Ruggebruik bij langere afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

Re: Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:55

Longeren is niet verkeerd met een scheve rug maar dan moet je het wel goed doen anders kan het juist erger worden. Dus dan bijv. met een dubbele longe zodat je hem goed op kan sluiten en in kan buigen.
Werken met lange lijnen is dan ook een prettige manier van werken, dan loop je er achter en kun je hem heel goed rechtstellen en inbuigen.
Onder het zadel veel gymnastiseren, eerst rechtstellen op de rechte, lange lijnen en daarna goed inbuigen op de volte en bijv. veel voltes sluiten en weer openen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:56

Nee, met één paard in meerdere disciplines, en dat doet zij met meerdere paarden....

http://www.freewebs.com/stalnorwind/sta ... ek2006.htm

Dresuurmatige training is gewoon belangrijk, welke discipline je ook beoeffent. Dat is gewoon nodig alleen al omdat je er op zit en je zo je paard uit balans brengt.

Maar ik zou gewoon een goede instructrice zoeken, iemand met verstand van het goed gymnasticeren van het paardenlijf. Niet zo´n tiep die alleen maar aan proefjes denkt, daar heb je niets aan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:35

Longeren kan dingen verbeteren, maar dan moet je heel goed weten wat je doet en waarom. Zelf weet ik dat eigenlijk niet Haha! (ik zou heel graag goed met dubbele lijnen kunnen werken, maar zover ben ik nog lang niet), dus doe ik het ook zelden. Ja, gewoon wat rondjes laten lopen en spelen, maar niet dressuurmatig/gymnastiserend aan de slag.

Esperanza schreef:
Nee, met één paard in meerdere disciplines, en dat doet zij met meerdere paarden....

Ja klopt, maar niet met 1 paard in meerdere disciplines op topniveau. Knipoog Endurance alleen met Karrimh (die ook af en toe springt en crosst, maar niet op topniveau), Z2 dressuur (en het veelzijdige EK waar jij de link van gaf) met Adami.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:22

MirjamN schreef:
Ik ken Donna verder niet, maar uit de reacties leid ik af dat zij meerdere disciplines beoefend en niet haar paarden? Das natuurlijk ook niet verkeerd, maar dan dwalen we wel een beetje af van het onderwerp; meerdere disciplines voor het paard!

Mijn zadelmaker gaf aan dat Hans wat scheef in de rug is en die raadde aan veel te galopperen en meer te longeren. Iemand hier een mening over?

Donna doet wel degelijk verschillende disciplines met 1 paard. Kharim loopt op het hoogste niveau endurance en springt ook verdienstelijk en doet ook nog eens een paar crossjes per jaar. Endurance dus op topniveau de rest op een net wat lager pitje dat wel.
Allemaal op topniveau lijkt me idd erg lastig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:25

Sowieso lijkt meerdere disciplines op topniveau beoefenen mij onbegonnen werk. Die discussie is ook al regelmatig gevoerd voor wat betreft de eventing bijvoorbeeld op de OS of in Boekelo: 'waarom is de dressuurproef 'maar' op Z-niveau en waarom zijn de hindernissen in het springparcours zo laag?'. En in de eventing gaat het zelfs om drie disciplines die door hetzelfde paard worden beoefend! Je kunt simpelweg niet van een paard dat in drie disciplines aantreedt verwachten dat-ie ze allemaal op het allerhoogste niveau verricht (naast de cross ook nog eens dressuur op GP-niveau en hindernissen van 1.50). Dat red je qua bespiering én qua trainingstijd niet.

Endurance op topniveau met daarnaast andere disciplines op een redelijk basisniveau lijkt mij iig geen onoverkomelijke zaak.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:46

MirjamN schreef:
Mijn zadelmaker gaf aan dat Hans wat scheef in de rug is en die raadde aan veel te galopperen en meer te longeren. Iemand hier een mening over?

Ik vind dit niet zo'n geweldige tip van je zadelmaker. Wat betreft het longeren sluit ik me aan bij bovenstaande: daarmee bereik je alleen een positief effect als je het echt goed doet.

Veel galopperen vind ik ook geen goed plan met een paard wat scheef in de rug is. Het paard zal dan waarschijnlijk ook erg scheef galopperen en daarmee maak je het probleem in ieder geval niet minder groot. De oplossing is goede instructie, die je leert om in stap, draf en galop je paard recht te richten.

Longeren kan ik zelf niet goed dus doe ik ook niet/nauwelijks, maar ik doe wel oefeningen aan de hand waarbij ik mijn paard ook rechtricht.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

Wat voor oefeningen doe je dan, als ik vragen mag? Lachen Klinkt interessant.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:16

MirjamN schreef:

De tip is nogal kort door de bocht... Het gasat er natuurlijk om HOE je dat dan doet en dat je het juiste doet.

Bij een scheef paard eerst checken of het niet een scheefheid uit het bekken is (dan eerst behandelen!)
Voor de "gewone" assymetrie die vanuit de voorkeurs graas- en bewegings kant voortkomt.
Longeren (mits goed) kan helpen om de rug sterker te maken. Voor scheefheid werkt werk onder de man beter. Galop kan helpen, maar dan wel de zwakkere kant (voorzichtig) gaan versterken en opboeuwen.
Wat ook goed werkt is contrastelling op de sterke kant in draf, of buiten lichtrijden op het zwakke achterbeen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:21

Nina_rex schreef:
Wat voor oefeningen doe je dan, als ik vragen mag? Lachen Klinkt interessant.

Ik ga even heel lui verwijzen naar mijn website Bloos Ik heb les van Linda van der Horst in zowel het grondwerk als het werk onder het zadel. Op mijn website staat onder het Centered Riding–gedeelte waar we aan de hand mee bezig zijn. (Zie: http://www.alterenkarien.nl/page21.php )

In het kort; werken op de volte met nageeflijkheid, stelling, ontspannen bovenlijn, lichaam van het paard gebogen in de lijn van de volte en goed ondertredende achterbenen. Dit doe je door naast je paard te lopen dus zonder longeerlijn of bijzetlijnen. Als de juiste basishouding er is dan ga je verder met wijken, schouderbinnenwaarts etc. Ik moet hier nog een heleboel in leren maar vind dit een mooie manier om aan je paard te zien hoe hij zijn lichaam gebruikt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:44

Leuk om te lezen, daar ga ik ook eens mee aan de slag! Lachen Leuke site trouwens, wist ik helemaal niet. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:36

Ik ben nu ook weer verplicht om door de weeks minimaal 1 dag in de binnenbak te rijden (omdat het zo vroeg donker is), dus we doen ook weer wat dressuur en ik moet zeggen dat Anouar het goed oppakt.

Ik heb wel een hele andere aanpak als voorheen. Ik wilde altijd veel te veel dingen tegelijk, hoofd omlaag, stelling, wijken..., dan lukte het niet, was ik het weer zat en deed ik het niet meer.

Nu ben ik alleen maar bezig met z'n hoofd omlaag en aan het been. Ik rij zonder bit en wil dat hij z'n hoofd omlaag houdt zonder druk op de teugels. Dus ik vraag en zodra hij z'n hoofd omlaag doet hangen de teugels weer los.
Meer wil ik voorlopig niet, want het gaat steeds beter en ik ben nu zelfs al een beetje trots op wat we kunnen, wat me weer motiveert om door te gaan (al stelt het geen drol voor natuurlijk)