Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SabineFuchs schreef:Ik ken de shop niet, heb er nog nooit iets besteld en heb dus geen ervaring.
Maar wel een beeld / mening.
We lopen eerst naar de winkel in de stad of neuzen wat op de stands op de wedstrijden. Kijken, kijken, kijken, niks kopen, kopen, kopen !!!! (bekende Chinese uitspraak over Nederlands koopgedrag).
We bekijken alles en gaan vervolgens achter de PC het Internet af struinen om het vooral zo goedkoop mogelijk te krijgen. Niets mis mee, maar er doemen wel wat “neven effecten” op.
De “echte” winkel werkt alleen nog maar als “adviseur”. Die winkels (met huur, energie, etc. etc.) kunnen qua prijs niet op tegen Internet shops. De basis kosten zijn bij de laatste gewoon veel lager. En omdat we in de echte winkel alleen nog maar vragen en vervolgens bij de virtuele winkel kopen, gaat de echte winkel als eerste de fles op. Weg adviseurs, weg verkoop over de toonbank, weg persoonlijke contact.
Maar ook de Internet shop, ziet het gevaar nu op zich af komen.
Want alleen de goedkope spullen worden verkocht. De bezoekers letten op de centen ! De marge’s staan onder druk en veel verkopen met weinig of geen marge is nog veel vervelender dan niets verkopen (al denken vele Internet shops daar – nog - anders over).
Gevolg: weinig marge en veel werk. En maar oipletten wat de concurrent doet !!!
Om de kosten laag te houden, houdt de Internet shop de voorraad laag (als ze al een voorraad hebben, want meestal komt het zo bij de groothandel vandaan) , vooral bij die artikelen waar weinig omzet in is.
Een goed shop-programma vertelt precies welke artikelen lopen en welke niet.
Die laatste moet je als Internet shop niet hebben, dus weg er mee. Korting en hup, de deur uit.
Totdat er veel mensen zaken bestellen die je – net - niet – meer – op voorraad hebt, dan is Leiden in last. Dan heb je opeens een dagtaak aan emailtjes versturen. En als je het niet al zelf doet, stuurt de klant je wel een email. Bakken vol emails en die moeten allemaal gelezen en – als het effe kan - beantwoord worden, want ja : service hé!
Daarnaast moet je de back-order-status van al die bestellingen ook nog in de gaten houden. En dan ga je als éénmans zaak al snel koppie onder. Vooral als je groothandel ook nog de nodige steken laat vallen.
Kortom het is een cirkel waar we zelf – als consument – heerlijk aan meedoen. En als er dan wat fout gaat, tja dan zijn we snel teleurgesteld. We realiseren ons niet dat we de situatie voor een deel zelf gecreëerd hebben.
Zonder dat die winkel of die Internet shop er veel aan kunnen doen, worden ze gestuurd door het mechanisme dat “commercie” heet.
Citaat:De “echte” winkel werkt alleen nog maar als “adviseur”. Die winkels (met huur, energie, etc. etc.) kunnen qua prijs niet op tegen Internet shops. De basis kosten zijn bij de laatste gewoon veel lager. En omdat we in de echte winkel alleen nog maar vragen en vervolgens bij de virtuele winkel kopen, gaat de echte winkel als eerste de fles op. Weg adviseurs, weg verkoop over de toonbank, weg persoonlijke contact.