[WN] Show format

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Show format

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:41

Dat snap ik maar denk maar niet dat je vanuit nederland de regels bij de oude vastgeroeste amerilkaanse verenigingen (die nederland en eigenlijk heel europa toch al niet echt serieus nemen)
Kunt veranderen.....
Dus dat is niet echt een realisitisch doel

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:43

Mijn dochter van bijna 11 wil ook graag wedstrijden gaan rijden. Het leukste is dan toch dat ze eventueel tegen leeftijdsgenoten kan rijden en niet tegen allemaal oudere dames/heren. Alleen als je net begint is het niet leuk om in de jeugd te rijden tegen allemaal L2 ruiters omdat die al veel verder zijn.
Het probleem is toch denk ik dat bijna alle kinderen beginnen met engels rijden en maar een handje vol voor western kiezen. Dan is het inderdaad moeilijk om een leuke volle jeugd wedstrijd te krijgen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:45

Pienb schreef:
Dat snap ik maar denk maar niet dat je vanuit nederland de regels bij de oude vastgeroeste amerilkaanse verenigingen (die nederland en eigenlijk heel europa toch al niet echt serieus nemen)
Kunt veranderen.....
Dus dat is niet echt een realisitisch doel

Nee niet echt.

Gelukkig ga ik dat ook niet proberen te veranderen. Ik kijk wel uit. Straks word ik nog moe.

Westernsport is ook een stukje minder toegankelijk dan de Engelse sport. In elk gat (in deze omgeving dan) is wel een rijvereniging of manege, maar geen westernmanege in de omstreken te vinden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:56

Miss_Fancy schreef:
Mijn dochter van bijna 11 wil ook graag wedstrijden gaan rijden. Het leukste is dan toch dat ze eventueel tegen leeftijdsgenoten kan rijden en niet tegen allemaal oudere dames/heren. Alleen als je net begint is het niet leuk om in de jeugd te rijden tegen allemaal L2 ruiters omdat die al veel verder zijn.
Het probleem is toch denk ik dat bijna alle kinderen beginnen met engels rijden en maar een handje vol voor western kiezen. Dan is het inderdaad moeilijk om een leuke volle jeugd wedstrijd te krijgen.

Het is ook niet erg toegankelijk voor kinderen...Die willen toch graag in een groepje lessen en dat is bijna nergens te regelen...Privélessen vinden niet alle kinderen leuk (die van mij meestal niet iig :D )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:06

Pienb schreef:
Waarom niet?
Als je veel paarden te rijden hebt of een paard dat veel afrijden nodig heeft om rustig te zijn... Ik zie het probleem niet

Met hoeveel paarden denk jij dat de gemiddelde westernruiter op een wedstrijd komt?!
En ('s nachts) in de showarena omdat ie anders schrikt?! Een paard dat dat nog niet aankan hoort er misschien al sowieso niet thuis! Bovendien is dat voor iedere deelnemer gelijk natuurlijk. Wát een onzin zeg.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:14

Er zijn in de VS mensen die bv van Groningen naar Brussel gaan voor een show en hier is 1 1/2 uur al te ver, en twee dagen ergens heen is voor velen ook al not done, wat willen jullie nu eigelijk,elk weekend in elk dorp een goede show?
De Halter,Pleasure mensen gaan weg en de reining mensen komen later,waarom moet dat dan ook allemaal op een dag samen.
Ik heb als 15 jarige sport gedaan tegen mensen van 25-30 jaar oud en ik was beter dat is een kick,du als je 11 bent en je zou kunnen winnen van ''oudere dames en heren'' ben je goed, dat is top, dan kan je verder komen in ''jou'' sport.
Om meer sponsors binnen te halen, zou je in zee kunnen gaan met de regionale TV stations (of nationale).
Geen enkele Amerikaanse sport is groot in Nederland,zeker de "Amerikaanse''paarden sport niet,je gaat daar in het algemeen of naar een reining of een cutting of andere show of naar roping, omdat DAT jou ding is, dus als je alles samen op een plek op een dag wil doen leg je erg veel druk op de organisatie.
En ja NIET alleen IK wil wel iets anders eten dals een vette ui hamburger bij mensen die daar niet willen zijn, en dat in hun ''service'' laten merken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:18

Zie nu vaker de zin **een nieuwe vereniging** langs komen.
Het topis was in principe gestoeld op de vraag hoe een show eruit zou moeten zien.
We hebben in nederland toch alles.
De quarters,de paints ,de appies,de arabieren de basis,de reining.
Voor ieders wat wils toch ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:25

Pienb schreef:
Zou ik niet doen.
Iemand denkt dan ' oh ik mag een paard vn een ander showen zonder problemen' en komt er vervolgens achter dat hij de komende X jaar ergens anders (nrha, aqha, apha) geen andere paarden mag starten voor hij zn amateur status weer tewrug heeft...
Mij lijkt het juist belangrijk deze regel voor alle verenigingen gelijk te houden zodat mensen geen problemen hebben met overstappen of starten bij meerdere verenigingen

Dat is de verantwoording van de betreffende ruiter zelf. Die afweging moeten ze gewoon lekker zelf maken.
Mij zou het geen bal uitmaken, want ik heb geen QPA. Ik kan eventueel starten op de Q van een goede vriendin en ik vind het echt oprecht gestoord dat mensen op een paard van een ander zonder enige profstatus dus O zouden moeten starten. Terwijl ze bij wijze van spreken niet eens in het zadel kunnen blijven zitten. Dus wil je ook voor de rassenverenigingen starten.. moet je die status niet aanvragen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:31

Ja Rob, maar toch moet alles weer apart, te veel vissen en te weinig emmers.
Er zijn niet genoeg western ruiters en maneges om elk week end 4 veschillende shows te houden, en die mensen die N/DRHA startten hebben daar voor gekozen en dus niet voor de WRAN, dus als die twee in een week end een show hebben is er bij allebij niet genoeg publiek om ze te laten renderen.
Laat staan als er ook nog ergens een DAWRA of rassen show zou zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:35

Nou ja zoveel rassenshows zijn er nu ook weer niet.
En eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo heel goed waarom altijd alle wedstrijden al die rassen hun eigen aparte onderdelen moeten hebben.

Ik loop zelf echt niet warm voor van die onderdelen met drie startende appies o.i.d. En dan daarna pakweg westernriding met 3 arabieren of paints of zo tegen elkaar. Dat onderscheid in al die rassen is leuk voor de ruiters, leuk voor de ENORME hoeveelheid NK-titels die er op die manier te vergeven zijn (over devaluatie van een titel gesproken) maar het is niet leuk voor het publiek, vind ik. Onderdelen worden er ook door afgeraffeld. En dat is jammer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:41

Rob_H schreef:
Zie nu vaker de zin **een nieuwe vereniging** langs komen.
Het topis was in principe gestoeld op de vraag hoe een show eruit zou moeten zien.
We hebben in nederland toch alles.
De quarters,de paints ,de appies,de arabieren de basis,de reining.
Voor ieders wat wils toch ?

Je bent al snel een vereniging in Nederland natuurlijk. Ieder clubje dat iets onderneemt dat meer dan 1x plaatsvindt is al gauw een vereniging.
Dus stel je doet die vier wedstrijden per jaar op vier verschillende lokaties. Dan is een vereniging/stichting al snel heel handig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:46

sflj schreef:
Pienb schreef:
Waarom niet?
Als je veel paarden te rijden hebt of een paard dat veel afrijden nodig heeft om rustig te zijn... Ik zie het probleem niet

Met hoeveel paarden denk jij dat de gemiddelde westernruiter op een wedstrijd komt?!
En ('s nachts) in de showarena omdat ie anders schrikt?! Een paard dat dat nog niet aankan hoort er misschien al sowieso niet thuis! Bovendien is dat voor iedere deelnemer gelijk natuurlijk. Wát een onzin zeg.

En hoeveel grote weekendshows heb gereden met goede resultaten?
Oftewel: welke ervaring heb jij om dit statement te maken?

Wat maakt het nou uit als dat open is?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:48

Als je dus wil reinen kan je met elk ras bij de N/DRHA aan de bak en de "rail'onderdelen konden heel even aan de NSBA ruiken, daar was je ook met veschillende rassen welkom.
Nu alleen de N/AQHA met meerdere onderdeel weekends en je kan dan wel je ROM op een normale manier (tijd) bij elkaar rijden, en dan op het NK je Peformance Halter hebben.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:50

@Pien, kijk naar sflj's posts en je weet waar je mee te maken hebt.

Go take my boots off now.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:57

Ja precies

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:38

HumbleTalent schreef:
- Showarena de hele nacht open om te rijden
Ben benieuwd of je daar een vrijwilliger voor vind om toezicht te houden ;)
Overigen... alleen de showarena open of ook de inrijbakken ?? = + 2 vrijwilligers erbij.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:41

Welke vrijwilligers?

Ow, die wa ongediplomateerd moeten gaan bepalen of jij je paard mishandeld?
Dan laten we die toch weg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:47

HumbleTalent schreef:
- Duidelijk toezicht in de arena's en de stallen (zowel voor normaal gedrag als voor diefstal e.d.)
Trek ze van mij part een fluoricerend hesje aan. Dat is niet te missen.
Men vraagt er om :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:07

ja, wel goed zichtbaar zodat ze ook goed ontweken kunnen worden.
ik vind het niks hoor.
ik ben echt niet zo hard als sommigen hier denken maar als mn paard zich niet gedraagd en hij heeft zn kans gehad, ja dan heeft hij een probleempje met me :-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:23

even uit mijn ervaring wat het ideaal zou kunnen benaderen en ik weinig terugvindt in de western sport in de benelux:

-riders quarters : (afgesloten)catering area waar ruiters en grooms met pasje aan sterk gereduceerde prijzen kunnen consumeren en chillen.

-riding area's 24 uur open zodat 's nachts kan getraind worden (als mijn trainer of anderen met 6 paarden en nog wat jeugd en non-pro's op wedstrijd gaat krijgt hij die echt niet allemaal in "showmood" tijdens de weinige momenten dat een bak 's avonds en overdag vrij is.

-voor ruiters en grooms gratis koffie en ontbijt van 4.00h tot 9.00h.

-geen jackpot klassen of non approved klassen want die zorgen enkel voor verwarring met hun eigen regeltjes of worden enkel voor schooling gebruikt en die halen het totaal plaatje van de show naar beneden, enkel (worldwide) approved klassen.

-perfecte show arena, inrijbakken, stallingen, poets- en wasruimtes, e.d. zouden eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.

-bv NSBA en NRHA show gecombineerd samen met AQHA (en APHA) special events zodat de weinig bezette klassen en halter enz. niet verplicht zijn.

-zo hoog mogelijke added money purses en zo laag mogelijke onkosten en show fees.

-vast veearts en hoefsmid punt dat meestal of constant bezet is.

- als er stewards (of toezichters) zijn moeten deze lui geschoold, gediplomeerd (nrha of fei) en vakkundig zijn, niet de eerste de beste een politiepetje geven die dan de eikel gaat uithangen en zijn principes doordouwen.

-gratis campsite met utilities voor deelnemers.

-western lifestyle beursje erbij.

al deze punten ben ik al wel ergens op shows tegengekomen maar nooit allemaal tesamen op 1 show. zou wel geinig en leuk zijn!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:51

Pff, wat ik waardeer/mis op een show als toeschouwer zijnde?

- shows/klasses die redelijk op tijd beginnen (mag een uurtje inzitten,jaja, ik ben redelijk! ;) )
- om te kijken houd ik van afwisselende disiplines.

En wat ik persoonlijk mis is iets van kinderentertainment, of een plek waar ze zich mogen amuseren,met het volume en druk doen wat erbij hoort. Iemand die oppast of leuke activeiten begeleid voor de kinder wil ik best wat extra betalen! Nu is het helaas zo dat de kinderen (met een beetje geluk een groepje samen, meer lol) toch wat over het terrein heen struinen, en daar is niet altijd iedereen blij mee, ook de kindjes zelf niet! Voor ons is dit de reden niet meer hele dagen op een wedstrijd/evenement te zijn, alleen maar even snel naar het eigen paard kijken, of vrienden/kennissen die rijden en dan weer snel naar huis. :\

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:58

als ik dit dan allemaal lees............
hoeveel is men (meestal de gewone ruiter) dan bereid om
te betalen aan startgelden???
want het lijkt mij dat de kosten flink de pan uitreizen op deze manier.
er is natuurlijk altijd wel vrij veel mogelijk maarja,
als organisatie wil je wel eens wat over houden en ik denk dat het
op deze manier moeilijk wordt............
maar das mijn bescheiden mening maar :o

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:47

Showformat... hm....
showformat en randvoorwaarden dan maar ;)

- bij elkaar passende onderdelen bij elkaar gepland
- strakkere tijdschema's voor vlotter verloop (kunnen ze in Dld ook)
- ruimte voor publiek om goed te kunnen kijken, dus geen deuropening
- goede losrijd mogelijkheden voor deelnemers (geen longeerbak om in te rijden)
- goede mogelijkheden om je paard te verzorgen
- niet altijd alle onderdelen cq niveau's.
- kundig toezicht op welzijn dieren (een goede mix tussen tree hugging hippies en dierenbeulen zou fijn zijn)
- kosten tussen 10 en 20 euro per start

Het geneuzel over regels of wat dan ook ga ik ff niet op in, daar gaat dit topic niet over denk ik.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:36

DubbelDun schreef:
HumbleTalent schreef:
- Showarena de hele nacht open om te rijden
Ben benieuwd of je daar een vrijwilliger voor vind om toezicht te houden ;)
Overigen... alleen de showarena open of ook de inrijbakken ?? = + 2 vrijwilligers erbij.

Geen. Die zijn er bij de DRHA shows ook niet.. Meestal loopt alleen de beveiliging even langs. Op het NK loopt die er ook dus zie het probleem nog niet.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:16

inderdaad, aan de perfecte show format zal een prijskaartje hangen, maar ik heb veelal het idee dat vandaag de ruiters en eigenaars zo goed als de hele show betalen. als een show comitee zich zou richten op sponsoring en daar wat meer fondsen zou vinden zijn er ineens veel meer mogelijkheden. kijk maar naar de NRHA Belgium futurity in Lier verleden jaar: verre van perfect maar toch op de goede weg!