[WN] 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:44

Dat laatste is ook een grapje he ....

Er zijn zeer goed opgevoede paarden die enorm kunnen schrikken of opgewonden raken. Blijven dieren he, zelfs quarters ...! ;) Denk dat je wel realistisch moet blijven over gevaren, ook al vertrouw je je paard. Staat los van of je ervoor kiest altijd zonder cap te rijden, maar dat is een keuze van de ruiter. Je paard is en blijft een paard en dus een dier ...

Paintless

Re: 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:50

ik trek me terug uit deze zinloze en al te vaak gevoerde discussie...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:38

simodi goed verwoord

Is mij nieuw :o L2 ruiter op ander paard cap op..
vind dat ieder moet doen waar hij zin in heeft, maar ga dan niet zeiken als je een wran show wilt starten, en dat je dan een cap plicht hebt, regels mijn regels, of je het er nou mee eens bent of niet, ik heb zelf geen hinder van mijn cap ondervonden..
En heb het bewijs op mijn voorhoofd staan, dat cap toch wel erg degelijk is met paarden aan de hand...
Ik rijd vreemde paarden tegenwoordig met bodyprotector en cap, ziet er niet uit nee, maar heb een ongeluk van dichtbij mee gemaakt, en is het me wel degelijk bewust geworden van de gevaren, ongeluk zit in een klein hoekje..
maar goed ieder zijn ding, en mocht ik eraf knallen met al deze bescherming, kan ik later niet zeggen: had ik maar, heb ik iig geprobeert me het beste te beschermen. en dan nog is dat geen bescherming genoeg, kan je nog letsel oplopen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:22

Het zegt verder ook allemaal niks, want het ligt er maar net aan hoe je valt. Ik heb mensen keihard zien vallen en zo weer zien opstappen en ook weleens iemand heel l*llig zien vallen, die een arm op 3 plekken gebroken had bijv. Dat heeft verder niks met je rijkunsten te maken of welk paard je rijdt etc. Misschien vallen ervaren mensen, als ze een keer vallen wel harder juist.

Wel heb ik een tijd terug gezien bij een kennis dat de kinderen val les kregen. Misschien om kinderen minder bang te maken, of ter afwisseling, maar best goed.

Verder rij ik zonder iets en vind ik een hoed ook vreselijk, net als meer kleding die je ziet, maar dat maakt voor mij de western er echt niet minder om.

Er zijn nou eenmaal regels. Mijn zoon voetbalt en ik vind het belachelijk dat iemand zo een sport bedenkt en daar een kort broekje bij verzint, aangezien het meerendeel van de wedstrijden in de winters zijn of iig de koude tijden. Tja...........Als je wilt voetballen hoort dat, ook de soms afschuwelijke kleuren van je club.........

En denk je dat mensen in de engelse sport de outfit altijd mooi of leuk vinden? Ze weten nou eenmaal dat het zo is, klaar.........

Pienb, het was een grapje, maar zoals je ziet, heeft Rina een stuiterende quarter en is mijn NF meestal supercool. Als die schrikt let ie idd wel op als ik ernaast loop en tot nu toe heb ik hem altijd bij me kunnen houden. En ja, heb ook een supercoole quarter gehad die graag op haar achterbenen ging staan spontaan als je wandelde. Ik had haar nog niet zo lang, maar ze keek wel uit en je moet daar dan nog mee aan de gang, maar dat weet je gewoon nooit van tevoren. Daarom moet je altijd weten dat het kan. Natuurlijk moeten mensen nog leren en zijn anderen weer eigenwijs, maar ook echt ervaren mensen gebeurt het gewoon. Het hele leven zit vol risico's.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:38

Als ik western rij en vind de kleding die daarbij hoort niet mooi kies ik ervoor. Maar als ik western rij en ze gaan facetten van de engelssport erin brengen... Dat is waar ik moeite mee heb. De ' verengelsing'. Van de sport zeg maar.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:59

Ach ja, laten we dan de hunter en hunter hack ook maar afschaffen :j

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:01

Ja kijk PienB , Jij geeft aan er moeite mee te hebben, en dat begrijp ik ook wel, alleen sommige mensen gaan meteen verenigingen erop aanvallen, en die hebben zich ook aan de regels te houden.
Ik heb ook een paar mooie hunterfoto`s van jou gezien :D ook een veredeling naar of van de engelse sport en ook een tak van de westernsport, dan hoor je niemand. ;)
En meestal zijn het toch wel de beginnende wedstrijd ruiters die er een big issue overmaken, ja en dan denk ik ja je wilt bij de wran starten, maar zeurt over hoed, dan denk ik stap er over heen en ga rijden, en punten verzamelen zodat je telkens een level hoger komt en uiteindelijk zonder cap kan starten. Ken ook genoeg ruiters die hoor je er niet over vinden het niet leuk, maar starten wel, en uiteindelijk merken ze na een poosje die cap ook niet eens meer.En de sfeer op de westrijden is er niet minder om ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:14

Sorry, ik vind een cap niet een facet van de engelse sport per se. Het hoort misschien daarbij, maar is uitsluitend bedacht voor de veiligheid. De cap die ik nog heb liggen uit mijn jeugd is ook compleet wat anders, dan de super veilige helmen van nu, dus of alle engelse ruiters dat nou mooi vinden?

Ik zie het nog steeds hetzelfde als een helm op een brommer of motor en de gordel in de auto. Allemaal heel rot en niet mooi, maar niet voor niks. En ja, we betalen wel degelijk met zijn allen aan zware ongelukken ed. Fijn als het je nooit overkomt, maar je kan vreselijk pech hebben en dan denk je vast, had ik maar..........Zo komt mijn zoon van bijna 12 nog steeds niet zonder cap op zijn shet die hij al bijna 9 jaar heeft en vroeger honderden malen van af is gevallen.

Misschien dat er mensen balen van die cap, die hem nooit nodig zullen hebben, maar wees blij dat er wel op gelet wordt. Want er zijn dus genoeg mensen die anders pech zouden hebben, dus blijkbaar zijn regels ook nodig, om het leuk en veilig te houden.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:16

smax schreef:
...........alleen sommige mensen gaan meteen verenigingen erop aanvallen, en die hebben zich ook aan de regels te houden.
Welke regels? Die ze zelf in leven geroepen hebben op een slinkse wijze? Met leugens die ze de leden hebben voorgehouden? Het is trouwens maar één vereniging hoor........

Ik ben trouwens vóór een vrije keuze wat betreft het dragen van een cap maar dat wisten de meeste al 8-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:37

Ik ben absoluut voor een vrije keuze van de cap. Maar Smax het is absoluut niet waar wat de WRAN de leden heeft vertelt over de noodzaak de cap te verplichten.

Er zijn verschillende argumenten om een cap te verplichten:

1. aansprakelijkheid van de vereniging (de zogenaamde risicoaanvaarding die we steeds langs hebben zien komen). DAT IS FLAUWEKUL!!!!

2. hallen die een veiligheidscertificaat hebben en daarom de cap verplichten. Klopt. Er zijn veel van deze hallen (als ze wedstrijden van de KNHS organiseren of van een FNRS manege zijn). Er zijn echter ook nog steeds voldoende hallen die helemaal niet meegaan in dat vreemd in elkaar zittende veiligheidscertificaat. Alleen bij de KNHS of FNRS aangesloten hallen moesten wel. Heeft ze klauwen vol geld gekost. Dus dan kun je kiezen. Geen wedstrijden in die hallen, of als je in die hallen rijdt, wel een cap.

3. de wens aan te sluiten bij de KNHS. Die hebben een capbeleid en dus zou je dan wel mee moeten.

1. is flauwekul
2. er zijn hallen die geen verplichte regels veiligheidscertificaat hebben.
3. is alleen relevant als de leden aan willen sluiten bij de KNHS

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:38

Ok laten we dan duidelijk zijn en dan noem ik het 1 vereniging, de wran, daar is de cap plicht, vanwege op slinkse wijze?
Zou het niet weten, want volgens mij ziet elke vereniging in de westernsport iedereen liever in outfit dus met hoed rijden.
Ik bedoel met betreffende deze vereniging, is het take it or leave it. Wil je er blijven rijden, hou je je aan de regels, wil je dat niet, ben je vrij om te gaan.

verder dat hele cap gedoe, ik draag hem als het ergens verplicht is, en als ik niet op mijn eigen paard rijd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:26

Niks slinkse wijze, de leden hebben zelf gestemd. Daar waren we allemaal bij.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:31

Romkabouter schreef:
Ach ja, laten we dan de hunter en hunter hack ook maar afschaffen :j

Deze zijn in principe ook geen western onderdelen maar bedoeld om de veelzijdigheid van het ras te promoten.
Tja, en daar hoort traditie getrouw een ander outfitje bij.

Niet mijn ding by the way, maar ja,keuzes he? :D

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:34

Romkabouter schreef:
Niks slinkse wijze, de leden hebben zelf gestemd. Daar waren we allemaal bij.
Ja zeker.......maar door de vraagstelling zijn er wel leden geweest die dachten dat ze tegen hadden gestemd terwijl ze voor hadden gestemd......dus wel slinks.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:38

nou ik heb even wat gemist hier.
bij HUS, HSE en HH vind ik het geen probleem, dan hoort het namelijk bij de outfit. en daar hoef je ook geen veiligheidscap op maar gewoon een cap die (als ik het goed heb) niet eens een bandje hoeft te hebben. is dus niet voor de veiligheid maar puur voor de show..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:39

gelukkig bestaan er ook nog andere verenigingen maar vind het jammer.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:00

een cap/helm helpt je niet als je op enig deel van je lichaam valt behalve je hoofd.
een cap/helm beschermt je ook niet tegen een hersen schudding, een cap/ helm beschermt enkel en alleen tegen stoot of snij wonden.
bij het oude model cap was het meest voorkomende letsel een gebroken neus, door het voorover op het hoofd vallen drukte de klep de cap op je neus.
dus buiten de dwangmaat van het KNHS heeft het dragen van een helm geen enkele reden/nut.
dus als er western verenigingen zijn die bij die rijke snob vederatie aan gesloten willen zijn, laat ze gaan,en zeg je lidmaatschap op.
het gaat er daar bij de hoge heren alleen maar om gezien te worden, belangrijk te zijn en bier te drinken.....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:16

en het ergste van alles.... ze doen dit om aan te sluiten bij een ENGELSE federatie....
i rest my case......

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 06:06

Nou dan hoef jij je geen zorgen te maken of je wran show wilt starten of niet.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:01

Inderdaad discussie gesloten. :=
O ja ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:02

als je niets anders dan wran hebt, of 3 uur rijden met je knol... blijft er bitterweinig over. of zie ik dat verkeerd.
een thuiswedstrijd af en toe is ook leuk, alleen heet dat wran.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:23

Nah, wij in het hoge Noorden hoeven niet te klagen vind ik, qua reistijd ook niet, er zijn altijd wel ergens in de buurt onderlinge wedtrijden, en die die dat organiseren zijn echt niet te beroerd om deelnemers van buitenaf aan te nemen, Verder worden er toch regelmatig leuke wedstrijden georganiseert op de Silver Ranch in Oosterwolde, Winschoten zijn er ook 1 of 2, Marum organiseert wel eens wat, en Den Ham , Stuifzand en Hogeweg is nou ook niet uit de wereld ;)
Ja zijn wel meestal WRAN shows, of er word gereden onder de wran regelementen, mar het is nou niet zo dat hier in het Noorden er weining is ;)
Als je wilt oefenen op vreemd terrein, Op de AOK in Makkinga worden ook clininc`s gegeven en die organiseren genoeg andere aktiviteiten, In Hoornsterzwaag zijn nu ook met regelmaat clininc`s bij te wonen, das nou ook niet ver bij jou uit de buurt :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:34

Dat valt mee paintless, binnen anderhalf uur zijn bijna alle paintshows en aqha shows te bereiken. (Dit jaar weet ik zo ff niet)
DRHA is alleen wel in het zuiden, dat is wel jammer.

Verder zie ik niet wat er mis is met wran shows, het is toch een beetje de breedtesport van het westernrijden. Of je nu blij bent met de regelgeving of niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:39

ga maar eens in het zuiden wonen (en dan bedoel ik niet brabant ofzo maar ECHT zuiden, zuid limburg) dan kom je nergens, wij zijn afgesloten van de buitenwereld moeten al over de grens voor shows :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:44

Hm, voor de reining zit je in overijssel/drenthe/friesland echt niet goed hoor. Alle NRHA shows zijn op 2 uur afstand en ook zitten er maar zeer weinig goede reiningtrainers.
Ook buitenland is ver vanaf ons af.

Jij kan ten minste nog naar Duitsland en Belgie, dat is imo wel fijn.

Wran is idd wel veel hier, dat is fijn. AQHA is ook nog te doen (NK is alleen wat verder).