Kootwijkerbroek _ begin endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:16

Jorie schreef:
Is wel een goede tip voor mijn maatje. Zo'n racemodel!!! Doe je ook de liezen??

Nee alleen de onderkant van de hals zo'n 30 cm breed tussen de voorbenen en de buik tot waar de singel ligt. Eventueel kan je de hele buik doen maar dat was voor Plinka te koud. Van de liezen en hele achterhand blijf ik af om de grote spieren daar warm te houden. *zoals anderen een uitrijdeken gebruiken).
Kan ze in een bui lekker met haar kont in de wind gaan staan.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:01

cornelie schreef:
'Normaal' geef ik pride in de zomer altijd 2 weken vrij in een groot natuurgebied maar als ik het endurance seizoen mee wil draaien is dat niet zo handig.

Waarom niet? Een paard houd z'n conditie verbluffend lang vast hoor. Ik stopte afgelopen jaar eind augustus met actief rijden omdat m'n studie begon, maar halverwege Oktober was 'ie nog toppie, had niet of nauwelijks ingeboet. Twee weken stilzetten lijkt me geen enkel probleem zolang je even uitkijkt hoe je het met je voer doet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:13

Welke veearts was dat toch, die laatst in een blad zei dat je bij een mens al na tien dagen vormverlies hebt, en bij een paard pas na vijf weken?

In ieder geval kan het IMO geen kwaad om je paard midden in het seizoen twee weken vakantie te geven. Dan kunnen eventuele restbeschadigingetjes in pezen en spieren ook mooi herstellen. Zo lang je er maar aan denkt om de hoeveelheid voer aan te passen, en natuurlijk niet meteen het eerstvolgende weekend dat je weer aan het werk bent een wedstrijd plannen. Alles met beleid. Knipoog

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:54

Wat klinkt endurance toch geweldig, je kan zelfs midden in het seizoen met vakantie!!! Het is echt ongelooflijk!!!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:25

Karin schreef:
Welke veearts was dat toch, die laatst in een blad zei dat je bij een mens al na tien dagen vormverlies hebt, en bij een paard pas na vijf weken?

Knipoog

Ja, dat heb ik ook ergens lezen en dat blijft erg in mijn hoofd hangen als ik 's zomers even een paar dagen niks doe met Lady!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:37

Joelle, dat kan met iedere andere tak van sport ook best hoor. Als een paard maar zijn dagelijkse beweging blijft krijgen in de vorm van buiten lopen en/of lichte arbeid. Voor conditieverlies hoef je iig niet bang te zijn: een paard dat in goede conditie is, blijft dat ook een hele tijd.

[Edit] typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-12-03 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:38

Oeps, typefoutje, ik bedoelde 2 maanden Lachen Meestal juni en juli. Dat paarden alles wat langer vasthouden dat wist ik inderdaad. Vandaar dat ik nu mooi die 2 maanden inbouw. Dit jaar sta ik namelijk ook voor het eerst bij een pensionstal waarbij de paarden de wintermaanden ook gewoon nog dagelijks naar buiten komen dus de omstandigheden zijn verder prima. Maar bedankt voor de reakties, heb ik een beetje een idee over hoe of wat. Uiteraard is het altijd ook nog per paard verschillend maar nu heb ik toch een klein beetje een leidraad.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:55

Ik heb vreselijk veel mazzel met mijn zwartjoekel. Die doet nu echt geen reet. Hooguit een ritje in het weekend. Maar ik weet dat als ik in februari weer begin ik meer voor mijn gevoel rustig opbouw dan voor het opbouwen van zijn conditie.

Met Marek zal het wel iets anders zijn Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:56

Fasel, wat is het verschil dan tussen die 2??

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:11

Ik denk dat ze bedoeld dat ze het rustigaan doet voor haarzelf, dan dat ze het doet om Maraak; die kan het toch wel aan, snap je? Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 03:48

Maaraak houdt zijn conditie bijzonder lang vast. Het is meer dat ik vind dat ik rustig aan moet beginnen omdat het zo moet dan omdat hij het nodig heeft. Zit tussen de oren. Bij wijze van spreken kan ik gewoon verder gaan waar ik was.

Marek zal wat langer nodig hebben om in conditie terug te komen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 07:54

Wat mij opvalt is dat velen van jullie je paard echt op een winterstop zetten. met af en toe wat werk. Ik zou me denk ik geen raad weten. Heb het wel eens geprobeerd, maar dat ontaard echt in levensgevaarlijke situaties als je er weer opklimt.
Givar krijgt dus s' zomers en 's winters alle dagen beweging. Maar wel gevarieerd, en niet altijd even heftig. Beetje dressuur ,aan de longe en soms een beetje springen. Dat heeft eigenlijk wel zijn voorkeur dat springen, daar is ie wel zo goed in! Maar we rijden voornamelijk buitenritten. Afwisselend van een uurtje stappen met een drafje tot hele duin en strandritten. Gelukkig vindt hij het allemaal prachtig. Nu het weer vriest komt hij ook weer een aantal uurtjes per dag buiten.
Maar hij voelt zich echt het best als hij aan het werk mag, stilstaan is niets voor hem.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:06

Nee, ik moet zeggen die van ons zijn wel frisser maar geen bommen. Marek is soms wat onstuimig maar dat is ie anders ook. En ik ben daar heel blij mee dat dat met deze knollen kan hoor want zo kan ik ze dus een lange tijd bieden om qua geest en spieren weer lekker op top te komen. Ik besef dat ik daarmee behoorlijk wat geluk heb.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 08:09

En ik heb dan waarschijnlijk helemaal 'geluk' want ik weet ook niet beter. Ook als hij 2 maanden stilstaat dan stap ik op en rijd ik weg, niks aan het handje.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:21

Bofferds!!! Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het stiekem helemaal geen probleem om bijna alle dagen te rijden. Heb er veel te veel plezier in. Allees op zaterdag dan heb ik hem uitbesteed. Dan rijd mijn vriend een buitenritje met hem. Handig hoor, zo ' samen delen'.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:59

Oh ik heb er ook plezier in hoor. Maar voor mij is het rijden niet prioriteit aan alle andere leuke dingen die wij met de knollen doen. Wij doen zo ontzettend veel dat ons dat niet zo heel veel uitmaakt.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:02

Leve de veelzijdigheid van het paard!!! OK dan!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:07

Ik kan op dit moment nauwelijks rijden ; we hebben geen bak beschikbaar en door de weeks heb ik bij daglicht geen tijd om het bos in te gaan. Het is een noodgedwongen winterstop dus. Rowan is als ik er weer opstap een beetje fris stuiterig, maar om nou te zeggen dat het een bom is... nee.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:05

Ze staan bij mij elke dag buiten dus heb bijna nooit een bom onder me. Met Lady zowieso niet en Murphy wil nog wel een fris zijn als het hard waait.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:14

Fiësta staat de hele dag buiten ze heeft een groe loopstal met een wei, maar volgens mij staan ze zelfs 's nachts nog buiten. Enige probleem is dat ik gek wordt van alle klei klonten in haar vacht en aan haar benen, want het is daar nu op sommige plekken net een moeras, maar ze kiezen er toch zelf voor om daar in te gaan staan Boos!
Helaas heeft ze dan nog steeds genoeg energie om soms een stuiterbal te zijn, maar misschien komt wijsheid toch echt wel met de jaren en is ze over een poosje een stuk rustiger, ik ben al heel blij dat ze ook als ze druk is toch nog altijd onder controle te houden is! Dat is voor mij eigenlijk het allerbelangrijkste, die drukte die rijd je er toch wel weer uit.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:21

Citaat:
misschien komt wijsheid toch echt wel met de jaren en is ze over een poosje een stuk rustiger, ik ben al heel blij dat ze ook als ze druk is toch nog altijd onder controle te houden is! Dat is voor mij eigenlijk het allerbelangrijkste, die drukte die rijd je er toch wel weer uit.

Haha! Haha! Sommige paarden leren het nooit. Amigo met zijn 21 wordt zodra hij wedstrijd mag lopen, drukker en heftiger. Na 6 jaar endurance weet hij nog niet dat hij beter ietsje rustiger aan kan doen. Alleen in Katwijk lijkt hij zijn energie beter te kunnen verdelen.
Verder is het bij hem ook zo.. hoe fitter hij is, hoe drukker hij is.
Een stuiterbal is het niet, hij wil alleen maar hard. Het maakt ook niet uit of ik een poosje niet rij, dan wordt hij eerder rustiger.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:37

Het is wat je zegt, Joelle, druk en stuiterig vind ik niet erg, zolang je maar het gevoel hebt controle te hebben. En ik ken ze intusen zo goed dat als ik een oor zie bewegen ik weet wat meneer van plan is!!! Wat niet wil zeggen dat ik hem altijd van dat plan kan afhouden, maar ik ben iig voorbereid!!!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:43

Tjah, het blijven dieren, maar dat maakt het wel zo leuk toch? Als je niet van verassingen houdt dan moet je maar een robot nemen... En af en toe lekker over de dijk heen vliegen is natuurlijk nergens goed voor, maar het is wel heerlijk er is naar mijn mening niets zo lekker als helemaal in je zadel gaan zitten en dan keihard racen...(ik weet dat het slecht is, maar we mogen onszelf ook wel eens trakteren op iets stouts toch?)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:54

Toch zou ik met dat racen een beetje voorzichtig zijn! Amigo mag het nu, nu hij geen wedstrijden hoeft te lopen. Symphony mag het helemaal niet, omdat ze een peesblessure heeft gehad. Het ontstaan van die peesblessure heeft waarschijnlijk veel te maken met haar verleden op de renbaan. Als je dat racen een enkele keer doet, dan is het niet zo erg, maar enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:07

Tjah, ik weet het, maar waarschijnlijk weet je ook dat het erg verleidelijk is af en toe. maar ik probeer haar natuurlijk vooral zo veel mogelijk in de hand te houden, want dat is een groter kunstje. En inderdaad peesblessures komen heel veel voor bij ex-dravers, dat is het punt waar ze meestal op worden afgeschreven. Best wel zielig, want het is niet zelden dat ze dan meteen in het slachthuis terecht komen terwijl er eigenlijk nog best wat met het paard te doen is.
Maar dat racen moet er helemaal uit voor de wedstrijden, dat begrijp ik ook wel.