[WN] Welk paard/pony western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:51

Pienb schreef:
aha!
dus er is wel degelijk een verschil tussen wran en 'grote' shows haha! (grapje)

Uiteraard ;)
Het moge duidelijk zijn dat de wran niet kan tippen aan een worldshow. (Duh :D )

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:54

Rom Ik zie toch bijna allemaal DRHA ruiters in de uitslagen staan...........en daarvan zie je een enkeling die zo nu en dan naar een WRAN-wedstrijd in de buurt komen, meestal om het paard wat wedstrijdervaring op te laten bouwen, daarna zie je ze daar niet meer...... Dus vind ik het WRAN NK Reining geen afspiegeling van het niveau wat er op de overige WRAN wedstrijden te zien is, dat itt de overige deelnemers, die zie je wel het hele jaar door op de overige WRAN-shows. En dat is precies de reden dat ik vind dat de WRAN-NK Reining een wassen neus is......

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:56

XxNadiehxX schreef:
hoe kan het dan dat een fjord wereld kampioen team penning werd, en heeeeeeeel wat quarters en paints achter zich liet?
Die had waarschijnlijk sterkere mondhoeken.........

quarterH

Re: Welk paard/pony western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:00

Niels: bedankt! eindelijk een beetj een medestander!
en PK: erg mooie foto's op je site! complimenten!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:05

nielsd schreef:
Een quarter is van nature al soepeler en heeft betere gangen dan bijv mijn tinker.

Hier moet ik toch even op reageren hoor :D
Als ik aan een quarter denk, dan denk ik nu niet bepaald aan goed gangenwerk :')
Volgens mij hebben quarters andere capaciteiten die zo'n paard geschikt maken voor bepaalde takken van sport. Maar m.i. hoort het gangenwerk daar niet bepaald bij, over het algemeen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:07

Pannenkoek schreef:
Dus vind ik het WRAN NK Reining geen afspiegeling van het niveau wat er op de overige WRAN wedstrijden te zien is, dat itt de overige deelnemers, die zie je wel het hele jaar door op de overige WRAN-shows. En dat is precies de reden dat ik vind dat de WRAN-NK Reining een wassen neus is......

Dat de rest van het jaar die ruiters niet op een wran wedstrijd verschijnen zegt toch niks over het NK zelf?
Als het allemaal DRHA ruiters zijn maakt niet uit, het NK is een wedstrijd op zich. Het wran-nk reining is dus geen mijns inziens geen wassen neus, maar idd geen weerspiegeling van het gemiddelde niveau. Dit komt denk ik meer omdat de reining ook een aparte reiningvereniging heeft. (Helaas vooral actief in het zuiden)
Verder zie ik voor de andere klasses ook wel degelijk mensen die je op wran niet ziet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:08

Wendy schreef:
nielsd schreef:
Een quarter is van nature al soepeler en heeft betere gangen dan bijv mijn tinker.

Hier moet ik toch even op reageren hoor :D
Als ik aan een quarter denk, dan denk ik nu niet bepaald aan goed gangenwerk :')
Volgens mij hebben quarters andere capaciteiten die zo'n paard geschikt maken voor bepaalde takken van sport. Maar m.i. hoort het gangenwerk daar niet bepaald bij, over het algemeen.

Oh, wat mij betreft wel. Zeker in de pleasure waar je vlakke gangen wil zien is het makkelijker als het paard dat van nature heeft. Ik heb nu al meerdere quarters gehad/gereden en ik merkte toch duidelijk een verschil.
Bijv een tinker of fries met veel knie-actie, ik vind het prachtig maar het is niet gewenst in de pleasure.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:11

Niels, stap eens op mijn solid paint, ik denk dat je Tinker makkelijker doorzit :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:15

vind ik ook.
maar gangwerk wel of niet mooi vinden is natuurlijk ook wel een kwestie van smaak.
ik hou bv helemaal niet van veel knie-actie maar juist heel vlak, zoals mijn 'Nanny' hier op de foto.....
het AQHA regelboek schrijft gewoon voor welke gangen ze willen zien en dat is inderdaad ook weinig knie-actie en heel vlak.

Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:17

Hmm, ik zie liever een paard met wat meer knieactie dan een paard dat op de voorhand valt, maar misschien is het een momentopname dus no offence ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:18

nielsd schreef:
Oh, wat mij betreft wel. Zeker in de pleasure waar je vlakke gangen wil zien is het makkelijker als het paard dat van nature heeft. Ik heb nu al meerdere quarters gehad/gereden en ik merkte toch duidelijk een verschil.
Bijv een tinker of fries met veel knie-actie, ik vind het prachtig maar het is niet gewenst in de pleasure.

Wat gewenst is in de pleasure is niet per definitie een beter gangenwerk :D Als het in het beeld van de wedstrijdprestatie ziet dan klopt het idd wat je zegt. Maar ook dan heeft lang niet iedere quarter die kwaliteiten. Net zoals niet elke KWPN'er geschikt is voor de hogere dressuursport ;)

Maar als ik sec een quarter vergelijk met een ander ras, dan steekt wat mij betreft juist de gang er niet altijd positief bij af. Ik zie liever wat ruimere gangen en een goed achterbeen gebruik. Maar goed, ik ben niet degene die beoordeeld op de wedstrijd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:21

haha, ok, ik kan het hebben :-)

deze beter?
Afbeelding

en Wendy, ja ik ben ook met je eens dat de gangen die de pleasure paarden in amerika nu hebben veel te langzaam zijn en niet mooi meer. wat dat betreft ou ik ook meer van een beetj tempo en vooral inderdaad gebruik van die achterhand.
maar die super langzame lope met extreem losse teugels zou ik toch wel eens willen voelen hoor.... volgens mij voelt dat ook heel raar aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:26

Die is beter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:46

Gangwerk is natuurlijk deels een kwestie van smaak. En bij het western ziet men (de jury) graag de vlakke gangen en dan heb je een voordeel als je paard dat van nature heeft.

Wel moet ik je gelijk geven kwa pleasure dat het veel te langzaam gaat. Heel veel paarden kunnen dit niet aan en gaan een 'dralop' maken. Ik zie liever een wat sneller paard maar dan wel verzameld en met een echte galop.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:06

ja precies ben ik met je eens. moet ook vooral niet te snel gaan dan is het geen pleasure meer wel een volle 3 tact

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:34

nielsd schreef:
Zeker op het Nederlandse niveau kan je prima meekomen met haflingers, fjorden, tinkers etc.
Maar als het echt je doel is om inderdaad het WK te rijden, dan moet ik PienB gelijk geven. Maar er zijn ook maar heel weinig quarters die op zo'n niveau kunnen starten.

Een quarter is van nature al soepeler en heeft betere gangen dan bijv mijn tinker. Is helemaal niet erg maar je moet niet de verwachting hebben dat je een WK kan rijden ermee.

De opmerking van Nadieh klopt niet heel erg, het was niet echt een WK te noemen vorig jaar. Waren maar een paar landen en ik ben benieuwd welke vereniging dat WK erkende.

ja, maar die fjord heeft wel wat quarters achter zich gelaten. Om maar even een voorbeeld te noemen van een niet QPA op hoger niveau.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:37

nielsd schreef:
Gangwerk is natuurlijk deels een kwestie van smaak. En bij het western ziet men (de jury) graag de vlakke gangen en dan heb je een voordeel als je paard dat van nature heeft.

Wel moet ik je gelijk geven kwa pleasure dat het veel te langzaam gaat. Heel veel paarden kunnen dit niet aan en gaan een 'dralop' maken. Ik zie liever een wat sneller paard maar dan wel verzameld en met een echte galop.

ik denk dat elke jury je daar gelijk in geeft hihi

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:47

ch_ntii123 schreef:
vroeg ik me af wie van jullie echt wedstrijden rijden in de western sport? en in welk onderdeel? (en met wat voor ras paard natuurlijk)
Om terug te komen op de vraag van TS; ik rij dus echt wedstrijden en dat doe ik in het onderdeel Trail. Wat voor ras paard? Tja, toch één van de "QPA" en wel de laatste: een Appaloosa *D

En voor de rest? Deze eeuwigdurende discussie is inmiddels al zo vaak op bokt langs gekomen, dat ik daar geen zin meer in heb.
Mijn mening is: je kunt best met (bijna) elk ras "western" rijden, maar met een niet QPA ben je beperkter, je hebt hiervoor alleen de Wran. Wil je meer, bijv EK of WK? dan moet je toch bij een rassenshow zijn. En ook hoger bij de Wran: de jury op het NK ziet toch liever een QPA dan een Haflinger, Tinker of Fjord vooral in de gangen-onderdelen. Op de regionale wedstrijd(jes) valt het nog wel mee. En dit is niet denigrerend bedoeld voor de koudbloeden, maar dat is gewoon wat een jury liever ziet en zij hen dus hoger zullen plaatsen, tenzij er grove fouten worden gemaakt natuurlijk ;) In dat verband is Trail een uitzondering: hier wordt je afgerekend op je strafpunten die je maakt in het parcours ongeacht welk ras paard :j