[WN] Prijzen quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Prijzen quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:02

Ben het met je eens. Aan de ene kant zijn er al direct mensen waarvan ik geen paard koop. Zie ze aangeboden, maar heb de mensen dan bezig gezien en heb dan liever idd een paard dat niks kan.
Maar we hebben besloten om niet meer voor een project of paard met handleiding te gaan. Je kan gewoon verder kijken, omdat je niet voor een paard hoeft te gaan waar iets mee aan de hand is. Zat brave en goede paardjes te koop.

Als ik een2-4 jr koop, is die misschien niet vanaf de fokker, maar je kan wel kijken door wie het paard gefokt is. Je ziet wie de ouders zijn en kan er wel uithalen of iemand gewoon een bekende hengst op een merrie heeft gezet die er toch al stond, of dat het ook echt een bewuste keus is geweest en een goede combi mag zijn.
Garanties heb je niet, maar door goede keuzes te maken, kun je proberen een leuk paard te fokken. Een goed paard hoeft niet per definitie een topper te zijn. Een topper kan best een moeilijker karakter hebben en die zijn vaak voor de recreatie/amateurruiter niet geschikt.
Vroeger in de springsport was het redelijk bekend dat de best springende pony's, niet altijd de liefste waren. Mijn pony was bepaald geen knuffel, maar sprong alles.

Opvoeding kun je imo wel naar waarde omzetten. Ik bedoel daarmee niet dat mensen eindeloos bezig zijn geweest, maar vanaf veulen gewoon basis dingen hebben gedaan en tijdens opfok goed zijn bijgehouden met hoefsmid, contact met mensen etc.
Je ziet de verschillen met mensen die echt een paard de opfok in gooien en er niet naar omkijken. Goede opfok kost wat, maar uit zich daarna wel in waarde. Ik vind echt dat je de verschillen ziet qua paard en hoe ze in handen zijn met 2 jaar ongeveer.

Ben het met het laatste niet eens. Een quarter is niet per definitie duurder, omdat het een quarter is. Dat was vroeger misschien zo, toen wij er nog eentje uit USA hadden en de import veel geld kostte, maar wat men nu soms fokt, is niks meer waard dan een goede pony.

Heb het er weleens met een goede/ervaren en bekende ruiter over gehad dat je echt beter een hele goede pony kunt hebben, dan een slechte quarter. Een goede pony ( zoals die ik nu heb ) met goed beenwerk, goede bouw, fijne bewegingen etc, kan echt de basis van de reining beter aan, dan een quarter met slecht beenwerk, slechte bewegingen etc. Daar bovenop zijn ze niet allemaal gezond en fijn van karakter.
daarom heb ik ook al een keer gezegd; iemand bood ons meer voor de shet 6 of 7 jr terug, dan een slechte quarter nu waard is.
Ook een goede pony fokken kost tijd en geld. Misschien lagere dekgelden, maar minstens zoveel kosten verder als je het goed wil doen. + dat de meeste ponyrassen een jaar langer in opfok staan voor ze ingereden worden, dus een jaar lang meer kosten voor ze als rijpony verkoopbaar zijn. En een jonge pony is moeilijker te verkopen, dan een jonge quarter. Pony's gaan meestal naar kinderen en die kunnen een 3 of 4 jarige vaak nog niet handelen.

Maar goed, wat voor soort paard iemand wil en wat ie wil betalen is persoonlijk. Ik zie zat paarden waar mensen 10.000/15.000 voor hebben betaald, wat ik echt teveel vind. Maar vaak willen mensen dat zelf graag, omdat ze dan denken een beter paard te kopen, dus de verkoper heeft gelijk als je zulke mensen zoekende krijgt op je stal.
Bij een stal is het ook wel zo dat als ze mij een paard ''gunnen'''en ik onderhandel gunstig, dat de volgende soms oneravren koper wat meer betaald, zo komen ze toch mooi uit.

Het is ook wat de markt nu is. Er zijn mensen hun paard gaan verkopen, omdat ze financieel in de problemen kwamen. Omdat het door de crisis een moeilijke tijd voor verkoop lek te zijn, zaten ze erg laag in hun prijzen.
Echter is dat juist imo waar de markt het moeilijkste is. Mensen die zeg maar tot 5000 in aanschaf kunnen betalen, hebben vaak ook minder middelen tot onderhoud. Aan de ene kant is het dan een aantrekkelijke markt om nu te kopen.
De dure paarden gaan nog steeds goed. Maar die mensen rijden naar een goede trainer/stal en laten zich een paard verkopen. Die mensen kijken niet bij de paarden die misschien meer waard waren en nu voor minder weg gaan, vanwege omstandigheden. Mensen die 20.000 te besteden hebben, denken niet dat een paard van 7000 hetzelfde kan presteren en dat is logisch.

Maar de particulier heeft een paar jaar geleden nog de volle mep betald voor een veulen of jong paard en wil niet een paar duizend minder vangen. Dan staan paarden tussen de 3000 en 7000/10.000 best lang te koop soms. En ook logisch. Paard is niks meer waard geworden als het geen prestaties levert en alleen maar ouder wordt, wat bij de recreatie paarden mestal zo is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:15

maar waar baseer jij op, dat een quarter goedkoop/even duur moet zijn ? een quarter is wel meer waard, omdat het een quarter is. het is sowieso een raspaard, wat al duurder is als een rasloze. en het is een minder vaak voorkomend ras, wat het ook al duurder maakt, als een ras , wat veel voor handen is.die 2 punten zijn al voldoende, om de prijs (iets ) hoger als een gemiddeld paadje, van dezelfde kwaliteit.
dat jij de meerwaarde er niet van inziet, wil nog niet zeggen, dat het zo is.een quarter heeft nu eenmaal zn prijs. een gevlekte paint is nu eenmaal duurder, als een solid, ook al hecht jij geen waarde aan kleur, en een gestipte app levert nog wat op, een effe niks.wil niet zeggen dat een met kleurtjes beter is als zonder,maar de marktwaarde is nu eenmaal hoger.
als recreatieruiter geef je niks om prestaties, maar een paard wat leuk heeft gelopen, kost nu eenmaal ook meer, als een groene.een brave is zijn geld beter waard, als een die truken heeft.
ik geef je we helemaal gelijk, dat je een paardje zonder gebruiksaanwijzing zoekt.zou ik ook doen.maar wat ik acceptabel zou vinden, zou voor jou mss een n-no zijn.

en dat ; ik heb liever een goed pony als een slechte quarter, is echt een non-argument !!ik heb liever een goede quarter, als een slechte pony -duh ! *\%/*
;)
je moet goed niet met slecht vergelijken.iedereen heeft liever een goed paard.
ikzelf denk dat een slechte quarter nog beter is, als een goede pony, haha ! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:21

Er zijn anders genoeg beter presterende raspaarden te koop in NL voor minder dan menig dure weinig presterende quarter en laat de quarter nou ook het grootste stamboek ter wereld zijn.

Maar gelukkig is er blijkbaar toch een markt voor slechte quarters ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:55

Quarters zijjn echt niet zo bijzonder of zeldzaam hoor SG. Wat DD zegt, een heel groot stamboek. Misschien in Nederland nog groeiende.
Mijn New Forest is in de USA misschien meer waard dan de gemiddelde quarter hier, daar waard zou zijn.

Er zijn zoveel rassen die ook prima presterende paarden voortbrengen. Dat is dan geen western, maar prestaties en gezond kan bij elk ras.

Overigens hebben wij dus al een quarter merrie gehad met goed papier, dus prima op de hoogte verder. Het is een mening en wat ik al een hele tijd tegenkom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:24

DubbelDun schreef:
Er zijn anders genoeg beter presterende raspaarden te koop in NL voor minder dan menig dure weinig presterende quarter en laat de quarter nou ook het grootste stamboek ter wereld zijn.

Maar gelukkig is er blijkbaar toch een markt voor slechte quarters ;)

Overigens hoeft imo goedkoop niet altijd slecht te zijn, aangezien de iets duurdere paarden ook vaak genoeg wat mankeren.

En ik kan me ook prima voorstellen dat iemand in financiele nood komt en een goed huisje belangrijker vind. Ook in de prijsklasse tot bv een 5000 euro kun je mensen tegenkomen die een heel goed huis bieden. Misschien soms nog wel beter zelfs, dat weet je niet......

Goed onderhoud is voor elk paard gelijk. Dan kun je nog zo een dure quarter kopen, maar denk dat onze shet ook prima stal, voer etc krijgt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:33

superpony schreef:
Goed onderhoud is voor elk paard gelijk. Dan kun je nog zo een dure quarter kopen, maar denk dat onze shet ook prima stal, voer etc krijgt.

Daar zeg je weer wat 8-) .. Dat is, mij gebleken, ook volgens ieder zijn of haar referentiekader. De een denkt dat ie het zo goed doet en de ander zo. Maar velen doen maar wat, dat zie ik ook 8-)

Ik vind een quarter nog altijd een bijzonder ras. En dan doel ik op een echte quarter, eentje met een goed overwogen papier en niet zomaar een vermeerderings-project, zoals reeds besproken..
Je kan bepaalde rassen niet vergelijken in het buitenland. daar worden ook geheel andere prijzen gehanteerd en daar is vaak een ander ras veelvoorkomend enz..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:27

goed lezen superpony :dit zei ik een paar bladzijdes geleden ;..ook blijven ze nog in de minderheid. voor wat "aparts "( en dan bedoel ik niet zeldzaam,want dat zijn ze niet meer ), betaal je nu eenmaal wat meer, als waar je mee word doodgegooid.
dat laatste geld ook voor de NF in de VS.ze zijn er nu eenmaal niet veel, dus ze leveren meer op.net als b.v. de fjord, die hier de slachtprijs niet haalt.
en dat van andere rassen die beter presteren, is een schot in de lucht. voor quarters die goed presteren, of de zgn. prospects (w.v.iedereen denkt dat ie er 1 heeft ), leveren nog altijd goed geld op. praatte nog niet zolang geleden, met iemand, die een 2 jarige kocht, voor 85.000 eurietjes.
maar het gaat niet om andere rassen. de KWPN levert ook niet veel meer op, m.u.v. een topper. net als de quarter.maar daar zijn de prijzen nog harder gezakt.
de quarter mag dan wereldwijd de grootste zijn, hier niet.
en een markt voor slechte quarters ? wat is slecht dan ?
met mijn paardje zouden sommige vrienden van me niet dood gevonden willen worden, denk ik zo :D die hebben goedgefokte, zeer goed presterende quarters. maar ik ben er blij mee, en hij is goed genoeg voor mij. is ie slecht dan ?
of een met een slechte gezondheid ? dat kan je met ieder ras hebben, en voor elke prijs.geen garanties met een levend dier. je hebt geluk, of pech ermee.
maar er zijn meer rassen, waarmee je tot op hoog niveau dressuur kan beoefenen (zelfs een fjord/haf/tinker ),maar weinig rassen die je b.v. bij de DRHA ziet.en daarom zijn ze duurder , ook d middenklasse ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:11

Ik denk dat je dan eens goed moet kijken naar het aanbod. Zitten echt veel paarden tussen die iets mankeren, zowel in gezondheid, lijf als karakter.
Goede rijpaarden gaan ook nog steeds goed weg. Zelfs de veulens en jaarlingen gaan nog voor behoorlijk hoge prijzen weg, dus de hogere markt is niet echt het probleem denk ik.

Mensen denken idd allemaal een prospect te hebben. En als mensen iets meer willen neerleggen, geloven ze het ook graag als een paard zo wordt verkocht. Je ziet en hoort mensen met een paard van die hengst en die vader van de moeder, door die en die getraind etc etc. Dan zie je zo een paard en denk je ech't; diegene kwam met een dikke auto aan en wilde gewoon graag teveel betalen. Ik vind dat prima, is ook helemaal niet mijn probleem.

Maar een paard is pas wat waard, als er tijd en geld in is gestoken, anders is het een stuk vlees op pootjes. Klinkt rot, maar het maakt echt niet uit welk ras het is. Heb je weleens slechte quarters gezien? De bouw en beweging zijn zo vreselijk dat je dan misschien ook liever geen paard hebt, dan zo een paard. Dat anderen denken; ja, maar het is een quarter en nog 2 of 3 duizend euro neertellen, misschien wel 4 of 5 moeten ze zelf weten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:45

Interessant topic! ;)

Het gaat hier over 'goede' en 'slechte' quarters, maar wat zijn de criteria voor 'goed'? Kijk je naar afstamming, naar bouw, naar karakter, naar ervaring .....?

Even lichamelijke problemen daar gelaten (dan is een paard in elk geval niet goed genoeg voor de sport), dan zou ikzelf eigenlijk eerst selecteren op karakter. Ook een quarter met niet geheel ideale bouw kan door inzet en werklust enorm goed presteren omdat hij het voor jou als baasje wil doen. Eerst kijken of er uberhaupt een klik is en dan testen hoe het rijden gaat.

Als je er fijn mee weg rijdt lijkt me dat toch heel bepalend.
Hoe goed ie verder is geldt naar mijn idee voor elk paard en niet specifiek voor quarters, lichamelijke conditie laat je keuren, verder is het toch een kwestie van rijden en kijken of de klik er is.

Bij verkopers (particulier) is er uiteraard ook zeker sprake van gunfactor, en dat vind ik ook wel logisch. Het voordeel is ook dat ze daarmee toch onbewust kijken of hun paard wel bij jou past. Een handelaar zal daar veel minder op letten.

Als je echt een goed paard zoekt, met potentie en dat bij jou past zou je ook je instructeur kunnen vragen om voor jou rond te kijken. Hij kent immers precies jouw rijstijl en komt op veel paatsen, dus grote kans dat hij wat tegen komt!

Wat budget betreft: in hoeverre je daar aan vasthoudt is natuurlijk persoonlijk. Wij hebben inmiddels meerdere paarden gekocht voor een prijs boven ons eerst geplande budget of misschien zelfs wel boven de waarde, maar juist omdat we er een enorme klik mee hadden (en hebben) hebben we die keuze gemaakt. Ik vond namelijk bij het zoeken naar een geschikt paard dat er toch ook wel heel veel waren waar we totaal niks mee hadden. ;)
Dus dan kom je toch weer uit bij 'wat een gek er voor geeft'. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:32

precies ! :j zoiets zei ik ook al..
en hetzelfde, wat is een slechte quarter ? (gezondheid uitgesloten dan ff ).eentje die 70 + loopt,maar wel luchtzuigt, ik denk dat de "waarde "bij iedereen anders ligt.
ik ga ook voor braaf.de mijne kijkt niet altijd even vrolijk,maar met rijden is ie superbraaf.mn vorige was superlief in de omgang,maar met rijden totaal niet werkwillig.
waar de een genoegen meeneemt, is voor een ander een no-no..
en een paard wat geen shows meer kan lopen, is mss wel een braaf recreatiepaard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 23:48

Simodi,
We weten wel wat we willen en wat we zoeken. Hebben al vaker paarden gekocht en verkocht, dus dat gaat wel lukken.

Het ging me ook niet per se om ons budget, maar meer wat we zien en tegenkomen. Als mensen weten dat je een jonger paardje erbij wilt, krijg je tips en die ga je soms na. Dan schrik ik weleens.

Ook al heb ik nu geen quarter, ik ben op zich wel fan van het ras. Toch heb ik over de jaren heen al heel veel quarters gezien die ik nog niet gratis wil krijgen.

Wat ik slecht vind?

*70+ lopen en luchtzuigen is misschien geen probleem, maar..........soms weet je hoe een paard opgefokt en gehouden is. Als door slecht voeren een paard is gaan zuigen, zijn er mogelijk andere problemen.

*Ik heb om me heen wel mensen gehoord met een net budget die een paard zochten en er meerdere zijn afgekeurd. Ook stuurde iemand me een keer een filmpje van een paard wat zo slecht liep. En dan nog 5000 euro vragen, OMDAT het een quarter is met goed papier en hopen dat iemand er intrapt??

*Paarden die gewoon een slechte bouw hebben. benen, rug, hals. Als een paard niet gebouwd is om mee te reinen, moet je het niet willen. Ik ga geen paard kopen van bijv 3500 omdat het een quarter is en dan tegen zijn bouw en mogelijkheden in laten stoppen en spinnen.

*Een 1,2,3 of desnoods 4 jarige die zo ver achter loopt, dat IK het risico niet durf te nemen. Heb daar gewoon geen zin in. Paard kost misschien iets minder, maar is misschien niet goed. In onderhoud kost ie me hetzelfde als een goede. Als het tijd kost, kost zo een paard me zelfs meer voor ik er misschien iets mee kan.

*Karakter,. Er zijn echt paarden die nog amper te benaderen zijn, niet kunnen vaststaan, hoefjes geven, trailer op of afspuiten. Dat hoeft echt niet. Veel paarden ook die behoorlijk kopschuw zijn. En paarden met een handleiding.

Misschien klinkt het allemaal niet aardig, maar we hebben diverse paarden gehad. Nu heb ik toevallig al 11 jr een hele leuke pony. Maar we hebben ook projecten gehad. Door omstandigheden hebben we ook wel een tijd minder gereden. Nu is meneer geblesseerd geweest en 15. Wij zijn zelf rond de 40 en willen gewoon nog 1x een leuk paard.
Dat anderen een pony maar niks vinden is prima. Maar ik ben niet zo fanatiek op dat gebied. Iedereen moet happy zijn met zijn of haar paard en ik laat iedereen in zijn of haar waarde. Voelde me ook niks beter met onze quarter merrie MET goed papier.
En ik ga toch van ervaren mensen uit. Over alle jaren, hebben een aantal mensen die zelf DRHA starten, trainer zijn of fokken al vaak gezegd dat mijn pony echt heel leuk kan lopen. Zelfs leuker dan een mindere quarter. Hij is ook in sommige opzichten makkelijker te rijden, maar dat moet men ervaren.
Dat we toch weer voor een quarter gaan is ook omdat ik aan een goede quarter net dat beetje meer kan vragen, wat ik nu niet meer wik aan een 15 jarige pony die gewoon altijd braaf zijn best heeft gedaan. Hij blijft altijd en blijf hem volop rijden, maar ik wil nog meer en ben niet zo ego om dat nu weer of nog van hem te verlangen. Maar hij kan het wel.

Ik ga niet op zoek naar een andere New Forest of pony, omdat dat veel meer een lot uit de loterij is of een paard het leuk gaat doen, waar je dat bij een goed gebouwde quarter ziet en ze het ook laten zien.

Risico's heb je altijd. Maar je kan een heel hoop doen om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten. Dat proberen wij iig wel door goede huisvesting te regelen, zelf veel te doen, elke dag te gaan, elke dag alles te controleren, zelf voer in de hand te hebben etc etc etc. En dan nog..........maar goed, datw eten we allemaal. Ik heb nu 30 jaar eigen paarden en mag in mijn handen knijpen hoevaak het goed is gegaan allemaal. Maar we hebben ook pech gekend.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:16

'.. Als een paard niet gebouwd is om mee te reinen, moet je het niet willen. Ik ga geen paard kopen van bijv 3500 omdat het een quarter is en dan tegen zijn bouw en mogelijkheden in laten stoppen en spinnen."
Met een pleasure gefokt paard zal dit idd niet goed gaan.(maar dit is te verhelpen met een blik op het papier ) al zal er best wel ergens een uitzondering zijn.maar dan zou je het volgens jou ook niet kunnen met een ander ras.die zijn zeker niet gebouwd om te reinen.en daarom zijn quarters duurder, die kunnen het wel :P (ff globaal gezien dan ).
ik heb echt veel quarters gezien,maar zonder uitzondering waren ze netjes opgevoed.velen doen juist aan veulen-impressies.de meesten worden ook aan huis/stal gehouden, dus niet ergens in een natuurgebied gegooid, om er na 3 jaar weer uitgehaald te worden.
dat valt me juist op bij de meeste andere rassen, dat de paarden niet echt opgevoed zijn.
en niet opgevoed zegt niks over karakter.opvoeden kan je altijd nog..een kopschuw paard heeft geen slecht karakter,maar een slechte ervaring..

die dingen die je opnoemt , geld imo in veelvoud bij andere rassen, en niet zozeer bij quarters.ze staan op plates, worden na het rijden afgespoten, en velen zetten hun paarden na het rijden nog een kwartiertje vast in de stal (cooling down ).en paarden die op shows lopen, zijn heus wel te laden.
ik heb bij die paarden goeroes hier, die probleempaarden oplossen, iig nog geen Q/p gezien ..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 00:39

Ben ik niet met je eens. Er lopen diverse quarters rond van merries die bijv all round zijn gefokt waar een bekende hengst op is gezet. Eindresultaat is niet altijd een goede reiner. Dat kan, is prima, liefhebber komt er wel voor.
Mijn pony is dan wel niet gefokt om te reinen, maar te springen. Wat hij had gekund in andere omstandigheden van mezelf, weten we nooit. Maar hij kan een aantal dingen makkelijker dan een quarter die de bouw niet mee heeft, dat hebben we over de jaren wel gezien. Dat heb ik ook besproken met mensen die zeer veel ervaring hebben en ook veel goede quarters onder hun kont hebben gehad.

Heb toch echt in zo een 18jr heel veel quarters gezien, op diverse westernstallen gestaan en geweest, shows bezocht en er loopt veel rotzooi rond.
Zo vind ik persoonlijk al dat er een heel groot verschil is in de kwaliteit van paarden bij de Wran of DRHA. Logisch imo, maar het verschil is er wel. En zoals ik zei, veel hoef ik nog niet eens kado te krijgen.

Dat jij ze niet kent, of nooit tegenkomt kan wel. Maar het is echt geen uitzondering dat mensen een quarter hebben met slechte bouw, slechte opvoeding etc. Heb weleens mensen gehoord die zochten en wat die allemaal is wijs gemaakt, als beginnende westernruiters.

Ikz eg niet dat ik geen kopschuw paard zou kopen. Misschien staat het er onder 1 kopje, maar het is idd geen karakter. Het is wat het paard qua gedrag toont en ik schrik ervan hoevaak je het ziet.
Mijn springpony vroeger wilde niks, had ook geen fijn karakter, maar sprong alles. Heb ook geen bezwaar tegen karakter als ze meewerkend zijn.

En nogmaals, dit is wat ik al jaren zie op stallen, bij andere mensen hun paarden en als je zelf rondkijkt. Dit is niet van 1 of 2 paardjes even snel kijken.

En ja, ik ken ook quarters die ik graag zou willen hebben.

Onze quarter merrie 16 jr geleden was braaf, maar wel karakter. Haar veulens hebben we ook meteen halster om gedaan, bekend gemaakt met aanraken, borstel, hoeven oppakken, water en weet ik veel wat. Niet overdreven kl**ien. Hij stond met moeders en als we er waren ging het spelenderwijs. Hij was vroeg en later ging hij met z'n moeder tussen de andere quartermerries met veulens en dat is prima bevallen, konden we ze met regelmaat zo uit halen en dingetje doen en weer terug. De 1e weet ik nog waar die is en heeft dit jaar nog een DRHA show gelopen.
De een doet het zus en de ander zo. Goede opfok is belangrijk. Heel veel mensen bezuinigen er nog op. Meer paarden dan je weet zijn voedingsstoffen tekort gekomen en dat is niet altijd van de buitenkant te zien. Soms wel......... EN er is SOMS een verschil te zien of het paard tussen quarters is opgefokt of bijv KWPN-ers. Had het daar toevallig laatst met iemand over.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:04

er zijn meer factoren, die een paard een goede reiner maken.zoals een goede ruiter.
zet je een paard van rieky bij mij neer,zal jij never nooit geen goede reiner zien.maar dat wil dan niet zeggen, dat de potentie er niet is.verkeerd aangereden,overvraagd, of een ruiter die helemaal niet wil reinen.
imo hebben de meeste toch wel de potentie,maar is het er niet uitgekomen..en wat noem je dan een reiner ? 70 + , 73 , of veel minder ? want dan hebben we het over de toppers, en nee, dat zijn het niet allemaal. maar in potentie moeten ze, met de juiste ruiter/begeleiding , toch wel een fatsoenlijke reiningproef kunnen lopen.beter als sommige wannabe's, idd bij de WRAN. DRHA is een heel ander level, en daar zie je toch echt alleen maar quarters.
en ja,mensen die wat zoeken, word wat wijs gemaakt.maar is dat niet overal zo ? met alle rassen, alle dieren, en ook b.v. auto 's.
en ik heb het ook niet over 1 of 2 paardjes gauw kijken, ik loop al langer mee als jij ;)
en fokkers van quarters bezuiningen niet zo gauw. veel hebben grote stallen,met zat ruimte, en dure paardjes. heb ik het niet over jan met de pet, die net zn ene merrie kan betalen, en daar met 1 veulentje geld denkt te verdienen.
en ik zei ook niet dat jij een kopschuw paard niet zou kopen. jij zette het neer bij slecht karakter, en dat is het niet. net zo min als geen voeten geven, of niet kunnen vaststaan.

*maar goed ! ik wens je veel succes met je zoektocht.je hebt veel eisen (en dat is je goed recht :j ), hopelijk ook een goede portemonnee, want een goed paard blijft toch geld kosten.zeker een quarter :D .laat maar zien, als je een leuk paardje hebt gevonden !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:41

Dat zeg ik ook altijd. Dat een paard goed loopt onder een goede ruiter zegt niks over hoe het paard het bij mij gaat doen. Net als de hengsten die door trainers zijn geshowd echt niet voor iedereen geschikt zijn als vaderpaard. Gelukkig wordt er steeds meer naar karakter gekeken.

Laat ik het zo zeggen, ik heb het niet met paarden die slecht bewegen. Dan kan een paard bijv in theorie misschien wel 70 lopen, maar als ik het paard daarvoor teveel moet vragen en naar zijn max moet rijden, zou ik daar geen plezier in hebben. Als een paard 70 loopt en dat zijn limiet is, maar verder fijn te rijden, meewerkend etc vind ik dat al een stuk fijner. Misschien dat er dan meer in zou zitten, maar dat maakt dan niet uit voor mij persoonlijk.

Wie het langst kijkt maakt niks uit. Ik rij mijn hele leven en heb 30 jaar eigen paarden. Iemand anders kan 10 jaar eigen paarden hebben en meer kijk en ervaring dan ik. Ik ben gewoon altijd geinteresseerd en door de diverse paarden die we hebben gehad, heb ik mijn ''smaak'' qua paarden ontwikkeld. En dat ik veel info heb gekregen van anderen, op de hoogte wil blijven etc. Daarnaast is er in die 16 tot 18 jaar van western rijden en dat we ene quarter kochten veel veranderd. Sowieso in paarden houden. We weten meer, dus onze eisen zijn anders dan toen.

We kochten toen een quarter waar we op vielen. Na veel info winnen, bleek het leuk papier te zijn en elke quarter was ''cool''. Ze is op de foto geweest, foto erbij van het bevruchte ei en klinisch gekeurd. Misschien ook mazzel gehad, maar wel flink de portemonnee getrokken. Zoveel keus had je toen nog niet.

Misschien zit je in een ander gedeelte van het land ofzo? Ik weet van veel mensen die met een redelijk budget ( zeg tot 10.000 ) een paard zochten en ook veel slechte paarden tegen kwamen. Paarden die zijn afgekeurd, er gewoon heel slecht bij stonden etc. Ga geen namen noemen, maar echt lang niet iedereen doet het goed. Er wordt ook veel in de doofpot gestopt.

Er zijn maar een paar goede fokkers hier en die vragen inderdaad net even iets meer. Maar dan letten ze idd op goede voeding, veel buiten, beweging en paardenvriendjes. Mensen onderschatten heel erg de opfok. Gelukkig wordt men dara wijzer is en brengen fokkers hun paard naar Lelymare of Eifel Gold.

Vaststaan, afspuiten kunnen we ze zelf wel leren. We hebben wel paarden gehad die het allemaal niet konden. Maar het zegt mij in ieder geval iets over de manier van werken. Als iemand goede quarters fokt en regelmatig door de kudde loopt, ze een aai over de bol geeft, laat enten, ontwormen etc. Maar ook zorgt voor goede voeding, loopt het wel los.
Er zijn echter teveel mensen die een paard in de opfok zetten en er niet naar omkijken. Inderdaad de mensen die een quartermerrie hebben en er veulentjes uit willen halen en veel te duur willen verkopen, omdat het een quarter is. Ik heb ze gezien, veel te mager, wormen, schurft etc. Dat proberen ze als ze 2 of 3 zijn op te knappen, maar veel kwaad is al geschied dan. En dan blijkt zo een paard minder goed te verkopen en worden ze goedkoper.
Maar een paard van 3000 euro wat van alles mankeerd is niet zo goedkoop.

daarom is het zonde. Ik vind de quarter nog steeds een mooi ras, maar men moet zich niet rijk rekenen en geen tijd en energie in hun paard willen stoppen. dan ben je misschien niet geschikt en moet je niet willen fokken of handelen. Op die manier, dus over de rug van het paard winst willen maken is zonde van het ras. En ik zeg alleen dat ik dan geen quarter wil. dan liever niks.

En ter vergelijking, worden er KWPN veulens heel duur verkocht waar ik totaal niet achter de opfok of opvoeding sta, maar daar is de markt zo.
En mensen die bijv veel passie hebben in het fokken van Fjorden, haflingers, New forest pony's etc etc, zullen daar ook hun best doen om het goed te doen en dat kost dan ook veel geld en tijd. Alleen met bezuinigen op kwaliteit kun je de prijs drukken. Hoewel ik bijv van auto's weet ( man werkt in de auto's ) dat men ook daar wel bezuinigd en men echt ook nog graag meer betaald voor het merk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:43

het maakt mij ook niet uit wie er het langst in zit, maar het ging om 1 of 2 paardjes "te hebben gezien ", ik loop al langer mee als dat.. ;)

maar hoe kan een paard, wat slecht beweegt , 70 lopen?
wat vind jij slecht bewegen dan ?

maar goed, samengevat ;
- je zoekt een quarter
-reiner
-met talent/rond de 70 ( ?) kunnen lopen
-braaf en goed karakter
-opgevoed
-gezond
-goede bouw/benen/rug
maar dat moet dan ook wat mogen kosten ? zoiets willen we allemaal (op het reiner gedeelte na dan :D )
ik hoop dat je wat leuks vind, binnen je budget.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:54

Ik volg dit topic even. Ik zie hier namelijk mensen die zeggen iets te koop hebben staan. Ik ga kijken of ik wil overstappen naar western. Zo ja wil ik een enigszins ervaren paard kopen. Alleen zag ik er nu maar 2 op sporthorses. Wat zijn dè verkoopsites voor Westernpaarden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 00:20

SG, Een paard waar een 70 uitgeknepen wordt en wat z'n max is of misschien net niet 70, is anders dan een paard die 70 en meer kan lopen. Het eerste paard kan daarom wel een fijn passend paard zijn. En 70 bij Wran is anders dan bij de DRHA.

Wat ik gewoon slecht vindt nogmaals is paarden die wat mankeren. Een paard mag best karakter hebben en hoeft geen knuffelkont te zijn, maar gewoon normaal opvoeden is basis. Als dat niet is gedaan, heb ik inderdaad vraagtekens. Bij de betere fokkers zijn paarden altijd netjes in de hand geweest, naar de hoefsmid, ontwormd, geent etc.
Door goede opfok en voeding voorkom je heel veel ellende. Niet alle ellende zie je van buitenaf. Een paard dat met 2 of 3 uit de klei getrokken wordt, op brok gezet, flink gewassen en gepoetst, lijkt ook nog wat na een tijdje, maar dan weet je niet hoeveel achterstand ie misschien heeft door slechte voeding, te weinig bewegen etc.
Geen goede groep vormt ook een paard. Een stabiele en goede opfok groep zal een fijner paard geven, dan een paard alleen houden, met enkel 2 veulens of een niet stabiele groep etc etc etc. Daar kun je vaak nog aan werken, maar wij willen dat nu niet meer.
Ik ga zelfs niet bij paarden kijken die door bepaalde trainers zijn ingereden of getraind. Er staat toch genoeg te koop, dus dat kun je nu doen.

We komen ons paard wel weer tegen, Ik heb natuurlijk nog een pony om te rijden, dus we kijken niet dagelijks. Het kan net zo goed nog een jaar duren, maar ga niet voor minder.

En idd die eisen vind ik eigenlijk vrij normaal. Zelfde als een hoofd, 4 benen, staart etc. Het is eigenlijk veel gekker dat mensen een ''niet'' gezond paard kopen omdat het een quarter is. Of een paard met heel slecht beenwerk, slechte gangen etc. Maar dat is mijn mening.

O, ja een evt veulen, jaarling of 2 jarige zou ook kunnen. Als die nog niks kan of begrijpt is dat niet erg, zolang er dan ook maar echt niks aan verknoeid is. Mensen die aan de kop lopen te rukken bij elke meter die ze lopen, schreeuwen tegen het paard etc etc, knap ik enorm op af. Heel zielig voor het paard, maar dat laten we ook voor nu graag aan een ander over. En daar hebben we onze redenen voor om dat niet meer te willen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 01:14

Volgens jou staat er veel te koop. Waar kan ik ze online vinden?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:24

een paard die 70 loopt, hoeft niet perse uitgeknepen te worden. dat beestje doet mss zn best, en heeft gewoon niet meer.een paard wat zn best voor je doet, is wat anders als een paard uitknijpen. dat doet de ruiter nl.
als je er eentje zoekt, die makkelijk 70 loopt, en potentie heeft tot meer is een (sub ) topper.en de prijs ook.
en ik zei al dat de WRAN een ander level is als de DRHA.
.." Het is eigenlijk veel gekker dat mensen een ''niet'' gezond paard kopen omdat het een quarter is. Of een paard met heel slecht beenwerk, slechte gangen etc. Maar dat is mijn mening."..
dat is zeker jouw mening. mss kopen de mensen een niet gezond paard, omdat ze er wel mee kunnen leven, of hun eisen niet zo hoog zijn. en een paard met minder beenwerk, kan nog een leuk recreatie paardje zijn.
ohja, ik ken een paard, die werd als jong paard afgekeurd, en had een stalgebrek.de eigenaar heeft m toch gekocht.van zn äfkeuring "element heeft ie nooit last gehad. stal gebrek is zo goed als verdwenen.
paard heeft op EUROPEES niveau heel veel goud gewonnen in heel veel disciplines.de meest allround paard wat je maar kan bedenken,( pleasure, horsemanship, reining, trail, western riding, teampenning en working cowhorse , met in 4 onderdelen daarvan NK ). imo de beste paint van NL.
best wel erg, een paardje dat niet perfect is. :=
en dit is geen uitzondering. ik ken meer paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:32

Zonnetje81 schreef:
Ik volg dit topic even. Ik zie hier namelijk mensen die zeggen iets te koop hebben staan. Ik ga kijken of ik wil overstappen naar western. Zo ja wil ik een enigszins ervaren paard kopen. Alleen zag ik er nu maar 2 op sporthorses. Wat zijn dè verkoopsites voor Westernpaarden?

Westernsporthorses.com is er 1.
Verder staat er op marktplaats ook wel iets misschien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:18

Een 100% gezond, lief, braaf, goed, top pedigree, super presterende, Quarter ga je nergens vinden voor nog geen 100 miljoen!!!! Geen één paard trouwens.

En als een paard een ondeugd heeft of een mankementje wil nog niet zeggen deze ,,waardeloos,, is!
Zijn er zat van die heel goed hoog in de sport mee draaien.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:48

ik heb altijd van een oude paarden boer geleerd...
een paard is waard...
slachtwaarde..(volwassen nu 600 euro)
dekgeld... (1000 euro)
opfokgeld... (3000 euro)
totaal (4600 euro)

alles wat meer waarde is is emotionele waarde!!!

persoonlijk(emotioneel dus) vind ik meer waarde hebben..
werkbaar karakter...
gezondheid...
prestaties(en dat kan eruitgeperst zijn of niet...)
en aan die waardes kan je zelf emotioneel een waarde aan geven.

Met crisis tijd zie je paarden, gewild of niet altijd goedkoper te koop staan.
Dat kan uiteraard verschillende reden hebben.
Arrogant of niet..ik kijk nooit onder de waarde van het eerste bedrag!
Voor een volwassen paard dan, ervaring heeft mij geleerd dat het voor 80% niet voor niks is dat ze zo goedkoop zijn!
Succes verhalen zijn er altijd!!

leuke topic!!!
gr
an

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 13:22

rapido schreef:
Een 100% gezond, lief, braaf, goed, top pedigree, super presterende, Quarter ga je nergens vinden voor nog geen 100 miljoen!!!! Geen één paard trouwens.

En als een paard een ondeugd heeft of een mankementje wil nog niet zeggen deze ,,waardeloos,, is!
Zijn er zat van die heel goed hoog in de sport mee draaien.

100% is niks in het leven, maar er lopen toch wel hele fijne paarden rond die het erg leuk doen allemaal.

En ik zoek geen top pedigree of super presterend, dat heb ik nergens gezegd.

Het ligt aan wat voor mankementje of ik dat zou accepteren. Idd paarden met ''iets'' die het leuk doen, maar dat is een keus of je dat wel of niet wil, toch?
De discussie of mijn punt is, dat je het veel teveel tegenkomt. En ik heb het niet alleen over een klein mankementje. Echt paarden die iets hebben wat met goed fokken, opfokken, goed paarden houden, goede voeding en opvoeding in eerste instantie echt niet nodig zouden zijn. Het goed doen kost tijd en geld dat is logisch. Als je dan een goed eindproduct hebt ( klaar om te rijden ) dan kun je dara wat voor vragen. Heeft het paard daar bovenop erg veel talent kan de prijs eindeloos stijgen.

Steken mensen geen geld en tijd in een goed paard fokken en opfokken, kan je veel problemen tegenkomen ( ook jaren later nog ). Als een paard dat niet lekker staat, niet goed beweegt en ook nog eens nog heel veel moet leren kan het wel een quarter zijn, maar is het imo niet realistisch om een ''quarter'' prijs te willen vragen.

Maar goed, is ook heel persoonlijk wat iemand voor een paard over heeft natuurlijk. Moet iedereen ook zelf weten. Ik zie wel mensen die graag teveel betalen om te geloven dat ze een ''toppertje'' hebben. Maar net zo goed mensen die een lager geprijsd paard kopen en er zelf heel veel tijd, geld en training in stoppen en het toch leuk doen. Al is het maar thuis in de bak of in het bos etc etc.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:12

Dure slachtprijs, die heb ik nooit gekregen. Haha.

Thanks voor de link!