[WN] Na 5 maanden niet gereden te hebben onze eerste spin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 16:42

VivaLaVida schreef:
inderdaad....blessures heb je zo.En helemaal bij western ;)

Over welke tak heb je het hier.. En van wie heb je dat geleerd?
Jmd, lekker he als je er dan weer op zit!
z[/quote]

Heel erg lekker VivaLaVida, hij voelt supergoed aan *D

Ariebren

Re: Na 5 maanden niet gereden te hebben onze eerste spin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:05

Ik wil nog een klein beetje uitleggen waarom er vaak gezegd wordt dat er veel blessures voorkomen in de western sport.

De reden was dat dik 10 tot 15 jaar geleden er vanuit Canada, heel veel slechte, voor de slacht geschikte quarters, naar Europa verkocht zijn.

Deze slacht paarden die voor 10.000 gulden en meer verkocht werden in, oa Nederland, waren na een jaartje intensieve training helemaal naar zum klote.

Hierdoor werd er al snel gezegd dat de reining sport veel blessures gaf.

Maar de oorzaak van de blessures was, dat men met slachtpaarden aan de gang ging.

De huidige Quarters zijn van zeer goede kwaliteit.

En daar kan het KWPN en andere stamboeken nog wat van leren.

Ook hier op stal alleen lichte blessures, ontstaan doordat die quarters wel eens ruzie maken met een tinkertje of een keertje een hoefzweer hebben door op een steentje te trappen.
En dat zijn drie quarters die vanaf 10 februari weer de wedstrijden ingaan.
Winter rust is buiten ritten maken en veel overdag op de wei of buitenbak.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:07

jmd schreef:
anneliesdj schreef:
Het ziet er wel heel netjes uit zeg, mooi gecontroleerd.
Heb je er echt 5 maanden niet op gezeten? Vind je het dan niet wat heftig om er meteen een spin mee te rijden?

Nee ik vind dat niet heftig :D , hij doet dat met 2 vingers in zijn neus, bij wijze van spreken :j
Maar vond het wel bizar dat hij alles weer oppikt waar 5 maanden geleden zijn training is gestopt, net alsof hij gisteren nog de laatste training heeft gehad <3

@ Anneliesdj... ik heb netjes op jouw vraag antwoord gegeven en wat betreft je andere vraag, het betreft hier een sportpaard die ook lekker meegaat op vakantie om buitenritten te maken :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:14

Driekwart van Nederland staat dit weekend weer op de schaats.

Dat schaatsen verleer je ook niet.

Alleen de helft van de schaatsers heeft een jaar lang op zijn buro stoel gezeten en verder geen beweging gehad.
Dus er zullen veel schaatsers op maandag met spierpijn rondlopen.

Maar iemand met een sport paard, zal in de rust periode toch genoeg beweging geven aan zijn paard.
Al is het een buitenrit, keertje longeren, of lekker op de wei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:58

Je kan ook vragen of jmd geen spierpijn had mocht zij 5 maanden niet intensief gereden hebben..........

Ik heb weleens weken of maanden niet kunnen/mogen rijden en stapte er altijd zsm op en nooit ergens last van gehad. Maar goed, ik doe natuurlijk niks als ik erop zit.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:22

Ariebren schreef:

Alleen de helft van de schaatsers heeft een jaar lang op zijn buro stoel gezeten en verder geen beweging gehad.

Maar iemand met een sport paard, zal in de rust periode toch genoeg beweging geven aan zijn paard.

gelukkig hebben al die schaatsers niet iemand van 70 kilo op de rug, met ook nog een zadel van 20 kilo erbij :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:26

geerke schreef:
Ariebren schreef:

gelukkig hebben al die schaatsers niet iemand van 70 kilo op de rug, met ook nog een zadel van 20 kilo erbij :+

Dat probleem hebben alleen de mariniers en commando troepen.

Een paard van 500 kg heeft echt geen moeite met 100 kg op zijn rug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:27

Rumpleteaser schreef:
Gini schreef:
Wauw, en ik vond dit er al snel uit zien, maar dit is dus nog maar basic mode. Vind zo een spin echt een spectaculaire oefening.

Er heeft hier een poosje geleden een filmpje op Bokt gestaan van iemand die een spin deed met een helmcamera op.
Zal eens kijken of ik die kan vinden, daar wordt je pas duizelig van! :D

Edit: niet het filmpje dat ik bedoel, maar deze is ook errug gaaf!

[ Video ]

Jee....hoe zit dat met het paard?Word die niet duizelig? :D
En waarom zie ik nooit een western paard met zijn oren naar voren?Ze kijken meestal alsof ze er niets aan vinden....maar dat zal ook wel weer een suggestieve vraag zijn :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:29

geerke, concentratie. Dat is ook bij dressuur zo hoor. Een paard dat constant de oren naar voren heeft is meer met de omgeving bezig dan met de ruiter.
Filmpje is fantastisch. Die aanloop naar de stop, dan wil je ook echt meegaan. :D

Speciaal voor geerke, oren naar voor ;) http://chevalelfique.c.h.pic.centerblog ... uh8zgf.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:31

wel grappig z'on filmpje,dat had ik nog nooit gezien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:32

Heb wel eens meegemaakt dat een paard na een stuk of 10 snelle spins ook even liep te wankelen.

Hij was dus een beetje duizelig. :7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 18-01-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:34

dat heb ik al na een rondje op mijn bureau stoel draaien :D geen sport voor mij dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:34

jmd schreef:
VivaLaVida schreef:
inderdaad....blessures heb je zo.En helemaal bij western ;)

Over welke tak heb je het hier.. En van wie heb je dat geleerd?
Jmd, lekker he als je er dan weer op zit!
z

Heel erg lekker VivaLaVida, hij voelt supergoed aan *D[/quote]

Haha!! Nou lijkt het net alsof ik dat bovenste gezegd heb!! :')

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:04

Knap hoor, ziet er soepel uit! En wat gaat dat hard rond zeg!
Ik demk dan ook aan mn bureaustoel, daarop hard ronddraaien vind ik niet tof hihi!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:50

Ariebrien: kan het KWPN nog wat van de western leren, dat is niet helemaal waar in mijn ogen. Het kwpn heeft tenminste nog hengstenkeuringen, IBOP en weet ik veel wat voor prestatie gerichte en gezondheids gerichte keuringen voor hengsten en merries.Ze gaan op de foto's, exterieur wordt bekeken en bij afwijkingen worden de hengsten niet goedgekeurd en zo...
Bij de Quarters : helemaal niks dus, je kunt gewoon elke hengst als dekhengst aanbieden en het maakt niks uit hoe of wat....er zijn hier namelijk GEEN verplichte keuringen oid, ik denk dat de western wereld dáár nog wat van kan leren.... Ik ben fanatiek western freak maar zie zoveel hengsten die best wat mankeren....Natuurlijk wordt er getest op HERDA,HYPP, LW en andere ziektes maar voor de rest niet.

Denk dat WE VAN ELKAAR moeten leren...

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:42

*Gaaaaaaap, slaat de hele discussie over hier, volgens mij zijn hier al genoeg ellendige topics over*

Leuk zeg, dat ziet er goed uit. Leuk paard heb je ook. Thnx voor het delen :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:25

Dat ziet er echt super uit! Helemaal als je de pauze nagaat. Ik vind het ook een knap paard.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:19

Ik ga me verder niet in de discussie wel/niet spinnen mengen, wel wil ik graag reageren op de discussie over de relatie tussen hartslagmeting en belasting van pees/spieren, en de beweringen van funnygirl.

Sorry dat ik het zeg, maar dit heeft vrij weinig met elkaar te maken. Hartslagmetingen zeggen iets over de totale fysieke belasting, het cardiorespiratoire uithoudingvermogen. Dit staat compleet los van de belasting die er lokaal op spieren of pezen terecht komt.
Bij een lage hartslag kun je dus alsnog spieren en pezen overbelasten.

Een hartslagmeter is hierbij dan ook totaal niet functioneel. Een apparaat waarmee je dit wel kunt meten weet ik zo 1 2 3 niet, ik denk ook dat die moeilijk te vinden is.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:14

Point taken maar onze meningen verschillen hierover. Wetende dat bij een hartslag van ongeveer 150 bpm of hoger verzuring van de spieren bij een paard optreedt kan ik aan de hand van een hartslagmeter bepalen wanneer ik daar ben. Over verdere manieren van overbelasten van spieren en pezen wil ik het eigenlijk nu niet hebben. Daar zou een ander topic voor gemaakt kunnen worden en past hier niet.