[WN] draagkracht quarter/paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: draagkracht quarter/paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:47

Geen idee, ik doe geen koeienwerk. En als ik dat zo zie dan geloof ik ook niet dat ik heel veel behoefte krijg om bij die club te gaan horen...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:50

Ziek Hamer Gestoord Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:56

Hier staat wel wat info:
http://www.paulswesternstables.nl/
Bij het kopje Teampenning staat bijvoorbeeld: "Verder wordt er streng op gelet dat er niet ruw met de paarden of de koeien wordt omgegaan, er volgt dan diskwalificatie. Het is niet toegestaan de koeien of de paarden met de handen, hoed of teugels aan te raken,"
Ik heb de meeste wedstrijden zelf niet gezien, maar als ik die foto's bekijk hadden er toch wel veel mensen gediskwalificeert moeten worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:57

Kan je nagaan wat er met een beest moet gebeuren als ze wél ingrijpen Koe

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:03

Hier nog een stukje uit de reglementen, bij zowel teampenning als cattlepenning:
Citaat:
13) Een team wordt gewaarschuwd of gediskwalificeerd door de jury voor elke handeling van onnodige ruwheid tegen paarden of vee, of onsportief gedrag. Twee waarschuwingen leiden automatisch tot diskwalificatie, om het even in welke ronde de waarschuwing wordt gegeven.
Diskwalificatie van een ruiter leidt tot diskwalificatie van het hele team.
Hulp van buitenaf in het vee gedeelte is niet toegestaan en kan leiden tot een waarschuwing of bij herhaling tot diskwalificatie.
Elke ruwheid (zoals hieronder beschreven) is streng verboden en geeft een no time:
a) het paard wordt snel in de stilstaande kudde gereden.
b) het paard bijt, trapt of loopt een koe omver
c) verlies van controle over het paard waardoor dit bijt, trapt of een koe omver loopt
d) de ruiters vormen een trechter waardoor het vee over de omheining of de pen gedwongen wordt.
e) het opzettelijk drijven van vee zodat dit tegen een paard aan gedreven wordt.
f) Als een dier per ongeluk struikelt en valt en een ruiter rijdt er over heen, zal het aan de jury zijn te
beslissen of alles geprobeerd is dit ongeluk te voorkomen
ALGEMENE OPMERKING:om elke straf voor onnodige ruwheid tegen het vee te voorkomen met er altijd een vrije doorgand en uitweg voor het vee zijn.
Opmerking: alleen voor licht contact van paard en ruiter tegen vee , kan de ruiter een waarschuwing geven, als de ruiter de actie herhaalt volgt een tweede waarschuwing. Twee waarschuwingen leiden tot diskwalificatie.
Elke deelnemer wordt er op gewezen dat een gewond of ziek paard absoluut niet kan deelnemen.
De jury zal steekproeven houden op gebruikte bitten en de algehele conditie van het paard, zowel bij het binnengaan als het verlaten van de arena. Voor ernstige overtredingen tegen het welzijn van het paard, bevestigd door een dienstdoende dierenarts, zullen strenge maatregelen genomen worden naar de ruiter.

Ik moet zeggen, ik heb wel een aantal keren een waarschuwing gehoord..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:04

of de jury was voorzien van een witte stok en geleide hond.... Cool

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:12

Sonja schreef:
Als dat een WK voorstelt, dan vraag ik me ernstig af wat je moet kunnen om mee te mogen doen met een WK... Je veters strikken? Of je naam kunnen schrijven in blokletters ofzo?
.........niet als eis instellen hoor want anders valt meer dan de helft al af!

Het wordt tijd dat Teampennen een Olympische Sport wordt *LOL* Gelukkig doet Anky het altijd heel correct! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:17

Ha vandaar dat die cojbojs altijd boots hebben. Hoeven ze niet te strikken Knipoog De Ankydiscussies laaien overigens ook weer lekker op na de trainingsfoto's van de OS... Ook niet bepaald prettig om te zien, maar toont in ieder geval in de ring nog fatsoenlijk. Die heeft dan in ieder geval nog het fatsoen om je te bedonderen als ze d'r pinguinpak aanheeft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:19

Als dit het NK is, hoe is het dan wel niet op een onderlinge wedstrijd Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het heel raar dat men niet wordt weggestuurd met dit gedrag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:22

Erger nog Niels, het is een WK...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:22

hee pssst Doei, doei
we zijn wat off topic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:23

Sssssssst gewoon niet verder vertellen Nagelbijten / Gniffelen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:24

okay Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:25

Oeps, zat even dom te denken. Had net het NK topic gelezen.

Trouwens, het zou jammer zijn als mensen door dit denken dat westernrijden grof is. Er hoeft maar 1 gek van de dierenbescherming of partij van de dieren te lopen en ze beginnen te gillen dat het hele westernrijden mishandeling is.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:31

Echte koeienjongetjes zijn stoer en doen het ook ín de arena! (hoewel ik ze liever niet in Amsterdam zie......) Cool

Niels Het is voor de jury natuurlijk niet makkelijk om op 3 ruiters tegelijk te letten, een oplossing zou zijn om er videobeelden van te maken en bij twijfel terugkijken en alsnog een DQ aan het team uit te delen....... maar let wel op wat je zegt, de paardenmondhoekentandenhersteller moet ook werk blijven houden hè........... Paardrijden is sowieso dierenmishandeling!

On-topic? O ja! Nou.....Max is ook best wel groot dus we doen rustig aan tot dat-ie een jaar of 6 is (hebben we trouwens ook bij z'n voorganger gedaan.....en dat was geen Kwarter en een stukkie kleiner) Ook een Kwarter is volgens mij gewoon een paard en is pas tegen die tijd een beetje klaar met groeien en zetten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:19

Sonja schreef:
Ha vandaar dat die cojbojs altijd boots hebben. Hoeven ze niet te strikken Knipoog De Ankydiscussies laaien overigens ook weer lekker op na de trainingsfoto's van de OS... Ook niet bepaald prettig om te zien, maar toont in ieder geval in de ring nog fatsoenlijk. Die heeft dan in ieder geval nog het fatsoen om je te bedonderen als ze d'r pinguinpak aanheeft Haha!

Ha ha ... jij weet het altijd zo lekker raak te verwoorden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:21

Walgelijk gewoon, wat er te zien is op die foto's. Dan is het gewicht van sommige mensen nog het laatste waar je je zorgen om moet gaan maken.
Lekker voorbeeld, en dat is dan het WK. Maar ik heb geen illusies, het is dus hetzelfde als engels rijden op 'top'niveau; het welzijn van het paard telt allang niet meer mee.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:38

Hmmm, ik ken er misschien niet veel van. Maar bij de koeienonderdelen is het toch de bedoeling dat het paard zodanig getrainend is, dat hij het meeste werk zelf doet? Dat de ruiter er bijna maar op zit voor de sier? Dan hoeft er toch helemaal niet gesleurd en getrokken te worden?
Je moet het paard wel op leren natuurlijk en juiste correcties zijn hierbij nodig, maar doe dan gewoon een snaffletje in en rij dan niet gelijk een WK!! Zij moeten het voorbeeld geven. Of ben ik hier helemaal abuus?

De draagkracht, tja, mijn paard is ook maar 1m46. Ik zorg ervoor dat ik niet (met het zadel ed erbij) niet boven die 20 % van het (geschatte) lichaamgewicht kom. Ik ga m'n vriend van 85 kg en 1m85 ook niet op m'n paardje zetten (dan kan hij meetrappen Haha! ). Er zijn toch ook quarters die 1m55 zijn? Da's dan meer iets voor bv mijn vriend. Ik vind het maar nonsens dat die paarden niet ze snel en bewegelijk kunnen zijn dan eentje van 1m45.
Het is nu wel eenmaal zo dat veel trainers blijkbaar grote, stevige venten zijn (die ik ken toch Knipoog ). Tja die gaan geen klanten wegsturen omdat hun quarter te klein is hé. Het is natuurlijk wel een feit dat een quarter heel wat steviger is gebouwd dan pakweg een arabier van dezelfde hoogte. Ze zullen dus wel iets meer kunnen verdragen. Maar die 20 % van het gewicht, dat vind ik een mooie richtlijn. En ach als dat 21 %, is dat geen ramp maar als het 15 % is, da's nog beter. Dat denk ik erover...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:04

MysticTinker schreef:
Gelukkig rijden de ruiters van PWS wel normaal Lachen

Maar de rest vind ik ook echt niet normaal.. Ik snap ook niet dat die paarden nog zo braaf zijn, en nog zoveel vertrouwen hebben in de mens..

Citaat:
Gelukkig rijden de ruiters van PWS wel normaal
en wat vind je dan van deze?AfbeeldingDie is toch van PWS.
Citaat:
Niels Het is voor de jury natuurlijk niet makkelijk om op 3 ruiters tegelijk te letten,
deze foto's zijn van de induviduele penning.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 14-08-08 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:07

MysticTinker schreef:
Hier staat wel wat info:
http://www.paulswesternstables.nl/
Bij het kopje Teampenning staat bijvoorbeeld: "Verder wordt er streng op gelet dat er niet ruw met de paarden of de koeien wordt omgegaan, er volgt dan diskwalificatie. Het is niet toegestaan de koeien of de paarden met de handen, hoed of teugels aan te raken,"
Ik heb de meeste wedstrijden zelf niet gezien, maar als ik die foto's bekijk hadden er toch wel veel mensen gediskwalificeert moeten worden..

T0en ik opmerkte tegen iemand dat er wel (minimaal 1 ) koe kreupel liep, werd er geantwoord met "och, die gaan van hieruit toch meteen door naar de slacht!" Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:10

Tja, er gaan meer koeien naar de slacht dus daar zou ik niet al te veel van kijken.

Volgens mij probeert die ´ruiter´ een stop maar zit hij niet goed en dus rukt ie aan het bit om het paard te stoppen Verward

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:23

nielsd schreef:
Tja, er gaan meer koeien naar de slacht dus daar zou ik niet al te veel van kijken.

Volgens mij probeert die ´ruiter´ een stop maar zit hij niet goed en dus rukt ie aan het bit om het paard te stoppen Verward

Dat naar de slacht gaan is ook niet zozeer waar ik op aanstuurde, maar wel het laten meelopen/opjagen van kreupele dieren.

Maar even on topic. Die "gewichtige"ruiters reden wel een stuk fijner dan menig ander.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:24

Oef... Dit doet mijn zelf vertrouwen niet veel goeds moet ik zeggen... Ik heb een halve paint. Hij is 4 jaar en nu 1.50 hoog ongeveer. Hoeveel kg zou ik dan max mogen wegen ongeveer volgens de richtlijnen? Weten jullie dat...? Ik geloof dat ik mijn sonja boekje maar weer is ga opzoeken....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:28

zag dit topic net las de titel en dacht van huh. Draagkracht van een quarter/paint. Ik weet niet wat nu hun maandelijks budget is Bloos

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:33

Dinopino schreef:
zag dit topic net las de titel en dacht van huh. Draagkracht van een quarter/paint. Ik weet niet wat nu hun maandelijks budget is Bloos

Nagelbijten / Gniffelen ROFL Huilen van het lachen