[WN] Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:09

freeride schreef:
@TS: volgens mij ben je idd al goed bezig als ik zo je overdenkingen hoor, komt vast wel een toffe op je pad, veel geluk met vinden iig, qua karakter zijn quarters en paints en appies geweldig, de appie is wel een iets specialere maar er zijn natuurlijk ook weer heel speciale Q's en P's :D.

@Hollywood86, die foto's overleggen dat hoeft ook helemaal niet, ik ben trouwens geen wannabe dierenarts, misschien moet jij een beetje minder vergif op je tong leggen als je iets tegen mij zegt, leest vast een stuk prettiger ;).wel jammer overigens, ik zou echt keitrots zijn als de mijne op 17 jaar oud nog picobello in orde is hoor.
De DA's waar ik veelvuldig mee gesproken heb zijn geen groentjes, al helemaal niet in de amerikaantjes, mijn eigen DA heeft de deur platgelopen bij een grote trainer in BE die nu in IT. zit, en de overige waren er 1 uit someren NL 1 uit Gelderland NL en 2 uit Duitsland, die laatste 2 hebben zelf ook quarters en 1 appie.
Ik ga nu wel serieus op zoek naar info en foto's en keuringsrapporten om een duidelijker beeld te krijgen, van de kwpn-ers en haflingers bestaat zoiets allang,van de amerikanen nog niet veel van teruggevonden.

een grote trainer die nu in IT zit? een "grote trainer" verlaat de sport niet , behalve vanwege een kwetsuur of ouderdom. ik stel dus jou stelling van "grote" trainer sterk in vraag.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:28

dofuzz schreef:
freeride schreef:
@TS: volgens mij ben je idd al goed bezig als ik zo je overdenkingen hoor, komt vast wel een toffe op je pad, veel geluk met vinden iig, qua karakter zijn quarters en paints en appies geweldig, de appie is wel een iets specialere maar er zijn natuurlijk ook weer heel speciale Q's en P's :D.

@Hollywood86, die foto's overleggen dat hoeft ook helemaal niet, ik ben trouwens geen wannabe dierenarts, misschien moet jij een beetje minder vergif op je tong leggen als je iets tegen mij zegt, leest vast een stuk prettiger ;).wel jammer overigens, ik zou echt keitrots zijn als de mijne op 17 jaar oud nog picobello in orde is hoor.
De DA's waar ik veelvuldig mee gesproken heb zijn geen groentjes, al helemaal niet in de amerikaantjes, mijn eigen DA heeft de deur platgelopen bij een grote trainer in BE die nu in IT. zit, en de overige waren er 1 uit someren NL 1 uit Gelderland NL en 2 uit Duitsland, die laatste 2 hebben zelf ook quarters en 1 appie.
Ik ga nu wel serieus op zoek naar info en foto's en keuringsrapporten om een duidelijker beeld te krijgen, van de kwpn-ers en haflingers bestaat zoiets allang,van de amerikanen nog niet veel van teruggevonden.

een grote trainer die nu in IT zit? een "grote trainer" verlaat de sport niet , behalve vanwege een kwetsuur of ouderdom. ik stel dus jou stelling van "grote" trainer sterk in vraag.

Jij weet niet wie bedoeld wordt met een grote trainer die eerst in belgie zat en nu in italie? Daar is hij nog steeds trainer hoor, dus hij heeft de sport nooit verlaten.

Romkabouter

Re: Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:17

IT als in ICT :))

Misschien minder afkorten luitjes :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:20

Romkabouter schreef:
IT als in ICT :))

Misschien minder afkorten luitjes :P

Haha, ja, zo kunnen we het ook lezen :)
Dofuzz ik bedoel met BE dus Belgie en met IT Italie...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:27

assumption is the mother of all f*ckups

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:21

Maar vera, er zijn nog steeds fokkers die wel keuren, ok, je moet even maar ze zijn er wel. Er wordt echt niet alleen maar lukraak gefokt natuurlijk, wel is het van belang dat ja als je voor een qpa gaat kijken dat je daar dus even op let. Enne, ook bij kwpn-ers etc zie je dit soort gedrag voorkomen. Dan hou je weinig rassen over denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:30

MidnightPSan schreef:
Wat imo de DA aangaat bij de keuring, DAs willen nog wel eens een goed Q/P/A tje te hoog tillen in de buig proef, nederlanders zijn gem. het langst volk, de meeste DAs tillen een WPN tot aan hun eigen heup, een Q/P/A is iig 30 tot 50 cm lager,let daar op.

Dat is dus echt onzin, dan zou een dierenarts dus ook geen enkel ander paard dan een grote KWPN-er kunnen keuren :+ hier houden ze echt wel rekening mee. Anders heb jij net die ene hele slechte dierenarts te pakken denk ik. (Overigens komt dit op mij over als een excuus - heb je zelf wellicht een paard gehad dat meerdere keren is afgekeurd op de buigproef? Just a question, geen aanval.)

dofuzz schreef:
heel wat qh worden afgekeurd door dierenartsen omdat ze niet vertrouwd zijn met de typische beweging van het qh. als ik een ijslander, walker of ander gaited paard zie denk ik ook gelijk :" wat is hier fout mee"?

Daar geloof ik dus ook niet in, een goede paardendierenarts heeft veel klanten en ziet dus ook rassen die minder vaak voorkomen. Nu heb ik niks te klagen want mijn eigen dierenarts (en ik ken ´m vrij goed :P ) heeft zelf een Paint en is dus zeer bekend met QPA´s maar dan nog kunnen dierenartsen echt wel verder kijken dan hun neus langs is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:30

Freeride wat is eigenlijk jou probleem, wil je iets bewijzen ofzo met dat je zegt serieus op zoek te willen gaan naar foto's van paardjes die lang mee lopen in de sport??
En suggereer je nu dat de trainer die nu in IT zit al zn paarden kapot waren omdat jou dieren arts er vaak kwam? Denk je nu dat wij van gisteren zijn en geen flauw idee hebben welke trainer jij bedoeld??
Ik vind het nogal wat die uit spraken van jou!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:32

fanci_mike schreef:
Maar vera, er zijn nog steeds fokkers die wel keuren, ok, je moet even maar ze zijn er wel. Er wordt echt niet alleen maar lukraak gefokt natuurlijk, wel is het van belang dat ja als je voor een qpa gaat kijken dat je daar dus even op let. Enne, ook bij kwpn-ers etc zie je dit soort gedrag voorkomen. Dan hou je weinig rassen over denk ik.

Ik bedoel geen medische keuring (ook heel belangrijk overigens :j ) maar een raskeuring van uit de rasvereniging inclusief verrichtingsproeven en waar paarden werkelijk vrij van medische ingrepen en medicamenten een verrichting moeten leveren.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:42

Vera de raskeuringen die ik ken stellen ook niet veel voor, dan nog liever een medisch gekeurde dan een rasgekeurde... Beide is natuurlijk top. (En dan heb je bv het kwpn waar ggk hengsten wel klinische onderzoeken ondergaan maar karakter weer niet bekeken wordt. Me dunkt dat de fokker gewoon zelf medisch moet laten keuren, evt een raskeuring en dan met gezond verstand zou moeten fokken, maar das weer een compleet andere discussie)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:43

ook ik ben voor een goed fokbeleid, maar geld dat niet voor alle rassen. Het is nu eenmaal bij het ene ras beter gestructureerd en bepaald dan bij het andere. Ik hou ook niet van dat lukraak met ieder paard fokken en inderdaad moet je bij qhp je wat beter verdiepen in de bloedlijnen + fokbeleid van de fokker, maar om dan te stellen dat het allemaal bagger en dat ze allemaal stuk zijn als je er reining ( en dat doe ik zelf niet) mee rijd ze niet oud worden. ik ken genoeg voorbeelden waar dat niet het geval is. oke, ook ik ken de voorbeelden van paarden die wel "stuk" zijn. maar dat geld ook voor een hoop kwpn ers op stal bij ons en daar stikt het wel van de keuringen bij hengsten en hebben ze een uitgestippeld fokbeleid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:49

Ffortuna schreef:
MidnightPSan schreef:
Wat imo de DA aangaat bij de keuring, DAs willen nog wel eens een goed Q/P/A tje te hoog tillen in de buig proef, nederlanders zijn gem. het langst volk, de meeste DAs tillen een WPN tot aan hun eigen heup, een Q/P/A is iig 30 tot 50 cm lager,let daar op.

Dat is dus echt onzin, dan zou een dierenarts dus ook geen enkel ander paard dan een grote KWPN-er kunnen keuren :+ hier houden ze echt wel rekening mee. Anders heb jij net die ene hele slechte dierenarts te pakken denk ik. (Overigens komt dit op mij over als een excuus - heb je zelf wellicht een paard gehad dat meerdere keren is afgekeurd op de buigproef? Just a question, geen aanval.)

dofuzz schreef:
heel wat qh worden afgekeurd door dierenartsen omdat ze niet vertrouwd zijn met de typische beweging van het qh. als ik een ijslander, walker of ander gaited paard zie denk ik ook gelijk :" wat is hier fout mee"?

Daar geloof ik dus ook niet in, een goede paardendierenarts heeft veel klanten en ziet dus ook rassen die minder vaak voorkomen. Nu heb ik niks te klagen want mijn eigen dierenarts (en ik ken ´m vrij goed :P ) heeft zelf een Paint en is dus zeer bekend met QPA´s maar dan nog kunnen dierenartsen echt wel verder kijken dan hun neus langs is...

Toen ons eerzte quarter veulen werd geboren, kwam de veearts even langs. Zeer goede veearts. Maar hij zei wel; Ik heb nog nooit zo een bespierd veulen bij geboorte gezien. maw, dus ook nog nooit een quarterveulen. Geeft niet, kon die man niks aan doen.

En ook een hoefsmid hoort rekening te houden met de hoogte van een paarden en niet alle doen dit.

In Nederland zijn nog lang niet alle veeartsen en zoals mijn vb hoefsmeden bekend metd e quarter. Ik merk zelfs dat sommige al bevooroordeelt zijn. OF over de sport OF over het ras en vaak allerlei fabels hebben gehoord.

Fokken zou in heel veel gevallen beter of anders moeten, dat is een feit. Maar dat probleem zie je niet alleen terug bij de quarters, ook mensen met hobby paarden en pony's fokken raak.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:51

Nou dat bedoel ik spekkie, fokbeleid, aanleg, hoe ga je met je paard om, allemaal factoren die meespelen in hoe gezond een paard is. En geen van deze factoren zijn ras gebonden. Plus, hoe meer paarden er in totaal van een ras rond lopen,hoe meer er stuk kunnen zijn. Procentueel kan het dan nog steeds gelijk liggen. Maar das een stuk waar ik me nog nooit over heb ingelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:53

Superpony, feit is gewoon dat heel veel paarden waar reining mee is gereden verneukt zijn door hun ruiters die niet snappen dat het echt niet nodig is om dagelijks 100 stops en spins te oefenen. Veel Quarters hebben daarom overvulde sprongen of andere beenproblemen - de problemen waar dierenartsen mee in aanraking komen. Dáárom hebben ze ´vooroordelen´, of laten we beter zeggen, zijn ze realistisch. Overigens realiseren ze zich (vaak) echt wel dat zij juist de probleemgevallen zien en dat daar tegenover veel gezonde paarden staan.

Het gaat mij er meer over dat alles hier op een dierenarts wordt afgeschoven die zgn. geen buigproef zou kunnen doen bij Quarters, dat is echt de grootste bullcrap die ik ooit gehoord heb :D hoe dacht je dat D-pony´s (vergelijkbaar qua grootte) gekeurd werden? Door een kabouter die ze hebben meegenomen? :+

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:59

Euhm, ik heb ook al eens een paar buigproefjes vern**kt gezien doordat de vee-arts niet zo goed doorhad dat paard niet verder kon. Net zoals ik tegen mijn smid moest zeggen dat paardlief zijn voet best in zijn nek kan leggen maar niet de hele beslagbeurt. De een leert daarvan, de ander niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:17

Raskeuren is leuk, maar zegt bar weinig over de gezondheid van het paard, zelfs als er prestaties aan gekoppeld worden. Bij de PRE en de Lusitano wordt gekeurd op uiterlijk en gangen; als het paard leuk in het standaard plaatje past wordt hij goedgekeurd, als hij niet rastypisch is niet ( zowel hengsten als merries). Dan mag er niet mee gefokt worden, daar komt nog bij dat de keuringen ook nog eens sterk beinvloed worden door een stukje politiek en persoonlijke voorkeur. X-rays etc. zijn niet gebruikelijk, de hengsten moeten wel een spermogram overleggen.
Binnen het Lusitano stamboek ( en volgens mij bij de PRE ook) is nu wel een "recommended" lijst van hengsten ( en merries?) die in de sport goed presteren en die minimaal 71 punten op conformatie/ gangen hebben gekregen en gouden of zilveren medailles hebben gehaald.

Ook de ( zware?!) keuringen van het KWPN zijn niet zaligmakend, daar gaat het ook niet altijd goed al was het alleen maar omdat de karakters waar mee gefokt zijn soms bagger zijn, en de veulens ook daar vaak te vroeg geeend worden met als gevolg mogelijke maagzweren en OCD.
Problemen vind je in ieder ras en de Quarters/ Paints die ik ken ( o.a. in Amerika) zijn meestal keihard gezonde paarden.

Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid toch bij de fokker; die zal moeten weten wat hij wil en alleen met het beste materiaal willen fokken, daar kan geen enkele keuring tegenop. Als je alleen maar fokt met "de hakken over de sloot" dieren en/ of merries die blessures hebben dan blijf je altijd in de middenmooit hangen qua prestaties en gezondheid.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-09-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:18

de buigproef is sowieso discutabel.
en bij KWPN word er uitgebreid het merrie, en hengstenbestand gekeurd, en daar word toch ook nog veel gefokt, wat OCD, en op jonge leeftijd spat of artrose heeft.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:29

ja, de verantwoordelijk ligt bij de fokker........maar ook bij de eindklant vind ik. Die zou zich moeten informeren over wat hij koopt. Er zijn namelijk ook nog zat fokkers die alleen maar vermeerden en niet verbeteren en met inferieur materiaal fokken. Als daar geen markt voor zou zijn, zouden er niet zoveel van dat soort paarden rondlopen. Maar helaas zijn er ook nog mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten en dat is niet alleen voor de qph, maar geld voor alle rassen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:31

mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:31

spicegirl schreef:
de buigproef is sowieso discutabel.
en bij KWPN word er uitgebreid het merrie, en hengstenbestand gekeurd, en daar word toch ook nog veel gefokt, wat OCD, en op jonge leeftijd spat of artrose heeft.

Klopt, het is vrij makkelijk om een buigproef verkeerd uit te voeren.

En ja, dat klopt, maar er is wel selectie: als een hengst veel nakomelingen heeft met OCD wordt hier een bemerking van gemaakt zodat fokkers daar over na kunnen denken. Want natuurlijk is het uiteindelijk aan de fokker maar ik vind wel dat keuringen (of die nu op exterieur, gangen of prestaties zijn, of een combi van deze factoren) een richtlijn geeft. Er zijn nou eenmaal fokkers die niet nadenken bij wat ze doen en (bewust!) met merries met artrose fokken, en dit niet bekendmaken aan kopers, die zul je er altijd tussen houden (hoe pijnlijk ook) maar die richtlijnen geven zowel fokkers als kopers aanwijzingen waar op te letten wanneer ze fokken.

Overigens is het dan aan de kopers (en bij het fokken aan de fokkers) om daar ook iets mee te doen........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:42

Deels mee eens maar elke vorm van keuring is in ieder geval iets. Daarnaast is het in USA normaal om allerlei medische handelingen te verrichten die ' problemen' oplossen waarna er wel gewoon mee gefokt gaat worden.
Als ik QPA merrie heb weet ik echt nooit of de hengst gewoon gezond is of ' geholpen' gezond....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:20

Ffortuna schreef:
Superpony, feit is gewoon dat heel veel paarden waar reining mee is gereden verneukt zijn door hun ruiters die niet snappen dat het echt niet nodig is om dagelijks 100 stops en spins te oefenen. Veel Quarters hebben daarom overvulde sprongen of andere beenproblemen - de problemen waar dierenartsen mee in aanraking komen. Dáárom hebben ze ´vooroordelen´, of laten we beter zeggen, zijn ze realistisch. Overigens realiseren ze zich (vaak) echt wel dat zij juist de probleemgevallen zien en dat daar tegenover veel gezonde paarden staan.

Het gaat mij er meer over dat alles hier op een dierenarts wordt afgeschoven die zgn. geen buigproef zou kunnen doen bij Quarters, dat is echt de grootste bullcrap die ik ooit gehoord heb :D hoe dacht je dat D-pony´s (vergelijkbaar qua grootte) gekeurd werden? Door een kabouter die ze hebben meegenomen? :+

Tja, ik heb dus een New Forest van 14. Kon op een gegeven moment best leuk spinnen en stoppen. We zijn onderuit gegaan door andere oorzaken, deden niks op dat moment.
Maar ben even met hem bezig geweest en nu uiteindelijk bij een goede kliniek. Op harde cirkel, op zachte cirkel en weer op harde cirkel. Hij vond het wel meevallen. Buigproeven gedaan, vond ie maar bij 1 been iets reactie.
Foto's gemaakt oa van sprongewrichten.
Die zagen er heel netjes uit, zelfs mooi voor een 14 jarige. En dat dan voor een pony zonder reining gefokt te zijn.

Daarnaast vond de veearts hem goed genoeg om goed te keuren, waar ik nog wel wat zag en ook nog vaak wat voelde en daarom al even niet meer reed. Ben het toch weer gaan opbouwen en boven verwachting weer in de opbouw naar spins en stops, want hij pakt het weer goed en makkelijk op.

Ik heb altijd alleen maar c-d en e pony's gehad ( meerdere ), onze quarter was 1.48m en we hebben een shet. Bij de keuringen zijn veeartsen te beroerd om rekening te houden met de hoogte net als veel hoefsmeden. Voor mij zeker weleens de reden geweest om een andere smid te zoeken.

Het ging mij er ook om dat een veearts raar staat te kijken als een veulen wordt geboren en verbaasd is over de bouw. Dat zegt mij al heel veel, dan heb je dus nog nooit of heeeeeeeeeeeeeel weinig quarter veulens gezien en hoeveel weet je dan van het ras?

Problemen komen door verschillende oorzaken. Maar mensen en veeartsen zijn bevooroordeelt dat het door de manier van rijden komt bij reiners. Ik zie bij andere takken nog veel meer ellende, maar dat is geaccepteerd ofzo.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:30

fFortuna schreef;
Dat is dus echt onzin, dan zou een dierenarts dus ook geen enkel ander paard dan een grote KWPN-er kunnen keuren hier houden ze echt wel rekening mee. Anders heb jij net die ene hele slechte dierenarts te pakken denk ik. (Overigens komt dit op mij over als een excuus - heb je zelf wellicht een paard gehad dat meerdere keren is afgekeurd op de buigproef? Just a question, geen aanval.)

Ja!
Geen slechte DA, zelfs een hele goede.
Merrie als veulen gekocht, nooit in handen van een trainer geweest, en inmiddels 16 jaar, en nooit kreupel geweest.
Ze is tot 3x toe kreupel gebogen op een buigproef, voor de verzekering, DA keurde haar toch goed, hij kende haar al haar hele leven en wist dat ze niks mankeerde.
Ze is zeer intensief gereden, reining en koeienwerk, en heeft niet de meest ideale voeten.
We hebben daarna nooit meer een paard laten keuren door een DA ;)
Een tijdje geleden een merrie aangekocht voor een kennis, keurig foto's de hele reutemeteut, merrie mankeerde vanalles, en had volgens de hoefsmid nooit goedgekeurd mogen worden :(
Meer door onkunde, en slecht beslag, dan door gebreken van de merrie.
Heel fijn dan zo'n uitgebreide aankoopkeuring, heel triest.
Merrie komt wel goed, daar niet van.
Er zijn genoeg oude wedstrijdpaarden in prima gezondheid, na een hele sportcarriere, ook op de foto.
Maar veel valt en staat inderdaad met verzorging, goede training, rechtrichten, voeding, gezond verstand en geduld.
Ik stap rustig op een 2 jarige om zadelmak te maken, en vervolgens tot 3 te laten staan.
Heb mijn eigen 3 jarige zadelmak gemaakt, en pak ik nu als 7! jarige pas weer op :Y)
Hij was er niet klaar voor, nu wel.
Komend voorjaar ga ik onze, dan 2 jarige, zadelmak maken, die is nu al enorm volwassen.
En neem maar van mij aan dat ik heel zuinig op de paarden ben, heb ook nog nooit iets stuk gehad.
Maar ik ben ook enorm mutserig op conformatie :o

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:01

rapido schreef:
Freeride wat is eigenlijk jou probleem, wil je iets bewijzen ofzo met dat je zegt serieus op zoek te willen gaan naar foto's van paardjes die lang mee lopen in de sport??
En suggereer je nu dat de trainer die nu in IT zit al zn paarden kapot waren omdat jou dieren arts er vaak kwam? Denk je nu dat wij van gisteren zijn en geen flauw idee hebben welke trainer jij bedoeld??
Ik vind het nogal wat die uit spraken van jou!!

Nee en nee en nee.
Ik wil enkel aangeven dat de DA's waar ik info aan vraag geen wannabe's zijn, en wel degelijk ervaring genoeg hebben met amerikaanse rassen.
En nee die trainer zijn paarden zijn niet allemaal kapot, dit was ter onderbouwing dat mijn eigen DA echt wel amerikaanse paarden kent.
en nee, ik wil niet mijn gelijk bewijzen met zulke foto's, zou graag het tegendeel zien, en een onderzoek is pas interessant als er veel verschillende paarden met verschillende achtergronden en verschillende leeftijden aan meedoen he.En wat is jouw probleem?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:30

mijn probleem is dat dit topic weer een heel andere draai krijgt omdat mensen weer nodig moeten gaan roepen dat deze rassen kapot dit en kapot dat zijn door de sport terwijl er gevraagd word naar ziektes gerelateerd aan het ras!