanzelf, de buitenste laag is hard en breekt makkelijk af. De sporen doe ik alleen als ik de benen ga opscheren voor een show. Dan haal ik eraf wat er af wil. Als je die zwilwratten zo af en toe gewoon checkt, merk je vanzelf of er wat af kan. Dat zal bij het ene paard sneller gaan als bij de andere. Bij het ene paard vallen ze ook oningekort nauwelijks op en andere paarden hebben zwilwratten van soms wel centimeters dik.
Zorg op de show dat je veulen gewoon schoon en netjes is, en concentreer je met voorbereiden vooral op het voorbrengen. Leer hem netjes stilstaan en rustig aan de hand meedraven op je teken... Dat soort dingen zijn van groter belang dan hoeveel plukjes je in de manen hebt. Op Dot's eerste shows had ze helemaal geen plukjes omdat haar manen daar te pierig voor waren. Gewoon netjes glad met wat gel en lak en op één lengte. Benen opscheren deed ik het eerste jaar ook nog niet en de oortjes ook alleen langs de buitenrand. Een beetje 'babytoilet' zeg maar.
Maar ze kon al goed staan en liep redelijk braaf mee, en dat is wat een judge nodig heeft om je paardje te beoordelen.
Succes er mee, en als je nog meer wilt weten roep je maar! Pling

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:25

Citaat:
Brandmerken heb ik zelf geen moeite mee.

??Tastharen mogen er niet af, oren niet uitgeschoren en couperen = mishandeling maar brandmerken is geen probleem?? Verward

Grapje zeker? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:10

Alles wat overbodig is gaat eraf Haha! ( al zou je dat niet zeggen als je Fons ziet Haha!)

Zijkant staart, achter de oren, oren zelf, tasthaar, kinhaar, oogsprieten, kogels....................alles Haha!

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:45

Francis"]
Die tastharen hebben onze gedomesticeerde, gestalde paarden met strakke overzichtelijke weilanden echt niet meer nodig. Die zijn handig als je midden in de nacht over de prairie of door bossen moet lopen.
[/quote] dus jij laat het licht aan snachts zodat je paarden alles op zicht kunnen doen en volgens mij heeft een paard binnen een meter van zijn ogen geen diepte schatting meer dus stoten ze ongewild toch heel vaak hun neus en ogen[quote="Francis"]
Alleen bij een zogende merrie zou ik ze laten zitten, maar verder 'gebruiken' onze paarden ze niet of nauwelijks meer...
(Mijn paard staat zomer en winter overdag buiten, 's nachts op stal, 's zomers zonder en 's winters mét tastharen, en ik heb nog nooit enig verschil gemerkt)

Wat die wet betreft. Er zijn veel onderdelen van de Europese welzijnswet voor dieren die niet in elk land gehandhaafd worden. Met andere woorden, in Europees verband is er vanalles afgesproken, maar per land kan de handhaving ervan verschillen. Hoe het precies zit met het afscheren van tastharen in Nederland zou ik niet durven zeggen, maar ik weet wel dat ik er hier nog nooit iets van gemerkt heb, ook niet op 'engelse' wedstrijden. Couperen is wél verboden...
Rulebooks kunnen niet veranderd worden (niet van de rassenclubs in ieder geval) omdat de regels gedicteerd worden door de Amerikaanse organisatie..
[/quote] je weet er wel veel vanaf hè alle rassen verenigingen nemen over uit het amerikaanse ruleboek maar vult aan met de regels die per land gelden... + dat de AQHA ook de regel heeft ingevoerd alleen heeft alles zijn aanloop periode nodig...[quote="Francis schreef:
Wél moeten judges rekening houden met de wetten die in een bepaald land gelden. Als er dus volgens de wetten van een land geen tastharen geschoren mogen worden, mag een judge een paard mét tastharen niet nadelig beoordelen boven een paard dat wél geschoren is.
Dit is bijv. het geval in Duitsland. Daar is het scheren van tastharen wel verboden en wordt door de Duitse clubs ook nageleefd. Maar als Nederlander (waar naar mijn weten die wet dus niet nageleefd wordt) mag je dus wel met een geschoren paard deelnemen. Het enige wat je kan gebeuren is dat je gesponsorde prijzen en Duitse titels niet krijgt. Maar je lintje en je APHA-punten krijg je dus wel.
Ik moet hier dus wel bij zeggen dat ook veel Duitsers ondanks het verbod toch hun Quarters en Paints 'glad' showen...(en heb trouwens nog nooit iemand een boete zien krijgen ofzo Knipoog ) Je hebt nou eenmaal meestal met Amerikaanse judges te maken die een bepaald plaatje gewend zijn en ook het liefst zien. Hoewel ze er niet op mogen beoordelen zal de kans behoorlijk groot zijn dat, wanneer een judge twijfelt tussen twee paarden, degene met het gladde neusje wint.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:48

Ik ben opzoek naar de doormij aangehaalde onderwerpen en zal zo gauw ik ze gevonden heb ze hier onder plaatsen

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:52

ik vergat nog aan te halen dat brandmerken alleen nog is toegestaan bij afgekeurde paarden die voor de slacht bestemt zijn ( wereld wijde regel bron: AATA Houston ) ter voorkoming dat ze na afkeuring in de handel terecht komen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:06

Spotty, ik heb het idee dat ik dan "super"paarden heb!!
Ik woon namelijk boven mijn stal en ik heb afgelopen jaar 2 veulens gehad.
Ik heb op beide merries de camera gehad vanaf ongeveer 4 weken voor hun uitgerekende datum. Ik had, zeker in het begin, geen lamp aan de hele nacht maar wel de camera aan en het geluid.
Ik heb ze nog nooit hun hoofd horen stoten en neem aan dat ik dat dan wel gehoord zou hebben aangezien ik ze zelfs kon horen ademhalen.

De rest van het jaar heb ik geen camera aan, maar, zoals ik zei, ik woon boven hun stallen en kan ze heel erg duidelijk horen.
1 van mijn paarden heeft snachts wel de gewoonte wat lawaai te maken, maar alleen wanneer ze met haar emmer aan het spelen is, die ze prima weet te vinden. Ik kan ze horen als ze opstaan, liggen, snurken enz en ik ga er vannuit dat als ze de hele nacht in hun stal zonder tast haren hun hoofd aan het stoten waren dat het dan aardig lawaaierig zou worden met 4 paarden "onder me".