Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lovely schreef:Je stelt in je vorige post dat dressuur in wezen geen nut heeft en dat is niet helemaal terecht. Een dressuurproef is slechts het tonen van de graad van africhting van het paard. De africhting en scholing hebben hun eigen nut natuurlijk.
Citaat:Het heeft ook veel nut op een paard uit volle vaart te laten stoppen of veel achter elkaar te laten spinnen
Of zware dressuuroefeningen laten doen, da's nuttig.....
Het nut van alle takken van paardensport is dat er mensen zijn die er plezier aan beleven en persoonlijk.
Katja schreef:Eventing is misschien wel blessure gevoelig maar ik weet wel dat ik een paard op stal heb staan die ik meer plezier doe met een cross dan met een dressuurproef hij heeft alleen pech da het vrouwtje niet verder dan het M durft.

Jolande"]
[
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind eventing de meest paardonvriendelijke sport die er is. Wat heeft het voor nut een paard een hindernis te laten nemen en dan achter de hindernis een gat te maken van een meter diep die hij niet ziet? Of die hindernissen die vast liggen.
[/quote]
hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen. Die dieren moeten wel heel goed van vertrouwen zijn. En face it; ze zijn niet voor niets begonnen met de breekbomen, omdat vastliggende hindernissen gevaarlijk zijn. een vergissing is niet alleen menselijk, ook dieren kunnen foutjes maken, en die zijn fataal in dit geval. het is ronduit tekkelen. Zie je ergens in de athletiek bij mensen dat er hindernissen vast liggen? Overigens, de paarden ZELf vinden het prachtig, die kennen het gevaar ervan niet. Rennen in de bossen en springen. Wat wil je als paard zijnde nog meer? toch is deze sport dermate belastend dat je het niet kunt doen met de hele jonge paarden. Net zo min als in de reining, naar mijn opinie.
[quote="Jolande schreef:[
Desiree, ik ken op de zelfde stal als J en Y ook nog een C (hi hi) die op twee en half jaar oude gelder al dressuur ging rijden terwijl het beestje duidelijk nog niet in balans was en al helemaal er niet aan toe om gereden te worden. Dat is wat ik wil zeggen, in elke tak van sport kom je ze tegen alleen bij de dressuur worden het uitzonderingen genoemd, en bij western de standaard. Is dat dan eerlijk?![]()
[/quote]
Desiree schreef:hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen.
Citaat:Die dieren moeten wel heel goed van vertrouwen zijn
Citaat:En face it; ze zijn niet voor niets begonnen met de breekbomen, omdat vastliggende hindernissen gevaarlijk zijn.
Citaat:een vergissing is niet alleen menselijk, ook dieren kunnen foutjes maken, en die zijn fataal in dit geval. het is ronduit tekkelen.
Citaat:Overigens, de paarden ZELf vinden het prachtig, die kennen het gevaar ervan niet. Rennen in de bossen en springen.

Romkabouter"]
[quote="Desiree schreef:hm, het is waar: ik vind het eigenlijk ook heel gemeen om een paard over een hindernis te laten gaan en daarachter ineens een diepte te plaatsen.
Soxje schreef:De springruiters die ik heb gesproken trainen over lagere hindernissen, alleen met wedstrijden wordt er hoger gesprongen. Er zijn trouwens wel veel oude springpaarden, kijk eens naar Next Milton bijvoorbeeld, van een van de broertjes Whitacker, die sprong zijn laatste topwedstrijd toen hij 18 of zo was. Volgens mij is de carriere van een top westernpaard afgelopen met zijn 9e?

Leo_American schreef:Als jullie dit niet geloven ga dan eens naar een worldshow in amerika kijken, als er wedstrijden voor de oude paardjes zijn! ik denk dat jullie nog versteld zullen staan!
Sugarmiss schreef:Dit (oude) topic blijft duidelijk de gemoederen bezig houden![]()
Jammer dat er nergens statistieken zijn, die met feitelijke bewijzen komen en hierdoor percentueel gezien kunnen aantonen hoe de 'oudjes' het doen in vergelijking met de 'jonkies'.
Sugarmiss schreef:En mischien willen ze het helemaal wel niet weten
dimmelim schreef:Wat me trouwens ook opviel/ tegenviel was het zinnetje bij de manegebeoordeling van Roswold waarin stond dat de helft van het testteam western maar circus vond. Je zou toch een klein beetje verwachten dat ze bij een blad als Bit openstaan voor alle takken van paardensport.
Katja schreef:Opvallend was trouwens dat niet beengebreken maar koliek en plotseling overlijden de boosdoener waren. (doping??)