[WN] belachelijk antwoord op vraag in Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:20

Je stelt in je vorige post dat dressuur in wezen geen nut heeft en dat is niet helemaal terecht. Een dressuurproef is slechts het tonen van de graad van africhting van het paard. De africhting en scholing hebben hun eigen nut natuurlijk.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 06:38

Lovely schreef:
Je stelt in je vorige post dat dressuur in wezen geen nut heeft en dat is niet helemaal terecht. Een dressuurproef is slechts het tonen van de graad van africhting van het paard. De africhting en scholing hebben hun eigen nut natuurlijk.

Ik denk dat je me nu verkeerd hebt begrepen. Ik heb nooit willen beweren dat dressuur geen nut heeft binnen de paarden sport, maar ik doelde op het nut van het rijden van een paard wat voor stijl dan ook in het algemeen. Wat is het nut om je paard een sliding te kunnen maken, wat is het nut van een piaf, wat is het nut om achter een bal aan te rennen en weg te schoppen...
Dit was als reactie op de opmerking van romkabouter:
Citaat:
Het heeft ook veel nut op een paard uit volle vaart te laten stoppen of veel achter elkaar te laten spinnen
Of zware dressuuroefeningen laten doen, da's nuttig.....

Natuurlijk moet je een dressuurmatigebasis hebben binnen het paardrijden, maar of dat nou westerndressuur of engelsedressuur is maakt imo niets uit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 11:56

Tja zo kun je natuurlijk nog wel even doorgaan. Het paard heeft zijn functie redelijk veroren nadat de auto en de tractor uitgevonden zijn. Het nut van alle takken van paardensport is dat er mensen zijn die er plezier aan beleven en persoonlijk.
Eventing is misschien wel blessure gevoelig maar ik weet wel dat ik een paard op stal heb staan die ik meer plezier doe met een cross dan met een dressuurproef hij heeft alleen pech da het vrouwtje niet verder dan het M durft. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:08

Katja schreef:
Eventing is misschien wel blessure gevoelig maar ik weet wel dat ik een paard op stal heb staan die ik meer plezier doe met een cross dan met een dressuurproef hij heeft alleen pech da het vrouwtje niet verder dan het M durft. Haha!

Sjuimpje krijg dejavu achtige beelden... *LOL*
Katja eenzaam in de bossen:
"Mòòònty!"
Lovers

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:58

uh sorry hoor, maar er zijn zeker wel paarden die uitzichzelf een sprongetje maken en/ of een dergelijke beweging als piafferen maken.
maar is snap je punt wel hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:52

Jolande"]
[
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind eventing de meest paardonvriendelijke sport die er is. Wat heeft het voor nut een paard een hindernis te laten nemen en dan achter de hindernis een gat te maken van een meter diep die hij niet ziet? Of die hindernissen die vast liggen.
[/quote]
hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen. Die dieren moeten wel heel goed van vertrouwen zijn. En face it; ze zijn niet voor niets begonnen met de breekbomen, omdat vastliggende hindernissen gevaarlijk zijn. een vergissing is niet alleen menselijk, ook dieren kunnen foutjes maken, en die zijn fataal in dit geval. het is ronduit tekkelen. Zie je ergens in de athletiek bij mensen dat er hindernissen vast liggen? Overigens, de paarden ZELf vinden het prachtig, die kennen het gevaar ervan niet. Rennen in de bossen en springen. Wat wil je als paard zijnde nog meer? toch is deze sport dermate belastend dat je het niet kunt doen met de hele jonge paarden. Net zo min als in de reining, naar mijn opinie.

[quote="Jolande schreef:
[
Desiree, ik ken op de zelfde stal als J en Y ook nog een C (hi hi) die op twee en half jaar oude gelder al dressuur ging rijden terwijl het beestje duidelijk nog niet in balans was en al helemaal er niet aan toe om gereden te worden. Dat is wat ik wil zeggen, in elke tak van sport kom je ze tegen alleen bij de dressuur worden het uitzonderingen genoemd, en bij western de standaard. Is dat dan eerlijk?
[/quote]

Ken ik die C? Overigens, als je met een 2,5 jarig paard gaat beginnen met inrijden, dat vind ik niet zo erg. Dat hoeft niet gelijk te zijn aan belasten. Maar bij de amerikanen is het wel standaard om een paard te jong te belasten en veel mensen hier nemen dat over van de amerikanen en dat vind ik een slechte zaak. In bepaalde takken van sport kun je beter wat later beginnen vanwege pezen die nog niet volledig tot wasdom gekomen zijn. Veel longeren op jonge leeftijd is niet goed, en vroeg met springen en met reining beginnen is ook niet goed.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:54

Desiree schreef:
hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen.

Slecht voorbeeld. Meeste hindernissen zijn zonder gat erachter. Bovendien ziet dat paard het gat prima. Het verschilt niet met de inschatting van een gewone hindernis door het paard.

Citaat:
Die dieren moeten wel heel goed van vertrouwen zijn

Exact! Ruiter en paard zijn een team net als in alle andere disciplines als het goed is. Alleen bij een cross-country moet je op elkaar kunnen rekenen. Wisselwerking tussen paard en ruiter is een zwaar onderschat aspect door leken.

Citaat:
En face it; ze zijn niet voor niets begonnen met de breekbomen, omdat vastliggende hindernissen gevaarlijk zijn.

Ongelukken zitten inderdaad in een klein hoekje. Breekbomen zijn ervoor om de sport veiliger te maken. Net als vlakke lepels bij het springen en de veiligheidscap.

Citaat:
een vergissing is niet alleen menselijk, ook dieren kunnen foutjes maken, en die zijn fataal in dit geval. het is ronduit tekkelen.

Er gebeuren nauwlijks fatale ongelukken. Sterker nog, er gebeuren weinig ongelukken waarbij paard of ruiter geblesseerd raakt. Probleem van de media is dat alleen de (fatale) ongelukken op tv komen. Positief is altijd de uitzending van Boekelo. Die laten ook mooie stukken zien van de echte sport. Probleem is vaak ook dat een ongeluk een momentopname is, dus gemakkelijk te laten zien. Dit in tegenstelling met een paard zijn pezen en gewrichten aan gort rijden door veel te jong in veel te zware bodem te laten lopen.

Citaat:
Overigens, de paarden ZELf vinden het prachtig, die kennen het gevaar ervan niet. Rennen in de bossen en springen.

Inderdaad. Velen vinden het erg leuk. Je hebt alleen wel een verantwoordelijkheid t.o.v. je paard (zoals altijd)

Ik vind het altijd jammer dat meningen vaak gestoeld worden op niet persoonlijke ervaringen. We lopen ons nu druk te maken over de opmerkingen in Bit, maar dit geldt eigenlijk voor de gehele samenleving. Mensen vragen zich vaak te weinig af of een bepaalde opmerking wel op waarheid berust. Een oordeel vellen kan iedereen, maar is dat oordeel altijd terecht? Die vraag zouden de mensen wat vaker aan zichzelf kunnen stellen imo

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:58

Ging het er hier nou om welk antwoord er werd gegeven in de Bit?
Het wordt weer een welles/ nietes verhaal tussen de paardensporten onderling.
Een heleboel oefeningen zijn belastend maar dat is de hele dag stilstaan ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:18

Romkabouter"]
[quote="Desiree schreef:
hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen.

Slecht voorbeeld. Meeste hindernissen zijn zonder gat erachter. Bovendien ziet dat paard het gat prima. Het verschilt niet met de inschatting van een gewone hindernis door het paard.
[/quote]

Ja, die gewone hindernis kunnen ze ook niet schatten. Het lijkt mij nu wel bekend dat een paard vlak voor de sprong het zicht op de hindernis verliest door de plaats van de ogen op het hoofd. Dus ga me niet vertellen dat ze dat gat kunnen zien.....

maar daar gaat het hier niet over

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:33

Ik ben het ermee eens dat iedere sport voro slijtage zorgt...ook heb ik mij ooit eens laten vertellen dat bijv. Quarter Horses er op gefokt zijn om die stops te maken dus er een bouw voor hebben natuurlijk zorgt het net zo goed voor een klap op de botten maar het is net zoals met heel veel dingen om het af en toe te doen kan het geen super kwaad alleen als je elke dag die stops 10x maakt ofzow....... En metspringen kunne nze inderdaad niet schatten want hun ogen staan aan de zijkant van het hoofd daaorm kunnen ze geen afstand meten.........

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:04

Soxje schreef:
De springruiters die ik heb gesproken trainen over lagere hindernissen, alleen met wedstrijden wordt er hoger gesprongen. Er zijn trouwens wel veel oude springpaarden, kijk eens naar Next Milton bijvoorbeeld, van een van de broertjes Whitacker, die sprong zijn laatste topwedstrijd toen hij 18 of zo was. Volgens mij is de carriere van een top westernpaard afgelopen met zijn 9e?

Sorry hoor, maaruh mijn oudje is net 20 geworden, heeft haar hele leven western gelopen, ook reining (spins en stops dus) en haar benen zien er gewoon perfect uit! Ook heeft ze nooit last van kreupelheid of problemen met de gewrichten, dus dit gaat helemaal nergens over! Boos! Boos! Boos!
Als jullie dit niet geloven ga dan eens naar een worldshow in amerika kijken, als er wedstrijden voor de oude paardjes zijn! ik denk dat jullie nog versteld zullen staan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:23

Leo_American schreef:
Als jullie dit niet geloven ga dan eens naar een worldshow in amerika kijken, als er wedstrijden voor de oude paardjes zijn! ik denk dat jullie nog versteld zullen staan!

Moet je alleen niet bij de futurity langsgaan, wat later in de week, en kijken hoe ze er ingepakt bij staan.... Extreme duivel

T is maar net wat de handel is natuurlijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:42

Dit (oude) topic blijft duidelijk de gemoederen bezig houden Haha!

Jammer dat er nergens statistieken zijn, die met feitelijke bewijzen komen en hierdoor percentueel gezien kunnen aantonen hoe de 'oudjes' het doen in vergelijking met de 'jonkies'.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:07

Sugarmiss schreef:
Dit (oude) topic blijft duidelijk de gemoederen bezig houden Haha!

Jammer dat er nergens statistieken zijn, die met feitelijke bewijzen komen en hierdoor percentueel gezien kunnen aantonen hoe de 'oudjes' het doen in vergelijking met de 'jonkies'.

Ik denk dat alleen amerikaanse veeartsen (waar grootschaliger westerngereden wordt sinds lange tijd) er iets over zouden kunnen zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:10

Die heb ik het ook al gevraagd Haha! , maar daar ben ik ook niet veel wijzer geworden. UC Davis zou wel statistieken bijhouden, maar veel breder dan alleen ras, leeftijd, beengebreken (ook al behoorlijk breed).
En mischien willen ze het helemaal wel niet weten Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:36

Sugarmiss schreef:
En mischien willen ze het helemaal wel niet weten Verward

Is misschien wel verstandig van ze. Er is een paar jaar geleden een onderzoek gedaan naar de gemiddelde leeftijd van paarden die aan de Olympische Spelen mee hebben gedaan. Ik weet de uitslag niet meer maar het was wel schokkend. Opvallend was trouwens dat niet beengebreken maar koliek en plotseling overlijden de boosdoener waren. (doping??)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:50

Je hebt het nu dan over dressuur en spring parden neem ik aan?? Want
reining is alleen nog maar demo sport!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:03

Klopt ja het onderzoek liep ook niet verder dan Atlanta.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:55

dimmelim schreef:
Wat me trouwens ook opviel/ tegenviel was het zinnetje bij de manegebeoordeling van Roswold waarin stond dat de helft van het testteam western maar circus vond. Je zou toch een klein beetje verwachten dat ze bij een blad als Bit openstaan voor alle takken van paardensport.

http://www.rosworld.nl/

als het de zelfde roswold is die ook schrijft in het blad bit
moet je de bewegende foto's op ze webside eens bekijken
circus renz lijkt het wel dan

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:20

Katja schreef:
Opvallend was trouwens dat niet beengebreken maar koliek en plotseling overlijden de boosdoener waren. (doping??)

Nou, toevallig dat je dat zegt! In bit staat ook altijd in memoriam. En dan zie ik zoveel jonge paarden die sterven aan koliek! En dan hebben ze het over de gemiddelde leeftijdsverwachting van sportpaarden in nederland, dat die maar 7 jaar zou zijn. Dat ligt niet alleen aan het slecht gereden zijn.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:21

hej hej even een vraagje heeft iemand ook het artikel liggen thuis wat ging over manege rosworld een vriendin van me zou het namelijk graag hebben dus als iemand het heeft kan diegene het dan voor me inscannen en me daarover pben of mailen???
groetjes fabienne