[WN] [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:20

Je hebt in de gaten dat je op het western gedeelte zit?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:13

Romkabouter schreef:
Je hebt in de gaten dat je op het western gedeelte zit?

bedoel je mij?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:23

ja :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:25

Ik mag aannemen dat de regels voor elke bak betreft...bij elke dicipline??
Ik weet niet hoe dat verder zit maar lijkt mij wel logisch :P
Als het bij de bak van TS aangegeven staat dan in ieder geval in dit geval :)

en ja ik ben er van op de hoogte, ik was verdwaald en ben hier gestrand :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:42

Anne_mieke88 schreef:

Dat mag je wel aannemen, maar het is niet waar :D
Lees anders de rest van het topic even door ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:47

Romkabouter schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Dat mag je wel aannemen, maar het is niet waar :D
Lees anders de rest van het topic even door ;)

niet echt heel erg veel zin in dus meld me af :P

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:50

Maar Rom, TS beschrijft een situatie die niet op de cirkel plaatsvindt, of wellicht wel op de cirkel maar dan 2 ruiters in tegenovergestelde richting op dezelfde cirkel. Lijkt me dat dan dezelfde regels in acht worden genomen?
Dit was tenminste wel het geval op de westernstal waar mijn paard een jaar gestaan heeft.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:59

Ik ken echt serieus heel die regels niet, en ik heb nog nooit een botsing gehad (oh ja wel, met iemand die achterop reed en ik dus echt serieus niks aan kon doen).
Ik snap dan ook echt niet waar de fuzz om is, gewoon verstand gebruiken en uit je doppen kijken is toch niet zo moeilijk? Als ik eerst nog moet gaan nadenken welke regel ik nou ook alweer moet toepassen DAN klap ik ergens op ja.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:26

fanci_mike schreef:
Ik ken echt serieus heel die regels niet, en ik heb nog nooit een botsing gehad (oh ja wel, met iemand die achterop reed en ik dus echt serieus niks aan kon doen).
Ik snap dan ook echt niet waar de fuzz om is, gewoon verstand gebruiken en uit je doppen kijken is toch niet zo moeilijk? Als ik eerst nog moet gaan nadenken welke regel ik nou ook alweer moet toepassen DAN klap ik ergens op ja.

_/-\o_ Helemaal waar!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:08

Delaja schreef:
Dit was tenminste wel het geval op de westernstal waar mijn paard een jaar gestaan heeft.

Dat hangt van de stal af he ;)
Misschien bij jullie wel, dat zou kunnen.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:49

@rom, klopt dat de rijbaanregels niet in het westernregelboek staan (daar staan andere weinig doelgerichte regels in en te veel onzin regels in dat boek) ze staan wel in de KNHS regelboek deze van de rijbaanregels

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:56

Todorien: wat is HET westernregelboek? Dit bestaat niet.
Je hebt een regelboek van de wran, dit is alleen nl en basis niveau.
Je hebt het aqha rule book, internationaal, grootste vereniging, staat niks in.
Je hebt het nrha rule book, internationaal, staat niks in maar de regels die daar worden aangehouden heb ik eerder al uitgelegd.
Je hebt het nsba rulebook, internationaal staat ook niks in

Wil je het dus niet over HET westernregelboek hebben maar over het wranregelboek? Want volgens mij heb je het daarover. Een aangezien die met zowat alle regels afwijken van de overkoepelende internationale western rule books zou ik dat niet al te serieus nemen in westernland.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:11

Gelukkig hebben we niks te maken met de KNHS :D
Voor de rest: zie hierboven :D

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:13

Natuurlijk hebben wij alles te maken met de KNHS. Vereweg de meeste van ons rijden met regelmaat gezamelijk met andere mensen die niet western paardrijden. Dus larrie als je denk dat wij een vogelvrij vreemd soort zijn, alleen omdat we wellicht officeel nergens bij aangesloten zijn,..... :list:

Hoeveel van ons staan op een stal waar alleen maar WESTERN gereden wordt? Ik bedoel , deze topic is echt geen specifieke WESTERN topic. _O-

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:45

Alle stallen waar ik heb gestaan hadden ongeveer 80% western en dan 20% recreatie ruiters. En die stallen waren niet aangesloten bij de KNHS o.i.d.. En dit is wel het western deel van het forum, dus ik denk dat iedereen automatisch uit gaat van western. ;)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:10

oke ROM en QuarterH
het WRAN regelboek in mijn eerste opinie :P
maar vandaag met iemand gesproken die echt heel erg zeer dicht bij de AQHA en de NQHA staat, en hadden we het ook zo over regels maar ook daar staat de helft in wat kant nog wal raakt..... dus de basis in elke ''western'' regelboek misschien in 1 lijn trekken zodat het duidelijker en overzichtelijker wordt??? :)

en als we het dan toch over de KNHS hebben volgens mij rijdt Rieky Young toch wel degelijk voor de KNHS of ik moet heel erg mis zijn..... :o maar dat wil ik niet geloven anders mag zij niet meedoen met de olypische spelen! :D

misschien (maar dat is mijn idee, hier over praten mag, maar aanvallen liever niet) is het helemaal zo slecht nog niet om de WRAN en KNHS samen te voegen samen met de andere Nederlanse western clubs, ben het wel wat met Blyss eens, de westernwereld ''denkt''/''doet'' of ze inderdaad een vogelvrij vreemd soort zijn, dus misschien ergens officieel ergens bij aansluiten komt denk ik meer uit voort dan nu (maar goed dat is een ander topic)

kijk amerkaanse clubs moeten amerikaanse clubs blijven :j

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:14

Ik heb ook eens een wedstrijd van de KNHS gereden. Nou nou, wat een hoop gedoe en geld zeg voor 2 CRI jeugd wedstrijden in een jaar.
En ja, Rieky rijdt CRI wedstrijden en die vallen onder de KNHS.
Maar van de honderden western ruiters, zijn er denk ik maar 20 aangesloten bij de KNHS.
Dus ik denk dat KNHS niet zo belangrijk is voor western ruiters.
Dan liever een algemene regel voor WRAN/NQHA/DRHA/DPHC/etc. etc.

Maar zoals eerder al werd gezegd, gewoon kijken waar je rijdt is nog altijd de beste manier om botsingen te voorkomen.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:21

dat komt denk ik omdat de KNHS en de western nog te weinig samen doen om de CRI wedstrijden uit te breiden en makkelijker te maken (ipv veel gedoe en geld) maar goed dat zal de tijd leren... en wie weet wordt voor die andere 100en western ruiters de KNHS ook aantrekkelijker

maar inderdaad zal er eerst een algemene basis regel(boek) zijn voor de WRAN/NQHA/DRHA/DPHC/etc. etc. dat zal het een stuk makkelijker en overzichtelijker maken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:49

Blyss schreef:
Natuurlijk hebben wij alles te maken met de KNHS. Vereweg de meeste van ons rijden met regelmaat gezamelijk met andere mensen die niet western paardrijden. Dus larrie als je denk dat wij een vogelvrij vreemd soort zijn, alleen omdat we wellicht officeel nergens bij aangesloten zijn,..... :list:

Hoeveel van ons staan op een stal waar alleen maar WESTERN gereden wordt? Ik bedoel , deze topic is echt geen specifieke WESTERN topic. _O-

- ik sta niet op een stal, ik heb een stal
- als ik in een hal rijdt, rijden daar geen engelse ruiters
- als ze er al rijden, zijn ze van het soort dat niet halstarrig regels naleeft
- de KNHS heeft daar dan alsnog niks mee te maken, omdat het of in duitsland of een privestal is ;)

:D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:06

Todorien schreef:
dus de basis in elke ''western'' regelboek misschien in 1 lijn trekken zodat het duidelijker en overzichtelijker wordt??? :)

Het is nu ook duidelijk en overzichtelijk voor zover dat kan met een regelboek, als je je er maar een beetje in verdiept :)
Er zijn ontzettend veel regelboeken uit verschillende landen die allemaal ook samenhangen met wetgeving, dus wat jij voorstelt is niet haalbaar.
Bovendien kun je niet een rassenregelboek samenvoegen met een disciplineregelboek, puur omdat ze een heel andere insteek en doelstelling hebben.

Todorien schreef:
en als we het dan toch over de KNHS hebben volgens mij rijdt Rieky Young toch wel degelijk voor de KNHS of ik moet heel erg mis zijn..... :o maar dat wil ik niet geloven anders mag zij niet meedoen met de olypische spelen! :D

Dat ligt iets genuanceerder hoor ;)
Ze is lid van de knhs omdat je dan met FEI (CRI) wedstrijden mee kan doen. En de FEI doet ook de OS. (dit was de verkorte en kort door de bocht versie)

Todorien schreef:
misschien (maar dat is mijn idee, hier over praten mag, maar aanvallen liever niet) is het helemaal zo slecht nog niet om de WRAN en KNHS samen te voegen samen met de andere Nederlanse western clubs,

Dat is het wel, dit is trouwens kort geleden nog geprobeerd en gelukkig op niks uitgelopen.
Als je wilt dat de western opgeslokt wordt en mee moet met de rest van het nederlandse keurslijf qua paardrijden, dan is samenvoegen het devies. Vraag maar aan enduranceruiters.
De wran is door die poging en door eigen toedoen al slachtoffer geworden, vandaar de capregel.

Todorien schreef:
ben het wel wat met Blyss eens, de westernwereld ''denkt''/''doet'' of ze inderdaad een vogelvrij vreemd soort zijn, dus misschien ergens officieel ergens bij aansluiten komt denk ik meer uit voort dan nu (maar goed dat is een ander topic)

Mensen in de westernwereld zijn helemaal niet vogelvrij of vreemd en ze horen wel degelijk ergens bij.
Namelijk de NRHA, AQHA, APHA en/of andere western verenigingen.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:07

toen ik begon met westernrijden heb ik me degelijk in de regels verdiept, maar ik heb het idee of zijn er regels gemaakt om de regels in stand te houden...
ik snap dat elk ras zijn eigen doelstelling heeft en dat moet ook zo behouden blijven, ik heb het dan puur over de basis en niet de rasgerichte regels maar de disciplineregels want western bij de quarters is en blijft hetzelfde als de western bij de arabieren neem ik aan...

weet dat het kort door de bocht is met je uitleg over Rieky maar ik snap je wel maar toch heeft dus de western en KNHS met elkaar te maken en daar ging het verhaal om niet in de waarom fase volgens mij (of ik heb het mis)

ik weet niet of je van geluk moet spreken dat de KNHS en de WRAN samenvoeging niks is geworden, ik heb persoonlijk niks tegen op de capregel sterker nog ik vind het een positief iets kijk wat er in de WRAN L5 om crossed maar niet alleen in de L5 ook in de L3 zijn er ruiters die nog niet eens vertrouwd zijn zonder bodyprotector (mijn god vraag niet hoe ze er zijn gekomen in de L3 maar ze horen er wel degelijk te rijden met cap...)

vogelvrij is misschien niet het goede woord ik weet even niet hoe ik het moet verwoorden via de pc kom hier nog op terug

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:24

Todorien schreef:
ik weet niet of je van geluk moet spreken dat de KNHS en de WRAN samenvoeging niks is geworden, ik heb persoonlijk niks tegen op de capregel sterker nog ik vind het een positief iets kijk wat er in de WRAN L5 om crossed maar niet alleen in de L5 ook in de L3 zijn er ruiters die nog niet eens vertrouwd zijn zonder bodyprotector (mijn god vraag niet hoe ze er zijn gekomen in de L3 maar ze horen er wel degelijk te rijden met cap...)

Laten we hier maar niet over beginnen, want dan wordt het een erg lang topic :( |o :x

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:41

Romkabouter schreef:
Todorien schreef:

Laten we hier maar niet over beginnen, want dan wordt het een erg lang topic :( |o :x

helemaal mee eens :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:30

Todorien schreef:
maar inderdaad zal er eerst een algemene basis regel(boek) zijn voor de WRAN/NQHA/DRHA/DPHC/etc. etc. dat zal het een stuk makkelijker en overzichtelijker maken

Wat heeft de WRAN in hemelsnaam gemeen met de NRHA/DRHA? Totaal onvergelijkbaar, dus onmogelijk iets dergelijks op te stellen. En gelukkig maar, moet er niet aan denken dat de malloten-regels van de wran ook meetellen bij de NRHA. Uiteraard heeft de NRHA geen enkele aandacht voor de wran, dus het is natuurlijk puur hypothetisch.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:45

@hollywood86 het gaat ook om de basisregels... het doelgerichte/rassendoelstelling is inderdaad heel anders en dat moet ook zo blijven inderdaad!!!