[WN] Vraagje L5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:20

vigel1 schreef:
ja maar Crow om iemand gelijk een te dq te geven, vind ik een beetje ver gaan,. zou een min puntje niet een passendere penalty geweest zijn,..

Nee tuurlijk niet. Als je aan wedstrijden meedoet heb je dat soort dingen ook maar te accepteren.
Als het zo in het regelboek staat, dan moet de jury zich daar aan houden.

vigel1

Re: Vraagje L5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:40

tuurlijk helemaal mee eens maar we hebben het hier wel over beginnende beginners,.. moet je daar echt van verwachten dat die het hele WRAN boekje al uit hun hoofd kunnen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:42

Nee, maar dan moet ze niet op bokt gaan klagen dat de jury het slecht doet, dan moet ze naar de jury gaan om te vragen en te leren en in het boekje kijken.
Als je niet die moeite wilt doen, dan kun je beter thuisblijven.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:13

Romkabouter schreef:
Nee, maar dan moet ze niet op bokt gaan klagen dat de jury het slecht doet, dan moet ze naar de jury gaan om te vragen en te leren en in het boekje kijken.
Als je niet die moeite wilt doen, dan kun je beter thuisblijven.

Hey rom ik voel me nu aangesproken hoor
Ik klaag helemaal niet !
Ik stelde gewoon een vraag, ik was ook niet diegene die gestart is in de L5 :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:28

kijk, nu ben ik het toch met rom eens! hahah
regels zijn regels...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:32

@Backup: Hoeft niet hoor, het ging om het algemeen ;)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:46

Kijk ik ben het met de posters eens hoor, mbt regels
Regels zijn regels
En idd een leer voor haar voor de volgende keer, dat zei ze ook van de week, mmmm ga het WRAN boekje maar uit mn hoofd leren!

Maar de discussie die hier nu gaande is , begrijp ik wel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:00

Dat je het regelboekje moet kennen: helemaal mee eens!
Maar dat het regelboek steeds verandert binnen dezelfde discipline vind ik wel raar. Een L5 ruiter moet dus weten dat het hek niet dicht mag. Als hij promoveert moet hij het regelboek weer ter hand nemen om te kijken wat hij nu wel mag en moet ... Wat mij betreft is Trail gewoon Trail en wordt de moeilijkheidsgraad van het parcours aangepast aan het niveau van het level van de starters.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:20

Maar dan nog moet je weten wat het verschil in moeilijkheidgraad is Mac.
Hoe dicht mogen de balken bij elkaar, hoeveel meter mag een cirkel zijnen dat soort zaken.
Het regelboek veranderd niet hoor, van alle levels staat het er wel in ;)

Ik ken ook niet alles van het regelboek, maar als ik me ergens over verbaas zoek ik het op of vraag de jury

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:07

Ja ok, maar da's de verantwoordelijkheid van de parcoursbouwer.

En nu is het met het hek zo dat je het KUNT veranderen. Maar een brug blijft bijvoorbeeld een brug. Zelfs als je de staanders eraf haalt waar je met je voeten achter kunt blijven haken, blijft het een link obstakel als een paard halverwege het pand besluit te verlaten. Een balkje kan ook bloedlink zijn als je nog niet zo goed kunt mikken. Dat bedoel ik meer: je moet niet alles willen ondervangen met extra regeltjes die de boel onnodig gecompliceerd maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:57

Mac schreef:
Dat bedoel ik meer: je moet niet alles willen ondervangen met extra regeltjes die de boel onnodig gecompliceerd maken.

Mijns inziens is dat ook niet het geval ;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:35

Als we teruggaan naar de vraag van de TS:

Het is korrekt volgens de regels dat je een DQ krijgt als je de proef niet volgens de voorgeschreven regels uitvoert. Ik weet niet of er op het pattern geschreven stond "hek niet sluiten" maar ik ga er van uit van wel. Helaas, dan heb je je dus niet aan de proef gehouden en is een DQ terecht.

Je kan helaas niet zelf beslissen of je iets makkelijker, of juist moeilijker maakt voor jezelf.
Als je met één hand rijdt moet je ook de beslissing maken of je het hek voor- of achteruit neemt; goed je proef lezen is de makkelijkste oplossing; wieweet kom je er dan achter dat je zelfs moet overpakken :D

Uit ervaring weet ik dat het voor veel aankomende ruiters in het opstaplevel L5 al moeilijk genoeg is om rustig naast het hek stil te staan.. hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat worden en dat mag je dan weer laten zien in Level 4 ;)

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:30

Wat betreft het hek in de L5, of welk onderdeel van je pattern in welk level dan ook, zorg inderdaad dat je de regels kent.
Van een fout kun je alleen maar leren denk ik en ik begrijp dat de ruiter in kwestie dat heeft gedaan.
Ik bedoel dit absoluut niet als kritiek, Backup ;)

Wat betreft de levels, en dan vooral de L5, ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. Er zijn ruiters die dat erg prettig vinden, om op die manier, onder het motto een leuke dag met je paard, aan een wedstrijd deel te nemen.
Ik zelf ben ook begonnen in de L5, de eerste wedstrijd vond ik het een prettig idee om rustig aan te beginnen, maar ik was erg blij toen ik na 4 wedstrijden genoeg punten had behaald om door te kunnen naar de L4. Voor mijn gevoel ging het ook pas in de L4 echt 'beginnen' en werd het voor mij en het paard een uitdaging (maar dat is natuurlijk voor iedereen strikt persoonlijk).
Van mij mogen ze ook gewoon de galop invoeren in de L5, galop is immers ook een basis gang van je paard en die leer je toch ook beheersen als je traint?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar nog niet ben gestart in Nederland, want ik woon sinds kort in Duitsland. Ik heb hier een nieuw paardje waarmee ik hopelijk eind dit jaar, begin volgend jaar kan starten.
En de levels hier vind ik een stuk beter dan in Nederland.

L5 is hier: Freizeitreiter oftewel recreatieruiter die af en toe een proefje wil lopen, is een hele klasse op zich met vergelijkbare onderdelen als L5 in Nederland (trail, horsemanship, pleasure) maar volgens mij met galop.
L4 is hier het instaplevel, te vergelijken met beginners, met alle gangen en alle reguliere onderdelen (inclusief reining).
L3 zijn de jeugdruiters.
L2 is amateur.
L1 is open.

Je begint dus in de L4, dan naar L2 en eventueel naar L1. Er worden ook open klasses (denk aan jackpot onderdelen) uitgeschreven, in die klasses mag iedereen starten behalve de Freizeitreiter (L5).

Dit is een systeem waar ik veel meer achter sta dan het level systeem van de WRAN.

Maarja als ik in Nederland WRAN wil starten ken ik de regels, weet ik wat me te wachten staat en als ik het er echt helemaal niet mee eens zou zijn, zou ik nooit starten. Ik heb nu de luxe dat ik een Quarter Horse rijd, dus kan kiezen, maar dat was voorheen bij mij niet zo en startte ik dus gewoon lekker WRAN.