[WN] Degradatie WRAN... en nu ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:24

nouja, dat is dan weer een beetje het stomme
mijn paarden kunnen allang L2 trail voordat ze uberhaubt een keertje L3 waardig een pleasure proefje kunnen lopen
waarschijnlijk zetten ze eerder een redelijk reiningproefje neer als een fatsoenlijke pleasure lope
eerlijk is eerlijk, ik geloof niet dat ik ooit echt iets in de pleasure te zoeken heb

DubbelFun

Re: Degradatie WRAN... en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:49

En misschien wordt de galopverzameling in de L3 ook wat overdreven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:13

Goh is dat ZO makkelijk te zien vanaf de kant? :')

DubbelFun

Re: Degradatie WRAN... en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:28

Ken je de Divi Divi tree ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:04

Ik begrijp sowieso de aanwezigheid van de L5 niet. Behalve voor kinderen onder de 12 en mensen met een lichamelijk beperking.

Als je niet met je paard op vreemd terrein kan galopperen, hoe groen dit paard dan ook is, heb je niks op een officiële wedstrijd te zoeken. Dan ga je maar eerst oefenen door zelf naar ander terrein te gaan, of oefen wedstrijden te starten voordat je je inschrijft voor een officiële wedstrijd.

Ik krijg hier het idee dat de L5 op dit moment wordt gebruikt voor de bangeriken en de onzekere ruiters. Ik kan me niet voorstellen dat het level daarvoor bedoelt is.

Ook snap ik niet dat je met een groen paard een level lager wil starten. Waarom ga je met een groen paard naar wedstrijden? Om lintjes binnen te harken? Nee, je komt daar toch voor de ervaring van het paard? Dan maakt het toch geen klap uit in welk level je start? Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Lope overs hoef je niet te doen, je kan ze ook rustig in jog doen en ze thuis verder oefenen. Jij kan toch rijden? Het level systeem is gebaseerd op wat JIJ kan en niet op wat je paard kan.

Dan terug naar het onderwerp van dit topic. Geen enkele vereniging heeft wat te zeggen over of jij wel of geen les geeft. Het enige dat ze kunnen doen is je verbieden in de lagere levels te starten. De hele regelformulering van de wran is dus krom. In feite zouden ze moeten zeggen dat zodra je geld verdient in de paarden (trainen/ les geven) moet je L2 starten, maar dat strijkt in tegen hun eigen level groei waar mensen in worden gedeeld op hun kunnen. Een tegenstrijdige ideologie dus. Mensen zouden of vrij moeten zijn om les te geven en te starten waar ze willen óf mensen die lesgeven moeten gedwongen worden in een bepaald level te starten ongeacht hun kunnen.

Degraderen terwijl je les geeft kan dus eigenlijk niet. De wran zou je hoogstens kunnen weren van de wedstrijden, omdat je je niet aan de regels houdt. Gezien het lage level van deelname op sommige shows kan ik me dat moeilijk voorstellen ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:11

spatter schreef:
maar ook niet weer zolang wachten tot je thuis zo ver bent dat je paard makkelijk een klasse hoger zou kunnen starten

Waarom niet?

En als je wel L2 kan (dus ook de lopeovers), waarom kun je dan geen L2 pleasure? Daar zie ik ook over het algemeen galopperende paarden hoor :)
Dat het geen winnende proef zal zijn ok, maar om nou te zeggen dat het zo slecht zal zijn dat je een modderfiguur zal slaan...

Verder een met HT :j

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:50

@ superpony bedankt voor de tip want ik heb het inderdaad wel eens vaker meegemaakt dat we er korter over doen dan de anwbrouteplanner zegt........

@sonja, ik ben ook een perfectionist dus ik denk dat zoiets persoonsgebonden is, ik wil thuis eerst ook alles perfect hebben voor ik op wedstrijd ga..... dus ik denk voor diegene die een jong paard starten dat het ook weer persoonsgebonden is, wat je nou het beste vind en voelt van je paard om in welke klasse dan ook te starten maar persoonlijk vind ik daar de L5 buitenvallen.......

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:51

HumbleTalent schreef:
Lope overs hoef je niet te doen, je kan ze ook rustig in jog doen en ze thuis verder oefenen. Jij kan toch rijden? Het level systeem is gebaseerd op wat JIJ kan en niet op wat je paard kan.

HT ik snap nu dat je talent niet bij de trail ligt.
(breek de nek van je paard voorzichtig 8-) )

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:00

@ HumbleTalent ik ben ook gestart in de L5 en dat is niet omdat ik een bangerik ben of niet durf te galopperen erger nog ik rijd al meer dan 16 jaar dressuur waarvan nou 4 jaar western, 3 jaar geleden ben ik begonnen met wedstrijden in de western maar omdat dit heeeeeeeel anders is en gaat dan de dressuur ben ik L5 gestart om te ervaren ''hoe wordt er gejureerd'' ''wat wordt er van je verwacht'' '' hoe gaat het op het inrijterrein'' enz enz kijk zou ik nu weer een jong/ander paard starten zou ik geen L5 meer starten maar gelijk L4 omdat ik nu weet wat me er staat te wachten dus voor diegene onder ons die nog nooit geen kaas van wedstrijden of westernwedstrijden hebben gegeten is het een mooie instap level

en tja over de regelgeving van de wran met les geven wel of niet het blijft een heen en weer mening......
wel is het als je les blijft geven en je moet L2 starten maar je paard is er niet klaar voor dan zou je dus je lessen op moeten geven om zo een lagere klasse te starten en zodra je paard L2 is kun je weer gaan lesgeven.........
ik vind en blijf het een rare regel vinden, maar nou draai ik het om...... ik heb Z1 dressuur gereden dan zou ik toch in het oog op dat ik hoog heb gereden in de dressuur gewoon les mogen blijven geven toch?!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:12

Hmmm heb het hele topic door gelezen. Ik denk dat de hele degradatie door de wran is ingevoerd omdat er toch veel ruiters zijn die een soort arrogantie over zich heen hebben tov de wran. Nk of summershow ok, maar je zal je toch niet vertonen op een reguliere wran show?? Wellicht tenzij je een paardje moet schoolen, maar anders niet; het is immers "maar wran". Door het degradatie systeem zijn er nog mensen die wellicht gemotiveerd worden om nog een extra wran wedstrijd te starten. Je hoeft echt maar 1 ieniemienie puntje te halen op een heel jaar om niet gedegradeerd te worden.

Daarnaast vind ik de L5 een super geweldige uitvinding, als je enorme wedstrijd stress hebt is er maar 1 manier om daar overheen te komen en dat is door te starten. Als je dat in een klasse doet waarin je gewoon alleen maar lekker hoeft te joggen dan blijft het allemaal wat overzichtelijker. Daarnaast zijn er toch wel paarden die gewoon erg heet worden in de galop en dan is het toch fijn als je kan starten om kennis te maken met de westernwedstrijd way of life om nog maar te zwijgen om de kinderen die het prachtig mooi vinden om te starten in deze klasse.

Ik snap niet waarom iemand die lesgeeft (al helemaal in de dressuur) dan ook direct een L2 niveau zou moeten rijden. Ik zou zelf iemand die nog nooit western heeft gereden de basis kunnen uitleggen, maar ik rij absoluut geen L2 niveau. Je kan prima lesgeven terwijl je zelf misschien wel een beginners niveau rijdt. Misschien dat er een soort testdagen voor niveaus zou moeten komen, rij maar een proefje en kijken welk niveau je in hoort, of gebaseerd op meerdere dagen/proeven. ZOmaar een brainstormpje hoor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:23

Rebel_Gloe schreef:
om nog maar te zwijgen om de kinderen die het prachtig mooi vinden om te starten in deze klasse.

Naar mijn mening zijn deze deelnemers de enigen die in de L5 zouden moeten rijden.

Rebel_Gloe schreef:
Ik snap niet waarom iemand die lesgeeft (al helemaal in de dressuur) dan ook direct een L2 niveau zou moeten rijden.

Nou, eigenlijk is het allemaal andersom.
Als je in de L3 rijdt mag je geen lesgeven. Dat is een andere insteek dan iemand die lesgeeft naar de L2 te zetten ;)
Ik vind dat ze dat hele lesgeefgebeuren beter kunnen loslaten, het voegt volgens mij niks toe en levert alleen maar verwarring op.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:43

Romkabouter schreef:
Rebel_Gloe schreef:
om nog maar te zwijgen om de kinderen die het prachtig mooi vinden om te starten in deze klasse.

Naar mijn mening zijn deze deelnemers de enigen die in de L5 zouden moeten rijden.

Rebel_Gloe schreef:
Ik snap niet waarom iemand die lesgeeft (al helemaal in de dressuur) dan ook direct een L2 niveau zou moeten rijden.

Nou, eigenlijk is het allemaal andersom.
Als je in de L3 rijdt mag je geen lesgeven. Dat is een andere insteek dan iemand die lesgeeft naar de L2 te zetten ;)

Mwah naar mijn idee komt het op hetzelfde neer:) Als je les geeft mag je niet lager dan L2 starten terwijl of je lesgeeft niet per se hoeft te zeggen dat je dat niveau rijdt.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:54

dofuzz schreef:
omdat je zelf zegt dat je nog niet klaar was om wedstrijden te starten 8-)

:? Waar zeg ik dat? Rij sinds 2008 wedstrijden, waar ik in 2010 niet gestart ben ;)
Ik heb nergens gezegd dat ik niet klaar ben om wedstrijden te starten. Ergens moet je beginnen met een jong paard wat nog nooit op wedstrijd is geweest. Mijn extra handicap is dat ik dus L4 + 39 begin en de punten die ik rij met ons paardje erbij opgeteld worden. En dus niet nog ff in de L4 kan "oefenen" omdat ik al halverwege ben om te MOETEN promoveren...
En tuurlijk, dan kan ik idd ook alleen t onderdeel starten waar hij/wij nog in moeten leren, maar om nu 2x 2 uur met de auto en trailer op pad te moeten voor 5 minuten show....

En tuurlijk deze "handicap" heeft elke ruiter die al gestart is en daarna -om welke reden dan ook- verder gaat met een ander, jong paardje. Maar mijn idee is dan dat je die combinatie wel in hun eigen level laat starten, maar de punten weer op 0 laat zetten.

Natascha dH schreef:
Een heleboel dingen kan je thuis trainen, maar een heleboel dingen ook niet.

En dit is precies wat ik bedoel ;) Thuis loopt mijn paardje super en zeker L3 waardig (alhoewel ik menig L3 en zelfs L2 klasses heb gezien waarvan ik me zelfs afvraag wat sommige mensen daar doen :? :o ) , maar op een wedstrijd is alles anders. Vooral IK ben anders, veel minder relaxed. En dat kan ik thuis niet faken of oefenen. Dus ik wil ons wel aan de wedstrijden laten wennen (als nieuwe combi) en als ik me zou beperken tot de oefenwedstrijden heb ik er welgeteld één per jaar ;)

En ik geloof dat mijn opmerking over van L4 naar L5 teruggaan begoorlijk uit zn verband gerukt is cq verkeerd begrepen ;) Ik wilde niet definitief terug naar de L5 (want ik durf best te galopperen :P ) , maar 1x L5 starten om te zien hoe wij het als combi zouden doen. Ik vind mezelf geen slechte ruiter, maar de weg naar de (sub-)top is voor ons nog een lange. Dan vind ik je paard laten ruiken aan de wedstrijden middels een L5 proefje niet een verkeerd idee.

Om vervolgens L4 te starten op 0 :D

De praktijk wijst uit dat Mylo en ik t best leuk doen in de L4, maar na 3 wedstrijden staan we dus nu op L4 + 63 en dat betekent nog een keer een leuke prestatie leveren en we MOETEN naar de L3. Als ik op 0 was begonnen hadden we nog even in de L4 kunnen blijven.

@HT, toen ik met Nick met de wedstrijden begon, ben ik gestart in L5. Ondanks dat ik toen ook al durfde te galopperen op vreemd terrein :D (voordat ik wedstrijden reed deden we al mee aan bv de Stroa rit in Renesse, met de fanfare t dorp door en in een flinke galop met een groete groep over t strand). Dat ik L5 ben begonnen heeft in mijn geval NIETS te maken met galopperen, maar meer met het leren over al die ongeschreven regeltjes en gedragingen tijdens een wedstrijd. In de L5 wordt je een "stommiteit" sneller "vergeven" dan als je gelijk op een hoger niveau instroomt. En in de L5 krijgen de deelnemers meestal na de proef een praatje van de jury wat er goed ging en wat er fout ging. Ik zie dat in de hoge(re) levels niet vaak gebeuren.

Rebel_Gloe schreef:
Daarnaast vind ik de L5 een super geweldige uitvinding, als je enorme wedstrijd stress hebt is er maar 1 manier om daar overheen te komen en dat is door te starten. Als je dat in een klasse doet waarin je gewoon alleen maar lekker hoeft te joggen dan blijft het allemaal wat overzichtelijker.

_/-\o_ En dat is dus net mijn probleem :o die wedstrijdstress... :D

*edit* Zit net even bij de wedstrijdpunten te kijken en zie er zowaar iemand tussen staan in de L4 die 91 punten heeft :?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:07

Oke, olie op het vuur. ~~}>

Als het zo onnodig is dat de L5 bestaat (volgens sommige), waarom heb je, bij DE AQHA en andere rassenverenigingen en als je bij de albreed klasses wilt starten, dan de walk and jog klassen. <<)

Ik ben heel eerlijk, ik vind persoonlijk dat als je wedstrijden wilt starten toch zeker de stap,draf en galop moet beheersen, en inderdaad voor de kinderen tot een bepaalde leeftijd zou de L5 kunnen.

De eerste keren op een wedstrijd houd je nu éénmaal altijd.
En dat kan vervelend zijn als het dan niet helemaal goed gaat (voor zowel ruiter als mede ruiters ;) )
Maar je wilt het wel zo goed mogelijk doen, en thuis kan het super gaan maar een wedstrijd is toch altijd weer afwachten.
Maar ook als je al regelmatig wedstrijden hebt gereden kan je paard nog "gek" reageren het zijn nu eenmaal dieren.

Het is niet de WRAN die de "lesgeef regel" heeft bedacht .

Citaat:
@Todorien dat je , als je lesgeeft in een hogere Level/klasse moet starten, komt doordat de westernsport zich houd aan de regels, die voornamelijk door de AQHA worden voorgeschreven.

Als de WRAN deze regel zou veranderen dan krijg je weer van alle kanten te horen, dat ze zich niet houden aan het AQHA regelboek en het dan geen echte westernwedstrijden meer zijn. Net als toen met de capregel. :roll:
Maakt niet uit het is toch nooit goed.
Ik vind wel dat wij hier in Nederland wonen en dat sommige AQHA regels hier niet helemaal op hun plaats zijn, maar het zal lastig zijn om het te veranderen.

@Buitenzorg, ook al heb je meer dan 75 punten,je hoeft pas over na de NK,.
Dus als jij net voor de NK 73 punten (en dan geen wedstrijden meer rijd) hebt mag je nog een heel jaar dezelfde klasse starten. 8-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:11

Rebel_Gloe schreef:
Mwah naar mijn idee komt het op hetzelfde neer:) Als je les geeft mag je niet lager dan L2 starten terwijl of je lesgeeft niet per se hoeft te zeggen dat je dat niveau rijdt.

Maar het idee erachter is dus anders ;)
Het ene gaat uit van het level van de ruiter en de andere gaat uit van het lesgeven. Maar in de praktijk is het inderdaad hetzelfde :D

Een beetje het idee van met een schaar rijden.
Velen zeggen dat als je paard 6 of ouder is, dat je dan op 1 hand moet en dus een bit.
Maar het is juist dat een paard van 6 of ouder met een bit moet, en met een bit voor je een eenhandige teugelvoering.

Geneuzel, ik weet het :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:19

HumbleTalent schreef:
Ik begrijp sowieso de aanwezigheid van de L5 niet. Behalve voor kinderen onder de 12 en mensen met een lichamelijk beperking.

Als je niet met je paard op vreemd terrein kan galopperen, hoe groen dit paard dan ook is, heb je niks op een officiële wedstrijd te zoeken. Dan ga je maar eerst oefenen door zelf naar ander terrein te gaan, of oefen wedstrijden te starten voordat je je inschrijft voor een officiële wedstrijd

Dat kan een manegeruiter niet. En L5 moet je zien als introductielevel, voor bv manegeruiters :)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:22

sliding schreef:
@Buitenzorg, ook al heb je meer dan 75 punten,je hoeft pas over na de NK,.
Dus als jij net voor de NK 73 punten (en dan geen wedstrijden meer rijd) hebt mag je nog een heel jaar dezelfde klasse starten. 8-)

Echt? :D Dat wist ik niet! Dus even in blondine taal :P Als ik nu tm september geen WRAN-wedstrijden meer start (of zorg dat ik onder de 75 pt blijf) en ten tijde van t NK sta ik dan op bv L4 + 70 dan mag ik heel het wedstrijdseizoen 2012 (tm NK 2012) in de L4 blijven? Ook al zou ik in juni 2012 bv L4 + 90 staan dan mag ik me de volgende wedstrijd (mits voor het NK 2012) weer in de L4 inschrijven? Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:28

Buitenzorg schreef:
_/-\o_ En dat is dus net mijn probleem :o die wedstrijdstress... :D

Ok, dat snap ik.
Stel ik een wedervraag: Heb je die niet in de L4 en waarom dan niet?
Maw: Waarom heb je die wel in de L3, terwijl je dus zelf vind dat je dat prima kan?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:33

sliding schreef:
Als het zo onnodig is dat de L5 bestaat (volgens sommige), waarom heb je, bij DE AQHA en andere rassenverenigingen en als je bij de albreed klasses wilt starten, dan de walk and jog klassen. <<)

AQHA schreef:
AQHA and AQHYA members have a new type of competition that offers people with certain mental and physical challenges the thrill of showing an American Quarter Horse. It provides an arena for everyone to enjoy the rewards of hard work, determination and perseverance. This program allows you to show in three classes and earn points for year-end, high-point awards, along with the satisfaction of a job well done. The three classes are - walk and trot hunt seat equitation on the flat; walk and jog western horsemanship, and walk and jog trail horse

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:34

Buitenzorg schreef:
Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?

Correct. Zie regelboek ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:42

Romkabouter schreef:
Ok, dat snap ik.
Stel ik een wedervraag: Heb je die niet in de L4 en waarom dan niet?
Maw: Waarom heb je die wel in de L3, terwijl je dus zelf vind dat je dat prima kan?

Die stress heb ik altijd :o Was zelfs met Nick in 2009 nog, we hadden de felbegeerde buckle al gewonnen qua punten, ik wilde over naar de L3 met Nick en ook daar hadden we genoeg punten voor, dus al zou ik op alles wat we zouden starten een DQ krijgen, hadden we toch alles "binnen". En toch was ik doodnerveus op onze laatste wedstrijd samen....

Is iets waar ik niets aan kan doen, behalve nervofit vreten voordat ik een wedstrijd start :D

Daarnaast moet ik heel erg wennen aan Mylo en hij aan mij. We hebben m nu een half jaar en we zijn al best een combi aan t worden en winnen elkaars vertrouwen, maar ik ben gewend om in Nick een paardje te hebben wat een trailparcours met 2 hoeven in zn neus "foutloos" uitloopt :o De combi Mylo en ik doen dat nog niet en ik denk dat zeker de trail L3 een TE grote uitdaging is voor ons. Mylo vindt het hek nog "eng", en als ik niet eens fatsoenlijk een hek doorkan, wat hebben we dan in de L3 te zoeken? :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:43

Romkabouter schreef:
Buitenzorg schreef:
Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?

Correct. Zie regelboek ;)

gaat regelboek opzoeken... :D

*edit* gevonden....
Als ik er meer dan 25 heb in een bepaalde klasse MAG ik uit vrije wil promoveren. Wil ik dat niet doe ik dat niet, tenzij ik bij de start van het nieuwe wedstrijdjaar er meer dan 75 heb, dan MOET ik. Maar als ik dus dit jaar eindig met L4 + 73 mag ik tm het einde van het wedstrijdseizoen in 2012 L4 blijven starten, ook al sta ik dan bv op L4 + 100?

Zo lees ik t nu :D
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 06-06-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:44

Buitenzorg schreef:
Echt? :D Dat wist ik niet!

Ja echt. :j :)*

Buitenzorg schreef:
Dus even in blondine taal :P Als ik nu tm september geen WRAN-wedstrijden meer start (of zorg dat ik onder de 75 pt blijf) en ten tijde van t NK sta ik dan op bv L4 + 70 dan mag ik heel het wedstrijdseizoen 2012 (tm NK 2012) in de L4 blijven?

Ja. :j

Buitenzorg schreef:
Ook al zou ik in juni 2012 bv L4 + 90 staan dan mag ik me de volgende wedstrijd (mits voor het NK 2012) weer in de L4 inschrijven? Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?

Nee je hoeft niet te promoveren als je halverwege het jaar 76 punten hebt.
Ik had zelf met mijn merrie bij de L2+ 64 punten gereden, tot zij helaas door omstandigheden niet meer gestart kon worden. Ik ben toen met mijn, toen nog niet lang onder het zadel, ruin begonnen.
We hadden tot de NK 122punten, dus echt het kan.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:48

Geweldig! Gaat een wereld voor me open! Ga er gewoon voor zorgen dat ik na t NK op < 75 punten sta, dan kan ik 2012 nog door oefenen in de L4. En als ik ons wel L3 waardig vind halverwege 2012 kan ik altijd uit vrije keus overstappen!

Thnx! :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:51

Buitenzorg schreef:
Die stress heb ik altijd :o

Ok, dus dan maakt de L4 of L3 ook niet uit :)

Buitenzorg schreef:
De combi Mylo en ik doen dat nog niet en ik denk dat zeker de trail L3 een TE grote uitdaging is voor ons. Mylo vindt het hek nog "eng", en als ik niet eens fatsoenlijk een hek doorkan, wat hebben we dan in de L3 te zoeken? :D

Ga je voor het leren of voor de lintjes?
Als je makkelijk L3 trail kan, maar het hek is soms een issue, dan doe je een poging en als ie mislukt ga je er toch langs?
Zo erg is dat niet hoor, zeker niet in de L3 (beginnersklasse ;) )
En als je niet door het hek kan, win je het ook niet in de L4 :)

Serieus, de jury zit daar niet om je zoveel mogelijk strafpunten te willen geven. Hij/zij bijt niet dus zenuwen zijn niet nodig :)
Je rijdt voor je plezier en er hangt niet een enorme druk op het goed presteren toch ;)