[WN] Fries geschikt voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fries geschikt voor western

Misschien
36 (26%)
Helemaal niet
56 (41%)
Ja
44 (32%)

Totaal aantal stemmen: 136

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:36

susan schreef:
gelukkig is westernrijden alleen maar stops :j

:roll:

Ja Suus, helemaal gelijk; ik heb vanmorgen zeker wel een Quart(ter) mijl gegaloppeerd met mn Paint; zou ze dan wel aan hebben gekund :(:) := ? Nou, ik zie het morgen wel; anders kunnen we altijd nog bomen gaan slepen, gezellig, samen met Sonja ;) of doen Rarebieren dat niet Son? :D

Anoniem

Re: Fries geschikt voor western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:38

Neeejjjj Dropje beter opletten als je een paard koopt hoor, jij moet emigreren naar ergens met een woestijn en daar doorheen galopperen! Je kan donderdag wel met mij meereizen, ik ga toch naar Egypte, gezellig!

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:30

ik vind dat het er net vanaf hangt wat je wilt bereiken.
mij ruin is 3/4 fries en doet het best goed (de algemene basis western!)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:36

yerevan schreef:
Als je stops ed mat een Fries gaat doen ben je hartstikke gek.
Natuurlijk kun je een westernzadel erop leggen maar stops en al die dingen vergeet het aub.
Een Fries is absoluut daar niet op gebouwd, als je je paard binnen een korte tijd kapot wil rijden moet je het vooral doen.

_O- Je hebt er verstand van hoor ik

In de USA heb je inderdaad pleasure wedstrijden speciaal voor friezen, ziet er best mooi uit.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:56

Sonja schreef:
*spuugt zich stoer in de handen en gaat maar weer eens bomen verslepen*
Effe m'n houthakkersvest opzoeken nog en dan ga ik maar eens aan de slag :D

is het gelukt of moet ik je helpen? heb alleen geen houthakkervest maar dan moet ik op reis mijn paard even aan de paal bij de action binden en even een vest halen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:01

+:)+ Kijk dá's nog eens een sportief aanbod! Neem ik graag aan. Ga ik daarna met jou en je Haf mee naar de Alpen om te jodelen en een Heidi und Peter-dansje op te voeren! :+ Samen zijn we sterk!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:07

Nemen jullie het dan wel even op met de camera? Wij willen het natuurlijk ook graag zien :)) :+

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:18

Sonja schreef:
+:)+ Kijk dá's nog eens een sportief aanbod! Neem ik graag aan. Ga ik daarna met jou en je Haf mee naar de Alpen om te jodelen en een Heidi und Peter-dansje op te voeren! :+ Samen zijn we sterk!

wil wel graag de bomen uit je profiel dan he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:35

In dat geval begin maar met inpakken cowboyberend want ik vlieg morgennacht naar Egypte := Perfect timing!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:18

Sonja schreef:
In dat geval begin maar met inpakken cowboyberend want ik vlieg morgennacht naar Egypte := Perfect timing!

Fijne vakantie. Ga zo mijn karreknol maar ff inspannen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:49

Als je puur recreatief westerngericht wil rijden gaat dat prima met een fries maar voor de sport ...
Je moet ook zien of je fries het wel allemaal fijn blijft vinden. Wat men o.a. nastreeft in de western is die lage halshouding, daar wordt een fries bijvoorbeeld echt niet gelukkig van. Heb het met m'n eigen paard ondervonden, had vroeger ook een instructeur die daar op bleef hameren maar mijn paard heeft gewoon een hogere halsaanzet dan quarters e.d., zij loopt van zichzelf meer opgericht, dat was voor haar echt niet fijn. Ik ben toen met een andere instructeur begonnen die zich niet zo fixeerde op die lage halshouding en die begreep dat ik eigenlijk enkel recreatief en ontspannen wou rijden, dat vond mijn paardje meteen al een stuk aangenamer. Maar rijd ik dan western? Ik denk het niet, ik rijd recreatief westerngericht. Dat is nog een groot verschil met westernrijden.

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:36

ik verzorg een fries, en hij is hartstikke lief met western. nog braver als dressuur. terwijl hij dressuurmatig is ingereden. ik denk dat ieder paard het wel kan hoor, wat maakt het ras nou uit? mijn pony is 3 rassen(onder andere ook fries), doet het ook allemaal hartstikke braaf!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:43

Er is toch wel een significant verschil tussen: "het allemaal hartstikke lief en braaf doen" en "geschikt zijn voor". Waar vooral het laatste erg afhankelijk is van de bouw van het paard ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:52

Tja het is maar wat je onder western verstaat :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:35

Nou, ik vind altijd dat elk paard het kan tot op zekere hogte, zelfs quarters en paints. Ik ben ook echt geen liefhebber van Friezen, maar.................Wij hebben zo een leuke Fries op stal en zijn vrouwtje heeft een erg mooi en goed setje gekocht.
We reden vandaag samen en hij loopt zo leuk. Galop is nog in training, maar omdat ie nog moet leren op eigen beentjes te galopperen liep hij zo lekker. Hij kan met een behhrlijk laag halsje lopen en zijn achtewerk goed gebruiken, zonder teveel toestanden. Ik heb het gefilmd, maar ga dat natuurlijk niet van iemand anders plaatsen. Wel kon zijn vrouwtje het terug zien en dat vond ik wel leuk voor d'r. Hij liep echt lekker en ze kunnen dus wel zonder teveel gedoe laag en lekker lopen.

Er zullen altijd wel weer andere beperkingen zijn, amar dit was al meer dan ik dacht en dat is een goede basis voor een jonge Fries, die overigens niet specifiek western wordt gereden, maar basis leert nog.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:32

ik ken iemand die een kruising fries heeft en die maakt daar toch knappe stops mee en schuift mooi rond de tonnen in de barrelrace...
ik denk dat je gewoon de grens moet kennen van je paard en niet elke fries is van hetzelfde type de ene zal het beter mee gaan als met een andere
dat moet iedereen voor zn eigen beslissen

xKylian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:03

Ik denk dat je best met een fries kan western rijden.
Ik rijd dan wel met een haflinger maar die gooit ook redelijk hoog op, bij dressuur op hoog niveau moet je toch ook doorzitten?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:23

En jij denkt dat je kunt scoren in bv pleasure met de manier van doorzitten zoals dat in de hogere dressuur gebeurt?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:13

ik denk dat het kan. sterker nog, ik weet dat het kan! maar natuurlijk niet op grote wedstrijden, spins en stops maken..

maar recreatief western kan prima! en misschien ook wel l5 trail ofzo. als je echt western wedstrijden wil rijden, dan zou ik voor een paardje gaan dat dat ook aankan lichaamelijk. een fries is nou jammer genoeg niet zo gebouwd.

Zelf rij ik ook met mijn fries een beetje western. western is een rijstijl, en dus niet wat losse stops en spins hier en daar... en de western rijstijl kan prima met een fries!

even een aanvulling: met spins en stops ed bedoel ik zoals je dat ziet op echt grote wedstrijden of mensen met paarden die hoog rijden. een fries zou je best een spin of een stop aan kunnen leren, alleen, zoals je dat bij quaters ed ziet, lukt het waarscheindelijk niet. maar ik krijg het idee dat dat jou bedoeleing niet is, dus in jou geval zou ik zeggen doen! :D

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:15

rapido schreef:
persoonlijk vind ik het geen gezicht een fries in western stijl! Eigenlijk vind ik een fries helemaal niet mooi onder een zadel!! Kan ze alleen voor een kar of slee mooi vinden.

Een paard moet niet leven als een lopende schoonheid! :(
Volgens mij kan je met elk paard western rijden. Je kan zelfs ook nog veranderen.
Als een paard engels rijd. Kan je het paard western aanleren.
Ik zelf vind western veeel lekkerder en natuurlijker rijden dan engels of dressuur :o
Iedereen natuurlijk zijn eigen smaak.
Maar ik vind dat je jou fries western kan leren. :D