[WN] Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jelson

Re: Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:26

Vraagje voor Jan : wat is de visie dan achter de 75 punten om te promoveren.

Persoonlijk vond ik de vorige: bij 25 mag en bij 75 punten moet je, een te groot verschil.
De 25 te laag dan, maar waarom dan nu geen keus, bijvoorbeeld bij 50 mag en 75 moet je omhoog.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:47

jelson schreef:
Vraagje voor Jan : wat is de visie dan achter de 75 punten om te promoveren.

Persoonlijk vond ik de vorige: bij 25 mag en bij 75 punten moet je, een te groot verschil.
De 25 te laag dan, maar waarom dan nu geen keus, bijvoorbeeld bij 50 mag en 75 moet je omhoog.

De ervaring heeft geleerd dat 25 punten te laag is als grens om te mogen promoveren.
Er rijden ruiters in sommige klassen die daar echt nog niet aan toe zijn.
We hebben eerst gekeken naar een systeem waarbij je net als in de engelse sport winstpunten kunt halen. bv bij 69 punten een 1/2 winstpunt etc.
Dat werkt dan weer niet bij bv de pleasure e.d. We hebben ook gekeken naar promoveren per onderdeel, maar ook daar zaten weer allerlei haken en ogen aan.
Uiteindelijk hebben we besloten om bij het oude systeem te blijven, dan blijven we ook in het spoor van de EWU.
75 punten om te promoveren lijkt veel, maar in sommige onderdelen kan je gewoon 10 of meer punten halen als je een keer wint. Dan zit je ook zo aan de 75 punten als je regelmatig wedstrijden rijdt. Als je maar 1 of 2 wedstrijden per jaar rijdt gaat promoveren niet zo snel, maar je moet je afvragen of je dan wel geschikt bent voor een hoger level.
Overigens kan het aantal punten om te promoveren door het WRANbestuur worden verhoogd of verlaagd als zij daar een goede reden voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Jan_Trel op 15-08-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:19

Het toplevel is inderdaad in het leven geroepen om het voor "top" ruiters interressant te maken op WRANwedstrijden te starten.
Dat is leerzaam om naar te kijken, interressant voor de ruiters om in te starten en goed voor de organisatie omdat er mogelijk meer bezoekers en misschien wel meer deelnemers komen.
Eigenlijk is het de bedoeling om b.v. met een added money in combinatie met een pay back o.i.d. het de moeite waard wordt voor de "top" om op een WRAN wedstrijd te starten, dit verhoogt het aanzien van de show en is dus goed voor de organisatie en de WRAN.
Wanneer een organisatie geen Top level uitschrijft, mogen toplevel ruiters starten in de L1.
Waar het bij een organisatie om gaat is om zoveel starts te krijgen dat het economisch haalbaar is om een wedstrijd te organiseren.
De meeste maneges organiseren of laten organiseren om er wat geld aan over te houden, zij doen dat niet uit idieel oogpunt. Het organiseren van een WRAN wedstrijd moet dus aantrekkelijk zijn.
je kan natuurlijk zeggen dat door het wegvallen van de L5, de L5 en L4 worden samengevoegd, maar in de praktijk zal er een herschikking komen in alle levels. Het WRAN wedstrijdsecretariaat zal zich daar bezig mee moeten houden. Uiteindelijk moeten de hogere klassen hierdoor meer deelnemers krijgen.
Ik snap wel dat dit een theoretisch verhaal is, maar dat is de visie die hier achter zit.
De WRAN stimuleert het organiseren van D wedstrijden, bv door 50% van de jurykosten te vergoeden. Dat niet meer organisaties D wedstrijden willen organiseren begrijp ik niet. De lagere klassen hebben juist over het algemeen veel deelnemers en de jurykosten zijn relatief laag.
Dat er dus weinig D wedstrijden zijn is niet de schuld van de WRAN. Misschien dat dit nu veranderd.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

Jammer dat de L5 "verdwijnt", voor een ruiter met een paard die uit een andere tact van sport komt.
Vroeger had je op destijds Faras altijd een klasse zonder galop, altijd met veel plezier gereden.
Met dat paard heb ik later wel reining gereden, en trail.
Waarschijnlijk een vraag naar de bekende weg maar bij L4 trail word er dus nu ook altijd galop verwacht?
Ben aan het trainen voor wedstrijd in okt in Oosterwolde, dat zou ons debuut worden...
Helaas moet ik dat nog even uitstellen en me richten op een halter klasse.
Kan me wel opgeven, maar met onze galop rij ik waarschijnlijk meerdere mensen de vouwen uit de broekspijp.... :')

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:57

Jan_Trel schreef:
De ervaring heeft geleerd dat 25 punten te laag is als grens om te mogen promoveren.
75 punten om te promoveren lijkt veel, maar in sommige onderdelen kan je gewoon 10 of meer punten halen als je een keer wint. Dan zit je ook zo aan de 75 punten als je regelmatig wedstrijden rijdt. Als je maar 1 of 2 wedstrijden per jaar rijdt gaat promoveren niet zo snel, maar je moet je afvragen of je dan wel geschikt bent voor een hoger level.

Helemaal mee eens! Ik neem mijn dochter als voorbeeld...
Die start op wran wedstrijden standaard het volgende als het wordt uitgeschreven: In Hand Trail, Showmanship at Halter, Trail, Horsemanship, Pleasure. Waarbij ze de pleasure echt ziet als pure oefening voor zichzelf en paard. Zeker als de rubrieken niet erg vol zijn dan kan het qua punten behoorlijk hard gaan en al helemaal bij een double judged wedstrijd. 5 onderdelen per wedstrijd!
Heb je geen dq dan heb je al punten te pakken en daar hoef je in principe nog geeneens goed voor te zijn, gewoon het pattern volbrengen. 25 Punten zijn dan in no time gehaald.
Wij hebben er dan ook heel bewust voor gekozen om haar de L3 vol te laten maken qua punten en dit seizoen de 75 punten niet voorbij te laten gaan. In de "aan de hand" onderdelen en de trail weet ze "leuk" te scoren, maar rijtechnisch gezien vind ik haar persoonlijk nog niet L2 waardig ook al heeft ze 73 punten. :j :D Daar mag ze echt nog wel wat meer voor gaan trainen, maar ze is danook nog jong zat.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:21

Malkesta schreef:
Jammer dat de L5 "verdwijnt", voor een ruiter met een paard die uit een andere tact van sport komt.
Vroeger had je op destijds Faras altijd een klasse zonder galop, altijd met veel plezier gereden.
Waarschijnlijk een vraag naar de bekende weg maar bij L4 trail word er dus nu ook altijd galop verwacht?
Ben aan het trainen voor wedstrijd in okt in Oosterwolde, dat zou ons debuut worden...
Kan me wel opgeven, maar met onze galop rij ik waarschijnlijk meerdere mensen de vouwen uit de broekspijp.... :')

Wij zijn van mening dat iemand die op wedstrijd gaat toch zeker een klein stukje rechtdoor moet kunnen galopperen en misschien ook nog een kwart of halve grote cirkel.
Als je dat niet kunt, dan heb je ook eigenlijk geen controle over je paard (hetgeen niet wil zeggen dat iemand die wel een beetje kan galopperen dat wel heeft).
Dan moet je gewoon nog een beetje langer oefenen en trainen totdat je wel genoeg kune hebt om op wedstrijd te gaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:09

Jan_Trel schreef:
Ik snap wel dat dit een theoretisch verhaal is, maar dat is de visie die hier achter zit.

Thnx :) (wat niet wil zeggen dat ik die visie deel)

Jan_Trel schreef:
Dat er dus weinig D wedstrijden zijn is niet de schuld van de WRAN. Misschien dat dit nu veranderd.

Ten dele vind ik dat wel de schuld, maar daar gaat dit topic niet over.

Alice01

Re: Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:28

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:37

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:20

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:26

en nu mag je dus pas over bij 75 punten, is er dan nu ook nog een maximum wanneer je over MOET? of mag je doorgaan tot je bijv 200 punten hebt :+

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:09

doske schreef:
en nu mag je dus pas over bij 75 punten, is er dan nu ook nog een maximum wanneer je over MOET? of mag je doorgaan tot je bijv 200 punten hebt :+

Bij 75 punten moet je over!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:41

Jan_Trel schreef:
Malkesta schreef:

Wij zijn van mening dat iemand die op wedstrijd gaat toch zeker een klein stukje rechtdoor moet kunnen galopperen en misschien ook nog een kwart of halve grote cirkel.
Als je dat niet kunt, dan heb je ook eigenlijk geen controle over je paard (hetgeen niet wil zeggen dat iemand die wel een beetje kan galopperen dat wel heeft).
Dan moet je gewoon nog een beetje langer oefenen en trainen totdat je wel genoeg kune hebt om op wedstrijd te gaan.

Dat snap ik maar voor wedstrijd ervaring is het juist wel weer leuk om relaxt zonder druk een wedstrijd te doen.
Mijn paard heeft moeite met de galop...draver :o Kan wel een stukje galopperen, hoeveel word er gevraagd dan?
Mijn trainster is een echte Miss Optimist, die denkt gewoon dat hij het in oktober wat beter kan :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:43

Jan_Trel schreef:
doske schreef:

Bij 75 punten moet je over!

...aan het einde van het betreffende wedstrijdseizoen toch nog steeds?