[WN] Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:05

Ik denk niet dat ik aanzienlijke schade heb aangericht door er een paar keer op te hebben gezeten. Zo ook bekapper, dierenarts, instructrices en osteopaat. Even realistisch blijven. Ik reageerde alleen op het feit dat iemand zei dat ze met 3 uitgegroeid zijn, dat is namelijk helemaal niet waar. Maar ik had inderdaad neer moeten zetten; een paard is er nóóit aan toe, ook niet met 6 jaar als ze uitgegroeid zijn.

Helaas zijn wij mensen gewoon egoïstische wezens, anders hadden we niet eens op die paarden gaan zitten. Maar wij willen ons plezier en dat gaat áltijd ten koste van het paard, hoe je het ook wendt of keert. Aan ons de zware taak om met veel gevoel te zorgen dat wij het voor het paard acceptabel maken, en misschien wel leuk. Een ieder mag dat op zijn eigen manier doen, mits de gezondheid en het welzijn van het paard hoog in het vaandel blijven staan.

En nu stop ik écht (het is ook zó verleidelijk Bloos Bloos Bloos )

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:09

Maar ook dat is een andere discussie en persoonlijk vind ik het een zwaktebod om met iets anders te moeten gaan schermen om je 'gelijk' te kunnen halen.[/quote]

Door de parralel te trekken wil ik aangeven dat zowel aangepast sporten voor kinderen als aangepast rijden met een jong paard moet kunnen en niet noodzakelijk lijden tot problemen.
Te intensief sporten voor kinderen en te intensief rijden met een jong paard geeft wel grote kans tot problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:14

@marc: natuurlijk zijn er parallellen te trekken. Maar ik blijf van mening je niet alleen problemen forceert door dingen 'te intensief' te doen, maar gewoon door ze te doen.

Probeer eens goed te quoten door [quote="..."] ook te laten staan Knipoog

@Roosje1987: nee je zult waarschijnlijk geen "aanzienlijke schade heb aangericht". Maar wat is het nut er van óm het te doen. Voor veel mensen blijft het daar nl niet bij, juist omdat het dier de eerste keren zo braaf blijft staan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:17

De mijne is net pas zadelmak gemaakt nu 3 weken onder het zadel en in maart wordt hij 6.

Pas nu zie ik ook echt het verschil met mijn vorige paard die ik op 3,5 jarige leeftijd zadelmak maakte en het paard daarvoor ook op 3,5 jarige leeftijd.

Zolang de klant betaald blijven deze dingen gebeuren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:22

@Smystique : ik win Knipoog Die van mij was 9 Clown
Je laatste zin ben ik het niet mee eens.
Natuurlijk zullen er trainers zijn die kiezen voor een klant en dus het jonge paard gaan trainen. Aan de andere kant kost hem dat ook klanten, want er zijn genoeg mensen die hem om diezelfde reden links laten liggen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:23

Roosje1987 schreef:
Even realistisch blijven. Ik reageerde alleen op het feit dat iemand zei dat ze met 3 uitgegroeid zijn, dat is namelijk helemaal niet waar. Maar ik had inderdaad neer moeten zetten; een paard is er nóóit aan toe, ook niet met 6 jaar als ze uitgegroeid zijn.

Realistisch blijven is een goede zaak! Ja Goed lezen ook, want als je op mij reageerde heb je niet goed gelezen...
Ik schreef niet dat ze uitgegroeid zijn met drie maar dat ze feitelijk gezien voor die leeftijd zeker niet lichamelijk klaar zijn om bereden te worden, dat is iets anders...

Het meest jammere aan dit soort topics vind ik altijd dat er mensen zijn die dan maar zonder goede onderbouwing of goed lezen de andere kant op gaan overdrijven om hun gelijk te halen Rolleyes

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:49

De TS heeft nog zo gezegd
pre schreef:
Eigenlijk wil ik geen discussie starten...

En wat doen jullie..... Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:54

Nou ja dat 'eigenlijk' geeft al een ontsnappingsmogelijkheid aan Clown

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:16

piggeljay schreef:
maar blijkbaar hebben de mensen geen geduld en als men in Amerika een paard op 2 jarige leeftijd zadelmak maakt moeten wij het hier ook doen. maar... wat men over het hoofd ziet in Amerika is dat de veulens daar al in januari / februari geboren worden en men maakt ze in november op 2 jarige leeftijd zadelmak zijn ze al bijna 3 jaar oud.

Ik denk dat je hier een kleine vergissing maakt. De paarden worden eerder aangereden op het moment dat ze bijna 2 zijn ipv bijna 3. Ik heb er ooit een verhitte discussie over gehad met een USAer. Hij begint er mee als de paarden (altijd ruinen) 18 maand zijn en dit blijkt een veelvoorkomende praktijk te zijn. Je kan van die man trouwens een aantal videos vinden op youtube (PD Jones).

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:31

*antwoord in fout topic*

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:15

Welke klachten kunnen paarden krijgen als ze te vroeg ingereden zijn? (of dat nu op 2- of 3- of 4- jarige leeftijd is....)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:53

Door overbelasting van de groeiplaten 'zetten' ze zich niet goed waardoor artrose makkelijker kan ontstaan. De celdeling (dus botaanmaak) zal dan nl langer doorgaan.

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:09

Ik vind dat je ook een verschil in aanrijden hebt, Als je je paard wat tijd geeft, dan zal die er echt niet zomaar kapot aan gaan hoor. Inrijden is voor ieder paard zwaar, of ze nou 2 of 4 zijn. belastend is het zo in zo wel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:10

SuperrrPaint schreef:
Ik vind dat je ook een verschil in aanrijden hebt, Als je je paard wat tijd geeft, dan zal die er echt niet zomaar kapot aan gaan hoor. Inrijden is voor ieder paard zwaar, of ze nou 2 of 4 zijn. belastend is het zo in zo wel.

Tuurlijk, maar een 4 jarige is al weer een stuk(je) verder ontwikkelt dan een 2 jarige. En ik vind dat je het inrijden zowiezo rustig aan moet doen, op welke leeftijd dan ook.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:44

Hmm gaat goed hier, vind het in ieder geval zeer intressant om alle verschillende meningen te lezen.
Ik merk en les dat iedereen net als ik zijn best doet op zijn manier, maar klopt het allemaal wel?
Ik vind het persoonlijk moeilijk, ik rijd idd op mijn 3,5 jarige voor mijn lol, maar weet ook zeker dat hij het leuk vind, is het goed?
Ik meen ooit eens geleerd te hebben dat paarden eigenlijk niet zijn gemaakt om mensen te dragen, maar in mijn ogen is het niet altijd slecht.....

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 05:44

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het niet verstandig js paard al met 2 jaar te gaan rijden. Een keertje er op gaan zitten en 10 meter lopen, ach daar zal niet veel mee gebeuren.
Waar ik niemand over hoor is het feit dat de schade door het verkeerd rijden/trainen vele malen groter is. En dan denk ik al die western paarden die aan dat losse teugeltje op de voorhand lopen, paarden die niet recht aan kunnen galopperen maar vooral niet correct verzamel worden enz. Dit is pas echt schadelijk voor paarden (hoefkatrol, OCD, rugklachten, spieren die vast zitten)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 08:14

Ik weet in ieder geval wel wat voor veel mensen de beweegreden is om een 2 jarige puber aan te rijden.......

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:06

En waarom is het juist aan deze kant van de oceaan "gewoonte" om een paard met 3 aan te rijden?
Is daar een ook een stuk traditie ergens uit ontstaan en is dit altijd zo geweest??
Wie weet dit?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:16

_Vanes_ schreef:
En waarom is het juist aan deze kant van de oceaan "gewoonte" om een paard met 3 aan te rijden?
Is daar een ook een stuk traditie ergens uit ontstaan en is dit altijd zo geweest??
Wie weet dit?

Ik denk omdat de pioniers van de western in NL zich toendertijd een 'beetje' hebben blindgestaard op wat de mensen uit Amerika hun hebben verteld of wat ze daar toen gezien hebben. Toen ik zo,n 13 jaar geleden op een westernstal stond was de zin "Dat doen ze in Amerika ook" vaak te horen...

En ja... Wij zijn een volk wat zich graag blindstaart op wat er in de USA gebeurt (ik zie beeld van Balkenende die aan de lippen van Bush hangt) Knipoog Alles wat daar 'in' is, zie je binnen no-time hier. Niet alleen in de westernsport, hoor, ook de zg. creditcrisis bijvoorbeeld Knipoog Maar das mijn mening.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:00

Nou dat was niet alleen 13 jaar geleden.
Ik hoor nog steeds maar al te vaak dat hoort zo, zo doen ze het in Amerika ook!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:49

johanna29 schreef:
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het niet verstandig js paard al met 2 jaar te gaan rijden. Een keertje er op gaan zitten en 10 meter lopen, ach daar zal niet veel mee gebeuren.
Waar ik niemand over hoor is het feit dat de schade door het verkeerd rijden/trainen vele malen groter is. En dan denk ik al die western paarden die aan dat losse teugeltje op de voorhand lopen, paarden die niet recht aan kunnen galopperen maar vooral niet correct verzamel worden enz. Dit is pas echt schadelijk voor paarden (hoefkatrol, OCD, rugklachten, spieren die vast zitten)

Hier wil ik me graag bij aansluiten. Binnen het western kom ik regelmatig de opmerking tegen: ik rijdt met een lange/ losse teugel want ik rijd western, en dat dan zelfs op een jong, net aangereden paard. Western paarden schijnen niet te hoeven verzamelen of misschien doen ze dan vanzelf Verward .
Wat me altijd zo opvalt tijden reining shows is inderdaad het feit dat veel paarden/ ruiters niet recht vanuit stilstand kunnen aanspringen, eerst scheef een paar pasjes stap en ja hoor dan lukt het wel, om van de changementen maar niet te spreken Huilen .
Het gros van de jonge paarden ( zeker in de reining) wordt al na een paar maanden onder het zadel trucjes en kunstjes geleerd als spinnen, stoppen etc. zonder dat daar enige rijkunstige onderbouwing in zit.
Als je een jong paard kundig, met rust inrijdt dan is het godsonmogelijk om daar na een paar maanden al een show mee te rijden,wat wel vaak gebeurt. Paarden die niet aan de teugel of aan de hulpen zijn laten in grote getalen hun aangeleerde kunstjes zien, die ze niet begrijpen, tot op heel hoog niveau, zonder ruggebruik e.d. Ruiters die niet kunnen zitten, etc. En als je dan ook nog de combi maakt met een (te) jong paard dan zijn de gevolgen helemaal niet te overzien, al worden op deze manier ook hele kuddes oudere paarden kapot gereden.
Dat is overigens iets wat niet alleen in westernsport te zien, maar in alle disciplines. Een echt goed gereden paard is tegenwoordig een hele grote uitzondering, jammer genoeg.

Dus dan komen we weer bij de beginvraag en het heeft dus niet alleen met geld te maken maar ook met geduld, RijKunst, ervaring, gezond verstand, respect, eerlijkheid.
Hoeveel goede trainers zijn er in een land als Nederland te vinden; i.m.o. GEEN ( en anders heb ik ze nog niet ontdekt na bijna 37 jaar) Knipoog ! En dat is eigenlijk diep en diep triest.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:56

@Eecee: ik vroeg iets anders,.....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:35

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:34

Paarden zijn paarden of ze nou western of anderszins bereden worden; dus een heel goed begin.

En dan nog een andere insteek; vraagt iemand zich weleens af hoe de geestelijke gemoedstoestand van veel paarden is, zeker die dieren die op jonge leeftijd te hard hebben moeten werken. Lichamelijk kunnen veel paarden wel wat hebben, maar dat koppie geeft het op een gegeven moment echt op.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:28

Oke nou ga ik er even een wetenschappelijke knuppel bij gooien. Er word namelijk erg veel onderzoek gedaan aan training en jonge paarden. Heel veel van jullie hier gaat de resultaten van deze onderzoeken niet bevallen kan ik je vast vertellen.
Ook ik heb ze met verbazing zitten lezen. Ja

Even wat dingen vooraf. Ik ga niet alles hier quoten maar er stukjes uit halen.
Bedenk ook wel allemaal dat er steeds bij wordt gezet dat met beleid en verstand omgegaan moet worden met het trainen van jonge paarden en dat in 30 dagen wedstrijd klaar maken van een 2 jarige niet hoort in het "met beleid en verstand trainen". In alle artikelen heeft men het over trainen van echt jonge dieren maar neemt men ook het belang van doorlopend weidegang of in elk geval beweging mee in het "trainings schema" Veder wordt ook telkens aangegeven dat over training funest is en er dus een balans gevonden moet worden. Maaar "lees en huiver!" (voor sommige hier dan die hun paarden pas erg laat in rijden gaat dit geen haleluja gevoel worden zal ik vast maar aangeven)

Quote 1:
by: Ray Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM
January 01 2001 Article # 72 schreef:
Even less is known about adaptations of tendons and ligaments during exercise training. However, a recent series of investigations (see Smith et al. 1999) have found that the tendons of mature horses have a limited ability to respond to training, and over time, repeated trauma to tendons likely predisposes horses to injury.

In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of these recent studies raise the possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs and perhaps reduce the incidence of injury during training and competition.

Quote 2

by: Ray Geor, BVSc, PhD, Dipl. ACVIM
January 01 2001 Article # 72 schreef:
The biggest unanswered question relates to the issue of 2-year-old racing. Yes, it is true that injury rates in this age group are high. However, this is also the case for older racehorses. And we now have evidence that horses beginning their careers during their two-year-old seasons actually have longer racing careers than horses which first race in later seasons. As well, on-going studies of the effects of training on the body at a very young age indicate that we should be training horses before the skeleton is fully mature.

Quote 3

Harold Brommer, DVM, of Utrecht University in the Netherlands schreef:
Conclusions: In line with the concept of functional adaptation, the neonate is born with biomechanically 'blank' or homogeneous cartilage. Functional adaptation of biomechanical properties takes place early in life, resulting in cartilage with a distinct heterogeneity in functional characteristics. At age 18 months, functional adaptation, as assessed by the biomechanical characteristics, has progressed to a level comparable to the mature horse and, after this age, no major adaptations seem to occur. Potential relevance: Throughout life, different areas of articular cartilage are subjected to different types of loading. Differences in loading can adequately be met only when the tissue is biomechanically adapted to withstand these different loading conditions without injury. This process of functional adaptation starts immediately after birth and is completed well before maturity. This makes the factor of loading at a young age a crucial variable, and emphasises the necessity to optimise joint loading during early life in order to create an optimal biomechanical quality of articular cartilage, which may well turn out to be the best prevention for joint injury later in life.

Voor die lezer die het niet kunnen volgen in het engels ik zal het vertalen maar had daar zo 123 geen tijd voor.

Samengevat staat er dat er heel veel aanwijzingen zijn dat juist het vroeg beginnen te trainen met paarden latere blessures help voorkomen! Dat deze jonge dieren makkelijk hun bot opbouw en pezen aanpassen en versterken om het werk aan te kunnen. Het zijn juist de paarden die later hun carirere starten die meer in de problemen kunnen komen omdat dan de gewrichten en pezen zich niet meer aan kunnen passen aan hun "nieuwe" funktie, werken onder het zadel.
Maar dan wel alleen als het gedoseerd en opbouwend is dus niet , ik schrijf het nog maar weer eens "een 2 jarige in 30 wedstrijdklaar" schema.

En nog even voor de duidelijkheid, mijn paarden gaan nooit en te nimmer in een snel tempo onder het zadel maar worden wel rond hun 2 en een maand of 8 zadelmak gemaakt en heel rustig aan gestart.