[WN] paard kopen waar precies op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:03

Citaat:
Verder; zorg hoe dan ook voor een koopcontract. Dan is duidelijk wat de afspraken zijn maar het is ook jouw enige geldige eigendomsbewijs.

En je paspoort als die is overgeschreven zegt dat niks dan?

Verzekeren wil ik niet maar er een spaarpot voor aanleggen. Ik wil geen gedoe met als zij vinden dat die total llos is in verhouding aankoopprijs en eventuele operatiekosten. Keuring wil ik wel doen.

Ik rijd al wel langer alleen word het wel mijn eerste paardje. Zou je dan toch aanraden voor een ouder paard te gaan?

Superpony is tof van jou om te luisteren en advies te geven ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:04

Leeftijd zegt niks. Het ligt geheel aan jezelf wat geschikt is.

Keuren en verzekeren moet je ook zelf weten. Ligt aan wat jij acceptabel vind en hoe je daar financieel mee om denkt te gaan.

Ik ga hier niet alles opschrijven wat ik tegen Troi heb gezegd, maar er zijn zoveel dingen belangrijk. Alleen zijn heel veel zaken echt persoons afhankelijk. Iedereen zoekt wat anders en dan ligt het er nogal aan wat je in jouw situatie het beste kunt doen.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:09

Daarom ga ik in de vakantie eens alles op een rijtje zetten en de voor en tegens opschrijven ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:10

yoni1 schreef:
Citaat:
Verder; zorg hoe dan ook voor een koopcontract. Dan is duidelijk wat de afspraken zijn maar het is ook jouw enige geldige eigendomsbewijs.

En je paspoort als die is overgeschreven zegt dat niks dan?

Dat is géén eigendomsbewijs! Het is uitsluitend een identiteitsbewijs. (zie de site van PVE http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... REcBhBYNAI )

Dit is een wijdverbreid misverstand.
Nogmaals: het koopcontract is het enige eigendomsbewijs wat je ooit krijgt. Zelfs al is het maar een banketstaaf geschreven bonnetje (wat ik niet aan zou raden).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:03

beantsje schreef:
Nogmaals: het koopcontract is het enige eigendomsbewijs wat je ooit krijgt. Zelfs al is het maar een banketstaaf geschreven bonnetje (wat ik niet aan zou raden).

Contract heb ik ook gedaan, eigenlijk beetje gek omdat ik Mojo van vrienden heb gekocht en me niet kan voorstellen dat er ooit twijfels zullen zijn over wie de eigenaar is of andere vervelende dingen. Maar vond het toch een fijn idee dat het op papier staat (al gaat het maar om iets als erfrecht, mocht ik komen te overlijden dan is direct duidelijk van wie het paard was en naar wie hij toe moet).. Overigens waren we het hier beide over eens, als een verkoper het vervelend zou vinden of er afwerend over zou doen zou ik ook daar ook nooit een paard kopen.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:14

Voor trail heb je een eerder rustig paard nodig dat stap voor stap reageert op jouw hulpen. Voor reining heb je een iets vuriger paard nodig, wel cool dat evengoed op jouw hulpen wacht en snel reageert.
In feite hangt het meeste af van hoe je ze traint.
Ik zal bij trail altijd rustig inrijden en werken op flexie, bij reining laat ik hem bij het inrijden meer in het bloed komen zodat hij alert en snel reageert.
Ik train hem dat hij vb een keertwending stap voor stap kan uitvoeren maar eveneens in één of twee bewegingen.
De ene keer train ik trail, de andere keer reining.
Probeer echt het verschil duidelijk te maken aan je paard, door de specifieke training.
Mijn paard houdt echt van trail en reining vindt hij fun. Ik heb het geluk gehad dat hij nog jong is en hij nooit specifiek voor één bepaalde discipline is getraind voordien.
Hij is redelijk groot voor een quarter en is eerder zwaar gebouwd (Foundation type), maar het feit dat hij een korte rug heeft is hij bij reining toch wendbaar en snel.Zijn karakter is cool en eerder rustig, maar als hij in het bloed komt zit er ookserieus wat "poer" in :D Veel plezier!!

crow

Re: paard kopen waar precies op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:02

Crow is het eerste jaar alleen reininggericht gereden. Omdat ik zelf graag allround rijd, ben ik hem ook op andere onderdelen gaan trainen en hij maakt het verschil super. Je kan met hem een pleasure proef winnen én de reining op dezelfde dag. Trail vind hij ook errug leuk maar blijft een beetje lomp op de balken (aantikken). Verder zet hij bij de lope over de spring knop aan, springen vind ie nl ook errug leuk dus hunter hack zou ook nog best iets voor hem zijn.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:08

Ik heb ook een contract laten opmaken, zowel bij de verkoop als aankoop. Namen verkoper, koper, en paard met eventueel stamboeknummer/chipnummer, datum, prijs, etc heb ik er allemaal ingezet. Gewoon zelf opgesteld. Alle andere onderlinge afspraken rond levering/eventueel keuring/etc erop laten zetten, je weet maar nooit...ook al ken je de mensen goed gewoon doen voor het belang van beide partijen.

Een grote keuring moet je zelf weten (met foto's) maar een kleine klinische keuring (die nog geen 100euro kost) zou ik wel zeker laten doen! Bij de buigproeven enzo zien ze al het 1 en ander. (bij de oudere paarden dan)

Of je toch voor een jong/ouder paard gaat...mijn eigen ervaring is dat wanneer je zelf groen bent in de westernsport je beter voor een iets meer ervaren paard kan gaan... ik ben gestart als beginnende westernruiter met met een jong onbeleerd paard en het werkte niet. Een ouder paard heeft mij veel meer kunnen leren..
Maar dit is wel persoonlijk, het hoeft daarom niet zo bij jou te zijn. Je weet van jezelf waarschijnlijk of je wel of niet met jonge paarden kan omgaan, ik weet van mezelf dat ik het niet zo goed kan, ben niet consequent genoeg bijvoorbeeld. Het eigen veulens gefokt en dat vond ik fantastisch maar heb er geen van gehouden om zelf te rijden uiteindelijk...

Als je de voor en tegens wil gaan afwegen zou ik op verschillende plaatsten (als je de mogelijkheid hebt) met paarden gaan 'werken': jonge paarden en iets oudere zodat je een verschil voelt en ziet. zeker omdat het je eerste eigen paardje gaat worden en een doordachte keuze is toch belangrijk !

succes! Komt vast goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:19

Dat ligt dus aan jezelf als mens en al je paardenervaring bij elkaar ook.
Als je een veulen koopt, moet je gewoon al die jaren goed blijven lessen en rijden, dan ben je dus zelf ook alweer jaren verder.
Voor ene goed gereden paard betaal je erg veel of er mankeerd vaak wat aan. dat wil je ook niet als eerste paard.
Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het wordt voor veel mensen wel een lastige aanschaf die het echt als hobby zien.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 19:51

Dank jullie wel allemaal voor toch weer wat antwoorden. Contract zal ik niet vergeten. Jonge paarden heb ik wel gereden op de basisnivo. Wel altijd met begleiding en niet western. Ik leer nu best nog bij dus ben ik zelf nog aardig groen denk ik. Weer stof tot nadenken ;)