Hoe jong paard endurance klaar maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Hoe jong paard endurance klaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:02

Ah daar zeg je wat. Zelf rustig zijn en eraan denken dát je zo'n heerlijke koele kikker hebt :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:37

Je zou ook met Kiki kunnen gaan fietsen. Zelf nemen wij met grote regelmaat de paarden mee aan de fiets, of als handpaard.
Rijd je een leuk stuk met Otje en neem je Kiki mee als handpaard.

En toch misschien wat vaker het asfalt mee nemen :Y)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:41

Fietsen of kiki mee als handpaard vind ik hier te gevaarlijk. Veel groot verkeer en dat vind ik niet zo fijn om tegen te komen dan. Verder heb ik nu een goed trainings schema en we redden ons nu prima zo

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:41

Ik vind dat je op de goede weg zit, buitenrijden vind ik voor een jong paard beter dan in een bak! Recht uit laten lopen en zorgen dat ze op een hun eigen benen leren lopen! In de bak hebben ze steun aan de bakrand en in het bos moeten ze het toch zelf doen. Veel stappen is een goede conditie training en idd stappen op het harde is goed voor de botten. En tuurlijk kan je een keer een situatie verkeerd inschatten geeft niets, daar leer je alleen maar van. Rust tussendoor is heel belangrijk, je zal merken dat ze steeds sterker gaat worden als je het lichaam de tijd geeft om te herstellen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:50

Die rust is inderdaad heel belangrijk. Gewoon eens een paar dagen geven dat ze niks hoeven te doen. Niet longeren, niet rijden. Gewoon lekker in de wei of paddock helemaal vrij geven. Dan heb je de volgende werk dag een Veel frisser en sterker paard onder je kont is mijn ervaring.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:58

denice schreef:
Ga samen wandelen op het harde, daar hard je de pezen goed mee uit en verbeter je beiden je conditie. onbelast trainen is goed. Van het voorjaar kijk je dan hoe het gegaan is en maak je een nieuw plan. Zo zou ik het doen.

Dit vind ik een hele goede tip, als afwisseling op het rijden.
Je belast haar minder en maakt haar pezen hard.

Ik heb het zelf een jaar lang met mijn pony gedaan toen ze een peesblessure had, en ze heeft er nu helemaal geen last meer van grotendeels door deze stapwandelingen :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:57

Je hebt vast genoeg input gehad, maar.....
Mijn paard kocht in toendertijd als net 3 jarige (kwam wel uit semiwild) in het voorjaar. Zomers ingereden en meteen buitenritten gaan maken, en ook al best op lengte. Stukken asfalt ook mee genomen, dit wel opbouwend uiteraard. In de winter met hartslag meter gaan trainen en in Maart (toen ze net een week 4 was) eerste wedstrijd klasse 1 gestart.

Dat hele jaar klasse 1 gestart en door getraind met hartslagmeter (gewoon flinke training hoor en heel veel asfalt, juist voor hoeven en benen).

Dit was geen arabier maar kruizing connemara (1.55 hoog, zwaar gebouwd) die die training ook echt wel nodig had; was geen natuurtalent zegmaar.

Ik ben helaas na dat eerste wedstrijd seizoen gestopt omdat ik toen weer werk had en het qua tijd echt niet redde met school, werk en training/wedstrijden.
Daarna wel zeker weer (onregelmatig) hele lange buitenritten en hoog tempo gereden (rustig 2 uur alleen maar galoperen XD) en 5 jaar later nog eens een endurance impulsje gestart (zonder training, draaide ze haar hoef uiteraard niet voor om)
Heeft springwedstrijden met mij gelopen en ondertussen loopt ze wedstrijden in de Western (reining).
Flink zwaar belast dus en ze is nu 13 jaar en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen en dat verwacht ik ook niet en conditie is er altijd binnen een week weer aan te rijden. Super vast ter been.

Dus, het kan best hoor, maar het zal wel een beetje van het paard afhangen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:15

Ze heeft elke week drie dagen vrij ene week om de dag andere week drie dagen achter elkaar. Weet nu hoe ik mijn jaar in plan heb goede hulp en heb ondertussen genoeg informatie verzameld om te weten dat ik goed bezig ben zo.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:49

Toydoll schreef:
(rustig 2 uur alleen maar galoperen XD)

Uit nieuwsgierigheid: bedoel je hiermee daadwerkelijk alleen maar twee uur lang galopperen, dus niet met even een stukje stap of een pauze tussendoor?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:12

Wat dacht je wat je met endurance doet. Ook uren draven zonder maar even te stappen. Op hoger nivo ook uren galoperen

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:50

Ik ga dit jaar klasse 3 starten maar had ook vraagtekens bij die opmerking hoor.
Ik galopeer zeker geen 2 uur achter elkaar

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:17

Toydoll schreef:
Mijn paard kocht in toendertijd als net 3 jarige (kwam wel uit semiwild) in het voorjaar. Zomers ingereden en meteen buitenritten gaan maken, en ook al best op lengte. Stukken asfalt ook mee genomen, dit wel opbouwend uiteraard. In de winter met hartslag meter gaan trainen en in Maart (toen ze net een week 4 was) eerste wedstrijd klasse 1 gestart.

Dat hele jaar klasse 1 gestart en door getraind met hartslagmeter (gewoon flinke training hoor en heel veel asfalt, juist voor hoeven en benen).

Dit was geen arabier maar kruizing connemara (1.55 hoog, zwaar gebouwd) die die training ook echt wel nodig had; was geen natuurtalent zegmaar.

Ik ben helaas na dat eerste wedstrijd seizoen gestopt omdat ik toen weer werk had en het qua tijd echt niet redde met school, werk en training/wedstrijden.
Daarna wel zeker weer (onregelmatig) hele lange buitenritten en hoog tempo gereden (rustig 2 uur alleen maar galoperen XD) en 5 jaar later nog eens een endurance impulsje gestart (zonder training, draaide ze haar hoef uiteraard niet voor om)
Heeft springwedstrijden met mij gelopen en ondertussen loopt ze wedstrijden in de Western (reining).
Flink zwaar belast dus en ze is nu 13 jaar en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen en dat verwacht ik ook niet en conditie is er altijd binnen een week weer aan te rijden. Super vast ter been.

Nou ts, als je nu graag wil weten hoe je het niet moet doen..heb je hier een prachtig voorbeeld. Bovendien is het paard nooit verder gestart als klasse 1, dus daar heb jeniets aab als je verder wilt komen.

Maar aan je reactie te lezen lees je nog steeds het liefst wat je graag wil horen...uren galoperen: ik zou beginnen bij het begin...mijn tip: vergeet al die domme bokkers nu is en ga eens naar clinics van mensen waarvan je in ieder geval weet dat ze er verstand van hebben.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:22

gekvanfleur schreef:
Toydoll schreef:

Nou ts, als je nu graag wil weten hoe je het niet moet doen..heb je hier een prachtig voorbeeld. Bovendien is het paard nooit verder gestart als klasse 1, dus daar heb jeniets aab als je verder wilt komen.

Maar aan je reactie te lezen lees je nog steeds het liefst wat je graag wil horen...uren galoperen: ik zou beginnen bij het begin...mijn tip: vergeet al die domme bokkers nu is en ga eens naar clinics van mensen waarvan je in ieder geval weet dat ze er verstand van hebben.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:32

En de bokker die op mijn post reageert is een hele goede om bij te beginnen! Dat is zoiemand die verstand van zaken heeft. :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:32

Ow ow ow gekvanfleur volgens mij lees jij alleen maar wat je wilt lezen. Ik zeg toch nergens dat ik het een verstandig iets vind om met me jonge paard paar uur te galoperen. Zeg alleen dat op hoog nivo ik denk dat aan klasse 4 er vaker lange stukken worden gegalopeerd. Zeg toch niet dat ik dat ga doen.

ik galopeer nog amper met die van mij. Soms keer een klein stukje galop.

Verder weet ik nu waar ik mee bezig ben heb hulp met me training, hulp met me planning en ben twee keer naar clinic van tonkie geweest.

Met mijn reactie hier boven wilde wilde ik enkel zeggen dat met juiste training twee uur galop best mogelijk is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:36

In plaats van elkaar alleen maar bij te vallen over de inhoud van een bepaalde reactie, zou je ook kunnen aangeven wat je waarom anders zou aanpakken en op welke manier.

TS, zou je willen delen op welke manier je hulp hebt met je training en planning en hoe je training/planning er ongeveer uitziet de komende tijd? Dat lijkt me namelijk wel een goede aanvulling op de vraag die je eerder had en het antwoord is wellicht nuttig voor anderen met een jong paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:39

iemand die aangeeft dat ze met haar jonge
paard rustig 2 uur galopeert, krijgt als reactie of dat serieus is en dan reageer jij: wat dacht je dan dat je deed bij endurance. niet zo vreemd dat ik dan deze conclusie trek.. ;)

Als dat niet het geval is: even goede vrienden ;)

Maar ik erger me er stuk aan dat iemand die toevallig klasse 1 gereden heeft (wat zelfs een shet prima kan) hier gaat zitten verkondigen dat je met een jonkie prima uren kan galopperen en ze het beste maar vroeg op kunt pakken..want hij is 13 en hij doet het nog. Er zijn altijd mensen zo stom dat ze dat lezen en wel nadoen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:44

Ester groen helpt me met planning maken. En ik train oefen samen met iemand die "vroeger" op hoog nivo mee reed. Maar ga hier zijn naam niet zo maar noemen. Verder ga ik hier niet mijn hele trainings schema neer zetten. Weet ook niet eens hoe ik een exel document hier moet krijgen. Daarbij zou me dat alleen maar heen onzeker maken. Esther zegt dat we op de goede weg zijn en daar vertrouw ik op. Zij heeft tenslotte een stuk meer ervaring als dat ik heb. Dus dat neem ik dan aan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:46

Ik begreep uit haar bericht dat ze dat galoperen later deed niet met haar jonkie. Heb ik het ook verkeerd begrepen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:48

Er is natuurlijk een tussenweg tussen 'tot op de minuut je hele schema neerzetten' en 'de belangrijkste mijlpalen in een jaar' neerzetten. Welke elementen zitten er in je schema? Waar werk je naartoe? Sla je bepaalde dingen bewust nog even over? Aan "ik ben goed bezig" zonder verdere informatie hebben we niet zoveel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:52

Ik ben bezig met het trainen van langer draven. Langere afstand. Verschillende ondergrond. Werk toe naar een paarden vierdaagse epe en een of twee korte klasse een. Na augustus

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:58

Overigens wilde ik juist graag een schema die tot op de minuut was uitgeschreven zodat ik me daar gewoon aan kan houden. Anders zoek ik toch steeds me grenzen op. Nu heb ik het op papier dit is het dan gewoon

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:08

Ik denk dat je op de goede weg bent, maar hou er wel rekening mee dat je je niet té vast bijt in een schema. Want het kan zijn dat je paard soms meer herstel nodig heeft of een x wat minder in zijn vel zit. Een schema is ten allen tijden een leidraad, geen vast gegeven. Liever dus bij een schema een keer iets minder dan meer ;)

Ik ben met die van mij op 4 jarige leeftijd begonnen en na 3x in de bak meteen het bos in gegaan. Lekker rechtuit, gewoon stukje stappen met een stalgenoot op betrouwbaar paard. Dat ben ik langzaam gaan uitbreiden en inderdaad steeds na 3x hetzelfde weer 10% erbij. Langzaam wat draf erbij en zo rustig opgebouwd. Ik reed maar zo'n 2x per week in 1e instantie.

Daarna in de winter rustig op gaan bouwen en april het jaar erna voor het eerst gestart, kortste klasse 1, toen 27km. Ik had er wel voor gezorgd dat we thuis die afstand al 2x gereden hadden. Ik ben geloof ik 4x gestart dat jaar, steeds iets langere afstanden zowel thuis als op wedstrijd. En het jaar erop zou ik klasse II gaan doen, maar toen hadden we een ongelukje. Uiteindelijk is hij het jaar erna klasse 2 gestart.

Wat mij opviel is dat hij na de 1e paar klasse 1 wedstrijden de dag erna erg veel lag in de wei. Koste hem dus veel energie, maar niet vanwege de afstand, maar alle indrukken eromheen + het reizen met de trailer. Dan kreeg hij dus ook lekker een dag of 5 vrij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:17

Nee ik bijt me zeker niet vast. Maar nu kan ik in elk geval niet te snel gaan natuurlijk wel altijd langzamer. We zitten nu op 5 x 2 min draf dat drie keer. En dan volgende week weer drie keer 5 x 3 min draf en zo gaat dat door. En als ik de draf niet opbouw gaat de afstand om hoog

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:31

Bij mij werkt de interval training heel goed. Mijn paard wordt dit jaar tien. We rijden steeds 15 minuten op snelheid (draf of galop) en 5 minuten rust. Ben begonnen met 7 minuten op snelheid en heb dat zo uit gebouwd (ze was toen overigens al 8 jaar). Ik merk dat de conditie erg snel om hoog gaat Door de interval training. Maar vandaar ook mijn vraag over twee uur achter elkaar een hoog tempo: ik vraag me af hoe je dat verantwoord aanleert. Bij mijn paard hoef ik daar echt niet mee aan te komen. Langste interval wat ik tot nu toe heb kunnen trainen is 20 minuten en dat vind ik voor waar wij staan ook wel prima.