[WN] Westernrassen overbouwd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:36

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:16

Hier een willekeurige standfoto van een Quarter
Afbeelding

Niet overbouwd
Niet onderstandig
Mooi schouderlijn (niet te stijl)
Mooie helling in de croupe
En voldoende schoft voor een goed vastliggend zadel ;)

quarterH

Re: Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:19

denk dat deze in halter niet wint. staat met achterbenen te ver naar achter voor een quarter (op de foto dan) en vind deze eigenlijk voor een quarter al best veel schoft hebben en redelijk weinig kont.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:23

Het gaat er ook niet om dat deze in de halter moet winnen, maar dat ie als paard gewoon normaal gebouwd is zoals je van een QPA mag verwachten.
Dat de verschillende wedstrijdrichtingen zo hun eigen 'bouw' hebben ontwikkeld moge duidelijk zijn.
Dat het voor de ruiter een pré is (meer winkansen = meer geld)* en dat het paard er misschien beter door kan presteren (*) is een ander discussie.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:26

ik vind het dus niet goed/gemiddeld gebouwt voor een quarter. (ivm weinig achterhand, veel schoft, lange nek)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:27

Ik krijg ook vaak om mijn oren dat mij Quarter van 4 jaar overbouwd is. Ik zei laatst dat ik mijn paard mooi vond als hij wat schaler zag (lees: dus niet vettig rond zijn ribben)... Zegt iemand: ''Nou hij heeft anders een dikke kont dus schraal is hij niet, waarom heb je dan een quarter gekozen?'' Ik wist even niet wat ik moest zeggen,..

En de andere keren zou mijn paard te breed zijn en zijn kont ''veeeelste hoog'' -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:31

Wat is het nadeel van schoft :? ik vind het alleen maar een voordeel vanwege het zadel

achterbeen zou er van mij ook iets meer onder mogen en de broekspier wat dieper doorlopend
verder erg dunne beentjes en ben bang dat er dito soort hoefjes onder zitten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:31

Puagaus12 schreef:
Dit werd 'overbouwd' genoemd..

[ Afbeelding ]
Twister mijn ruintje.

Niet overbouwd... overbouwd noemen ze in de States een 'down hill' horse!
Enne.... complimentjes voor jouw paard want ik vind het een beauty!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:40

Overbouwd is dat de kruis hoger ligt dan de schoft...

Vind het paard van de foto hierboven niet overbouwd misschien heb je een foto van alleen je paard en geen zadel ect.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:46

Overbouwd = downhill
Onderbouwd = uphill
Amerikanen benaderen dingen nu eenmaal ansers dan wij ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:53

Mijn 9 jarige quarter merrie is ook overbouwd.
Ik show haar in de reining en ze doet het wat mij betreft prima :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:58

Toen ik mijn paard kocht kon het mij werkelijk geen zak schelen of ie wel of niet een hoge schoft :D

Veel engelse ruiters begrijpen de bouw gewoon niet van een quarter en zien het daardoor te vaak als overbouwd etc.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:08

quarterH schreef:
JasmijnJoy schreef:
Ik vind het quater ras totaal niet overbouwd.Al vind ik ze wel lelijk gebouwd.Maar ze zijn erg compact en goed gebouwd voor vroeger.Met paarden jagen/vangen enz. Dus van die tutholas denken dat dit ras overbouwd is(veel mensen denken dit vrijwel bij elk westernras)En een painthorse is ook niet mijn favo ras. :p Ik vind de bouw niet mooi.Maar wel compact! Maar een quater x paint vind ik dan wel weer erg misvormd en overbouwd.Dan kloppen de verhoudingen niet meer :pMaar zolang het leeft en gezond is niks mis mee! Gewoon negeren.

edit; verbeterd.

quarters en paints stammen voor groot deel van zelfde bloedlijnen af dus vraag me heel erg af wat aan die combo misvormt zou zijn? dit zijn dezelfde boedlijnen alleen de een heeft vlekken en de ander niet. heb je je ooit in de rassen verdiept? schijnbaar niet he?

verder weer duidelijk een topic met veel mensen die veel roepen maar weinig echte kennis over de zaak hebben....

Als je even terug leest, heb ik ook al gezegd dat ik er 0,0 verstand van heb.Maar dat dat paard naar mijn meing is overbouwd.En dat ik dat zonde vind aangezien de vader echt een heel goed westernpaard.En de moeder is niet 110 procent paint, er zit appaloosa en vanalles doorheen.Dus naar mijn mening, niet bepaald een mooierdje.En nee, ik heb me inderdaad niet verdiept in deze rassen.En ben ik ook niet van plan :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:22

Jasmijnboy: Waarom dan reageren? Wel gemakkelijk natuurlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar het levert niet echt een bijdrage.. Behalve dan voor de bevestiging van de QPA-liefhebbers die altijd tegen dit soort vooroordelen aanlopen ;)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:24

Ik wou mijn mening laten horen.En zo doe ik ook weer ervaringen op toch ? :)
En daar doe ik het voor. En ik vooroordeel helemaal geen paard.Maar dat lijkt inderdaad wel zo. Maar ik vind dat paard gewoon een beetje overbowud. Maar over het algemeen zijn ze dat niet.

Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:27

Jasmijnjoy, jouw mening is voor niemand interessant, dus blijf voortaan dan maar gewoon in de penny-hoek van dit forum. Zonder enige kennis van zaken is jouw post gewoon zonder enige toegevoegde waarde.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:29

Niels, terug in je mand! :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:29

Nou sorry hoor, ik ben 13 inderdaad.Maar hoef je me nog niet zo aan te vallen.Ik probeer bij te leren.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:25

Een goede standfoto heb ik niet meteen. Net zoals vele QPA's is ze tamelijk compact, korte rug ed.
Wat wel zo is, ze staat erg vaak ontspannen met 1 achtervoetje op rust, als je dan net aan de verkeerde kant staat heb je natuurlijk een gigantisch vertekent beeld, wat bij die opmerking trouwens ook het geval was denk ik.

Hoe dan ook vind ik eigenlijk dat je niet zomaar iemands paard kunt gaan afkraken..

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:38

Poeky schreef:
Een goede standfoto heb ik niet meteen. Net zoals vele QPA's is ze tamelijk compact, korte rug ed.
Wat wel zo is, ze staat erg vaak ontspannen met 1 achtervoetje op rust, als je dan net aan de verkeerde kant staat heb je natuurlijk een gigantisch vertekent beeld, wat bij die opmerking trouwens ook het geval was denk ik.

Hoe dan ook vind ik eigenlijk dat je niet zomaar iemands paard kunt gaan afkraken..

Ja dat kan soms echt een vertekend beeld geven indd als ze een been op rust staan maar iedereen is blij met hem of haar paard/ pony dus laat iedereen dan ook lekker in hun eigen waarde daarom zal het indd ook gezelliger blijven als we niet een paard van een ander gaan afkraken.

IrisRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:49

Als je er geen verstand van heb, JasmijnJoy, wat doe je hier dan? :?

Ik heb een poosje voor de lol western gereden, niet echt ver mee gekomen en niet extreem veel verstand van, maar waarom zou men fokken met "slechte" paarden, als ze dan over of onderbouwd (zouden) zijn?
Vroegr, voor ik een betweterig vriendinnetje had die western reed, deden westernrassen me aan mezelf denken: peerfiguren vond ik ze.
Maar nu weet ik beter, en waarom zouden westernrassen niet goed gebouwd zijn en Engels wel? Is het dan niet gewoon andersom? Als Engels ruiter kijk je raar op een westernpaard. Het zit anders, hoofd veeel verder weg.. Maar Westernruiters zullen ongetwijfeld niet anders denken over Engels rijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:17

Ook een quarter dient gewoon correct gebouwd te zijn. De meeste zijn dan ook niet overbouwd, maar het LIJKT dikwijls wel zo, omdat ze veel meer bespiering hebben op hun kont dan een klassiek paard. Wat de grootte betreft : ik vind het geen zicht, die extreem kleine quartertjes, maar ze hebben wel geen probleem met het dragen van een zwaardere ruiter. Mijn man heeft een quarter van 1.40 en hij is zelf 1.78 en niet mager :P
Mijn huidige wedstrijdquarter is 1.62 :)) . Een hele knaap dus. En écht overbouwd. Maar hij doet het desondanks wel goed. Ikzelf ben niet groot en niet dik. Hij is voor het plaatje wat te groot voor mij, maar ja, wie is perfect ? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:36

Die qh's die hier staan vind ik niet overbouwd hoor. De mijne is het wel echt.
Is in mn profiel ook wel iets te zien (nog geen duidelijke stand foto gevonden of gemaakt)
Onder het zadel zie je het minder en met training loopt ze ook fijn, toen ik haar net had liep ze wel erg downhill maar dat lag ook aan de jongigheid en slecht achterhand gebruik.
Ik heb er dus zelf weinig last van en vind haar nu mooi.

Als iemand er over gaat zitten miepen tegen mij dan is het het geeneens waard om antwoord op te geven. Ligt er aan hoe het gezegd word natuurlijk.

Afbeelding

Nog geen duidelijke goede stand foto, maar je ziet het hier wel, haar kont ligt hoger dan haar schoft.

Ze is nu qua bespiering veranderd en nu lijkt het veel minder op te vallen vind ik. Je kunt het hier niet goed zien, maar even voor het beeld. misschien omdat ze van voor ook zwaarder is geworden dat het juist minder opvalt..Zo is ze nu:
Afbeelding

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:22

@VivaLaVida ik vind het eigenlijk wel een een prachtig paard, zeker op de 2e foto :)
Hoe oud is ze op foto 1 en 2?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:29

@VivalaVida, jouw paard is niet overbouwd, jouw paard heeft veel spiermassa op en rond zijn achterwerk.
Op de 2de foto zie je duidelijk de bolling van zijn prachtige gespierde achterwerk.

Een echte Quarter, en een hele mooi heb je. :7