[WN] Bespiering 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Re: Bespiering 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:02

Ja, dan geef ik haar gewoon weer een halve tot een hele plak voordroog.
Dat heeft ze tegen de ochtend wel op ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:24

1,5 a 2 kilo is dus duidelijk niet genoeg voor haar om te kunnen groeien en vlees op de ribben te houden. Misschien kun je eens overwegen, als ze dit tenminste nog niet krijgt, over te gaan op brokken van PAVO met PODO. Tegenwoordig heet het Pavo Podo Grow. Daar zit alles in wat een groeiend paard nodig heeft. Echt veulenbrok daar is ze als 2 jarige al lang aan voorbij namelijk, daar haalt ze niet meer uit wat ze nodig heeft!

Onderhouds brok lijkt me niet de goede keus. Onderhoudsbrok is namelijk voor een paard wat niet meer groeit. Die paarden hebben een totaal andere energie en vitamine en mineralen behoefte dan een paard in de groei. Maar goed ik ben geen dierenarts.

Mijn merrie kreeg tot bijna haar derde PAVO-PODO . Vlak voor ze onder het zadel ging zijn we langzaam sportbrok gaan introduceren dus mengen van haar opfok brok met het nieuwe voer. Dan steeds minder opfok en meer gewone brok.
Ik moet er bij zeggen dat dit allemaal op advies was van een voedings deskundige die om de paar maanden bij de opfok kwam kijken hoe het er voor stond en welk paard wat moest gaan krijgen.

Quarters volgen niet het normale patroon kan ik vertellen. Op de voer zakken staat een advies hoeveel je paard moet krijgen bij een eind maat van ...
Dat klopte voor geen enkele van de Quarter veulen, jaarlingen en twee jarigen die er in de opfok stonden. Ze hadden allemaal zeker een een halve tot een kilo meer nodig om echt op gewicht te blijven vooral in de groei spurts.

Het verraste de eigenaar van de opfok ook. Die was nog niet zo lang over gestapt naar de western sport en Quarter horses. Voor die tijd had hij springpaarden. Als snel kreeg hij door dat wat hij gewend was te voeren om de paarden op gewicht te houden echt niet voldoende was voor Quarters in de groei. (vandaar het inschakelen van die voedingsdeskundige 8-) )

Succes met je merrie!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 08:41

@ Adrienne: Dank je voor je advies ;)
Jarenlang hebben wij ook Podo Grow van Pavo gehad, een hele fijne brok idd.
Het enige probleem is, is dat Christy die brok niet eet.
Vanalles geprobeerd, maar ze eet ze niet.
Vandaar dat we overgeschakeld zijn op merrie-veulenbrok.
Die eet ze wel goed.

De DA zei dat we tijdelijk is op gewone brtok moesten gaan, gewoon om eerst wat vet op de ribben te krijgen (als het werkt) en daarna half half (Half merrie-veulenbrok, half onderhoudsbrok)
Maar we gaan kijken.
Misschien dat we een ander merk brokken moeten aanschaffen voor haar, zou wel vervelend zijn aangezien we alles in grote hoeveelheden bestellen, maar als er geen andere keus is...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:36

HAVENS heeft ook een zelfde soort voer. dat krijgt onze twee jarige hengst nu. Die doet het daar ook super op zo als je op de foto kunt zien ;)
Misschien vindt die dame van jou dat wel lekker :D :D :D :D :D

Tja dames he, die eten niet alles, onze Holly moest op een gegeven moment ook een tijdje op speciaal voer. Nou de blik die ze op haar snoet kreeg als ze in haar bak keek sprak dan boek delen. "Mot ik dat eten? Dacht je het zelf?? Nee hoor dacht het niet, nog niet misschien!!!!" _O- _O- _O-

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:36

Haha, Christy is idd heel kieskeurig.
Paardensnoepjes lust ze niet, appels walgt ze van, maar een wortel of een stukje brood gaat er wel in.
Suikerklontje heb ik nog nooit gepobeerd, maar dat geef ik eigenlijk nooit aan mijn paarden.

Ik ga eerst een kijken of het advies van de DA helpt, en anders pak ik een ander merk brokken ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:39

Je kunt al veel wandelen etc en bergop en af werkt erg goed en wordt ook vaak gedaan met jonge paarden. Is ook prima voor de botontwikkeling. Mooiste zou zijn als je een flink aflopende wei kunt vinden, dan traint hij zichzelf..