Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alwiene schreef:Hier Asperger en ADHD. Labels pas op volwassen leeftijd gekregen, op maneges heb ik alleen als kind gereden eigenlijk dus alleen op gewone maneges. Groter deel van de tijd eigen pony's en verzorgpaarden gehad. Maar uiteindelijk zit mijn ADHD me daarbij teveel in de weg, ik kan het gewoon niet opbrengen om regelmatig genoeg met een eigen dier bezig te zijn. Dat in combinatie met mijn eeuwige angst ermee heeft mij doen besluiten om het hele paardengebeuren vaarwel te zeggen.
Ik ben trouwens nu nieuwsgierig of er hier mensen zitten die dit herkennen. Toen ik nog wel reed vond ik het op de plek waar we alleen een buitenbak hadden het het fijnste om 's avonds in mijn eentje te rijden wanneer het donker was. Op die manier had ik veel minder prikkels/indrukken die steeds langs kwamen omdat je eigenlijk allen in de bak zicht had en niet alles eromheen.
snowdon schreef:oww zo herkenbaar, LiVetime... bijna eng!
Ja klopt, een dingetje uit het leven idd. Ik ben op mn best als ik 'gewoon' werk heb en ernaast als hobby wat lesjes geef denk ik. Dan kan ik makkelijker een les verzetten / uitstellen / afzeggen or what ever. Nu kan ik de centjes ook wel goed gebruiken en voel me dan én banketstaaf t.o.v. de klant en stom richting mijzelf als ik een les afzeg omdat t to much word. Mja, ik weet ook wel dat die gedachtengang omgekeerd moet wordenDrempeltje.
Souvlaki schreef:Ik ken een hoop mensen die ADHD of een vorm van autisme hebben en met veel plezier paardrijden. De één heeft een eigen paard, de ander rijdt op een manege en een ander rijdt weer bij een speciale stichting voor paardrijden met beperkingen.
Het verschilt per persoon wat zij willen en leuk vinden. Ook zie ik geen beperkingen en alles is haalbaar zolang je het zelf graag wilt. Gewoon op zoek gaan naar wat je leuk vindt en wat bij jou past, moet vast goed komen!
Alwiene schreef:Hier Asperger en ADHD. Labels pas op volwassen leeftijd gekregen, op maneges heb ik alleen als kind gereden eigenlijk dus alleen op gewone maneges. Groter deel van de tijd eigen pony's en verzorgpaarden gehad. Maar uiteindelijk zit mijn ADHD me daarbij teveel in de weg, ik kan het gewoon niet opbrengen om regelmatig genoeg met een eigen dier bezig te zijn. Dat in combinatie met mijn eeuwige angst ermee heeft mij doen besluiten om het hele paardengebeuren vaarwel te zeggen.
Ik ben trouwens nu nieuwsgierig of er hier mensen zitten die dit herkennen. Toen ik nog wel reed vond ik het op de plek waar we alleen een buitenbak hadden het het fijnste om 's avonds in mijn eentje te rijden wanneer het donker was. Op die manier had ik veel minder prikkels/indrukken die steeds langs kwamen omdat je eigenlijk allen in de bak zicht had en niet alles eromheen.
KittyDylan schreef:Ik heb ook PDD-nos en ADHD. Ik rijd gewoon op een normale manege in een groep.
Bmamavan2 schreef:Mijn zoontje van 8 heeft ADD en zeer waarschijnlijk ook een ASS (denk zelf Asperger, alleen hebben wij nooit meer door laten testen aangezien de raakvlakken met ADD erg groot zijn en de manier van (be)handelen ook, ben zelf begeleider).
Hij rijdt op een gewone manege, op onze eigen pony.
Hij rijdt 1x per week in een groep (met ongeveer 6 semi-beginners) en 1x per week krijgt hij priveles van een instructrice die er niet speciaal voor is opgeleid maar precies aanvoelt wat hij nodig heeft.
Het einige wat ik bij hem merk is dat hij moeite heeft als hij te veel dingen tegelijk moet verwerken (goede been lichtrijden, op de letter rijden, pony sturen etc.), hierdoor gaan soms dingen (opdrachten) langs hem heen. Voorlopig kan hij ook niet in een grotere/drukkere les rijden daardoor maar het gaat goed zoals het zo gaat. Hij is ook nog eens heel perfectionistisch wat ergens wel goed is, maar hem ook wel belemmert.
Als de intsructrice hem 1x iets uit heeft gelegd, doet hij het de keer erop wel vanzelf goed. Hij moet het ff verwerken.
Moet hem nu naar school brengen, schrijf later wel meer. Vindt dit wel interressant!