[WN] [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:53

Citaat:
MidnightPSan schreef:
Keep it clear and simple. Make it easy to learn, and easy for you to use.
Allow no compromises. If you lay your leg on him and he does not move,
push harder and roll your spur on his ribs a little if necessary. Its alright to
use your spur, most people wear them, and a lot don’t know how to use
them.
Lyle Jackson

Mooi gezegd, allow no compromises.
Alleen maar naar voren en naar voren hielp bij mijn net beleerde heel goed. Elke keer bijna terug naar stap, dan weer naar voren.. en streng zijn.

Paintless

Re: [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:46

voorwaarts is het probleem niet. naar voren wil ze wel. het zijwaarst gaan en draaien om de voor of achterhand is het probleem.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:46

schijnovergangen doe ik al heel veel en actief voor t been maken ook. halthouden en weg draven. zodat ze de achterhand meer onder de massa zet. vind ze leuk, gaat ze gewoon bijna van springen. :P

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:47

dit is duidelijk een communicatie probleem tussen paard en ruiter

eerst zou ik zorgen dat het paard in kwestie begrijpt wat je vraagt, daar eerst de buiging in kwestie te oefenen met grondwerk ( zie parrelli)

en dan kan je pas hetzelfde oefenen onder het zadel en zorg dat er een evaren lesgever erbij is die kan controleren dat al je hulpen correct zijn

eenmaal je op dat punt zit en het paard nog steeds niet buigt geeft hem dan aub een spoor tussen zijn ribben en zet hem rond

als ie het dan doet stap dan af , zadel af en dan de wei op ( dan heeft hij het zeker verdient en voor de penny's geeft hem dan een snoepje )

"er zijn meer paarden die om zeep worden geholpen door ruiters die niet zwart -wit denken , wees correct en dan zal je pas plezier beleven aan je paard "

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:43

daar heb ik wat aan. lesgever gaat me ook helpen hoor. daar volg ik lessen voor. ik zit in een beginnersgroepje dus alles rustig aan. maar stuitte dus op dit probleem. draai om de voorhand zou ze moeten kunnen maar doet ze gewoon niet.

ik zal maandag toch een spoortje om doen. eens zien wat dan de reacties zijn. aan de hand ben ik er mee bezig en gaat het redelijk

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:53

Ngen schreef:
dit is duidelijk een communicatie probleem tussen paard en ruiter

eerst zou ik zorgen dat het paard in kwestie begrijpt wat je vraagt, daar eerst de buiging in kwestie te oefenen met grondwerk ( zie parrelli)

en dan kan je pas hetzelfde oefenen onder het zadel en zorg dat er een evaren lesgever erbij is die kan controleren dat al je hulpen correct zijn

eenmaal je op dat punt zit en het paard nog steeds niet buigt geeft hem dan aub een spoor tussen zijn ribben en zet hem rond

als ie het dan doet stap dan af , zadel af en dan de wei op ( dan heeft hij het zeker verdient en voor de penny's geeft hem dan een snoepje )

"er zijn meer paarden die om zeep worden geholpen door ruiters die niet zwart -wit denken , wees correct en dan zal je pas plezier beleven aan je paard "

Dat is duidelijke taal!!!!!
En ook voor mij van toepassing

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:50

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

Heb zo diagonaal een beetje meegelezen.
Eerst en vooral : het is jong en pas onder het zadel - zeer belangrijk is om alles stap voor stap te bouwen en te trainen.
Het hangt er ook vanaf op welke manier het zadelmak is gemaakt :
1. grondwerk in roundpenn?
2. stap voor stap training (wennen aan bit, wennen aan zadel, werken met zadel aan de longe, werken met bit en zadel aan de longe, afbinden L/R,...?
Een jong paard africhten gebeurt op het tempo dat het paardje dit aankan (de ene al wat sneller dan de andere) - geleidelijk aan de spieren en de balans opbouwen, stap voor stap en niet overvragen. Je moet je eens voorstellen dat je zelf je evenwicht moet bewaren met zo'n 60kg op je rug en dan nog gaan inbuigen, overgangen,....Een jong paard heeft nog geen balans en weet nog niet hoe het op de hulpen moet reageren.Hou je gewoon voor de geest dat één oefening bestaat uit verschillende deelbewegingen en dat je eerst je paardje alle deeltjes moet aanleren vooraleer tot de volledige beweging over te gaan.
In ieder geval : zowel bij jonge als bij oudere paarden moet er blijvend gewerkt worden op de nageeflijkheid : nageeflijkheid op bit, op schouders, op romp en op achterhand - dit is zeer belangrijk om te resulteren in rijden met licht contact, "willingly guided" en om een fysiek en mentaal gezond paard te krijgen en te behouden. Een paard dat op het bit gaat hangen gebruikt zijn rug niet en loopt uiteen - dit geeft later rugproblemen.
Paarden zijn ofwel links ofwel rechts beter, dit heeft te maken met hoe ze in de baarmoeder hebben gelegen en hoe ze zijn geboren. Volgens mij kan het ook te maken hebben met links- of rechtsdenkend en uiteraard dominantie.
Dus consequent zijn : oefenen op nageeflijkheid van alle voorgenoemde punten en dit evenveel aan beide zijden (in jouw geval dus tijdelijk iets meer op de slechte zijde).
Toevallig is mijn paard (vooral door dominantie) zeer stijf in zijn ribbenkast - het is pas de laatste paar maand dat ik erin slaag om hem daar soepeler te maken.
Wat heel belangrijk is : breng het zo aan je paard aan alsof het zijn idee is !! Maar wees zeer consequent, zo zacht/hard als nodig, begin zacht te vragen en bouw op bij geen reaktie...Bedoeling is dat jij rijd met hem.
Absoluut belangrijk is de kunst om heel gevoelige handen te hebben en na te geven van zodra het paard positief reageert - dit helpt het om te beseffen : "hé, als ik het goed doe dan laat ze me gerust!!.." KISS "Keep it stupid Simple"!!!!
Goede oefeningen voor flex van romp :
-kleine cirkels rijden, waarbij je de neus iets meer naar binnen vraagt en waarbij je met je buitenbeen de achterhand naar binnen vraagt.
-cirkels vergroten en verkleinen op je zit.
-achterhand onder rijden zodat zijn kracht vanuit de achterhand komt (en hij loskomt van het bit) en niet vanuit de voorhand.
-Inside Outside Arc (dit werkt ook op souplesse van de schouders), als de schouder niet soepel is, zal de romp het ook niet zijn.
Er zijn er nog veel meer, maar ik zou de oefeningen niet te zwaar maken voor het paardje, aangezien het nog niet volgroeid is - heb gewoon geduld, wees consequent en doe véééééééééél cirkelwerk. Cirkelwerk is spieropbouwend, werkt relaxerend voor het paard en kan assymmetrie verbeteren (wel gelijkmatig werken dan ;)
In ieder geval, vraag goede begeleiding aan een ervaren trainer - want dit is trainers"stuff"
Uiteraard moet je ook eerst kijken of je paardje fysiek in orde is - dat het totaal niet inbuigen op de rechterkant geen anatomische oorzaak heeft.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:32

ik heb het verhaal heel goed door gelezen en ik denk dat ik dat even ga uitprinten. zeer zeer zeer leerzaam.
cirkels doe ik veelvoudig en ik probeer zoveel mogelijk beide zijde even veel te belasten. en dat gaat me redelijk goed af.
mijn trainster heeft heel veel ervaring dus over haar kennis heb ik geen twijfels.
zij vond dat ze het al had moeten kunnen doen, maar ze wijkt gewoon niet voor druk.
roundpenn heb ik haar niet in gehad, ja 1 keer, kort geleden. dat was wel weer enerverend. ze is ietswat dominant en vind dat ze dingen beter weet en doet dat dus ook.
ook heb ik door dat ik niet zo consequent ben als ik altijd dacht.
ook mijn aandacht verslapt wel eens, daar springt ze gelijk in.
ze is een slimme meid, zo slim dat ze mee gaat denken en zelf gaat doen wat zij denkt dat moet gebeuren. lekker, een meedenkend paard.

ik ga nu wat meer grondwerk doen en zorgen dat ze wat meer wat voor drukt gaat wijken.

ook ga ik een touwhalster aanschaffen. hoef ik het iets minder duidelijk te vragen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:09

@CQtje, je bedoelt "Keep It Simple Stupid" :+

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:03

@Romkabouter : zo kan je het ook lezen uiteraard ;) Zolang je het simply stupid simple houdt... *D Heb vandaag nog wat zeer goede oefeningen gedaan op de laterale nageeflijkheid en de soeplesse van de romp - maar dit zijn oefeningen voor een reeds goed geleerd paard... voor een latere fase dus ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:11

aangezien er hier mensen zijn die privé berichten niet privé kunnen houden en dat soort informatie gebruiken om mijn instructrice zwart te maken wil ik hier een slot op hebben.
zij is voor mij de beste die ik wensen kan en ik vind het helemaal niet nodig om haar persoonlijk op dingen aan te spreken en ben ook erg teleurgesteld in diegene die mijn vertrouwen hierin beschaamd heeft.

:n

jammer... :r |(