[SGW] Conditietest met lactaatmeting 29 mei Renswoude

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:51

M_Vainqueur schreef:
Ja was erg leuk! Echt top:) ben wel heel benieuwd naar de analyse, aangezien bij mij de hartslag omlaag gaat bij een hogere snelheid terwijl die wel lactaat aan gaat maken. Maar leuk om er samen ook over na te denken!

Oh dat is interessant!

Nu is het wel zo dat paarden hun milt kunnen "openen" waardoor er meer rode bloedcellen vrijkomen en er dus meer zuurstof gebonden kan worden. Wat misschien een lagere hr tot gevolg heeft ?

Ik speculeer nu maar wat trouwens :)

M_Vainqueur

Re: Conditietest met lactaatmeting 29 mei Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:12

Haha, ja ik heb haar al aangegeven dat ik er wel heel erg benieuwd naar ben en dat ik graag wil weten hoe ik er mee om kan gaan.
Heb zelf alvast de snelheid tegen de lactaat waarde uitgezet en dat ziet er prima uit. Ik heb nog geen artikelen opgezocht maar volgens mij verzuurd die redelijk snel. Eerste omslagpunt 30 km/h en 2e 33 km/h. Maar ik hoop dat ze het snel gaat mailen! Heb de gegevens al opgestuurd.
Maar als ik naar de hartslag ga kijken snap ik er niks van. 24 km/h = 126 HS/min, 31 km/h = 147 HS/min, 36 km/h = 127 HS/min en 41 km/h = 128 HS/min allemaal gemiddeld. Daar kan ik bijzonder weinig nuttigs over bedenken haha.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:17

Als ik jullie verhalen zo lees baal ik nog extra dat ik niet mee kon doen

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:40

Ik vond het ook zeker interessant!!
Heel leuk om te doen.
Ik weet alleen niet hoe ik die gegevens kan versturen.. Moet ik het dan exporteren via een zipp??

Mariska kan het niet dat je hartslagmeter niet nat genoeg was? Nee hè want hij zweette best. Echt raar ja!

Mijn paard vond het weer prachtig. Eerste rondje wel wat onwennig. Gem 135hs/min, tweede rondje 33km/h 150hs/min en derde 36km/h 158hs/min. Laatste rondje liet ik haar lopen, loopt ze zo 50 km/h 177hs/min en reed ik bijna je moeder omver want ze wou niet stoppen haha

Bedankt voor het organiseren. Leuk om straks te praten over de uitkomst :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:02

Als je op de Polar site kijkt bij je trainingsdagboek kan je je training openen en dan wanneer je helemaal naar onder scrolt zie je sessie exporteren. De 3 bestanden die daar uit komen heb ik opgestuurd. Ik hoor het wel als dit niet goed is. Maar zag een excel bestand met alle waarden voor iedere seconde lid dus denk dag dat moet lukken.
Ik heb de vacht nat gemaakt en na het tweede rondje zweette hij goed genoeg. Dus verwacht niet dat dat het is. Maar ik ben ook niets anders gewend dan deze hartslagen dus vind het niet heel gek. Maar ja, wat we er mee moeten is een tweede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:06

Waar hebben jullie trouwens jullie Hr meters gekocht?

Heb nu een horloge van Suunto, Maar die van polar vond ik toch handiger.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:09

Ik heb mijn horloge behoorlijk goedkoop gekocht op internet en daarna de sensoren met korting bij Divoza. Scheelde mij uiteindelijk meer als 100 euro als die je als set kunt kopen bij Suzanne Pen oid. En heb dan ook een mensenhand erbij(zat bij de set die ik op internet kocht). Maar vooral wat rond zoeken en rekenen kan een hoop schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:11

M_Vainqueur schreef:
Ik heb mijn horloge behoorlijk goedkoop gekocht op internet en daarna de sensoren met korting bij Divoza. Scheelde mij uiteindelijk meer als 100 euro als die je als set kunt kopen bij Suzanne Pen oid. En heb dan ook een mensenhand erbij(zat bij de set die ik op internet kocht). Maar vooral wat rond zoeken en rekenen kan een hoop schelen.

Ja dat zag ik idd! Zat me vooral af te vragen of er verschil zat in een humane M400 of een equine M400. (behalve de band :+ )

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:24

Ik heb de M400 met humane band en equine elektronen. Gekocht met korting nu Suzanne Pen van equilog.

Oké tnx ik ga het proberen!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:57

Weten jullie eigenlijk op welke termijn we de uitslagen krijgen? Ben te erg benieuwd!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:00

Ik heb mijne nu ook opgestuurd dus hoop snel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:01

Ik hoop ook snel :D

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:03

Jullie al iets gehoord? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:12

Nog niet, word nu wel erg nieuwsgierig O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:33

De uitslag is bekend!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:40

Heb het gezien! Helaas is bij mij toch iets niet helemaal goed gegaan met de meting:( op dit moment dus weinig nuttige informatie. Maar 12 juni heb ik een herkansing. Nu maar even goed zoeken naar een betere positie van de elektroden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:09

M_Vainqueur schreef:
Heb het gezien! Helaas is bij mij toch iets niet helemaal goed gegaan met de meting:( op dit moment dus weinig nuttige informatie. Maar 12 juni heb ik een herkansing. Nu maar even goed zoeken naar een betere positie van de elektroden!

Ik zie het ja, Jammer :(

Fijn dat je 12 juni een herkansing kunt doen! Hopelijk krijg je dan wel een bruikbare grafiek.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:19

Ai dat is balen zeg!! Ziet er inderdaad ook niet echt logisch uit.. Wel tof dat je nog een keer kan. Hopen op dan een betere uitkomst.

Ik vind het mega interessant maar ook echt heel lastig om goed uit te lezen. Nu ff gauw op m'n mobiel gekeken, morgen alles even goed bekijken.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:53

ik heb alles uitgeplozen maar eigenlijk kom ik er niet echt uit. Hoe kan ik er nou achter komen wat ik moet invullen welke hartslag bij welke zones.
jullie een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:07

Afbeelding

Ik heb hem zo ingesteld HR2 is de ondergrens van zone 3 HR 4 is de ondergrens van zone 5

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:56

Ja dat dacht ik dus ook maar twijfelde :o

En nu dan conditie training in zone 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:08

_Elke schreef:
Ja dat dacht ik dus ook maar twijfelde :o

En nu dan conditie training in zone 3

Ligt eraan hoe je wilt trainen.
Je moet sowieso in min. zone 3 trainen om effect te hebben.

Maar je kunt kiezen voor een langere training in zone 3 of een kortere training in zone 4 of 5.
Dit kun je ook afwisselen. Zelf zou ik bijv. interval rijden in zone 4 bijv. 2 min en dan 2 min stappen. En dit bijv. 5 keer.
Mijn uitgangspunt is dat het paard binnen 10 min na de training terug onder de 80 hr per min. moet zitten.

Wanneer je in zone 3 traint, kun je bijv. 5 x 4 min galoperen en 2 min tussendoor stappen.

Dit is een beetje puzzelen en uitproberen. Verder is er best veel literatuur te vinden over renpaarden. Maar daarvoor moet je wel toegang hebben tot databases zoals pubmed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:39

Afbeelding

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iedereen ook echt aan het trainen is met de resultaten :) En hoe jullie trainingen eruit zien :)

Hierboven mijn training van vandaag. Het doel was 4x 2min in zone 4 (dus net onder het omslagpunt) met rust tot ze weer onder de 100 slagen p/min zat. (meestal rond de 1 min tot 1:30min)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:31

Leuk om te zien! Mijn trainingen zijn nu nog onveranderd. Ofwel ik rij vaak 4 stukken met ongeveer 30 km/h en op dat stuk hei heb ik 3 x 'heuvel op' en 1x heuvel af. Morgen heb ik de herkansing en dan wil ik dus echt om die grens van het omslagpunt gaan trainen. Al zit ik nu nog steeds te stoeien met een fijn trainingsschema maken, het bests is iedere 4 dagen maar helaas bestaat de week uit 7 dagen haha. How vaak down Julie been conditietraining?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:45

M_Vainqueur schreef:
Leuk om te zien! Mijn trainingen zijn nu nog onveranderd. Ofwel ik rij vaak 4 stukken met ongeveer 30 km/h en op dat stuk hei heb ik 3 x 'heuvel op' en 1x heuvel af. Morgen heb ik de herkansing en dan wil ik dus echt om die grens van het omslagpunt gaan trainen. Al zit ik nu nog steeds te stoeien met een fijn trainingsschema maken, het bests is iedere 4 dagen maar helaas bestaat de week uit 7 dagen haha. How vaak down Julie been conditietraining?

Ik ga 1 keer in de week conditie training, 1 keer springen en de rest van de dagen dressuur. ( en 1 of 2 dagen rust) iedere 4 dagen conditie training is voor mij kwa tijd praktisch onmogelijk..