[WN] Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_VB

Re: Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:11

Ik ben heel erg blij met mijn Arabier.
Slim, sterk, wendbaar, betrouwbaar etc. etc. Cool
Nooit meer wat anders Cool Haha!

Afbeelding

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:12

Hatsjie schreef:
de wat kleinere modelletjes zijn naar mijn mening geschikt voor de western
Jaloers? Haha! Nee, Max is niet te koop.......... Tong uitsteken

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:14

Hatsjie schreef:
de wat kleinere modelletjes zijn naar mijn mening geschikt voor de western

hmmmm, mijn echte volbloed Paint is niet echt een "klein modelletje"te noemen Haha! , maar we hebben lol met elkaar, of dat nu in de showring is, op het strand of op de manege: we zijn echte maatjes, in goede en slechte tijden!

Ik ben er absoluut van overtuigd dat het geen ene moer uitmaakt wát je voor een paard hebt en wát je er mee doen wil; als je inderdaad de "klik" hebt met elkaar kom je overal uit, als je de realiteit maar niet uit het oog verliest Cool ( dus bv met een Fries de Worldshow winnen om maar iets te noemen Knipoog ) maar als dat niet je einddoel is... heb lol met je knol! Vingers aflikken

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:36

Ik vind teamspirit erg belangrijk. Jij en jouw paard. Als die teamspirit goed is en jullie voelen elkaar goed aan en de ‘communicatie’ tussen jou en je paard gaat goed dan gaat dat natuurlijk gepaard met plezier.
Dat kan met elk ras.

Ik vind het persoonlijk juist een uitdaging om zo ver mogelijk te komen met een ras wat absoluut niet gefokt/gemaakt is voor een bepaald onderdeel.
Vond het geweldig om mijn dikbil pony te showen op het NK in de L2 Pleasure finale tussen de Quarters en Appies.
Ape-trots was ik op mijn 9e plekkie!
Juist omdat ik een pony heb die er niet voor bedoeld is.
Dat is een beetje mijn ‘drive’.
De moeilijkheidsgraat op een Haf in de Pleasure is hoger dan op een QH, en dus voor mij een uitdaging.

Niet dat ik nou speciaal voor de western mijn Haf heb aangeschaft. Haar had ik al en had haar 13 jaar geleden gekocht voor recreatie maar op de een of andere manier zijn we in aanmerking gekomen met het WRAN en het bevalt ons prima.

Maar zoals ik ook al eerder zei, lol is ook erg belangrijk. Zeker ook voor het paard, je kunt van alles proberen maar als het paard niet kan/wil lopen zoals je verwacht, dan houd de lol op.
Kortom, niks forceren en gaan met die banaan!
Succes ermee!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:52

connievl schreef:
Ik kom zoals gewoonlijk het ras niet tegen wat uitmuntend is in westernsport, DE CRIOLLO
niet te groot,cool,op 1 hand rijden,gevoelig,werkwillig en ijzer maar dan ook ijzersterk!!!!

Hier heeft mijn man les op gehad! Haha!

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:27

je kan met heel veel rassen western rijden maar meest gebruikelijke zijn quarters, paints, arabieren, quarab (kruising)

zelf heb ik ook op een (kleine) kwpn gezetten die het heel goed deed, (ook een grotere) ,tinkers kan ook ik heb aan een paar wedstrijden meegedaan en daar kwam ik ze ook tegen en haflingers ook, dus je kan gewoon kiezen wat je zelf wil

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:25

ik denk dat je best recreatie kan western rijden op een koudbloedpaardje. En er rijden toch ook wel wat mee in wedstrijden. Wel vind ik een lope van een QPA mooier dan die van een haflinger. En hebben QPA's cowsense. En een slidingstop van een QPA's is nu eenmaal indrukwekkender. (Mits ze goed getraint zijn.)
`t is maar net wat je uitgangspunt is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:36

XxNadiehxX schreef:
ik denk dat je best recreatie kan western rijden op een koudbloedpaardje. En er rijden toch ook wel wat mee in wedstrijden. Wel vind ik een lope van een QPA mooier dan die van een haflinger. En hebben QPA's cowsense. En een slidingstop van een QPA's is nu eenmaal indrukwekkender. (Mits ze goed getraint zijn.)

Lang niet alle qpa´s hebben cowsense. En andere rassen kunnen dat ook zeker hebben Ja

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:12

nielsd schreef:
Lang niet alle qpa´s hebben cowsense. En andere rassen kunnen dat ook zeker hebben Ja

Die van mij heeft ook cowsense maar dan in een 'sensitive way'
Koe Ach gut Clown
Heb een paar keer in de US voor de lol teampenning gedaan maar het uiteindelijke resultaat was dat Blun niet achter de koeien aan wilde en de koeien liepen achter Blun aan zo van "mama, mama"! hahahaa Haha!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:42

nielsd schreef:
XxNadiehxX schreef:

hihi ik zie een fries al in de cutting Tong uitsteken

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:43

Wat is je doel?
Echt wedstrijden of gewoon buiten ritje enzo.
Als je echte wedstrijden wil kan je het beste een QH nemen, maar ook Hafs, Tinkers, en Welshjes vallen ook in de smaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:45

Maar arabs´s en dergelijke kunnen het wel leuk doen hoor.
Een koudbloed mist toch vaak de lenigheid om cutting te doen oid maar andere warmbloedrassen kunnen het best leuk doen.

Mijn tinker vond de koeien ook erg leuk Ja Ze was weliswaar wat te traag om de koe te volgen maar ze probeerde het toch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:21

MIJN NF heeft niet de juiste cowsense. Vroeger is hij een keer op het pad naast de wei terecht gekomen en liep met de koeien mee naar de melkput...........Koeien vonden hem wel eng........

Ook zielig voor hem als ruin als ze hem waren gaan melken........hihihi

Later probeerde ik met hem eens een losgeslagen volwassen koe tegen te houden, maar hij is maar 1.42m en dan is zo een koe best flink.........Dat werkte dus niet, koe liep door en meneer vond het allemaal wel best, hahahaha

Nee geen cowsense, maar wel super fijne pony voor wat je wil doen, western, springen, recreatief en ook dressuur had ie prima in kunnen lopen........Voor een New Forest moet je denk ik alleen zelf niet TE groot of te flink zijn, maar je hebt ook wel grotere en flinkere pony's bij de NF.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:48

Ess_Ramona schreef:
Wat is je doel?
Echt wedstrijden of gewoon buiten ritje enzo.
Als je echte wedstrijden wil kan je het beste een QH nemen, maar ook Hafs, Tinkers, en Welshjes vallen ook in de smaak

Het gaat in mijn geval dus helemaal niet om wedstrijden. (lijkt me leuk om af en toe eens in een onderling wedstrijdje/spel mee te doen)
Eerst maar eens wachten tot mijn Hafjes oud genoeg zijn! En dan zien we wel verder!
Tot die tijd maar genoeg western lessen nemen Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:13

Ja joh! Nogmaals er lopen ook hele slechte of minder geschikte quarters, paints en appies, dus dan kan je echt beter een goed ander paard hebben. En wat ik al vaker heb gezegd, zoveel mensen rijden niet in de top. Als je gewoon een heel leuk paardje hebt wat bij je past kan je er heel veel mee en ook een hele leuke wedstrijd rijden als je dat wilt. En ook dat is idd niet iedereen zijn doel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:52

Wat ik me laatst zat af te vragen is in hoeverre gooien andere rassen san qpa hoger op in de draf. Dat vindt ik nogal belangrijk voor lekker kunnen joggen.. Of is dit bij rassen als haflinger/tinker vergelijkbaar met qpa??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:49

Hangt ook van het paard af.
De ´trekpaarden´ zoals tinkers en dergelijke gooien over het algemeen wel hoger op maar er komen steeds rijtype´s bij koudbloeden en die gooien wat minder hoog op.
Vind een Quarter/paint in draf lekkerder zitten maar galop is bij de koudbloeden lekkerder (ookal is dit voor iedereen persoonlijk).

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:13

nielsd schreef:
Hangt ook van het paard af.
De ´trekpaarden´ zoals tinkers en dergelijke gooien over het algemeen wel hoger op maar er komen steeds rijtype´s bij koudbloeden en die gooien wat minder hoog op.
..........

Integendeel juist. Trekpaardtypes hebben eigenlijk van die ‘hoorbare’ moves. Haha!
Vooral in de galop hoor je ze heerlijk denderen Dromen omdat ze niet zo lichtvoetig zijn als een rijpaard Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:05

Mijn NF had toen ie 4 was een nogal lompe galop zeg maar, die hij ook niet lang volhield. Rechts sprong hij ook nog niet goed aan. Als hij langskwam stampte hij echt in galop. Nu zit hij al jaren als een huis, dus dat is de ontwikkeling. Draf zit bij hem ook super.
Wij zijn er ook nog lange niet, maar goed rug/lichaam gebruik is te trainen en scheelt wel in het uitzitten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:47

Ik ben het eens met superpony, mijn HalFlinger zit ook heerlijk nu hij zijn achterhand en rug steeds beter gaat gebruiken. Zowel in draf als galop zit ik als een huis terwijl hij eerder behoorlijk 'hobbelde' Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:10

Tuurlijk, ze zitten heerlijk!!!
Zeker als ze zich verzamelen maar ze geven niet hoog op.
Althans die van mij loopt heerlijk vlak.
Maar wat ik bedoelde is dat je koudbloeden beter aan hoort komen zetten dan een lichtvoetig arabje.