Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mabotje schreef:@Pannekoek: de foto's van de evenementen op jouw site, heb je daar ook van iedereen toestemming voor? Gewoon een vraag hoor...
deze foto's een beetje mwah maar goed nog gefeliciteerd he! Jullie hebben een mooie score gehaald!
Citaat:Portretten die niet in opdracht gemaakt zijn
Wanneer iemand bij toeval wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld tijdens een evenement, en herkenbaar op de foto staat, dan mag de foto zonder toestemming worden gepubliceerd. Wanneer de persoon zich meldt en een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan moet de foto verwijderd worden. Dit kan bijvoorbeeld een commercieel belang zijn van een model of een privacybelang wanneer bijvoorbeeld een foto op het naaktstrand gemaakt wordt. Bij minderjarigen wordt het privacybelang eerder erkend, dus houd daar rekening mee.
. verography schreef:Leuke en zeer interessante links Pannenkoek.
Ik heb even gezocht naar de regelgeving en kwam zelf op een marketingsite terecht die in het algemeen de rechten uitlegt. (op de vraag van hollywood om het rechtboek er even op na te slaan) Daar haalde ik deze quote vandaan:Citaat:Portretten die niet in opdracht gemaakt zijn
Wanneer iemand bij toeval wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld tijdens een evenement, en herkenbaar op de foto staat, dan mag de foto zonder toestemming worden gepubliceerd. Wanneer de persoon zich meldt en een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan moet de foto verwijderd worden. Dit kan bijvoorbeeld een commercieel belang zijn van een model of een privacybelang wanneer bijvoorbeeld een foto op het naaktstrand gemaakt wordt. Bij minderjarigen wordt het privacybelang eerder erkend, dus houd daar rekening mee.
Bron: http://www.tribal-im.com/nl/weblog/webs ... p-het-web/
Daarnaast heb ik mij voor mijn werk vaker verdiept in het principe portretrecht. Daar kwamen ook een aantal rechtzaken uit mijn zoektocht die allemaal door de de verdedigende partij gewonnen zijn. Bv. foto's van iemand die op de straat jogt met kinderwagen. Indien de foto niet aanstootgevend is en in een privesituatie (bijvoorbeeld thuis) gemaakt is heeft de portretrechthebbende geen poot om op te staan.
Bron van een zaak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BD4785
Uiteraard is het aan de coulance van de fotograaf om deze foto dan alsnog netjes te verwijderen.
Dus hollywood, niks geen loze aanname, het is een evenement en een openbare plek op dat moment, immers en zijn veel mensen aanwezig die er normaal ook niet zijn. Dus portretrecht met van te voren toestemming vragen geldt hier niet.
Nogmaals TS, ga lekker door met fotograferen. Zeker mensen van de WRAN wedstrijden waarderen het enorm dat er foto's gemaakt worden zodat ze er naar terug kunnen kijken. Overigens word er ook (zo goed als) nooit bezwaar gemaakt in de dressuurwereld of springwereld tegen fotografen, dus lekker dooroefenen.
Citaat:Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aan de eigenaar van de paarden. Houd er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.
verography schreef:Leuke en zeer interessante links Pannenkoek.
Ik heb even gezocht naar de regelgeving en kwam zelf op een marketingsite terecht die in het algemeen de rechten uitlegt. (op de vraag van hollywood om het rechtboek er even op na te slaan) Daar haalde ik deze quote vandaan:Citaat:Portretten die niet in opdracht gemaakt zijn
Bron: http://www.tribal-im.com/nl/weblog/webs ... p-het-web/
Daarnaast heb ik mij voor mijn werk vaker verdiept in het principe portretrecht. Daar kwamen ook een aantal rechtzaken uit mijn zoektocht die allemaal door de de verdedigende partij gewonnen zijn. Bv. foto's van iemand die op de straat jogt met kinderwagen. Indien de foto niet aanstootgevend is en in een privesituatie (bijvoorbeeld thuis) gemaakt is heeft de portretrechthebbende geen poot om op te staan.
Bron van een zaak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BD4785
Uiteraard is het aan de coulance van de fotograaf om deze foto dan alsnog netjes te verwijderen.
Dus hollywood, niks geen loze aanname, het is een evenement en een openbare plek op dat moment, immers en zijn veel mensen aanwezig die er normaal ook niet zijn. Dus portretrecht met van te voren toestemming vragen geldt hier niet.
Nogmaals TS, ga lekker door met fotograferen. Zeker mensen van de WRAN wedstrijden waarderen het enorm dat er foto's gemaakt worden zodat ze er naar terug kunnen kijken. Overigens word er ook (zo goed als) nooit bezwaar gemaakt in de dressuurwereld of springwereld tegen fotografen, dus lekker dooroefenen.
hollywood86 schreef:Zo, dat is nog eens mooi voorbeeld van het recht simplificeren. Je kan prima één arrest aanhalen, maar ik kan er ook gerust tig arresten aanvoeren die het tegendeel bewijzen, dat personen wel degelijk (ook in de publieke sfeer) een mate van bescherming krijgen. Immers, is niet alles afhankelijk van de omstandigheden van het geval? Moet er niet telkens weer een belangenafweging gemaakt worden?
Nu jij dit gehele gedeelte overslaat, faalt jouw betoog.
Daarnaast, nu wij het juridische gedeelte gehad hebben, kunnen we nog twisten over de fatsoensnormen.
Waarom is het te veel moeite om toestemming aan de ruiters te vragen? Je was op het evenement, dus je had het gerust kunnen vragen. Of was je misschien bang voor afwijzingen?!
Daarnaast, bij een goede fotograaf heb ik niet echt problemen met een dergelijke publicatie, maar die zal ervoor zorgen dat de foto's netjes en goed zijn. Dat wilt zeggen, dat een paard er op een (rijtechnisch) correcte op een foto staat. Een deel van deze foto's doen zeker afbreuk aan het geheel, waardoor veel ruiters niet blij zijn. Misschien eens een lesje nemen bij de officiële showfotograaf daar, voordat je je gaat wagen aan publicatie van twijfelachtige foto's?
verography schreef:Nog steeds blijft regel dat men niet van te voren volgens het wetboek toestemming hoeft te vragen. Het komt daarbij ook alleen tot een rechter als de fotograaf weigert deze foto te verwijderen. Ik kan wel raden waarom de regel van Bokt er is, juist om ervoor te zorgen dat zij buiten schotzicht blijven omdat ze alles in hun machte hebben gedaan om dit soort conflicten te voorkomen. Heel veilig en juist goed van Bokt.
hollywood86 schreef:Daar buiten is het niet mijn taak om iemand anders te vertellen hoe zij haar foto's moet maken. Dat moet ze zelf maar leren, maar zadel mij daar niet mee op.
Zij wilt foto's publiceren, dus dan moet zij zelf ook maar zorgen dat er geen redelijk belang is om de foto's tegen te houden. Ik snap dat je moet oefenen, maar doe dat dan op een manier waarop mensen geen bezwaar maken (dus bijvoorbeeld geen publicatie). Dat veel mensen hier ALLE (want eerlijk is eerlijk, zitten een paar mooie bij) foto's wel mooi vinden, geeft enkel aan dat er niet zoveel verstand van reining is onder bokt.nl. Een foto zoals nummer 1is bijvoorbeeld gewoon echt lelijk, waarbij opmerking verdient dat een dergelijke foto welzeker kan leiden tot een redelijk belang tot niet openbaren van de foto krachtens artikel 21 auteurswet.
. Daarbij kwam ook dat mijn camera net niet altijd reageerde zodra ik dat wilde
....ik dacht door een aantal foto's hier te plaatsen ik van het commentaar nog iets kon leren waar ik volgende keer rekening kon houden. Maar had deze discussies totaal niet verwacht
Was ook helemaal niet de bedoeling geweest. Als je ziet wat er op de andere foto's bijvoorbeeld stond: wel de juiste sliding qua benen en kont van het paard, maar dan was het hoofd te hoog, de mond te ver open, trok de ruiter veel te veel in de mond of hing de ruiter te ver naar achter waardoor het paardenhoofd naar achter werd getrokken. Dat waren dus onvoordelige foto's voor paard en ruiter. Die heb ik niet geplaatst hier. Dat soort foto's wil je gewoon niet terug zien van jezelf. Ik dacht dus best redelijk leuke foto's te hebben gemaakt. Ik ben maar een hobbyfotograaf die nog niet vaak foto's op zo'n evenement heb gemaakt, laat staan in een binnenbak. Daarvoor kwam ik juist om te oefenen. Gelukkig krijg ik ook leuk commentaar en commentaar waar ik iets van kan leren. Daar kan ik wat mee! Dank jullie wel daarvoor!
MissPiggy78 schreef:Het viel inderdaad niet mee om DE juiste foto's te maken. Daarbij kwam ook dat mijn camera net niet altijd reageerde zodra ik dat wilde
....ik dacht door een aantal foto's hier te plaatsen ik van het commentaar nog iets kon leren waar ik volgende keer rekening kon houden. Maar had deze discussies totaal niet verwacht
Was ook helemaal niet de bedoeling geweest. Als je ziet wat er op de andere foto's bijvoorbeeld stond: wel de juiste sliding qua benen en kont van het paard, maar dan was het hoofd te hoog, de mond te ver open, trok de ruiter veel te veel in de mond of hing de ruiter te ver naar achter waardoor het paardenhoofd naar achter werd getrokken. Dat waren dus onvoordelige foto's voor paard en ruiter. Die heb ik niet geplaatst hier. Dat soort foto's wil je gewoon niet terug zien van jezelf. Ik dacht dus best redelijk leuke foto's te hebben gemaakt. Ik ben maar een hobbyfotograaf die nog niet vaak foto's op zo'n evenement heb gemaakt, laat staan in een binnenbak. Daarvoor kwam ik juist om te oefenen. Gelukkig krijg ik ook leuk commentaar en commentaar waar ik iets van kan leren. Daar kan ik wat mee! Dank jullie wel daarvoor!