1,5 a 2 kilo is dus duidelijk niet genoeg voor haar om te kunnen groeien en vlees op de ribben te houden. Misschien kun je eens overwegen, als ze dit tenminste nog niet krijgt, over te gaan op brokken van PAVO met PODO. Tegenwoordig heet het Pavo Podo Grow. Daar zit alles in wat een groeiend paard nodig heeft. Echt veulenbrok daar is ze als 2 jarige al lang aan voorbij namelijk, daar haalt ze niet meer uit wat ze nodig heeft!
Onderhouds brok lijkt me niet de goede keus. Onderhoudsbrok is namelijk voor een paard wat niet meer groeit. Die paarden hebben een totaal andere energie en vitamine en mineralen behoefte dan een paard in de groei. Maar goed ik ben geen dierenarts.
Mijn merrie kreeg tot bijna haar derde PAVO-PODO . Vlak voor ze onder het zadel ging zijn we langzaam sportbrok gaan introduceren dus mengen van haar opfok brok met het nieuwe voer. Dan steeds minder opfok en meer gewone brok.
Ik moet er bij zeggen dat dit allemaal op advies was van een voedings deskundige die om de paar maanden bij de opfok kwam kijken hoe het er voor stond en welk paard wat moest gaan krijgen.
Quarters volgen niet het normale patroon kan ik vertellen. Op de voer zakken staat een advies hoeveel je paard moet krijgen bij een eind maat van ...
Dat klopte voor geen enkele van de Quarter veulen, jaarlingen en twee jarigen die er in de opfok stonden. Ze hadden allemaal zeker een een halve tot een kilo meer nodig om echt op gewicht te blijven vooral in de groei spurts.
Het verraste de eigenaar van de opfok ook. Die was nog niet zo lang over gestapt naar de western sport en Quarter horses. Voor die tijd had hij springpaarden. Als snel kreeg hij door dat wat hij gewend was te voeren om de paarden op gewicht te houden echt niet voldoende was voor Quarters in de groei. (vandaar het inschakelen van die voedingsdeskundige
)
Succes met je merrie!