[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skuye

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:04

PeterV schreef:
Het Wran bestuur weet alleen dat het genomen besluit een juiste is gezien de situatie, nogmaals de motivering hiervoor volgt spoedig. Vindt het best bedroevend te moeten lezen dat wij de leden niet serieus nemen, of zelf als onnozele zieltjes schijnen af te schilderen, terwijl de leden gewoon mogen stemmen over het genomen besluit op de ALV.

Peter

OOOEEE knap hoor, precies dat eruit halen en zo manipuleren dat het weer anders geïntepreteerd word ..... OK dan!
Jammer genoeg geef je weer niet thuis betreffende concrete antwoorden op het gedeelte dat je niet aanhaalt !!
Het is toch een feit dat er een heleboel mensen (nog) niet weet wat er nu precies speelt ????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:30

PeterV schreef:
Ik zie dit niet als voor de gek houden hoor, de KNHS wil namelijk zelf een beter en gedegen onderzoek naar aansluiting. KNHS heeft zelf aangegeven dat bij sommige hippische onderdelen het één en ander goed fout gelopen is, heeft hier ook van geleerd, en wil dit niet meer oplopen. Peter

Kun je me dan uitleggen waarom de KNHS er alles aan doet om de endurance en menners die zich hebben losgemaakt in een kwaad daglicht te stellen, hun wedstrijden als wild te bestempelen (die mag je dan als KNHS lid niet meer starten op straffe van uitsluiting)? Daar zouden ze dan toch anders mee omgaan: qua communicatie is dit niet wat je noemt: "ze hebben ervan geleerd".

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:41

Skuye schreef:
OOOEEE knap hoor, precies dat eruit halen en zo manipuleren dat het weer anders geïntepreteerd word ..... OK dan!
Jammer genoeg geef je weer niet thuis betreffende concrete antwoorden op het gedeelte dat je niet aanhaalt !!
Het is toch een feit dat er een heleboel mensen (nog) niet weet wat er nu precies speelt ????

Als je goed leest (ik weet het, dat is soms moeilijk bij Peter, maar het wordt steeds beter Haha! )is veel voor mij een bevestiging van zoals ik het al had begrepen.
En op 'wat er nu precies speelt" is gewoon nog geen duidelijker antwoordt op te geven omdat de onderhandelingen over het "hoe we het beste met of samen kunnen werken met de KNHS en wat wij als WRAN wel of niet zouden moeten/willen veranderen om toch onze identieteit als westernvereniging te behouden" nog lang niet zijn afgerond.
Het mooiste zou, volgens mij Bloos , dan zijn dat we als zelfstandige vereniging door kunnen gaan in samenwerking met de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 07:43

BTW: Over wilde wedstrijden. Zullen de wedstrijden van de AQHA/APHA/NRHA/DRHA/EWU/DAWRA etc ook als wild gezien worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:57

sliding schreef:
En op 'wat er nu precies speelt" is gewoon nog geen duidelijker antwoordt op te geven omdat de onderhandelingen over het "hoe we het beste met of samen kunnen werken met de KNHS en wat wij als WRAN wel of niet zouden moeten/willen veranderen om toch onze identieteit als westernvereniging te behouden" nog lang niet zijn afgerond.
Het mooiste zou, volgens mij Bloos , dan zijn dat we als zelfstandige vereniging door kunnen gaan in samenwerking met de KNHS.
Dat ben ik niet met je eens.
Volgens Peter lopen er qua wetgeving (europees dan wel NL) een aantal zaken die binnenkort het (western)rijden dramatisch zouden kunnen veranderen , dus moet hij ook kunnen aangeven wát deze zaken dan zijn.
Wat de KNHS nu aan regels heeft die niet stroken met de WRAN staat hier helemaal los van en ook moet je geen rekening gaan houden met wat er ooit eens aan wetgeving zou kunnen veranderen. Dat is nl koffiedikkijken.

Ik wil graag weten wáár hij dus op doelt, want ik heb kontakt gehad met het ministerie wat hierover gaat en daar is niets bekend van specifieke regelgeving die er aan zit te komen anders dan de nota dierbeleid die binnen 3 jaar gerealiseerd moet zijn.
De zaken die hierin besproken/geregeld gaan worden zal best wel zijn weerslag op bepaalde onderdelen van het houden/fokken/trainen van paarden hebben, maar je geloofd toch niet serieus dat een NL-regering een uitzondering hierin gaat maken voor 1500 westernwedstrijdruiters !!
Net zo min als een KNHS zich in zijn regelgeving zal laten leiden c.q. rekening gaat houden met dit aantal, zéker niet als dit niet strookt met hoe de wetgeving straks gaat worden.

Overigens is inzake de nota dierbeleid de KNHS slechts één van de partners waar de Sectorraad Paard overleg mee heeft.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:37

Geen idee nielsd, maar naar elkaar blijven kijken terwijl ontwikkelingen voort gaan heeft ook niet echt zin gehad. Je kan de kop in het zand steken mbt de ontwikkelingen die er zijn, of je kan er wat meedoen. Dit is de keuze van de bestuurders die aan het roer staan van een vereniging, nogmaals er worden 1001 zaken benoemd om het e.e.a. te bestrijden, maar kom dan ook met oplossingen voor de vraagstukken die er liggen. De tendensen die gewoon waarneembaar zijn binnen de paardensport, dat de lat steeds hoger komt te leggen mbt hoe jij je ding kan en mag uitvoeren is een gegeven feit.
Voor de rest sluit ik mijn volledig aan bij de laatste alinea van sliding, alleen gaat je dat niet bereiken door op voorhand te schoppen tegen iets waarvan je de macht niet goed inschatten kan. Nogmaals tijd heb je nodig en tijd kun je winnen door gesprekken te voeren die een ander licht werpen op zaken die anders al geregeld zouden kunnen zijn. Van een afstand blijven roepen mag dit wel, kan dit wel heeft mijn inzien geen zin, maar door overleg met elkaar kan je de wenselijkheden van besluiten motiveren naar elkaar, en helaas gebeurd dat nu veel te weinig of geheel helemaal niet. Of het ons zal vergaan zoals het de edurance of het mennen gebeurd is, tja, ik ga er op voorhand van uit, dat ons dat niet over komen zal, en weet ook niet wat ons overkomen zal als wij niet de gesprekken aan zouden gaan!
Zo simpel is het eigelijk. Één ding kunnen wij eigelijk niet zeggen, en dat is dat wij onvoorbereid deze gesprekken zijn aangegaan, en dat is mooi mee genomen.

Peter

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:45

nielsd schreef:
BTW: Over wilde wedstrijden. Zullen de wedstrijden van de AQHA/APHA/NRHA/DRHA/EWU/DAWRA etc ook als wild gezien worden?

Ik denk dat verenigingen als de AQHA APHA en NRHA er niet wakker van zullen liggen als een "verenigingetje" als de NHS gaat miepen over "wilde wedstrijden". Die hebben waarschijnlijk totaal geen boodschap aan wat de NHS roept. Deze verenigingen organiseren wereldwijd wedstrijden onder hun regels.
Het is gewoon knap vervelend allemaal voor de niet QPA bezitters onder ons en de mensen die een ander ras hebben maar geen Cowhorse of Reining rijden. Die groep is de enige groep die IMO het echt treft als de WRAN deze koers door zet!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:53

Peter je geeft maar steeds aan dat er 'ontwikkelingen' zijn.

Vertel nu eens concreet welke 'ontwikkelingen' dat zijn.
Want ik kom niet verder dan Dubbeldun.. de nota paardenwelzijn, maar die ontwikkelingen betreffende hele paardenhouderij en niet zozeer het rijden van wedstrijden. Verder is er natuurlijk het aktieplan "paardenpest", wordt je niet vrolijk van, maar betreft niet het wedstrijd rijdende aspect.

En noch Europese regelgeving, noch nieuwe of al bestaande regelgeving vanuit de overheid is hier verder mee bezig.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:42

Ontwikkelingen,

-1Paardenbeleidsnota hobby (houderij) e.d.
Deze term kent een hele brede uitleg, dus kan alle kanten mee op gegaan worden.
-2SRP doet aanbevelingen.
KNHS is geen gesprekspartner van de SRP maar is deels de SRP.
-3Ministerie?
Niks anders dan een facilitair bedrijf, kan of neemt uiteindelijk de adviezen over die de SRP aandraagt tussen nu en drie jaar.
-4Certificering rij hallen en manege bedrijven.
Neemt een vogel vlug, nu 380 hallen en maneges, komen er nog 180 bij, nu alweer 150 nieuwe aanvragen.
-5Verzekeringen.
Omarmen alles wat het er naar kan maken dat premie uitbetalingen aan banden zo kunnen leggen.
-6Zorgplicht
Een steeds vaker in uitspraken meegenomen middel dat in verhouding van gezag beslecht wordt in het nadeel voor die personen die in gezag de hoogste rang hebben.
-7Branche werking.
Zijn gegeven feiten die een sector zich zelf opleggen, en binnen conflict situaties beschouwd worden als een vanzelf sprekendheid, dus ook vanuit gegaan wordt dat daar naar gehandeld is.

Zomaar wat punten die je als vereniging links kan laten leggen, of wat mee kan doen.
Wran is bezig met een aantal punten, bereid zich als het ware half voor op de vele zaken die zich afspelen binnen de hippische sector, waar van vele zaken niet goed is vast te stellen wat deze zouden kunnen inhouden of beteken voor ons.
Met een aantal gegeven punten is de Wran serieus mee aan het werk gegaan, en dit zijn met name de punten die het moeten leuk houden voor de vrijwilligers die hun werkzaamheden belangen loos aanbieden binnen deze sport. Met meer is de Wran nog niet bezig, maar wil wel dichter bij het vuur zitten waar zaken beslecht kunnen worden of gaan worden over het hippische gebeuren. Als het grote logge zelf mag aangeven waar verbeteringen kunnen plaats vinden, zal dat logge eerst alles aan pakken dat zij niet vertegenwoordigen. De tijd zal ook voor dit eventueel geven feit in de toekomst gaan uitwijzen wie slim bezig geweest is.

Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:13

@Peter: bedankt voor de opsomming van ontwikkelingen zoals ze jou c.q. de WRAN bezig houden.
Natuurlijk hieronder mijn reactie Haha!

PeterV schreef:
Ontwikkelingen,

-1Paardenbeleidsnota hobby (houderij) e.d.
Deze term kent een hele brede uitleg, dus kan alle kanten mee op gegaan worden.
Idd kun je hiermee alle kanten op, maar je kunt rustig aannemen dat het vwb westernrijden weinig van invloed zal zijn c.q. problemen zal geven.
Ik kan me nl niet indenken dat die regelgeving zo diep gaat dat er per onderdeel bijv. een bepaald soort bit voorgeschreven gaat worden, of dat zadels van 15+ kilo ineens niet meer zouden mogen.
In dit deel van de nieuwe wet moet je eerder denken aan de stallengrootte, verplicht enten en misschien een verbod op doorfokken met genetische afwijkingen.
Heeft dus niets met wedstijden/WRAN te maken.

-2SRP doet aanbevelingen.
KNHS is geen gesprekspartner van de SRP maar is deels de SRP.
In de SRP (Sectorraad Paard) zitten meerdere partners die idd binnen 3 jaar een beleidsnota op tafel moeten leggen. Dan zal er overleg tussen SRP en Ministerie gaan plaatsvinden en komt men er dan niet uit dan gaat de Minister knopen doorhakken.
De KNHS is slechts een klein deel van de SRP en zal dus ook een navenante inbreng hebben..

-3Ministerie?
Niks anders dan een facilitair bedrijf, kan of neemt uiteindelijk de adviezen over die de SRP aandraagt tussen nu en drie jaar.
Het is niet gezegd dat het Ministerie de adviezen rücksichlos over zal nemen. Die hebben wel degelijk een eigen idee en als dat niet strookt met wat de SRP aandraagt gaat men zelf invulling geven.
Het Ministerie is dus inhoudelijk wel iets meer als een Facilitait Bedrijf. Maar de deadline van uitvoer is idd 3 jaar

-4Certificering rij hallen en manege bedrijven.
Neemt een vogel vlug, nu 380 hallen en maneges, komen er nog 180 bij, nu alweer 150 nieuwe aanvragen.
Waarom neemt het een vogelvlucht...omdat men niet anders kan vanwege de strategie die de KNHS er nu op na houdt.
Maar het is nog steeds geen wettelijke verplichting en er is ook geen sprake van dat het dat gaat worden.
Het minsterie zal hooguit een aantal bepalingen overnemen in nieuw te bouwen hallen waar nog een vergunning voor moet worden af gegeven (bouwbesluit).
Dus er zullen altijd hallen zijn die niet aan deze certificering mee gaan doen.

-5Verzekeringen.
Omarmen alles wat het er naar kan maken dat premie uitbetalingen aan banden zo kunnen leggen.
Logisch daar zijn het verzekeringen voor. Zo zal een verzekering die hogere eisen heeft ook goedkoper zijn. En als je dan ook nog verzekert bent onder de grote paraplu van de KNHS zal dat zeker aanzienlijk in premie schelen.
Maar dan zijn er altijd toch nog verzekeringen die gewoon een evenement verzekeren buiten de KNHS om, waar zonder helm gereden kan worden en waar alle vrijwilligers ook wettelijk gevrijwaard zijn van 'fouten welke schade tot gevolg hebben'.
Wist je trouwens dat nu Europa één geheel is er ook Duitse verzekeringen geldig zijn in Nederland !!
Dus ook wat dat betreft kan het zeer gunstig zijn om eens over de grens te informeren.

-6Zorgplicht
Een steeds vaker in uitspraken meegenomen middel dat in verhouding van gezag beslecht wordt in het nadeel voor die personen die in gezag de hoogste rang hebben.
De aanklager wordt tegenwoordig zeker niet altijd meer in het gelijk gesteld. En met de nieuwe wet is het zaak om je vrijwilligers goed verzekerd te hebben middels een AVB. Sterkere nog het is een verplichting !! En ook heb je de verplichting om te zorgen voor een veilige hal.
Maar dit staat los van wat ieder kan en mag middels zijn eigen AVP-verzekering.
Veiligheidsmiddelen mag je dus sterk aanraden, je mag ze niet verplichten.

-7Branche werking.
Zijn gegeven feiten die een sector zich zelf opleggen, en binnen conflict situaties beschouwd worden als een vanzelf sprekendheid, dus ook vanuit gegaan wordt dat daar naar gehandeld is.
Tja hoe het binnen de branches gaat is al door Piggeljay verwoord. Dus daar hou ik het maar bij Haha!

Zomaar wat punten die je als vereniging links kan laten leggen, of wat mee kan doen.
Wran is bezig met een aantal punten, bereid zich als het ware half voor op de vele zaken die zich afspelen binnen de hippische sector, waar van vele zaken niet goed is vast te stellen wat deze zouden kunnen inhouden of beteken voor ons.
Hoe bereid je je voor op iets waar nog geen vast kader van is. Dat scenario gaat pas lopen als je de spelregels kent.
Met een aantal gegeven punten is de Wran serieus mee aan het werk gegaan, en dit zijn met name de punten die het moeten leuk houden voor de vrijwilligers die hun werkzaamheden belangen loos aanbieden binnen deze sport.
Hoe vrijwilligers tegenwoordig binnen de wet staan is heel simpel. Ze zijn 'in dienst' van een vereniging/stichting en vallen dus binnen de AVB van het 'bedrijf' waar ze voor 'werken'.
Met meer is de Wran nog niet bezig, maar wil wel dichter bij het vuur zitten waar zaken beslecht kunnen worden of gaan worden over het hippische gebeuren. Als het grote logge zelf mag aangeven waar verbeteringen kunnen plaats vinden, zal dat logge eerst alles aan pakken dat zij niet vertegenwoordigen. De tijd zal ook voor dit eventueel geven feit in de toekomst gaan uitwijzen wie slim bezig geweest is.
Persoonlijk zie ik er dus meer heil in om niet bij iets 'logs' te willen horen, maar om zelf een grote vereniging neer te zetten, waarin geen afbreuk gedaan hoeft te worden aan dingen die 'des westerns' zijn.
Maar ook dan blijft het utopie om te denken dat we qua aantallen een stem van betekenis zullen hebben in dingen die er wettelijk gewoon gaan komen.
Het voordeel is dan wel dat je je eigen stem kunt maken en niet je stem hoeft 'af te dwingen' binnen een grote club in de hoop dat die a. gehoord wordt en b. dat er ook nog wat mee gedaan wordt.

Peter

Sorry voor het lange stuk, maar helaas laat de materie niets anders toe Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:11

Tja dus zoals ik al aangaf,
De tijd zal ook voor dit eventueel geven feit in de toekomst gaan uitwijzen wie slim bezig geweest is.

Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:19

Heeft iemand toevallig voor mij het mailadres bij de hand waar je agendapunten naar kunt mailen?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:29

het zelfde vragen wij ons hier af.
het zou makelijker zijn als het bestuur eens duidelijke adressen op de uitnodigen of site zou zetten waar we dingen naar toe kunnen sturen of misschien faxen.
of is het de bedoeling dat we een mail sturen naar alle bestuursleden om er zeker van te zijn dat het ook ten minsten door een ontvangen is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:33

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:42

Op de site staat een contact button, waar veel gebruik van gemaakt wordt.
Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:50

Bedankt Paul.

Peter, ik ga toch geen heel contactformulier invullen voor een paar agendapunten Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:08

Staan de regels het wel toe om de punten digitaal in te dienen? Anders krijg je dat weer..... Eventueel rij ik wel even bij een bestuurslid langs morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:14

Pannenkoek schreef:
Staan de regels het wel toe om de punten digitaal in te dienen? Anders krijg je dat weer..... Eventueel rij ik wel even bij een bestuurslid langs morgen.

Is dat een dreigement? Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:17

Ja dat denk ik wel, zo is Rob wel. Daarom heeft 'ie ook altijd zo'n groot apparaat bij zich. Daar mept 'ie mee als 'ie boos is Nagelbijten / Gniffelen

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:26

ROFL Hou op hè........... Ik heb in dit geval de mazzel dat Agnes Pol hier niet ver vandaan woont Haha!
Ach, ook al hebben er al zoveel mensen van het WRAN- en Federatie bestuur een hekel aan me, ik ga echt niet met m'n apparaat slaan hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:28

Oh oh oh wat ben ik toch slecht. Ik heb 'r al helemaal een plaatje bij (tja wat wil je na alle Deep Throat-ophef van afgelopen week) dussssss als ik in de lach schiet als ik je de volgende keer aankijk dan weet je waar 't van komt Rob....
Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:14

@Sonja: Proesssssst.. ja, je kan je voorstellen dat pakweg zo'n 30 jaar geleden heel Holland op zn achterste benen stond ( ik kan me zelf dat programma "Hoepla" nog heeeel goed voor de geest halen Knipoog ) maar anno 2008.... ????? Dromen

Maar goed.. voor wat betreft die certificering van de rij-hallen: onze voorzitter meld dat de aanmeldingen binnenstromen, maar kunnen de meeste manege's anders?
Ze worden met hun rug tegen de muur aangezet door de KNHS!
Jij geen certificaat??? .. Dan mag jij GEEN wedstrijden organiseren!!!
De meeste maneges zijn volgens mij niet echt rijk en kunnen dus niet hun middelvingertje opsteken naar de KNHS, maar deze is wél druk bezig met het overnemen van jouw beleidt op jouw stal ; iets waar je zelf de afgelopen jaren echt wel toe in staat bent geweest!
Maar.. de KNHS staat klaar met het wijze vingertje..als jij niet doet wat ik wil, zorg ik dat jij wel op kan doeken met je handel!

Brrrrr.....de KNHS: is één grote pot (Paarde) nat nu echt wat ze willen????

Vroeger Whoosh! had je vele, vele rijverenigingen. Landelijke, lokale, katholieke, en ga zo maar door, ieder met zijn eigen indentiteit en bijzonderheden, maar ook met hun eigen charme!
NU? Alles is hetzelfde, alles moet volgens de richtlijnen van de KNHS almachtig, vooral niet naast het stramien lopen, anders wordt je zó weer in het gareel geschopt!

Nee, het bestuur moet komende zondag echt van hele goede huize komen om mij ( en met mij nog velen) te overtuigen waarom aansluiten bij de KNHS absoluut een opsteker is voor onze sport!
Ik ben benieuwd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:58

Pannenkoek schreef:
ROFL Hou op hè........... Ik heb in dit geval de mazzel dat Agnes Pol hier niet ver vandaan woont Haha!
Ach, ook al hebben er al zoveel mensen van het WRAN- en Federatie bestuur een hekel aan me, ik ga echt niet met m'n apparaat slaan hoor Haha!

Begrijpelijk, dan moet je weer een nieuw kopen Clown

Maar ach, van praten met de KNHS kan niks mis zijn. Kan zelfs positief zijn.
Maar het is natuurlijk wel zo normaal als de leden beslissen over wat er gebeurt met evt aansluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:53

Ter info voor wie evt. nog agendapunten aan wil melden:
mailtje aan info@wransite.nl werkt prima, ik heb al keurig een bevestiging binnen dat mijn punten ontvangen zijn.

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:14

Nette mensen bij de wran.
john