[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:04

Romkabouter schreef:
wtf is een okkernoot :D

Net zoiets als een kwabbernoot :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:05

Gleyla schreef:
Nog een kleine opmerking; mijn paard is willingly guided, en dat wordt alleen maar verkregen met wederzijds respect (al dan niet met verschillende type bitten/sidepulls/hackamores)

Een paard dat pijn heeft, gaat heus geen topprestatie neerzetten zoals jij het beschrijft.

Een paard dat iets doet uit angst, blijft niet gezond, en ik wil graag lang genieten van mijn paard, laat ons dat duidelijk stellen.

:j _/-\o_

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:12

Romkabouter schreef:
wtf is een okkernoot :D

een gebrek aan kennis van flora van derden kan mij niet verweten worden :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:14

freeride schreef:
Dat duurt alleen wat langer, maar geduld wordt wel beloond door je paard,en nee hou je paarden alsjeblieft in training by the big name trainers, dan worden ze vast heel snel allemaal kampioen, waarom rij je ze eigenlijk niet gewoon zelf in en door? al die mensen die maar toppers plaatsen in training bij toptrainers, begrijp er niks van, alles wat je zelf doet is gewoon echt van jezelf, iets om blij mee te zijn.
.

omdat ik al genoeg zelf paarden verklooid heb en genoeg heb van die toestanden. ik wil op mijn manier fair zijn tgo mijn paarden

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:22

freeride schreef:
ik zeg echt niet dat mensen met een andere mening niks mogen zeggen, maar wat is er nu mening aan te hebben of je een paard kunt beleren met een scherp rottig bit als een twisted wire, dat is echt zo niet van deze tijd, we laten springpaarden toch ook niet meer tegen balken met spijkers springen om 'm zichzelf te laten straffen voor te laag springen? .

inderdaad, vandaag gebruikt men glassplinters onderhuids ingebracht of chemische stoffen die de huid hyper gevoelig maken.

nogmaals imo is een twisted wire ringsnaffle een veel vriendelijker en educatiever tool dan een shanksnaffle als je maar weet hoe er mee om te gaan. net zoals een geweer geen mensen doodt maar een andere mens die het geweer misbruikt, is een ringsnaffle geen martelwerktuig, niet als het door de juiste mensen op de juiste manier gebruikt wordt.

en wees er van overtuigd dat ik terdege besef de wijsheid niet in pacht te hebben, maar ik vraag me soms af of anderen niet overtuigd zijn van de absolute waarheid van hun eigen evangelie.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:20

dofuzz schreef:
een gebrek aan kennis van flora van derden kan mij niet verweten worden :D

Tuurlijk wel, niets nieuws onder de zon!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:03

freeride schreef:
Maar Doffuzz, dat kan iedereen zonder bit of iig zonder scherp bit,het stelt echt niet zoveel voor hoor, maar bedankt voor je cheery smiley!!
( ik snap dat ie minder enthousiast en oprecht is neergezet dan ie overkomt hoor).
Dat duurt alleen wat langer, maar geduld wordt wel beloond door je paard,en nee hou je paarden alsjeblieft in training by the big name trainers, dan worden ze vast heel snel allemaal kampioen, waarom rij je ze eigenlijk niet gewoon zelf in en door? al die mensen die maar toppers plaatsen in training bij toptrainers, begrijp er niks van, alles wat je zelf doet is gewoon echt van jezelf, iets om blij mee te zijn.
Waarom zou jij in hemelsnaam een paard niet kunnen leren sidepassen of schouderbinnen laten lopen zonder bit of scherp bit?
ik zeg echt niet dat mensen met een andere mening niks mogen zeggen, maar wat is er nu mening aan te hebben of je een paard kunt beleren met een scherp rottig bit als een twisted wire, dat is echt zo niet van deze tijd, we laten springpaarden toch ook niet meer tegen balken met spijkers springen om 'm zichzelf te laten straffen voor te laag springen? jij moet vooral bij je mening blijven, maar ga nu niet zo kriegelig doen als iemand je domweg zegt dat het wel degelijk heel wat vriendelijker en eerlijker kan, helaas is het in de reining en nog een aantal diciplines niet de bedoeling dat een paard meekijkt en denkt, moet volledig overgegeven zijn aan de ruiter, maar ik wil weleens weten waar mensen het recht vandaan denken te kunnen halen om een paard compleet weggeteerd in learned helplessness denken te mogen houden, omdat ze dan misschein wel 2 keer een nette score kunnen neerzetten, en alles is daarbij toegelaten, tie downs, martingaal, neusriem scherpe bitten, grove spoorhulpen en lekekr 23 upd op stal, want hij is zo speciaal dat ie niet stuk mag, maar ook geen paard mag zijn.

Je scheert alle reiners over 1 kam en hebt nog niet bij genoeg trainers en ruiters gekeken, want je beeld is niet helemaal oke. Er zijn echt hele goede paarden die ook x aantal uren paard mogen zijn in de wei of paddock.
En mensen investeren niet in 2 goede ritten.
Rest van hulpmiddelen en manieren van trainen zijn een eeuwige discussie, maar het is echt niet overal alleen slecht en hard. Een aantal goede trainers en ruiters zijn duidelijk en consequent. Dat is een stuk prettiger voor paarden, dan wat de andere 90% van de ruiters doet.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:19

superpony schreef:
Je scheert alle reiners over 1 kam en hebt nog niet bij genoeg trainers en ruiters gekeken, want je beeld is niet helemaal oke. Er zijn echt hele goede paarden die ook x aantal uren paard mogen zijn in de wei of paddock.
En mensen investeren niet in 2 goede ritten.
Rest van hulpmiddelen en manieren van trainen zijn een eeuwige discussie, maar het is echt niet overal alleen slecht en hard. Een aantal goede trainers en ruiters zijn duidelijk en consequent. Dat is een stuk prettiger voor paarden, dan wat de andere 90% van de ruiters doet.

:j _/-\o_

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:32

@ doffuzz, je zegt zelf dat je al genoeg paarden verklooid hebt, hoe weet jij dan wat wel en niet goed is qua hulpmiddel? als ik zo negatief over mijn eigen rijwijze was, zou ik ook niet zo fantiek verteleln dat t best kan hoor, zo en zo'n bit of sporen of wat ook,ik ben iig wel blij met wat ik zelf doe.

superpony, mijn beeld over reiners is simpel: er zijn heel veel verschillende ruiters. 't is wel zo dat in de western vooral reining en pleasure er een enorm percentage paarden in training moet... waar in andere disciplines een paard zadelmak wordt gemaakt en vervolgens met zijn of haar eigenaar samen gaat trainen, daar staat de wat betere quarter of paint volledig in training, dat vind ik een vreemd fenomeen, en er zijn verdorie een hoop trainers die echt niet poeslief en eerlijk zijn, niet de dingen mooier maken dan ze zijn, al die 2 en 2,5 jarigen gaan in training omdat ze moeten presteren, niet omdat ze het zo naar hun zin mogen hebben, en ik vind overigens dat elk paard welke sport of welk niveau ook, een paard moet kunnen zijn 24/7, ik ben niet tegen stallen niet tegen bitten of sporen maar wel tegen onnatuurlijk oneerlijk houden en trainen van paarden. dus een paar uurtjes per dag paard zijn klinkt voor jou heel gezellie, maar dan mag jij vanaf nu ook 3 uurtjes per dag in een heel klein tuintje even mens zijn en daarna ga je weer terug opgesloten in de bezemkast, en als je daar ongelukkig van wordt, dikke pech, je moet nl over 2 weken je futurity lopen, dus trainen zul je.(in dit verhaal ben je natuurlijk nog maar een jong mensje he,anders moest je al op 1 hand gereden worden ;) ).dit is niet belerend bedoelt, maar altijd maar goedpraten wat niet goed te praten valt, he bah.

ps: ik heb inmiddels al 19 trainers aan 't werk gezien in BE NL en duitsland, nog 1 uit italie in Be en 1 fransman, die was nog het meest zacht voro de paarden moet ik eerlijk zeggen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bijv. BF een GOEDE ruiter is, heel precies en kundig, maar ik kan niet zeggen dat ik hem sympatisch vindt voor de paarden die ie rijdt, verre van, en ook hij verliest weleens onterecht zijn geduld.tis een mens.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:42

freeride schreef:
@ doffuzz, je zegt zelf dat je al genoeg paarden verklooid hebt, hoe weet jij dan wat wel en niet goed is qua hulpmiddel? als ik zo negatief over mijn eigen rijwijze was, zou ik ook niet zo fantiek verteleln dat t best kan hoor, zo en zo'n bit of sporen of wat ook,ik ben iig wel blij met wat ik zelf doe.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat bijv. BF een GOEDE ruiter is, heel precies en kundig, maar ik kan niet zeggen dat ik hem sympatisch vindt voor de paarden die ie rijdt, verre van, en ook hij verliest weleens onterecht zijn geduld.tis een mens.

ik ben na 30 jaar rijden en trainen tot de conclusie gekomen dat er anderen zijn die meer gedaan krijgen dan ik. ik wil ook wel eens weten wat jij dan al bewezen hebt met paarden die door de knuffeltjes zo geweldig geworden zijn.

het zal BF aan z'n achterste roesten wat jij van hem denkt lieve schat, aangezien jij bij mijn weten nag altijd geen competitie voor hem vormt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:49

freeride schreef:

Maar freeride, afgezien van mijn mening over het bitgebruik, ik rij ook zonder zo'n bit of sporen, maar wat is dan jouw definitie van "het wel kan"?

Ik weet niet op welk niveau je bijvoorbeeld op wedstrijd rijdt, of gewoon thuis denkt een bepaald niveau te hebben, maar ik denk niet dat dofuzz met "het wel kan" een middelmatig ritje in de plaatselijke binnenbak voor ogen heeft.

Of het wel kan ja of nee, hangt volledig af van hoe hoog je de lat legt. Iedereen kan namelijk prima zonder zo'n bit en sporen rijden en ook wel op hoog niveau.
Maar of dit ook kan op wereldtop niveau kan ik niet zeggen, want ik ben niet eens goed genoeg om in NL iets te presteren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:54

Romkabouter schreef:
freeride schreef:

Maar freeride, afgezien van mijn mening over het bitgebruik, ik rij ook zonder zo'n bit of sporen, maar wat is dan jouw definitie van "het wel kan"?

Ik weet niet op welk niveau je bijvoorbeeld op wedstrijd rijdt, of gewoon thuis denkt een bepaald niveau te hebben, maar ik denk niet dat dofuzz met "het wel kan" een middelmatig ritje in de plaatselijke binnenbak voor ogen heeft.

Of het wel kan ja of nee, hangt volledig af van hoe hoog je de lat legt. Iedereen kan namelijk prima zonder zo'n bit en sporen rijden en ook wel op hoog niveau.
Maar of dit ook kan op wereldtop niveau kan ik niet zeggen, want ik ben niet eens goed genoeg om in NL iets te presteren.

_/-\o_ _/-\o_

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:58

Jeetje dofuzz, bedoel je nu dat je pas mag meepraten wanneer je (op welke manier dan ook) bewezen hebt............en wat is bewezen?
Is dat wanneer je er een hoop doekoe mee binnen harkt?

Ik weet niet of het topic dan nog bestaansrecht heeft als (bijna?) niemand meer mag praten....

Romkabouter

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:58

dofuzz zegt volgens mij nergens dat niemand mag meepraten?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:00

Daarom is het ook een vraag Rom ;)
Want zo komt het wel over....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:02

Paintlinger schreef:
Jeetje dofuzz, bedoel je nu dat je pas mag meepraten wanneer je (op welke manier dan ook) bewezen hebt............en wat is bewezen?
Is dat wanneer je er een hoop doekoe mee binnen harkt?

Ik weet niet of het topic dan nog bestaansrecht heeft als (bijna?) niemand meer mag praten....

o jawel, maar het gaat me irriteren dat iemand die nooit van de dam geweest is of mij nooit heeft zien ryden mij de les gaat spellen. dat is de typische betweterige poldermentaliteit die me NL deed verlaten en die ik grondig haat. een mening ventileren of argumenteren is één ding, een mening opdringen vanuit jouw grote gelijk is weer wat anders.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:08

Dofuzz: Oké, das duidelijk :j

Weet je wat ik niet begrijp..........waarom de verschillde stromingen binnen de western elkaar niet kunnen begrijpen.
De hoofdmoot zoals ik hem in dit topic zie zijn (ff heel kort door de bocht omschreven).
- Zweverige softies
en
-Koste wat kost-raggers

Er zit vast vannalles nog tussen maar die groep manifesteerd zich niet zo.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

Nee ik geloof dat de schifting iets anders is
- Mensen die niks presteren onder het mom van geen ambitie, maar wel schreeuwen dat het anders kan

- Mensen met ambitie die het paard toe vertrouwen aan een kenner (die dat niet altijd blijkt te zijn)

En die twee stromingen zullen elkaar nooit begrijpen zolang ze elkaars mening op proberen te dringen. Dat geldt van beide kanten.
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 25-09-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:14

Paintlinger schreef:

Weet je wat ik niet begrijp..........waarom de verschillde stromingen binnen de western elkaar niet kunnen begrijpen.
De hoofdmoot zoals ik hem in dit topic zie zijn (ff heel kort door de bocht omschreven).
- Zweverige softies
en
-Koste wat kost-raggers

Misschien is dat wel omdat je automatisch in één van deze categorieën wordt geplaatst, als je een reactie geeft/wil geven. ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:16

HumbleTalent schreef:
Nee ik geloof dat de schifting iets anders is
- Mensen die niks presteren onder het mom van geen ambitie, maar wel schreeuwen dat het anders kan

- Mensen met ambitie die het paard toe vertrouwen aan een kenner (die dat niet altijd blijkt te zijn)

En die twee stromingen zullen elkaar nooit begrijpen zolang ze elkaars mening op proberen te dringen. Dat geldt van beide kanten.

*\o/* _/-\o_ :j *\o/* _/-\o_ :j *\o/* _/-\o_ :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:18

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:20

Paintlinger schreef:

- Zweverige softies
en
-Koste wat kost-raggers

wat geeft jou trouwens het recht of de wetenschap om te stellen dat ik een ragger zou zijn?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:20

HT: Oké, zo zou je de hoofdmoot ook kunnen omschrijven.
En Dofuzz: Daar heb je ook een punt.

Terwijl ik denk dat een ieder van ons zijn/haar paard rijd én zichzelf nog prima in de ogen kan kijken als men voor de spiegel staat.
Ik denk dat er meer in de 'tussenmoot' zitten dan dit topic doet blijken.
Maar we zijn te druk om elkaar zo goed mogelijk niet te begrijpen.............denk ik :)

Haha edit: Dofuzz: Dat zeg ik toch niet......._O- Nu duw je jezelf in een hokje

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:30

dofuzz schreef:
Paintlinger schreef:

- Zweverige softies
en
-Koste wat kost-raggers

wat geeft jou trouwens het recht of de wetenschap om te stellen dat ik een ragger zou zijn?

aan gezien ik niet bij de zweverige softies zit, niet bij de zwijgende tussenin groep moet ik volgens jou wel bij de raggers zitten.

trouwens, als ik mijn geld wil uitgeven aan trainers en daardoor in mijn beleving meer plezier heb aan mijn paarden, dan is toch mijn keuze, dacht ik toch? ik veroordeel ook niet iemand die tonnen geld uitgeeft aan weet-ik-wat waar ik helemaal niet warm of koud van wordt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:31

2e post niet echt gelezen zeker?

(wel een typisch voorbeeld trouwens....)
We doen zo hard ons best om elkaar niet te begrijpen..