[WN] foto impressie van DRHA Summer slide in Wanroij deel 1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:27

mooie fotos hoor!
Quarterh wat ziet je peerd er goed uit zeg! Heb m voor t laatst op film gezien toen je hem net had, hij is echt de breedte in gegaan of niet?

quarterH

Re: foto impressie van DRHA Summer slide in Wanroij deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:28

nou dat was ie wel al hoor, is een 4 jarige buffel haha

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:29

quarterH schreef:
nou dat was ie wel al hoor, is een 4 jarige buffel haha

Ja vond het echt een plaatje om te zien jullie 2! hij zag er idd heel goed uit!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:34

dank je trudy!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:20

Mabotje schreef:
@Pannekoek: de foto's van de evenementen op jouw site, heb je daar ook van iedereen toestemming voor? Gewoon een vraag hoor...

Van mij iig niet en ik ben er echt vreselijk boos om! :)) _O-

Ik vind het ook niet netjes zomaar foto's te plaatsen zonder overleg met de ruiters of het nou mag of niet ik vind het eigenlijk gewoon not done!

quarterH ik vind je paard erg gaaf idd een buffel om te zien :wow: deze foto's een beetje mwah maar goed nog gefeliciteerd he! Jullie hebben een mooie score gehaald! 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:26

Dank je!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:23

Leuke en zeer interessante links Pannenkoek.

Ik heb even gezocht naar de regelgeving en kwam zelf op een marketingsite terecht die in het algemeen de rechten uitlegt. (op de vraag van hollywood om het rechtboek er even op na te slaan) Daar haalde ik deze quote vandaan:

Citaat:
Portretten die niet in opdracht gemaakt zijn
Wanneer iemand bij toeval wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld tijdens een evenement, en herkenbaar op de foto staat, dan mag de foto zonder toestemming worden gepubliceerd. Wanneer de persoon zich meldt en een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan moet de foto verwijderd worden. Dit kan bijvoorbeeld een commercieel belang zijn van een model of een privacybelang wanneer bijvoorbeeld een foto op het naaktstrand gemaakt wordt. Bij minderjarigen wordt het privacybelang eerder erkend, dus houd daar rekening mee.

Bron: http://www.tribal-im.com/nl/weblog/webs ... p-het-web/

Daarnaast heb ik mij voor mijn werk vaker verdiept in het principe portretrecht. Daar kwamen ook een aantal rechtzaken uit mijn zoektocht die allemaal door de de verdedigende partij gewonnen zijn. Bv. foto's van iemand die op de straat jogt met kinderwagen. Indien de foto niet aanstootgevend is en in een privesituatie (bijvoorbeeld thuis) gemaakt is heeft de portretrechthebbende geen poot om op te staan.
Bron van een zaak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BD4785

Uiteraard is het aan de coulance van de fotograaf om deze foto dan alsnog netjes te verwijderen.

Dus hollywood, niks geen loze aanname, het is een evenement en een openbare plek op dat moment, immers en zijn veel mensen aanwezig die er normaal ook niet zijn. Dus portretrecht met van te voren toestemming vragen geldt hier niet.

Nogmaals TS, ga lekker door met fotograferen. Zeker mensen van de WRAN wedstrijden waarderen het enorm dat er foto's gemaakt worden zodat ze er naar terug kunnen kijken. Overigens word er ook (zo goed als) nooit bezwaar gemaakt in de dressuurwereld of springwereld tegen fotografen, dus lekker dooroefenen :D .

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:28

verography schreef:

Ik heb even gezocht naar de regelgeving en kwam zelf op een marketingsite terecht die in het algemeen de rechten uitlegt. (op de vraag van hollywood om het rechtboek er even op na te slaan) Daar haalde ik deze quote vandaan:

Citaat:
Wanneer iemand bij toeval wordt gefotografeerd, bijvoorbeeld tijdens een evenement, en herkenbaar op de foto staat, dan mag de foto zonder toestemming worden gepubliceerd. Wanneer de persoon zich meldt en een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan moet de foto verwijderd worden. Dit kan bijvoorbeeld een commercieel belang zijn van een model of een privacybelang wanneer bijvoorbeeld een foto op het naaktstrand gemaakt wordt. Bij minderjarigen wordt het privacybelang eerder erkend, dus houd daar rekening mee.

Daarnaast heb ik mij voor mijn werk vaker verdiept in het principe portretrecht. Daar kwamen ook een aantal rechtzaken uit mijn zoektocht die allemaal door de de verdedigende partij gewonnen zijn. Bv. foto's van iemand die op de straat jogt met kinderwagen. Indien de foto niet aanstootgevend is en in een privesituatie (bijvoorbeeld thuis) gemaakt is heeft de portretrechthebbende geen poot om op te staan.

Uiteraard is het aan de coulance van de fotograaf om deze foto dan alsnog netjes te verwijderen.

Dus hollywood, niks geen loze aanname, het is een evenement en een openbare plek op dat moment, immers en zijn veel mensen aanwezig die er normaal ook niet zijn. Dus portretrecht met van te voren toestemming vragen geldt hier niet.

Nogmaals TS, ga lekker door met fotograferen. Zeker mensen van de WRAN wedstrijden waarderen het enorm dat er foto's gemaakt worden zodat ze er naar terug kunnen kijken. Overigens word er ook (zo goed als) nooit bezwaar gemaakt in de dressuurwereld of springwereld tegen fotografen, dus lekker dooroefenen :D .

Ik mis hier de 'vind ik leuk' knop van facebook. Heel goed verwoord !

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:55

Prima verwoord verography! Dit is echter alleen het wettelijk gedeelte en een deel van de discussie ging ook over de Boktregels. Hier staat bij Richtlijnen het volgende:

Citaat:
Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aan de eigenaar van de paarden. Houd er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.

Bokt heeft dus een aanvulling op de wettelijk bepalingen en dat mag in dit geval, je hoeft immers hier niet te posten maar als je dat wel doet commit je je aan de Bokt voorwaarden. Nou zal er verwarring kunnen ontstaan over de interpretatie van het woord "Richtlijn", vaak wordt hier gedacht dat het een vrijblijvend advies is o.i.d. maar dat is niet zo. De definitie van een richtlijn is een figuurlijke regel waarnaar gewerkt dan wel gehandeld moet worden. Die richtlijn wordt dus genegeerd en dat is jammer....... Bedoelt Bokt het als iets niet dwingends dan is het verstandiger om het beter te omschrijven.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:57

Citaat:
Wanneer iemand bij toeval wordt gefotografeerd

dit is niet bij toeval.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:58

Ik fotografeer al jaren op (paarden)evenementen, heb ze een paar keer op internet gezet en nog nooit reacties gehad dat ik de foto's niet openbaar mocht maken :?
Heb dan wel een logo oid door de foto heen staan om kopiëren te voorkomen en ik zorg er altijd voor dat diegene die er op staat er gunstig op staat.

Anyway mooie foto's TS +:)+
Het is verrekte moeilijk om in een binnenbak bewegende paarden te fotograferen.
Even een aantal aandachtspunten:
Op een goede stopfoto zit het paard zowat op de billen, heeft 1 been gestrekt en 1 been gebogen. De laatste stopfoto komt er het dichtste bij.
Een spinfoto neem je recht voor het paard, het liefst als het paard de voorbenen heeft gekruist.
Galopeerfoto's zijn mooi. Die van schuin van achteren genomen iets minder hoewel je dan die lekkere billen zo goed ziet :~

Joyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:08

Van mijn paard (de palomino) zitten er in ieder geval een aantal leuke foto's tussen, bedankt!

Ik vind het niet zo erg als er foto's worden geplaats van een openbare show, iedereen kan je zien showen/je paard geshowed zien wordem dus als je daar problemen mee hebt dan moet je daar niet naar toe gaan.
Ik vind alleen wel dat degene die de foto's maakt en online zet genoeg verstand moet hebben van de sport om slechte foto's
(qua timing etc.) er uit te filteren voor dat je ze zo online zet.
Andere (professionelere) fotograven doen dit ook.
Zoals bijvoorbeeld de eerste foto, het paard stopt hier op de voorhand (dus op alle vier de benen) dit is technisch gezien gewoon
geen goede en mooie stop, en zo'n foto komt de ruiter en het paard niet echt ten goede, zo'n foto zou ik dan niet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:38

verography schreef:

Citaat:

Zo, dat is nog eens mooi voorbeeld van het recht simplificeren. Je kan prima één arrest aanhalen, maar ik kan er ook gerust tig arresten aanvoeren die het tegendeel bewijzen, dat personen wel degelijk (ook in de publieke sfeer) een mate van bescherming krijgen. Immers, is niet alles afhankelijk van de omstandigheden van het geval? Moet er niet telkens weer een belangenafweging gemaakt worden?

Nu jij dit gehele gedeelte overslaat, faalt jouw betoog.

Daarnaast, nu wij het juridische gedeelte gehad hebben, kunnen we nog twisten over de fatsoensnormen.
Waarom is het te veel moeite om toestemming aan de ruiters te vragen? Je was op het evenement, dus je had het gerust kunnen vragen. Of was je misschien bang voor afwijzingen?!

Daarnaast, bij een goede fotograaf heb ik niet echt problemen met een dergelijke publicatie, maar die zal ervoor zorgen dat de foto's netjes en goed zijn. Dat wilt zeggen, dat een paard er op een (rijtechnisch) correcte op een foto staat. Een deel van deze foto's doen zeker afbreuk aan het geheel, waardoor veel ruiters niet blij zijn. Misschien eens een lesje nemen bij de officiële showfotograaf daar, voordat je je gaat wagen aan publicatie van twijfelachtige foto's?

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:43

Wat flauw... dat gezeur over het plaatsen van de foto's.
Als je in het openbaar wordt gefotografeerd dan zijn de foto's ook openbaar; hier is uitgebreide jurisprudentie over.
Ik vind ze mooi en correct.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:08

hollywood86 schreef:
Zo, dat is nog eens mooi voorbeeld van het recht simplificeren. Je kan prima één arrest aanhalen, maar ik kan er ook gerust tig arresten aanvoeren die het tegendeel bewijzen, dat personen wel degelijk (ook in de publieke sfeer) een mate van bescherming krijgen. Immers, is niet alles afhankelijk van de omstandigheden van het geval? Moet er niet telkens weer een belangenafweging gemaakt worden?

Nu jij dit gehele gedeelte overslaat, faalt jouw betoog.

Daarnaast, nu wij het juridische gedeelte gehad hebben, kunnen we nog twisten over de fatsoensnormen.
Waarom is het te veel moeite om toestemming aan de ruiters te vragen? Je was op het evenement, dus je had het gerust kunnen vragen. Of was je misschien bang voor afwijzingen?!

Daarnaast, bij een goede fotograaf heb ik niet echt problemen met een dergelijke publicatie, maar die zal ervoor zorgen dat de foto's netjes en goed zijn. Dat wilt zeggen, dat een paard er op een (rijtechnisch) correcte op een foto staat. Een deel van deze foto's doen zeker afbreuk aan het geheel, waardoor veel ruiters niet blij zijn. Misschien eens een lesje nemen bij de officiële showfotograaf daar, voordat je je gaat wagen aan publicatie van twijfelachtige foto's?

Ik denk dat we het niet eens gaan worden hierover, maar aangezien ik netjes me aan het feit heb gehouden dat je wetregels wil zien, wil ik wel eens wat bronmateriaal van jou kant zien over zaken of 1 zaak (welke ik voor het gemak heb genoemd) waar de eisende partij in gelijk word gesteld.

Zoals de regel is, is dat er redelijk belang bij moet zijn. Als dit redelijk belang inhoud, bijv: dat er een verkeerde houding van het paard word getoond waardoor het paard bijv. minder goed verkoopt (in tijden van verkoop), dan snap ik dat de eisende partij in het gelijk gesteld word.

Nog steeds blijft regel dat men niet van te voren volgens het wetboek toestemming hoeft te vragen. Het komt daarbij ook alleen tot een rechter als de fotograaf weigert deze foto te verwijderen. Ik kan wel raden waarom de regel van Bokt er is, juist om ervoor te zorgen dat zij buiten schotzicht blijven omdat ze alles in hun machte hebben gedaan om dit soort conflicten te voorkomen. Heel veilig en juist goed van Bokt.

Uiteraard ben ik het wel met je eens dat de fotograaf een goed inzicht moet ontwikkelen over welke houding de combinatie complimenteert en welke niet. I.p.v. hoog van de toren te blazen kan je ook gewoon aangeven dat de houding van het paard niet gewenst is, en of ze de foto's om die redenen wil verwijderen. Leert de fotograaf weer wat bij en jij bent van internet af (nu begreep ik dat jij niet op de foto staat, maar op het even gemakkelijk te houden typ ik in jij-vorm). Iedereen moet het leren dus ook de TS.

En nog even terugkomend op het event. Er starten heel veel mensen waarbij je nog helemaal niet weet welke foto's je goed vind en online wil tonen. Na afloop weet je de namen niet meer en is het dus wel errrug lastig om toestemming te vragen. Daarnaast kan je wel op een event toestemming vragen, maar zodra de foto niet goed genoeg is kan men alsnog bezwaar maken en zeggen dat er geen toestemming is gevraagd. Erg lastig dus. En waarom door die rompslomp wat veel tijd kost (bijhouden wie wel en wie niet toestemming geeft) als je bij wet gewoon foto's mag publiceren, zolang je deze maar verwijdert als men er bezwaar tegen maakt.

Verder stop ik met de discussie, (alhoewel ik nog wel benieuwd ben naar de zaken die de eisers gewonnen hebben).

En wens ik je een zeer prettige dag toe.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:17

Wat ik begreep is er géén toestemming van de organisatie om foto's te publiceren, tenzij door de showfotograaf. Maar daar heb ik verder nog niets over gehoord van die kant, ik heb alleen wel bewust mijn foto's niet online gegooid. Ik heb de gehele zaterdag foto's gemaakt voor mijn portfolio en heb ze nog even offline gehouden voor het geval dat.

Buiten dat ben ik zelf ook een paar keer gewezen op het feit dat ik iemand op internet plaatste, bedoeld (omdat het gewoon een gave slidingfoto was) of onbedoeld (foto van ruiter met paard, niet beseffend dat er een ruiter op de achtergrond staat die dat niet waardeert). Dat begrijp ik en daar heb ik respect voor, dus ik plaats ook niet meer klakkeloos foto's. Ook niet in mijn online portfolio. Máár, de foto's die ik voor de verkoop maak, plaats ik allemaal. Via mijn website of oypo. Als daar echt een probleem van wordt gemaakt kan de betreffende foto altijd nog verwijderd worden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:25

En verder zien je foto's er goed uit ts. Ik weet zelf ook hoe lastig het fotograferen is, een sliding is nog niet eens zo héél moeilijk te timen, maar de belichting is niet altijd je van het. Ik ben vanaf half 10 wezen fotograferen en rond een uur of 4 had ik de timing van de spins onder de knie, althans, 3 uit 10 hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:26

verography schreef:
Nog steeds blijft regel dat men niet van te voren volgens het wetboek toestemming hoeft te vragen. Het komt daarbij ook alleen tot een rechter als de fotograaf weigert deze foto te verwijderen. Ik kan wel raden waarom de regel van Bokt er is, juist om ervoor te zorgen dat zij buiten schotzicht blijven omdat ze alles in hun machte hebben gedaan om dit soort conflicten te voorkomen. Heel veilig en juist goed van Bokt.

Als je artikel 21 auteurswet goed leest, zie je dat dit dus niet zonder meer mag. Jouw stelling dat het altijd mag, is gewoon te kort door de bocht.
De uitwerking redelijk belang is in de jurisprudentie te vinden, soms krijgt de fotograaf gelijk en soms de houder van het portretrecht.

Wasteland party arrest, Staat/kijkshop arrest zijn slechts een kleine greep van voorbeelden waar een eiser in het gelijk gesteld wordt wat betreft publicatie.
De vaststelling dat alles maar mag zolang het niet in de privésfeer is, klopt gewoon echt niet.

Daar buiten is het niet mijn taak om iemand anders te vertellen hoe zij haar foto's moet maken. Dat moet ze zelf maar leren, maar zadel mij daar niet mee op.
Zij wilt foto's publiceren, dus dan moet zij zelf ook maar zorgen dat er geen redelijk belang is om de foto's tegen te houden. Ik snap dat je moet oefenen, maar doe dat dan op een manier waarop mensen geen bezwaar maken (dus bijvoorbeeld geen publicatie). Dat veel mensen hier ALLE (want eerlijk is eerlijk, zitten een paar mooie bij) foto's wel mooi vinden, geeft enkel aan dat er niet zoveel verstand van reining is onder bokt.nl. Een foto zoals nummer 1is bijvoorbeeld gewoon echt lelijk, waarbij opmerking verdient dat een dergelijke foto welzeker kan leiden tot een redelijk belang tot niet openbaren van de foto krachtens artikel 21 auteurswet.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:33

hollywood86 schreef:
Daar buiten is het niet mijn taak om iemand anders te vertellen hoe zij haar foto's moet maken. Dat moet ze zelf maar leren, maar zadel mij daar niet mee op.
Zij wilt foto's publiceren, dus dan moet zij zelf ook maar zorgen dat er geen redelijk belang is om de foto's tegen te houden. Ik snap dat je moet oefenen, maar doe dat dan op een manier waarop mensen geen bezwaar maken (dus bijvoorbeeld geen publicatie). Dat veel mensen hier ALLE (want eerlijk is eerlijk, zitten een paar mooie bij) foto's wel mooi vinden, geeft enkel aan dat er niet zoveel verstand van reining is onder bokt.nl. Een foto zoals nummer 1is bijvoorbeeld gewoon echt lelijk, waarbij opmerking verdient dat een dergelijke foto welzeker kan leiden tot een redelijk belang tot niet openbaren van de foto krachtens artikel 21 auteurswet.

Hier kan ik mij heel goed in vinden. Ik merk in mijn eigen selectie ook wel eens dat het lijkt alsof de ruiter het paard de sliding inrukt, zogezegd, terwijl dat niet het geval was. Maar fijn is het niet, zeker niet openbaar. Ik maak ook niet voor niets een selectie van mij eígen beginnersles foto's hihi. Maar ook ik ben nog lerende wat done en not done is

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 09:39

Het viel inderdaad niet mee om DE juiste foto's te maken *-:) . Daarbij kwam ook dat mijn camera net niet altijd reageerde zodra ik dat wilde _-:( ....ik dacht door een aantal foto's hier te plaatsen ik van het commentaar nog iets kon leren waar ik volgende keer rekening kon houden. Maar had deze discussies totaal niet verwacht :oo Was ook helemaal niet de bedoeling geweest. Als je ziet wat er op de andere foto's bijvoorbeeld stond: wel de juiste sliding qua benen en kont van het paard, maar dan was het hoofd te hoog, de mond te ver open, trok de ruiter veel te veel in de mond of hing de ruiter te ver naar achter waardoor het paardenhoofd naar achter werd getrokken. Dat waren dus onvoordelige foto's voor paard en ruiter. Die heb ik niet geplaatst hier. Dat soort foto's wil je gewoon niet terug zien van jezelf. Ik dacht dus best redelijk leuke foto's te hebben gemaakt. Ik ben maar een hobbyfotograaf die nog niet vaak foto's op zo'n evenement heb gemaakt, laat staan in een binnenbak. Daarvoor kwam ik juist om te oefenen. Gelukkig krijg ik ook leuk commentaar en commentaar waar ik iets van kan leren. Daar kan ik wat mee! Dank jullie wel daarvoor! :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:47

Nog afgezien van het recht, vind ik het een fatsoenskwestie. In mijn eerste post gaf ik ook al aan dat de timing van sommige foto's niet erg goed is.

Die foto's zou ik als ik TS was alsnog verwijderen!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:47

MissPiggy78 schreef:
Het viel inderdaad niet mee om DE juiste foto's te maken *-:) . Daarbij kwam ook dat mijn camera net niet altijd reageerde zodra ik dat wilde _-:( ....ik dacht door een aantal foto's hier te plaatsen ik van het commentaar nog iets kon leren waar ik volgende keer rekening kon houden. Maar had deze discussies totaal niet verwacht :oo Was ook helemaal niet de bedoeling geweest. Als je ziet wat er op de andere foto's bijvoorbeeld stond: wel de juiste sliding qua benen en kont van het paard, maar dan was het hoofd te hoog, de mond te ver open, trok de ruiter veel te veel in de mond of hing de ruiter te ver naar achter waardoor het paardenhoofd naar achter werd getrokken. Dat waren dus onvoordelige foto's voor paard en ruiter. Die heb ik niet geplaatst hier. Dat soort foto's wil je gewoon niet terug zien van jezelf. Ik dacht dus best redelijk leuke foto's te hebben gemaakt. Ik ben maar een hobbyfotograaf die nog niet vaak foto's op zo'n evenement heb gemaakt, laat staan in een binnenbak. Daarvoor kwam ik juist om te oefenen. Gelukkig krijg ik ook leuk commentaar en commentaar waar ik iets van kan leren. Daar kan ik wat mee! Dank jullie wel daarvoor! :j

Jij stond naast mij 'smiddags, of niet?
Trek je van het harde commentaar niet te veel aan, de strekking is overal hetzelfde, alleen de toon wat minder soms ;)
Je wilt mijn eerste foto's niet zien hoor haha. Ik kom uit een heel ander wereldje (concertfotografie). Leer je vanzelf bij :)
Waar fotografeer je mee?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:01

Hollywood86, wat is jouw probleem???

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 10:02

@ Sirius: Ik fotografeer met een Nikon D5000. Deze vind ik net iets te langzaam klikken. Ik heb al gekeken voor een andere, snellere camera. Maar ben er nog niet uit welke ik dan wil halen. Er is zoveel op de markt tegenwoordig.
Volgens mij stonden wij dan inderdaad naast elkaar. Ik heb 's avonds ook nog foto's gemaakt, maar dat werd niet veel. Dan moest ik mijn ISO dusdanig omhoog gooien dat er erg veel ruis in de foto's kwam. Dat vond ik niet mooi.
Ik ben nu in ieder geval niet meer van plan om nog foto's te verwijderen, tenzij diegene die op de foto staat daar zelf om vraagt. Als men niet op een fatsoenlijke manier iets tegen iemand kan zeggen, dan zegt dat veel over diegene dan over mij denk ik dan maar. We maken allemaal wel eens een fout. Als ik de foto's alleen maar thuis op de pc laat staan, dan leer ik natuurlijk nooit iets haha!!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:56

Moderatoropmerking:
Door omstandigheden van persoonlijke aard nu pas een reactie op dit topic Y;(

Er geldt hier inderdaad de regel op portretrecht http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht voor uitleg. Daarbij, door bij een evenement te rijden neem je inderdaad het risico dat je foto genomen en geplaatst wordt. Mocht je een foto van jezelf vinden in een topic van een evenement en dit niet willen kan je altijd één van de moderators contacten (pb of via de TeM) om de foto te laten verwijderen. Verder wil ik meegeven dat een foto altijd een moment opname is, of het zinvol is om hem te plaatsen de keuze is aan de plaatser/fotograaf. Als er nog vragen oid over zijn ben ik via de PB te naderen hierover maar niet meer in dit topic :)

Hier graag weer ontopic en het portretrecht, en alles omtrent dat, hier achterwege laten.