[SGW] Waar kan je het best je debuut maken????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Re: Waar kan je het best je debuut maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:54

Ik had mijn debuut dit jaar in Vrouwenpolder. Voor diegene in Zuid-Holland prima aan te rijden en een mooie overichtelijke cross met ruime lijnen. Prima om te starten (en ook wat vroeger in het seizoen wanneer je het over 2011 hebt ;-) )

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:03

Ik heb in Wieringerwerf mijn debuut gemaakt. Had ook de oefencross gedaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:02

Ik heb mijn (BB) debuut gehad in Maarsbergen, over het algemeen is dit geen aanrader _O-
Princenhage vind ik een mooie debuutcross, EL, Vlietland en Vrouwenpolder ook, maar VP vind ik zo'n rotstuk rijden.
Ik las dat iemand Princenhage het springen aan de maat vond? Ik heb 1x B en 1x L gereden, maar ik vond het echt op struikelhoogte staan (de B trouwens ook in de cross).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:18

P'hage is een prima cross :-) EL ook trouwens :-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:42

Gefeliciteerd met je verjaardag, Apple!
Mijn B debuut wordt trouwens EL, als alles volgens plan verloopt.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:11

Wat leuk om te zien dat er toch verschillende wedstrijden als debuut uitgekozen worden.
Castenray word mijn debuut volgend jaar :-)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:37

Mootje schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag, Apple!
Mijn B debuut wordt trouwens EL, als alles volgens plan verloopt.

HEY ???? start jj dan verder niet officieel in de cross dit najaar ?/ dat dacht ik nl. Je gaat toch aardig goed met springen en zo ??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:06

Bianca, Ik moet van mijzelf eerst het B springen door zijn :o Hij voelt nog niet zo safe in het terrein. Ik start dit jaar nog wel Lisse en Princehage, maar dan BB :D

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:46

Leuk Mo :D ik ben er ook in Lisse & Princenhage, maar dan in de B

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:49

Op welke dag is de B-pony's in Lisse, Damelza? Ik ben er beide dagen, want zondag groom ik voor iemand.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:37

op zaterdag, heb het nog even nagekeken :)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:49

Mootje schreef:
Bianca, Ik moet van mijzelf eerst het B springen door zijn :o Hij voelt nog niet zo safe in het terrein. Ik start dit jaar nog wel Lisse en Princehage, maar dan BB :D

ooh kijk, ik dacht dat je in het terrein ook al een aardig gevoel had. Hij hoeft niet foutloos maar tot aan de finisch is goed natuurlijk. Dat heeft Bull nu ook gedaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:33

Mootje schreef:
Ik heb mijn (BB) debuut gehad in Maarsbergen, over het algemeen is dit geen aanrader _O-
Princenhage vind ik een mooie debuutcross, EL, Vlietland en Vrouwenpolder ook, maar VP vind ik zo'n rotstuk rijden.
Ik las dat iemand Princenhage het springen aan de maat vond? Ik heb 1x B en 1x L gereden, maar ik vond het echt op struikelhoogte staan (de B trouwens ook in de cross).

Ik was dat. Ik heb toen veel combi's gehoord die schrokken van de hoogte. Stond denk ik op 60-70 cm. Zeker een hoogte die je moet aankunnen voor je safe een oefencross in kunt. Toch zie je veel oefencrossen waar het een stuk lager staat (lunteren geen, vrouwenpolder heel laag, renswoude maximaal 60cm). Vandaar.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:44

Markelo is toch maar klein stukje erg steile heuvels/bergen??
Maar EL is dus goed te doen in de B pony's???

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:57

Mootje schreef:
Hij voelt nog niet zo safe in het terrein. Ik start dit jaar nog wel Lisse en Princehage, maar dan BB :D

Maaruh, waarom BB?? Ik heb ook overwogen eerst BB te starten maar in 99% van de gevallen rij je "gewoon" de B-cross onder dezelfde KNHS-regelgeving (dus bijv 4 weigeringen is uitsluiting). En tijd is toch totaal onbelangrijk (zeker wanneer je net begint). Dan zou je oefencrossen moeten rijden.

Dus waarom zou je dan geen B starten?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:02

Een BB is vaak wel echt makkelijker hoor. De moeilijke hindernissen worden vaak vervangen door lagere hindernissen (bv pony's B ipv de B-paarden hindernis) en het parcours is minder lang, minder hindernissen ook.
En naar wat ik heb begrepen vanuit verslagen enzo, wordt er ook iets minder streng gekeken naar een weigering op bv het water (denk aan flink twijfelen en toch gaan, dat is officieel toch een weigering, maar dat wordt bij de BB vaak niet zo opgenomen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:17

Annetje, Ik weet niet bij welke crossen jij bent geweest, maar dit is echt niet zo (behalve bij de jonge paarden rubriek van Maarsbergen).
Dat het gros doorrijd en sommigen (zelfs hindernis-jury's ;() doorrijden tot 9 weigeringen, is niet de coulance van de organisatie maar de EIGEN verantwoording die NIET genomen wordt van de deelnemers.
Yvet, Ik snap je helemaal :j Maar in Maarsbergen kwam ik bij de meest simpele hindernis niet in de buurt. Zodra dit probleem verholpen is ga ik B starten :D Foto van de hindernis: http://s1013.photobucket.com/albums/af2 ... 010038.jpg

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:19

Edit, foto doet het :o

Herken hem, hindernis 3 :D
En inderdaad, geen alternatief voor de BB.
Toch wel een mooi aangeleunde hindernis, open veld, dus goed zichtbaar. Enig idee waarom deze problemen opleverde Moo? En zie ik je nog op een lesje?
Laatst bijgewerkt door yvetjes op 08-09-10 07:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:19

Ik heb het al veranderd :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:38

Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Jouw paard heeft al een boel gezien Yvet en die van Mootje is nog relatief jong en onervaren en veel sneller onder de indruk van alle entourage op wedstrijd. Kan me heel goed voorstellen dat zij de BB crossen gaat rijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:31

Mootje, ik heb weinig crossen irl gezien waar ze BB hebben O:) Maar altijd als ik de foto's keek vond ik de BB er redelijk makkelijk uitzien en vaak was het parcours verkort.
Ik las in de verslagen van Princenhage van vorig jaar dat de ruiters door mochten rijden na 3 weigeringen ook al is dat niet gebruikelijk. Dat is dit jaar trouwens niet het geval.
Wel vreemd dat ruiters dat soms ook zelf doen, doorrijden na de derde weigering. Of zouden ze niet snappen dat er niemand is die zegt dat ze nu écht moeten stoppen? Ik neem aan dat de hindernisjury niet weet hoe de ruiter in kwestie over de andere hindernissen is gekomen.

De hindernis op de foto zou voor mij ook problemen op kunnen leveren trouwens. Het ding is heel erg massief, juist doordat het zo mooi aangeleund is en in een open veld staat. Een smalle hindernis, of een met gekke kleuren leveren mij vaak minder problemen op dan iets wat er heel groot en massief uitziet.

Het wordt mijn eerste échte crosservaring in Princenhage, dus wie weet merk ik dan wel opeens dat ik toch heel ander moeilijkheden heb.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:38

Annetje, in Maarsbergen was de jonge paarden rubriek gewoon de B, dus qua hoogte wel iets pittiger ;) Ik denk inderdaad dat de breedte (3 klassen) het probleem was bij deze hindernis.
Bij elke wedstrijd wordt geacht dat de deelnemers het reglement kennen en hier ook naar handelen, wat meestal het probleem is.
Een hindernisjury haalt je er alleen uit bij 3 weigeringen op dezelfde sprong, omdat ze dan zeker weten dat je niet verder mag.
Zit jij als jury bij bijvoorbeeld H12, en krijgt een combi een weigering, kan de jury nooit zeker weten of degene al 3 weigeringen aan zijn broek heeft en zal je dus ook niet uit de cross halen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:41

Dan had ik dat in elk geval goed begrepen. Krijgen die ruiters daar geen boete of berisping voor door de KNHS? Ik kan me voorstellen dat het voor de wedstrijdorganisatie heel erg vervelend is als je ruiters in je parcours hebt rond rijden die al uitgesloten zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:44

Je krijgt een brief van de KNHS met een officiele waarschuwing (en volgens mij een voorwaardelijke straf):j Als je pech hebt, staat de federatie-vertegenwoordiger je ook bij de finish op te wachten! Ook is het verplicht te nakeuren na uitsluiting, maar dit vertikken de meesten ook ;(

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53