[WN] Gaan er mensen naar de WRAN ALV ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:13

spatter schreef:
maar het echte probleem zit hem dus bij de jury's die veel te mild jureren
dan werkt een level systeem natuurlijk nooit

onzin, het levelsysteem gaat over plaatsingen, niet over scores

spatter schreef:
het level systeem komt eigenlijk van de dressuur waar je door middel van winstpunten(die je behaald door je eigen rijden) naar een hoger niveau kunt komen
dan functioneert het maar dan moeten jury-leden wel daar naar jureren en goed in het oog houden of iemand wel L4, 3, 2 of 1 waardig is
en dan moeten die levels ook goed omschreven zijn en wat we daar voor niveau willen zien

Het levelsysteem komt helemaal niet van de dressuur, daar kun je winstpunten halen zonder ooit een prijs binnen te slepen.
Het levelsysteem is afgekeken van de EWU. De jury bepaald niet of iemand wel of niet L-zoveel waardig is, de jury beoordeeld wat ie ziet. Niks meer, niks minder.

spatter schreef:
ik krijg het idee dat het verschil tussen L5 en L1 veels te klein is, dat zou een wereld van verschil moeten zijn kwa niveau

Alle goede L1 ruiters zijn weg gelopen, dus dat klopt (nu) wel ja.

spatter schreef:
DQ hoeft niet maar je zou kunnen zeggen dat als iemand een flink aantal keren onder een bepaald aantal punten scoort, diegene terug mag/moet naar een level lager

Ik heb de wran een excelsheet (april 2011) gedaan met wat ideeen. Wat je dan als antwoord krijgt is dat "ze" er mee bezig zijn.
Vervolgens is en blijft het stil, maar komen ze dus wel met een "rassenprijs". Dan zakt mijn broek af, welke grote schare van leden heeft dat dan bedacht dat het bestuur dat meeneemt? Of is het uit de hoge hoed van het bestuur zelf gekomen? Wat ook gek is als bestuur van een ruitervereniging imo.
Ik begrijp best dat niet alles bruikbaar is, maar blijkbaar vind de WRAN het prima zoals het nu werkt. Ik vind van niet en ik denk dat het niveau van de wedstrijden hier een bewijs van zijn. De motivatie om mee te denken gaat vanzelf weg als je niet het idee hebt serieus te worden genomen en als azijnpisser gezien wordt. Dat laatste wordt je ook niet van de 1 op andere dag maar is ook rechtstreeks een gevolg van frustratie. Daarna kan het je gewoon niet meer schelen, en dat is waar ik nu ben.
"ze" zoeken het maar uit.

Maar veel leden zullen ook prima vinden hoe het nu gaat, want dan kunnen ze met 25 punten in de L3 meedoen met het NK als L2 rookie en denken al heel wat te zijn.
Blijkbaar zijn er ook veel L1 ruiters die wel vinden dat ze wat kunnen en thuis horen in het hoogste level van Nederland. Level dus, dat is iets anders als niveau.
Ik vind in ieder geval voor mezelf dat ik niet in het hoogste level zou moeten rijden.

En nu kruip ik echt weer onder mijn steen :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:24

spatter schreef:
maar het echte probleem zit hem dus bij de jury's die veel te mild jureren
dan werkt een level systeem natuurlijk nooit

het level systeem komt eigenlijk van de dressuur waar je door middel van winstpunten(die je behaald door je eigen rijden) naar een hoger niveau kunt komen
dan functioneert het maar dan moeten jury-leden wel daar naar jureren en goed in het oog houden of iemand wel L4, 3, 2 of 1 waardig is
en dan moeten die levels ook goed omschreven zijn en wat we daar voor niveau willen zien

ik krijg het idee dat het verschil tussen L5 en L1 veels te klein is, dat zou een wereld van verschil moeten zijn kwa niveau
net zo goed ald een B ruiter op kijkt naar een ZZ ruiter en het zou ook zo moeten zijn dat sommige ruiters nooit doorkomen omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn
zo moeten de proeven ook navenant moeilijker zijn en de jurering ook eerlijk
DQ hoeft niet maar je zou kunnen zeggen dat als iemand een flink aantal keren onder een bepaald aantal punten scoort, diegene terug mag/moet naar een level lager

jou idee dat het verschil tussen L5 en L1 te klein is, is geen idee dat is gewoon zo, als je het met de dressuur vergelijkt dan zit er een HEEEEEL groot verschil tussen de B en de Z2 dressuur en iemand met geen goed paard of niet de juiste ambitie's die blijft inderdaad hangen in de L of M dressuur en kan inderdaad na een paar verlies punten gedegradeerd worden naar een lagere klasse heel duidelijk geen moeilijke regel zo staat het er gewoon

in de western kun je met geluk dat de andere door zenuwen een DQ rijd (door bijv met scharenbit en 2 handen te rijden ;) ) punten rijden ook al heb je een pattern fout, springt je paard in galop enz enz kun je nog eerste worden en zo kom je puntje bij puntje toch in de L1 terecht terwijl je daar niet hoort, maar gewoon komt door domme pech van een ander.
ergens hoort je plaatsing te zijn om hoe je hebt gepresteerd en niet door de domme pech van een ander zo gaat het in de dressuur ook niet, hier zou een duidelijkere regel moeten komen om zo het niveau in de L1 omhoog te krijgen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:32

Paintless schreef:
jelson schreef:
en MBO opleiding westerninstructeur toch?

ja een MBO3 bbl opleiding westerninstructucteur

Sorry @Paintless, maar toch beter luisteren :(:) .

Laja zei dat ze nog niet weten hoe ze de opleiding zouden invullen.
Of alle dagen "school" of via een BBL opleiding.
Dat is nog niet zeker dus. :D

@Todorien
Mijn dressuur instructrice zei eens "dat iedereen wel Z kan rijden als ze maar lang genoeg volhouden".
Daarmee bedoelt ze dus dat als je maar veel wedstrijden rijd, je toch iedere keer wel winstpunten bij elkaar sprokelt.
Ik ken iemand die 10 jaar aan wedstrijden mee deed en aan het einde inderdaad Z dressuur reed, maar of het dan ook een echte Z ruiter is?

Ik ben het er zeker mee eens dat het puntensysteem niet goed is in de Levels, het gaat veel te snel ook doordat alle punten ook bij elkaar wordt op geteld en inderdaad de laatste ook nog punten krijgt, dat is niet goed.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:58

Paintless schreef:
whahaha ;) maar als je die dure opleiding gedaan hebt, dan pas gaan ze bekijken of je wel in het plaatje WRAN trainer past.. euh.. kiek ik scheel?

eh dat was de jurycurcus hoor .....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 23:11

Paintless schreef:
.. euh.. kiek ik scheel?

Nee, bist doof. :=

Paintless

Re: Gaan er mensen naar de WRAN ALV ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:41

en dom... kennelijk :+

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:37

@sliding dan was dat zeker een goede volhouder en doorzetter........
maar de regels zijn in de dressuur ook weer aangescherpt dus zo makkelijk wordt je echt niet Z dressuur meer hoor.
maar ik snap je wel
en het is wel zo dat als je Z dressuur wilt worden je veel en veel meer doorzettingsvermogen moet hebben wil je L1 in de western rijden dus ergens aan het punten/levelsysteem moet iets worden gedaan om het kaf van het koren te scheiden

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:58

Als ik het goed begrijp, komt t levelsysteem van de duitse EWU, is het precies hetzelfde ?
En ligt het dan alleen aan de milde jury dat hier het niveau niet omhoogkomt, en daar wel ?
Of moet je in duitsland meer punten hebben om hoger te komen?

En wat voor levelsysteem heeft belgie dan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:06

Niet helemaal Jelson. Binnen het Duitse systeem moet de ruiter per jaar een hoeveelheid punten behalen om zijn/haar klasse te kunnen behouden. Niet genoeg punten en je gaat een klasse onderuit (LK5 en LK4 kunnen niet degraderen). Maar hoeveel precies heb ik nog niet kunnen vinden (ga ik even navragen).

Binnen de wran is het te weinig halen van punten nvt. en moet je al een heel jaar niet starten om 5 minpunten te krijgen. Had ik vorig jaar :D Nou had ik 25, en dus toen weer 20, heet in 1 wedstrijd stond ik weer op 25 :+ En dat was niet omdat die wedstrijd nou zo goed ging :')

Ik heb 2 jaar geleden al gezegt dat er een degradatiesysteem in het puntensysteem moet komen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:50

Todorien schreef:
en het is wel zo dat als je Z dressuur wilt worden je veel en veel meer doorzettingsvermogen moet hebben wil je L1 in de western rijden dus ergens aan het punten/levelsysteem moet iets worden gedaan om het kaf van het koren te scheiden

Dat is ook zo, ik ben het met je eens dat het qua punten veel te snel gaat.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:04

jelson schreef:
Als ik het goed begrijp, komt t levelsysteem van de duitse EWU, is het precies hetzelfde ?

Gezocht en gevonden. Hier een lijst van hoe de punten in Dld werken.
http://www.westernreiter.com/uploads/me ... hang-2.pdf

Dat wordt dus blijkbaar elk jaar opnieuw vastgesteld. En de hoeveelheid punten die je scoort hangt ook nog af van het soort wedstrijd. Maar als je daar dus LK2 rijd en je hebt in 1 jaar minder dan 20 punten is het degradatie.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:11

rina schreef:
jelson schreef:

Gezocht en gevonden. Hier een lijst van hoe de punten in Dld werken.
http://www.westernreiter.com/uploads/me ... hang-2.pdf

Dat wordt dus blijkbaar elk jaar opnieuw vastgesteld. En de hoeveelheid punten die je scoort hangt ook nog af van het soort wedstrijd. Maar als je daar dus LK2 rijd en je hebt in 1 jaar minder dan 20 punten is het degradatie.

dat systeem ben ik het wel mee eens ik denk dat op die manier ook de besten in de hogere klasse komen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:21

vind ik ook een beter systeem dan dat wat wij nu hebben. zo krijg je inderdaad weer wat niveauverschil. en dus ruiters waar je tegen op kan kijken, in plaats van uitlachen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:47

Ja dat is zo. Nu kan je alleen maar omhoog, of je moet al een paar jaar niet starten, en dan is het ook nog afhankelijk hoeveel punten je had. Wat ik dus al geschreven had, ik had 25 punten, heb een jaar niet gestart vanwege blessures van de paarden, kreeg dus -5 en na 1 wedstrijd stond ik weer op die 25. En dat dus terwijl ik, aan het begin van het jaar dat ik niet gestart ben, een brief kreeg dat ik naar de L1 mocht. Heb ik toen ook niet gedaan, paarden niet fit en gewoon niet klaar voor die klasse ;) Maar zo zonder enige moeite kom je in de hoogste klasse, terwijl je daar mss niks te zoeken hebt. En als ik nu geen wedstrijden meer zou starten, zou het nog 5 jaar duren voor ik teruggezet word naar de L3 :O
Ik ben het er dus zeker mee eens dat de punten per jaar moeten worden gereden. Diegene die omhoog wil zorgt er dan wel voor, en de betere zullen ook daarheen gaan. En daarmee creeer je ook dat de mensen weer naar wedstrijd willen. Nu hoef je geen moeite te doen je klasse te houden.

Maar daarnaast zou ik willen dat dat puntensysteem niet ruiter afhankelijk zou zijn, maar combinatieafhankelijk. Nu moet bv een L1 ruiter zijn/haar jonge paard gelijk in die klasse voorstellen, terwijl die op dat moment mss beter in de L3 past. In de dressuur (die hier al aangehaald is) start je met je jonge paard ook niet in de Z als je dat met je vorige paard gereden hebt. Je moet je gewoon weer opwerken. En als je van de trail uitgaat, zou het voor dat jonge paard kwa moeilijkheidsgraad ook eerlijker zijn. Mocht die ruiter toch in de hogere klasse starten, kan dat je aangevraagt worden.

Just my to cents ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:55

rina schreef:
Maar daarnaast zou ik willen dat dat puntensysteem niet ruiter afhankelijk zou zijn, maar combinatieafhankelijk. Nu moet bv een L1 ruiter zijn/haar jonge paard gelijk in die klasse voorstellen, terwijl die op dat moment mss beter in de L3 past.

Dat vind ik dan weer onzin.
Met een groen paard ga je eerst op wedstrijd om te trainen, dan doen lintjes er niet toe.
Dingen die je nog niet kunt, doe je gewoon niet. Hindernissen kun je altijd overslaan.
Of gewoon niet op wedstrijd gaan tot je ze wel kunt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:57

en dan nog heb je daar ook de groenepaardenproeven voor ( ook al worden die amper tot nooit uitgeschreven)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:01

Je kunt ook nog de groene paard regel aanvragen. Dan mag je een klasse lager starten als dat je in zit. Dus een L2 ruiter mag dan in de L3 starten tot het paard 10 punten heeft.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 15:20

Funnygirl schreef:
Je kunt ook nog de groene paard regel aanvragen. Dan mag je een klasse lager starten als dat je in zit. Dus een L2 ruiter mag dan in de L3 starten tot het paard 10 punten heeft.

Ja, en een L1 ruiter mag L2 starten. :P
O nee, dat helpt ook nog niet veel want de L2 en L1 worden vaak samengevoegd. :+
En zoveel verschil zit er tegenwoordig niet in de proeven (L2,L1), bij de ene organisatie meer dan bij de andere.

Bij de dressuur is het tegenwoordig zo, dat een Z ruiter met zijn paard zelf moet weten waar hij in start.
Als hij bijv in de L1 (of M1)begint en na enkele wedstrijden denkt "dit gaat te makkelijk voor mijn paard" dan mag hij zo overstappen naar de L2 (M2) of hij nu genoeg winstpunten heeft of niet.
Geen verkeerde manier vind ik, want op deze manier hoeft hij niet in een klasse te rijden waar zijn paard (nog) niet thuis hoort. :)

Bij de WRAN heb je toch geen "de groenepaardenproeven" @hobbelheks?
Dan moet je wel een westernras hebben om daar aan mee te doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:34

sorry heet juniorenproeven
uit regelboek wran pag 40, 41, 42

JUNIOREN
551. In deze discipline mogen alle 4- en 5-jarige paarden
starten. De deelnemer beslist per wedstrijd of het paard in de
All-Ages- of in de Juniorendiscipline gestart wordt. Het is niet
toegestaan om hetzelfde paard op dezelfde wedstrijd in zowel
de All Ages- als Juniorendiscipline te starten..

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:16

Funnygirl schreef:

Ja dat klopt. Voorbeeld: Ik mag nu met mn jonge paard nog 2 punten in de L3 halen, dan door naar Level 2. Stel dat ik dit jaar in level 2 er geen bal van bak, wat natuurlijk helemaal niet raar is, je gaat, net zoals Romkabouter ook zegt, puur voor de ervaring voor je jonge paardje, niet voor de lintjes, dan zou ik dus ná dit jaar weer teruggezet worden naar de Level 3..
Nee zegt de WRAN, je hebt met je "oude paard" nog tig punten in de Level 2 staan, die maak je dan maar eerst op met je "groene paard" := >;) Vreemde regelgeving als je het mij vraagt...

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:51

ik vind de regel voor groene paarden in de western niet zoals het hoort, ik vind het in de dressuur beter geregeld voor jonge paarden

en dan kun je wel zeggen ik ga voor de ervaring van het paard en sla een hindernis over, mijn ervaring is als je een paard leert hindernissen over te slaan hij de volgende paar keer denkt ''ja ho eens even die hoefde ik de vorige keer ook niet en nu wel, bekijk het even.......''

dan vind ik het persoonlijker beter voor je paard levels lager te starten om zo de ervaring op te doen en inderdaad wordt het het paard te makkelijk dat je dan een level hoger gaat starten net zoals in de dressuur.... en in de dressuur mag een paard jonger dan 6 niet in de M dressuur starten en moet 8 jaar zijn wil je met een paard Z starten (ik geloof dat dat ook in de western is toch de leeftijdsgrens....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:58

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:04

Todorien schreef:
en dan kun je wel zeggen ik ga voor de ervaring van het paard en sla een hindernis over, mijn ervaring is als je een paard leert hindernissen over te slaan hij de volgende paar keer denkt ''ja ho eens even die hoefde ik de vorige keer ook niet en nu wel, bekijk het even.......''

Alsof je paard weet in een trail parcours welke hindernissen het wel of niet moet nemen.
En alsof een paard weet of hij wel of niet een trun moet doen in de horsemanship.....

En please, laat de volkomen onzinnige vergelijkingen met de dressuur achterwege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:47

Todorien schreef:

:')
Je moet ook ZELF dat pattern leren Todorien, niet je paard...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:50

dropje zo werkt de groene paard regel ook niet
als jij met een nieuw paard komt mag je een level lager starten met de groene paard regel totdat je met dat paard een x(ik meen 10) punten gehaald hebt in dat level
dan laat je dus zien dat je paard toch toe is aan het level waar jij al in zat namelijk level 2 en vervalt de groene paard regel en start je weer in je eigen level

ik heb mij terug laten zetten in level 3 en ben vanaf het levelen dus al geen L2 ruiter meer
spatter kon dat niveau echt niet aan , dus vroeg of laat was ik toch terug gezet
daarna ook jaren niet gestart en nu kan ik met blue gewoon in level 3 starten en kan ik tot (75?) punten rijden voordat ik over moet